Ervaringen met oordoppen en otoplastieken gevraagd.

...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Ervaringen met oordoppen en otoplastieken gevraagd.

Bericht door Iron Horse »

Be-Outside stelde in een andere topic de volgende vraag:
Be-Outside schreef:Ook nog een vraagje voor wie het weet (of er wellicht door jarenlang gebruik ervaring mee heeft):

Ik ga na een aantal jaren nu toch ook maar aan de otoplastiek voor in m'n oortjes. Nu kan ik als KNMV-lid korting krijgen bij Comfoor, maar op beurzen staan er ook altijd wel een paar aanbieders (in Den Bosch: Alpine, Audisafe en Groeneveld Elcea BV/Exinore)


Weet iemand of er nu veel kwaliteitsverschil is in de verschillende producenten? Heeft iemand met met een bepaalde producent/fabrikant hele goede of juist hele slechte ervaringen?

Ik hoor het graag (nu ik het nog kan :lol: )
Laatst gewijzigd door Iron Horse op vr 17-12-2004, 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Pale Rider

Bericht door Pale Rider »

Ik rijd inmiddels al weer een jaartje rond met Comfoor dopjes (idd met korting wegens KNMV). Daarvoor nog wat geprutst met universele dopjes uit de motorshop, maar dat werkte voor mij niet. Te smal gehoorkanaal of zo.

Over de Comfoor dopjes ben ik tevreden. Geeft een behoorlijke geluidsreductie, maar helpt helaas niet tegen het gedreun van de turbulentie. Daar de dopjes van hard plastic zijn gemaakt zijn ze zeer duurzaam en gemakkelijk schoon te maken. Kan ze dus aanbevelen, maar ik kan niet vergelijken met andere merken.

Tom.
VstromRuud

Bericht door VstromRuud »

Ik ben ook een Comfoor oordop gebruiker en sluit mij aan bij de opmerkingen van de Pale-Rider.
Over de Comfoor dopjes ben ik tevreden. Geeft een behoorlijke geluidsreductie, maar helpt helaas niet tegen het gedreun van de turbulentie. Daar de dopjes van hard plastic zijn gemaakt zijn ze zeer duurzaam en gemakkelijk schoon te maken. Kan ze dus aanbevelen, maar ik kan niet vergelijken met andere merken.
Garantie is dat je binnen twee jaar bij verlies of beschadiging volledig nieuwe oordoppen krijgt.
Ook ik heb last van het gedreun bij de turbulentie maar dat is bij snelheden boven de 150 km per uur.
Op dit moment heb ik de paarse filters (C05) en ik denk erover om ze binnenkort om te ruilen voor de blauwe (C06) om het gedreun verder
terug te dringen. Dit omruilen van de filters is kostenloos.

Kortom Comfoor oordoppen zijn een aanrader, niet echt goedkoop. Ik heb € 105,80 betaald (inclusief extra waarborg van €9,80)

VstromRuud
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik heb ze vorig jaar bij de Safe marktzaterdag met korting laten aanmeten. Dat was een actie van Alpine. Het zijn de zachte. Ik ben er prima over te spreken. Kosten waren toen excl. verzekering en reinigingsvloeistof 90 Euro tegen (ik geloof) 129 Euro normaal.

Daarvoor geklungeld met Heriestoppers en de universele van Alpine. De eerste zijn snel smerig en niet echt makkelijk vind ik. Bij de tweede had ik erg veel last van irritatie. O.a. ook door een te smalle gehoorgang. Die kon ik niet langer dan een paar minuten in hebben.

Enige waar je even handigheid in moet krijgen is het uitdoen van de otoplastieken omdat er geen "greepje" aanzit. De demping is goed, maar ik vind wel dat men in z'n algemeenheid wat overdrijft als men vindt dat je er nog goed een gesprek mee kunt voeren als je ze in hebt omdat ze alleen bepaalde frequenties wegfilteren. Dan zal ik wel van mezelf uit doof zijn in het overige frequentiegebied. :shock: 8) Want ik heb daar toch wel wat moeite mee.

En wat betreft die turbulentie......., dat heeft natuurlijk niets te maken met de oordoppen. Dat is het gevolg van een bepaalde werveling in de luchtstroom die kennelijk bij een ieder weer een ander effect heeft en/of anders ervaren wordt. Dus als je daar (net als ik) nu last van hebt, dan zal dat met oordoppen nog net zo zijn.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Tuke

Bericht door Tuke »

heb zelf de zachte via de KNMV korting. Ze bevallen uitstekend. Beter dan die universele dingen... daarvan viel op een gegeven moment de filter spontaan uit :shock:

Schoonmaken is kinderspel.

Tip... op vakanties wel een paar van die propjes of universele als reserve meenemen. Je voelt je heel lullig als blijkt dat je opeens 1 oordop kwijt bent... en nog een dag moet rijden. die garantie is trouwens perfect: altijd vlak voor afloop van de periode je doppen verliezen... en je kan er weer twee jaar tegenaan met 'frisse' dopjes :wink:
Be-Outside

Bericht door Be-Outside »

motomalibu schreef:altijd vlak voor afloop van de periode je doppen verliezen... en je kan er weer twee jaar tegenaan met 'frisse' dopjes :wink:
:shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Bandit

Bericht door Bandit »

Ik gebruik nu ongeveer 9000 Km de zachte dopjes (geheelgevormd naar het oor van de gebruiker) van AudiSafe. Deze leverancier uit Hellevoetsluis staat als het goed is ook op de beurs in s'Hertogenbosch. Ik ben zeeeeeeer tevreden over het draag comfort van deze herrie stoppertjes en de verstaanbaarheid van sprekers (ook via de intercom) is uitstekend. Waar ik alleen nog met deze mensen over wil praten (en dat kan natuurlijk mooi op de beurs) is het monotone brom geluid van de tweecilinder, maar volgens de beschrijving die is bij geleverd zou dat middels de gratis wisseling van de filters, te verhelpen moeten zijn.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

motomalibu schreef: ..... die garantie is trouwens perfect: altijd vlak voor afloop van de periode je doppen verliezen... en je kan er weer twee jaar tegenaan met 'frisse' dopjes :wink:
De eerstvolgende keer dat je ze nu dus echt kwijt bent zal de verzekering zich wel twee keer bedenken wanneer zij een uitkering (of alternatieve levering) aan een zeker persoon uit Almere moeten overmaken voor nieuwe doppen........... :? :shock: :? En een notoire oordoppenverliezer (oftewel elke claim bij een verzekering) wordt tegenwoordig centraal geregistreerd. (Net zoiets als het Bureau Krediet Registratie in Tiel voor betalingsgedrag.)

Dus ook al is de opmerking als "grap" bedoeld, ..... bezint eer ge begint...... met dit soort ongein. :wink:
Laatst gewijzigd door Iron Horse op vr 17-12-2004, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Prof

Bericht door Prof »

Heb alpine laten aanmeten op de motorrai. Bevallen goed. Merk niet echt veel verschil met b.v. motorsafe van alpine. Op een lange rit krijg je last van de standaard doppen. De maatdoppen blijven lekker zitten.
Random Hero

Bericht door Random Hero »

prof schreef: Op een lange rit krijg je last van de standaard doppen. De maatdoppen blijven lekker zitten.
Dit verschilt per persoon. Ik gebruik zelf de universele van Alpine en ik kan ze de hele dag in hebben zonder dat ze beginnen te irriteren. En zelfs maatdoppen kunnen gaan irriteren(ik had een collega die er over klaagde)
V-dad

Bericht door V-dad »

Heb op de beurs in Utrecht doppen laten aanmeten door van der AA. Zijn van harde kunststof en goed te reinigen. Dempen behoorlijk. Er is echter een groot nadeel. Ze gaan los zitten en dempen dan uiteraard niet meer. Eerst dacht ik dat dit door het bewegen van de helm werd veroorzaakt. Nu heb ik ze zonder helm op mijn kop gedragen en ook dan gaan ze loszitten. Heb overigens nog geen beklag gedaan bij de maker.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

V-dad schreef:...... Nu heb ik ze zonder helm op mijn kop gedragen en ook dan gaan ze loszitten. Heb overigens nog geen beklag gedaan bij de maker.
Dat kan alleen binnen een bepaalde termijn van ik dacht 2 maanden (bij Alpine tenminste). Het is bekend dat afhankelijk van de persoon, tussen 2 en 5 jaar de doppen niet meer passen en geluid gaan lekken. Maar het kan ook eerder of later zijn. Je gehoorgang verandert namelijk gedurende je leven van vorm. Dus ik zou er maar snel bij zijn als je wilt reclameren.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Ik heb al jaren zachte oordoppen op maat. Ook die zaten duidelijk slechter / losser als ik de helm ophad omdat mijn oren dan wat naar achteren gedrukt werden. Als ik m'n helm op doe met die doppen moet ik ze altijd weer stevig terugdrukken als m'n helm eenmaal op m'n kop zit.

Ik heb ook van m'n werkgever ooit harde oordoppen laten aanmeten. Die waren voor het platform maar gebruik ik nu in de cockpit. Filters zijn eigenlijk wat te zwaar, maar zo perfect zitten ze toch niet en de Fokker 50 maakt zoveel herrie dat ik het niet erg vind ook. Maar onder de helm zitten harde doppen nog veel slechter, ze geven niks mee.

Sinds een paar maanden heb ik van een vriendin een paar "one size fits all" comfoor oordoppen gekregen om te testen (ze werkt voor de KNMV). Dezelfde soort doppen kan je ook van alpine en zo kopen. Ik moet zeggen, ik wil nooit meer anders. Dempt veel beter dan de doppen op maat en komen ook niet los te zitten op termijn. Met ultralange ritten totaal geen last van deze doppen gekregen, het comfoor (hihi) voelt voor mij hetzelfde.

Het zijn een beetje doppen zoals dit, maar dan groen en met extra randje en het steeltje wat korter (1ste testmodellen hadden wel langere steel, hebben ze daarna kort geknipt):
Afbeelding
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Zo zie je maar hoe persoonlijk het is, want juist die oordoppen, zoals op de foto getoond, kan ik dus, ook na het geadviseerde "trimmen" van de "vleugels" niet verdragen. Aan 1 kant tenminste. Wat weer eens aantoont dat er voor veel verschillende producten van bijna gelijke strekking een grote markt is. En voor een ieder die het wel past is een universeel toepasbaar product meestal het goedkoopste.

Helaas behoor ik niet tot die groep. Maar ik ben blij dat er alternatieven bestaan die tijdens acties toch nog betaalbaar zijn.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Iron Horse schreef:Zo zie je maar hoe persoonlijk het is, want juist die oordoppen, zoals op de foto getoond, kan ik dus, ook na het geadviseerde "trimmen" van de "vleugels" niet verdragen. Aan 1 kant tenminste.
Als ik de doppen teveel naar binnen laat glijen gaan ze pijn doen, dan moet ik ze net een millimetertje terughalen. Daarna kan ik ze de hele dag laten zitten, perfect. Heb je dat ook geprobeerd?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Heb ik ook geprobeerd, maar zoals gezegd het was maar aan 1 kant. En met de otoplastieken is het helemaal verleden tijd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Wat bij ook scheelde was het steeltje, dat met het 2e testpaar korter was. Loop nu wat meer te pielen om de doppen eruit te halen, maar de langere steeltjes worden niet meer door de helm(voering) naar binnen of opzij gedrukt. Misschien was dit de reden? Je kan het filter eruit halen en het steeltje korter knippen. Maar goed, je bent nu ook blij dus maakt niet echt meer uit... Maar misschien dat iemand anders dit nog leest en er wat aan heeft...
LeChef

Siliconen oordoppen

Bericht door LeChef »

Hoi,

ik gebruik al een paar jaar een stel zachte siliconen otoplastieken. Het is inmiddels al mijn 2e paar (oude paar is voor reserve). Volgend jaar laat ik mijn 3e paar aanmeten. De keus voor siliconen is de betere pasvorm, meer comfort. De doppen en filters zijn aangepast voor motorgebruik. Met harde doppen is de ervaring dat ze over de tijd slechter gaan passen, doordat de gehooringang met de tijd iets vergroeid. Ook vind ik het draag comfort beter.
Oordoppen voor industrieel gebruik hebben vaak kleine greepjes om ze te plaatsen of te verwijderen. Deze steken uit en komen in de knel bij het dragen van een helm. De verschillende aanbieders van otoplastieken weten hiervan, maar altijd even navragen!

Ik draag mijn oordoppen praktisch altijd bij het motorrijden. Even een stukje rijden met hoge snelheid zorgt op de lange duur toch voor gehoorbeschadiging (een kennis van mij liep in zijn tijd bij de onderzeebootdienst altijd even door de machinekamer, +/- 20 seconden van de ene naar de andere zijde. Hij heeft er wel een frequentie doofheid aan overgehouden).

O ja en ik vind dat je niet op kwaliteit moet bezuinigen (Penny wise, pound foolish?). Je hebt maar één gehoor en als dat een opdonder krijgt komt dat nooit maar dan ook nooit meer goed.

Rij en luister voorzichtig,

Gabby


8)
John Koole

Bericht door John Koole »

als je jegehoor wil beschermen moet je niet op geld kijken maar je oordoppen aan laten meten bij een erkende audicien die controleert je gehoor en adviseer het goede voor jou persoonlijk
Plaats reactie