Handvaten te dun??

...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spip70
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 30-03-2008, 12:59
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1000 L4
Woonplaats: Eindhoven
Contacteer:

Handvaten te dun??

Bericht door Spip70 »

Na 3000kms ben ik nog steeds hartstikke tevreden over mijn Black Rhino 8) (maar dat zal jullie niet verbazen). Ik zit wel met een punt dat voor verbetering vatbaar is, namelijk de handvaten. Ik vind ze te 'dun' terwijl ik niet overdreven grote handen heb. Daardoor moet ik gevoelsmatig mijn handen meer aanspannen dan aangenaam is, wat weer uitmondt in kramp/pijn in vooral mijn rechter hand op langere tochten :cry: .
Ik heb het internet wat afgestruind bij de verschillende aanbieders van motoronderdelen maar niks gezien wat lijkt op dikkere handvaten. Nu zat ik te denken aan tape wat ook gebruikt wordt voor (race-)fietsen maar ik ben bang dat als de lijmlaag loslaat ik een probleem krijg met mijn gashendel tijdens het rijden :| .
Intussen heb ik een crampbuster besteld om te kijken of dat een oplossing biedt (ook gezien andere topics op het forum) maar ook wou ik jullie vragen om advies en ervaring.

Vriendelijke motorgroet :bye:

Johan F.
D-Storm 1000 + Zumo 660 + Osco + Givi Airflow + Trax kofferset + Hyperpro Streetbox

"Audi, vide, tace, si tu vis vivere in pace"
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Bericht door RvGS »

Johan F. te E, 8) ,

Monteer handvat verwarming, deze handvaten zijn iets dikker en indien nodig geven ze je lekkere warme handen :wink:
Groet, Robert |
Remko

Bericht door Remko »

Het klinkt alsof je je stuur te vast houdt!!!

Laat je handen op het stuur rusten, desnoods met enigzins gestrekte hand en vingers.

Je stuur hoef je niet "vast" te houden! Alleen maar onder handbereik!!


:D :D :D :D :D :D
Paul

Bericht door Paul »

Ik ervaar dus precies het zelfde als Spip.

Ik zal wel eens naar Opitune bellen en vragen hoe dik een ander zetje handvatten zijn.

Paul
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik heb handschoenmaat XXL/XXXL maar nooit het gevoel gehad dat de handvatten te dun zijn. Ik heb er wel na een tijdje handvatverwarming opgezet, maar dat scheelt echt maar heel weinig. Ik denk dat je gewoon te krampachtig je stuur vasthoudt. Als het goed is stuur je ook niet met je stuur maar door middel van gewichtsverplaatsing, dus overdreven stevig vasthouden is nergens voor nodig.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Paul

Bericht door Paul »

Ik wil daar, nu het voor de 2x keer gezegd word toch wel ff op antwoorden. Het heeft NIETS te maken met krampachtig vasthouden.

Ik rij bijna iedere dag, op verschillende motoren. Heb enkel op mijn motor, de enige zonder handvat verwarming, last van kramp in mijn handen.

Gezien de andere motoren allemaal handvat verwarming hebben merk ik direct als ik op mijn eigen motor stap dat de handvatten duidelijk dunner zijn.

Paul
Gebruikersavatar
Spip70
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 30-03-2008, 12:59
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 1000 L4
Woonplaats: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door Spip70 »

Ik heb mij zo te zien verkeerd uitgedrukt, ik hou niet te krampachtig het stuur vast (ik groet rustig andere motorrijders :bye: ) maar wel de gashendel. De krampen zijn dan vooral in de rechterhand hetgeen ook terecht door Paul wordt aangegeven. En als ik voorzichtig de vingers loslaat, zie ik mijn snelheid direkt dalen met 5-10 km. Dat compenseer ik weer door met de pols iets naar beneden te draaien, maar echt top is het niet. Ik hoop dat de crampbuster uitkomst zal bieden
D-Storm 1000 + Zumo 660 + Osco + Givi Airflow + Trax kofferset + Hyperpro Streetbox

"Audi, vide, tace, si tu vis vivere in pace"
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Als je hem op de juiste manier gebruikt is dat ding een ideale toevoeging. Ik herken wel die kramp van de rechterhand en die was zeker op lange ritten geheel verleden tijd toen ik de throttle rocker, zoals die ook wordt verkocht, had gemonteerd. Zo te lezen zal bij jou het probleem dan ook wel zijn opgelost. Er staat over de voors en tegens ook op het forum het een en ander geschreven.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Handvaten te dun??

Bericht door Voogie »

Toch nog even een reactie plaatsen ook al is het een discussie van een jaar 3 geleden. Ik had namelijk hetzelfde kramp gevoel in mijn rechterhand. Na het monteren van dikkere schuimrubber handvaten van € 8,50 geen kramp meer. Ook geen tindelende vingers meer na een lange rit. Als dit blijft bevallen stap ik waarschijnlijk voor de winter over op verwarmde handvaten.
Blije DL1000 rijder!
FastLoe

Re: Handvaten te dun??

Bericht door FastLoe »

Ondanks handvatverwarming had ik er toch last van. Voor mij maakte het stuur een te grote knik naar achteren. De uiteinden staan teveel naar binnen gericht.
Mijn polsen maakten dan een onnatuurlijke knik waardoor er wat zenuwtjes bekneld raakten met als gevolg, tintelingen.
Omdat je links wat makkelijker kan "lossen" als rechts, had ik rechts meer last.
Ik heb er een rechter stuur opgezet, een Endurance tuur, veel comfortabeler en geen tintelingen meer.
Zal hetzelfde zijn als met het kuipruitje, voor iedereen weer een andere oplossing
Ma Bella

Re: Handvaten te dun??

Bericht door Ma Bella »

Maar waarom heb ik er de ene keer wel last van en de andere keer niet?
FastLoe

Re: Handvaten te dun??

Bericht door FastLoe »

Tja, zijn een heleboel factoren die daarin meespelen. Zithouding, veel of weinig wind, mee of tegen, temperatuur, handschoenen, stadsverkeer, snelweg of dijkjes en noem maar op. Ik had de ene keer ook meer last als de andere keer, soms een hele dag niet, soms na een kwartier al. Dacht eerst dat het moest wennen maar als je ergens 250 Km heen rijdt zonder last en 's middags dezelfde afstand 5 keer moet stoppen omdat je vingers gevoelloos zijn, ga je toch maar eens naar een oplossing zoeken.
Die drie tientjes voor dat stuurtje van mij waren wat dat betreft een uitstekende investering.

Nogmaals, kan voor iedereen weer anders zijn en wil niet zeggen dat dit DE ideale oplossing voor iedereen is maar, is het overwegen waard als je alles al geprobeerd hebt.
Ma Bella

Re: Handvaten te dun??

Bericht door Ma Bella »

Dus in t uitprobeercircuit heb ik dan een Throttle Rocker en een dikker handvat en eventueel een ander (enduro) stuur...merk ook dat ik er minder last van heb als ik solo rijd dan als ik achter iemand aan rij, zowel binnenweggetjes als snelweg....
FastLoe

Re: Handvaten te dun??

Bericht door FastLoe »

Mischien rijdt je toch iets meer ontspannen als je niet op je voorganger hoef te letten.
Ma Bella

Re: Handvaten te dun??

Bericht door Ma Bella »

Ik moet gewoon voorrijden.

Opgelost, zou bijna slotje vragen :o)
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Handvaten te dun??

Bericht door Voogie »

Hoi Fastlou, ik ga zo'n edurance stuur zeker in overweging nemen. Ik ben ook nog steeds aan het stoeien met de stand van m'n stuur. Naar voren of naar achteren, ik ben er nog niet uit. Met de dikkere handvaten is het wel beter geworden maar nog niet 100% tevreden.
Blije DL1000 rijder!
FastLoe

Re: Handvaten te dun??

Bericht door FastLoe »

Ga maar eens een keertje op die van mij zitten als je hem tegenkomt in de stalling :bye:
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4868
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Handvaten te dun??

Bericht door RedStrom »

Dit los je niet zo 1, 2, 3 op.
Heeft alles te maken met ergonomie en bestuurder. Een soort motor RSI.
Fastloe geeft het al aan. Onder verschillende omstandigheden, verschillende reactie.

Inspanning, houding zijn de belangrijkste.
Zorg dat je hand en onderarm in lijn zijn en niet onder een hoek dan gaat het beter.
Leun niet op het stuur. Hou het gas niet te strak vast. Links gaat het vaak beter om je daar niet constant iets vast hoeft te houden.
Ontspan, wissel af. Vooral die afwisseling is belangrijk. (niet alleen bij motorrijden :roll: )

Temperatuur speelt mee. Zowel buiten als van je lijf. Zitten je handschoenen te strak? Eet en drink je goed? Neem je rust.
Aderverkalking, leeftijd, etc, etc, ...

Andere handvaten of handvatten helpen wel, maar vaak maar even.

Bron: een motorijdende fysio, niet zijnde mijzelf.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Handvaten te dun??

Bericht door Voogie »

Kreeg vanmorgen wel de neiging om te doen Fastlou, heb je aanbod echter nu net pas gelezen. Had het dus gewoon kunnen/mogen doen. Nou ja, volgende keer dan maar. Zag er inderdaad heel anders uit dan die standaard stuur van mij. Je hebt hem zelfs nog hoger gezet zag ik. Niet erg hoog zo? Ik ga de volgende keer wel even proef zitten. Groet, avoogie.
Blije DL1000 rijder!
FastLoe

Re: Handvaten te dun??

Bericht door FastLoe »

Ik heb andere handkappen. Met de standaard stuurhoogte, in combinatie met dit (rechtere en lagere) stuur, kwamen deze tegen het kuipruitje aan.
Vandaar dat ik het stuur ietsje hoger heb gezet.
Gebruikersavatar
Voogie
DL1000 berijder
Berichten: 386
Lid geworden op: di 19-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 '05
Woonplaats: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Handvaten te dun??

Bericht door Voogie »

Aha, vandaar. Ik ga je fiets de volgende keer eens goed van dichtbij bekijken.
Blije DL1000 rijder!
MacReal

Re: Handvaten te dun??

Bericht door MacReal »

hoogte hoeft niet veel uit te maken, vind mijn Black Rhino juist een erg laag stuur hebben voor een allroad.
Al ben ik dan weer een klein beetje verpest met m'n KLE. Wel ideaal, om een hoog stuur te hebben voor het offroaden!
http://i219.photobucket.com/albums/cc29 ... G_6792.jpg
Plaats reactie