Ervaring met Interphone

...
Plaats reactie
Flipsen

Ervaring met Interphone

Bericht door Flipsen »

Wie heeft er ervaring met het Interphone systeem voor rijder/duo communicatie?
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 297
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Bericht door Xavier »

Wij, 2 BR's, hebben ze dit weekend binnengekregen en gaan op zeer korte termijn verder testen, dan met name het bike-to-bike gebeuren. I'll let you know, want de beschreven producteigenschappen zijn haast te mooi om waar te zijn!!!
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Vandaar ook dat ik dit topic open.Op motorforum lees ik wel goeie berichten trouwens
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 297
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Bericht door Xavier »

Zoals beloofd bij deze de ervaringen. We hebben zojuist 1,5 uur rijden erop zitten en we zijn erg tevreden. Het gereden ritje was erg afwisselend, dus zowel snelweg als landweggetjes. Op de snelweg toch zeker wel een goed bereik tot zo'n 400 meter, en goede verstaanbaarheid tot zeker 140 km/u. In de stad ben je elkaar na 2 haakse bochten en huizen wel kwijt, maar wat wil je, het blijft bluetooth.

We hebben gereden met bike-to-bike continue 'open' en dan kun je er lekker op los kletsen. Ben je het zat dan druk je de ander weg. Bij continue open krijg je trouwens geen commando's door van de TomTom, of een beller erdoor komt is nog niet getest. Zelf bellen werkt goed.

Kortom: voor ons een goed alternatief voor de veel duurdere Autocoms etc. want dat was qua investering voor ons even te veel van het goede. Qua uithoudingsvermogen van de accu kan ik logischerwijs nog niets zeggen.
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Hi Xavier,

Bedankt voor je feedback. Ik had op het internet nog een review gelezen over de Scala Rider en de Interphone. Daar kwam de interphone ook als beste uit de test.

Ik heb idd ook nog gekeken naar het Autocom systeem. Nadeel daarvan vind ik dat je dan meteen een bundel kabels rond motor hebt (wat overigens kwalitatief beter is).

Maar om kort te gaan: ik heb ook de Interphone besteld for de integraal helm. Ik hoop 'm volgende week binnen de deur te hebben.

Als ik er mee gereden heb, laat ik ook mijn ervaring wel weten.
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 297
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Bericht door Xavier »

Ben ook erg benieuwd naar jouw ervaringen. Absoluut niet om reclame te maken, maar voor toekomstige kopers: http://www.motowebshop.com" onclick="window.open(this.href);return false;. Ik kon ze niet goedkoper vinden binnen Nederland.
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Ik heb ze via E-bay. Duitse leverncier, maar dat zal niks uitmaken op de kwaliteit. Ik kan niet wachten!! Zeker niet na vandaag.
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5093
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

Wauw....ik volg jullie ervaringen met interesse :!: :!:
Al heel wat jaren probeer ik mijn eega hiervoor warm te laten lopen...... :roll: :lol:
Aangezien hij niet van het draadjes aan de motor type is.....is de blauwe tand een super oplossing!!
Mijn Bram doet dit al een paar jaar naar volle tevredenheid :wink: :!:
Ik ben benieuwd of ik hem hiertoe kan overhalen........... :P
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Gebruikersavatar
Puff
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 26-02-2007, 21:15
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Woonplaats: Omgeving Den Haag

Bericht door Puff »

Zijn die setjes ook via BT te koppelen aan bijv de Nolan N-com serie....??

Of denk ik nu te makkelijk.... :?

Danny.
Ter Land Ter Zee en........
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Bluetooth is bluetooth. Volgens mij moet het niks uitmaken. Tenzij NOLAN één of andere sleutel gebruikt zodat alleen hun eigen producten met elkaar kunnen communiceren
Gebruikersavatar
The Suus
DL650 berijder
Berichten: 92
Lid geworden op: za 30-06-2007, 13:07
Mijn motor is een: 2007 V-Strom 650A Black Rhino
Woonplaats: Hoogerheide (Noord-Brabant)

Bericht door The Suus »

Onze ervaring met het Interphone systeem voor duo communicatie.
het werkt heel goed :lol:
één nadeel, na 7uur is het klaar zijn de accu's leeg :oops:

http://www.multitudo.be/nl/gps-shop/bluetooth-systemen/" onclick="window.open(this.href);return false;

ps: wie(vooral de zuiderburen) heeft er ervaring met http://www.multitudo.be/" onclick="window.open(this.href);return false;
Laatst gewijzigd door The Suus op ma 25-02-2008, 11:06, 3 keer totaal gewijzigd.
suzuki 250dr
Yamaha Diversion XJ600S
2007 V-Strom 650A Black Rhino
zumo 550
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 297
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Bericht door Xavier »

ik dacht ook: bluetooth is bluetooth. Helaas blijkt dit niet zo te zijn, op meerdere forums wordt beschreven dat bepaalde combinaties niet mogelijk zijn. Ik was bijv. geinteresseerd in de combi Nolan-andere apparaat, maar dit blijkt niet te werken. De interphone zou bijv. niet te koppelen zijn aan het Nolan-gebeuren, alsmede bijv. een tomtom aan een Nolan-helm. Wat waar is: ik weet het niet, maar ik ben helaas niet bij financiele machte om alles uit te testen! Er is wat na te lezen op het forum van http://www.gps.nl" onclick="window.open(this.href);return false;.
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Dus toch een sleutel. De r*kkers!! :evil:
Gebruikersavatar
Puff
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 26-02-2007, 21:15
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Woonplaats: Omgeving Den Haag

Bericht door Puff »

Hmmmm...

Ik heb ook mijn bedenkingen over het systeem van Nolan......
maar ik blijf zoeken/mailen....

Danny.
Ter Land Ter Zee en........
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

Xavier schreef:ik dacht ook: bluetooth is bluetooth. Helaas blijkt dit niet zo te zijn, op meerdere forums wordt beschreven dat bepaalde combinaties niet mogelijk zijn. Ik was bijv. geinteresseerd in de combi Nolan-andere apparaat, maar dit blijkt niet te werken. De interphone zou bijv. niet te koppelen zijn aan het Nolan-gebeuren, alsmede bijv. een tomtom aan een Nolan-helm. Wat waar is: ik weet het niet, maar ik ben helaas niet bij financiele machte om alles uit te testen! Er is wat na te lezen op het forum van http://www.gps.nl" onclick="window.open(this.href);return false;.
Antwoord van Nolan.

Is de TomTom Rider-navigator compatibel met het N-Com Bluetooth systeem?
Ja, de N-Com Bluetooth kan op twee manieren worden aangesloten:

1) Via Bluetooth. Sluit de N-Com e-box en de TomTom Rider (HS-profiel) op elkaar aan. Op deze manier is het echter niet mogelijk om via Bluetooth verbinding te maken met de mobiele telefoon of de passagier.

2) Via kabel. Als u de speciale kabel aanschaft, kunt u de Bluetooth-clip die bij uw TomTom Rider wordt geleverd op N-Com aan te sluiten. Op deze manier blijft het mogelijk om via Bluetooth verbinding te maken met de passagier (via kabel of Bluetooth) en/of de mobiele telefoon.


TomTom en Nolan gaan dus wel samen :o Ook diverse systemen van Garmin zijn compatible.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Dat de TomTom of de Garmin verbinding kunnen leggen met het Nolan N-com systeem geloof ik wel. De vraag was alleen of Interphone bluetooth communicatie systemen ook gekoppeld konden worden aan het NOLAN N-com systeem
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

Sorry, :oops: de vraag verkeerd begrepen. Maar niet getreurd, Hieronder wel het antwoord op je vraag.


Ik heb net met Interphone in Italie gebeld en die zeggen dat hun systeem NIET gekoppeld kan worden aan het N-Com systeem van Nolan. Dit komt doordat het systeem van Nolan versleuteld ( encipher) is. Zij vonden dit ook erg vervelend, maar het is niet anders.

info: http://www.interphone.cellularline.com/home_eng.html

Arrivederci :lol:

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Zie je wel. Ik dacht het al wel. Die r*kkers :evil: . Product bescherming noemen ze dat. Nou, voor mij geen NOLAN (voorlopig :wink: )
Gebruikersavatar
Puff
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 26-02-2007, 21:15
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Woonplaats: Omgeving Den Haag

Bericht door Puff »

Ik ben druk aan het mailen met de importeur van Nolan en hun dezelfde vraag voorgelegd.....

Mocht het zo zijn dat het versleuteld is dan vind ik dat zijn afbreuk doen aan de vrije standaard die bluetooth is......

Quote van Wikepedia
Voor de ontwikkeling en het 'in de markt zetten' van de Bluetooth-techniek is in 1998 besloten tot het oprichten van de 'Bluetooth Special Interest Group' (SIG), waarbij zich al gauw vrijwel alle grote elektronicabedrijven, software-ontwikkelaars en telecombedrijven aansloten (onder meer Palm, Ericsson, IBM, Intel, Lucent Technologies, Microsoft, Motorola, Nokia en Toshiba). Bluetooth moest vrij van royalty's worden en geheel 'open'

Dus als Nolan zijn signaal versleuteld dan houden zij zich niet aan de regels.


Danny.
Ter Land Ter Zee en........
Xavier
DL650 berijder
Berichten: 297
Lid geworden op: di 28-08-2007, 00:16
Mijn motor is een: BMW R1200 GSA LC

Bericht door Xavier »

Klopt allemaal. Het lijkt zo mooi van Nolan: een netjes in te bouwen communicatiesysteem. De prijs is fors en dan blijkt -als je het hebt aangeschaft- je helemaal niet compatibel bent met bijv. vrienden die een ander bluetoothsysteem hebben. Koop je daar dan zo'n duur systeem voor?

Ik zou zelf ook graag zien dat Nolan compatibel is, want dan rijd ik a) niet met een opgebouwd systeem en b) kan ik gewoon de netjes in te bouwen speakers van Nolan gebruiken. Helaas-helaas.

Desalniettemin: de Interphones bevallen tot nog toe goed. Het pairen na het aanzetten duurt wel wat lang (lijkt of ze elkaar even niet zien) maar daarna werkt het goed. Enige is dat de microfoon op een stokje niet superpraktisch is met een Nolan systeemhelm, ik heb wat weinig ruimte tussen mond en helmstuk.
Gebruikersavatar
Puff
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 26-02-2007, 21:15
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Woonplaats: Omgeving Den Haag

Bericht door Puff »

Dat microfoontje houd ook niet over met een "echte" N-com hoor....

Heb met een dremel een sleufje gevreesd in het foam met bij mijn mond een rondje zodat ie iets dieper valt......

Zonder sleufje kreeg ik het kaakstuk moeilijk dicht.....

Danny.
Ter Land Ter Zee en........
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Xavier schreef:Klopt allemaal. Het lijkt zo mooi van Nolan: een netjes in te bouwen communicatiesysteem. De prijs is fors en dan blijkt -als je het hebt aangeschaft- je helemaal niet compatibel bent met bijv. vrienden die een ander bluetoothsysteem hebben. Koop je daar dan zo'n duur systeem voor?

Ik zou zelf ook graag zien dat Nolan compatibel is, want dan rijd ik a) niet met een opgebouwd systeem en b) kan ik gewoon de netjes in te bouwen speakers van Nolan gebruiken. Helaas-helaas.

Desalniettemin: de Interphones bevallen tot nog toe goed. Het pairen na het aanzetten duurt wel wat lang (lijkt of ze elkaar even niet zien) maar daarna werkt het goed. Enige is dat de microfoon op een stokje niet superpraktisch is met een Nolan systeemhelm, ik heb wat weinig ruimte tussen mond en helmstuk.

Daarom heb ik ook de Integraal helm kit aangeschaft. Dit werkt met soepele kabels. Ik hoop het vandaag binnen te krijgen. Jammer alleen dat het weer aankomend weekend bagger is.
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Ze zijn binnen :P ... Ze zijn binnen :P. Nu nog testen :D
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Zoals beloofd hier dan mijn ervaringen met de Interphone. Het betreft een set speciaal voor integraal helmen. Gekocht bij ArcoTecc in duitsland voor €305 (incl verzendkosten). Scheelt toch weer €70 met NL.

De sets zelf worden vrij compleet geleverd. Je kunt kiezen voor een houder die je op je helm plakt, of één die je aan de schaal klemt. Ikzelf heb gekozen voor de plakversie. Dit omdat ikzelf het ding het meeste ga gebruiken. Mocht een kameraad van mij het ding een keer willen lenen, dan kan hij gebruik maken van de klem-versie. Er zitten diverse velcro strips bij. Een uitgebreide handleiding die helaas niet in de NL taal is. Voor mij geen probleem om dat ik het engels aardig meester ben, maar voor mensen met een kleinere talenknobbel kan dit lastig zijn.

Vandaag even een korte rondrit gemaakt, puur om het systeem te testen. Met mijn vrouw achterop de wind uit alle richtingen laten komen om maar vooral de prestaties tijdens veel wind (dus hoge snelheden) te testen.

Ik moet er bij zeggen dat ik maximaal 100km/uur heb gereden, want met de wind van vandaag was harder ook niet fijn.

Het installeren was per helm erg wisselend. Mijn helm (Shoei XR1000 met wisper kit) was zo gepiept. De helm van mijn vrouw (Shark RSX) was een ander verhaal. Omdat hier al een soort van wisper kit op zit, was het even lastig om de kabeltjes fatsoenlijk door de helm te laten lopen. Uiteindelijk e.e.a aangepast aan de helm im toch het gewenste resultaat te krijgen .

(Ik post nog wel foto's zodra ik die heb).

Na de installatie in de helm, was het pairen van de twee sets aan de beurt. In eerste instantie kreeg ik e.e.a niet vor elkaar, maar dat lag meer aan mijzelf. Een groot wijsgeer zei ooit: RTFM !! :frusty: (maar da's logisch). Als je éénmaal de volgorde voor het pairen door hebt, is het vrij simpel.

Thuis alvast de verbinding voor elkaar gemaakt tussen de twee helmen, waarna ik ondertussen de motor heb klaar gemaakt. Ondanks dat mijn vrouw binnen stond, toch een goede verbinding tussen de helmen.

En dan rijden he. Meteen maar vol in de wind met een gangetje van 90 de boel uitgeprobeerd. Verbazing alom over de geluidskwaliteit. Ok, ok, er was wel windruis, maar wat wil je ook met dit weer.
Het was niet van dien aard dat ik het hinderlijk vond. Tijdens de rit lekker kunnen beppen met m'n vrouw. Zeker in het geval dat er een hobbel of kuil aankwam, of een sportieve bocht, was het erg handig om dit even door te geven. Aan de andere kant, om nou iedere keer te horen dat ik te hard ga is ook niet prettig. Maar daar heeft de Interphone een mooie oplossing voor : verbinding verbreken!! :schater:

Nadelen zijn er ook.
1)Als je de verbinding tussen de helem continue open hebt, komen binnenkomende telefoontjes niet door. Je moet dan je mobiel op trilfunctie zetten. Een ieder moet maar voor zichzelf uitmaken of ie dat lastig vind of niet. Ik zit er tijdens het toeren niet zo op te wachten.

2) Als je je navigatie er op aansluit via BT, dan moet je handmatig de verbinding tussen de twee sets zelf selecteren tussen navigatie en de tweede set. Dit is een kwestie van een druk op de multi-functionele knop, maar het moet wel gedaan worden. Er wordt geen gebruik gemaakt van een dubbel BT kanaal. Mijn oplossing wordt denk ik een aparte headset voor de navigatie (zoals bij TT rider V1)

Meer nadelen kan ik momenteel niet verzinnen, wellicht dat er wat naar boven komt bij bike-to-bike gebruik.

Algemeen oordeel: Topproduct! Zeer tevreden over de geleverde kwaliteit. E.e.a zit er degelijk uit en voelt ook zo.

Ik moet er wel bij zeggen dat als je uitgebreide funtionaliteit wil hebben, je voor Autocom f Baehr moet gaan. Maar voor datgene waarvoor ik zoiets wilde hebben (nl 1 op 1 communicatie met bijrijder of toermaat), ben ik dik te vreden!! :worship: :worship: :worship: :worship:
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Nog even een aanvulling op mijn vorige ervaringen.

Afgelopen weekend lekker wezen toeren in de Ardennen en Eiffel. Tijdens deze ritten heb ik uitgebreid de functionaliteit van de Interphone i.c.m met mijn Garmin Zumo en de Duo passagier kunnen testen.

Het pairen van de Interphone met de ZUMO gaat eigenlijk op dezelfde manier als met je mobiele telefoon. Het pairen is in principe maar 1-malig nodig. Iedere keer als je je ZUMO/TOMTOM aanzet, zal die automatisch contact leggen met je de Interphone.

Het is overigens wel vestandig, als je met duo en ZUMO gaat rijden, eerst de twee Interphone sets met elkaar paired. Er is alleen 1 klein addertje onder het gras. Op het moment dat je de sets hebt gepaird, zorg er dan voor dat het openen van de verbinding altijd gebeurd met de set die ook in verbinding staat (gepaird) met de ZUMO/TOMTOM. Op één of andere manier wordt dan ook bepaald welke set "master" en welke "slave" is. De set die dus met de ZUMO/TOMTOM is gepaird kan alleen dienen als master. Deze set (de berijder meestal) opent en sluit de verbinding met de duo/zumo. De duo kan dit dus niet.

Het handmatig switchen tussen duo en ZUMO is goed te doen. Als er overleg nodig was, was het een kwestie van een druk op de knop en je staat in contact met je duo.

Over de combinatie ZUMO/Interphone, ben ik erg te spreken. Het is in het begin even klooien om de verbinding goed voor elkaar te krijgen, maar zodra e.e.a voor elkaar is werkt het prima.
Jappiededeur

Bericht door Jappiededeur »

Zojuist de interphone samen met mijn zumo binnengekregen.

Alles werkt prima, alleen wilt de bluetooth verbinding wel eens uitvallen, op een gegeven moment staat er ineens: bluetooth met apparaat ontkoppeld, terwijl ik niks deed! :evil:

ik laat mijn gsm via zumo koppelen en de zumo weer met de interphone....of andersom, even uitvissen of dat nog verschil maakt.
Het mooie van dit systeem is dat al je contacten van je gsm in de ZUMO komen te staan! je hoeft dus niet telkens je gsm erbij te pakken om iemand te bellen, gewoon even op je zumo aantikken en bellen.
ik neem de telefoon op via mijn zumo door het groene telefoontje aan te tikken als ik gebeld wordt. blijkbaar pakt mijn interphone zelf niet op door op het knopje te drukken, dit kan zijn omdat mijn gsm niet rechtstreeks in verbinding staat met mijn interphone, vandaar dat ik alles op de zumo kan regelen... grandioos!

overigens valt mij wel op dat het MONO geluid wat tegenvalt, begrijp me niet verkeerd : verstaanbaarheid is perfect alleen het kraakt een beetje, zeker als je het volume harder zet met MP3, lijkt net of de bass is gesprongen, maar dit is bekend voor een monosignaal...neem aan dat iedereen dit 'probleem'heeft?
Verder is de vrouwelijke stem van ZUMO en de telefoongesprekken subliem! 8)

Nu weet ik dat er stereoversterkers zijn, of omzetters (van mono naar stereo) voor dit soort intercoms maar kan dit tussenapparaatje ook dienen voor de Interphone? of blijft het een monoboxje waar niks aan te doen valt voor Mp3 af te spelen. volgens mij staan er bij gps-garmin.nl te koop.

verder ben ik erg te spreken over de interphone!


gr.
Jasper
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Hi,

Deja vu, dit verhaal. Het klopt dat muziek via de Interphone niet bijzonder is. Ik heb de zumo bij Waypoint gehockt, en daar hadden toen een gratis bedrade headset (zonder mic) er bij. Hier kwam, met oordoppen in, wel aardig geluid uit. Jammer alleen dat het ding nu al kapot is. Komt nog maar muziek uit 1 oortje.

Het bellen via de Zumo gaat inderdaad top. Houd er alleen wel rekening mee, dat de Zumo bij sommige toestellen het telefoonboek niet automatisch "download". Ik heb een Nokia E50, en daar moest ik een aparte plug-in op zetten, om mijn telefoonboke naar de Zumo te krijgen.

Beeje vreemd dat ie bij jou af en toe de verbinding verbreekt tussen de Interphone en de ZUmo. Heb daar geen last van gehad tot nu toe. Een kameraad van mij had hetzelfde probleem, maar hem hoor ik er nu niet meer over.

Greetz

Ook Jasper
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Bericht door Dyrck »

Ik heb een tijd de Interphone gebruikt met 2 telefoons (prive en zakelijk) en de Zumo.
Afgezien van de ervaringen die hierboven al beschreven zijn kan ik toevoegen dat de helm altijd zoekt naar het apparaat waarmee ie het laatst is gekoppeld.
Als je wilt wisselen van apparaat (tel.1, tel2 of zumo) moet je 'm eerst een keertje handmatig weer paren, waarna ie dat apparaat weer als standaard ontvanger gebruikt.
Dit doet de zumo trouwens ook met verschillende telefoons.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Flipsen

Bericht door Flipsen »

Kijk, dit zijn antwoorden waar we wat mee kunnen.

Dit verklaard voor mij alles.

:worship:
Jappiededeur

Bericht door Jappiededeur »

8)..Handig ej, zo een forum.

Daarmee heb ik de vstrom, zumo, Migsel door gekocht!! :D
edit: en de interphone 8)

Maar even terugkomend op mijn vraag, iemand een idee over die mono-->stereo omzetter/versterker voor de interphone? kan dit ?

Overigens voor de mensen met een Iphone, of toekomstige kopers van een Iphone, deze werkt dus perfect met de Interphone en telefoonboek.

Iphone...interphone hmm gezien de gelijkenissen van namen zou het raar zijn geweest als dit niet zou werken! :twisted:
Plaats reactie