Gereedschap; Doppenset

...
Plaats reactie
V-Strom Jopie

Gereedschap; Doppenset

Bericht door V-Strom Jopie »

Goed gereedschap is het halve werk.
Ik ben van plan een goede doppenset aan te schaffen waar ook bits bijzitten voor inbusbouten en schroeven. Aanvullend ook een houder waarmee deze in de snoeloze schroefmachine gezet kunnen worden.

Prijsvershil en kwaliteit is erg verschillend voor dit gereedschap.

Vandaar aan jullie de vraag wie heeft ervaring met goede kwaliteit doppensetjes en zou je kunnen aanbevelen ??

Wat zijn de zaken waar ik op moet letten met aanschaf ? (chrome-Vanadium, Molybdeen materiaal, wat is het beste ?)

(tenslotte moet ik deze winter nog even flink aan het klussen met de Strom.....)

Groet Johan
Fred

Bericht door Fred »

Top of the bill: Facom
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Inderdaad is goed gereedschap het halve werk. Maar dat wil niet zeggen dat dan ook meteen alleen topmerken moet kopen omverzekerd te zijn van goede kwaliteit. Voor hobbygebruik zijn er zeker goede prijs/kwalteit alternatieven voor de topmerken. Diverse doe-het-zelf markten hebben uitgebreide goede dopsleutelsets. Een precies advies wordt wat moeilijk aangezien dat ook een beetje van je eigen wensen en eisen afhangt en welke prijs je ervoor wilt betalen. In ieder geval hoeft niet alles duur te zijn om ook goed te zijn. Ik heb bijvoorbeeld momentsleutels van Louis' eigen merk en die zijn prima maar wel minstens de helft van een merkartikel. Mijn dopsleutelset is van de Praxis en voldoet prima. Het lijkt me eerder een probleem te worden wanneer je zo goedkoop mogelijk wilt kopen, want dan gaat het meestal wel ten koste van de kwaliteit. Middenklasse voldoet over het algemeen prima voor hobbygebruik. Let bij dopsleutels er bijvoorbeeld op dat goede sets tegenwoordig uitgeruimde hoeken hebben zodat de krachten niet meer op de hoeken komen en ze mogelijk afronden. Het meest gebruikte materiaal is nog steeds chrome-vanadium-staal. Maar dat is een verzamelnaam en zegt niet alles over de gebruikte verhoudingen van de dieverse metalen. De staalbijbel staat vol met dit soort legeringen. Maar meestal zit het wel goed. Wat het slechter maakt zijn producten die zijn gemaakt met afgeschreven mallen die nog door worden gebruikt en dus een slechte B- of nog slechtere kwaliteit geven. Maar dat zijn meestal de goedkopere producten. Verder goed kijken en je gezond verstand gebruiken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Bericht door Hunter6 »

Beroepsmatig kom je al snel op dure merken als Facom,Usag,Beta etz uit.
Ik zelf gebruik prive een doppenset van Conrad. Deze set is zeer compleet met een set 1/2 inch gereedschap vanaf dop 10 en een 1/4 inch set t/m 13 mm. Ook de dop 32 voor de achteras zit er in net als diverse bitjes.
Ik heb hem al jaren in gebruik en heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding.

TIP: Voor inbus sleutels kun je beter een goede set bij de vakhandel kopen.
Mijn ervaring is dat goedkope inbussleutels meestal doordraaien omdat de passing niet 100% is. Gevolg is dat de kop doordraait en je de schroef er zeer moelijk weer uit krijgt.

http://www.conrad.nl/goto/?product=829164
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Bericht door Dyrck »

Ik heb jaaaaren geleden eens zo grote kist met doppen van 4 tot 32 gekocht.
Niet de beste kwaliteit, maar goed genoeg voor het serieuze hobbywerk.
Na verloop van tijd gingen de meestgebruikte onderdelen stuk (met name de ratels en de dunne verlengstukken) en die heb ik vervangen door een exemplaar van betere (= duurdere) kwaliteit.
Door deze werkwijze heb ik nu een hele kist doppen, waarvan de doppen die je toch bijna nooit gebruikt van mindere kwaliteit zijn en de veel gebruikte van goede kwaliteit.

Tip-2:
Koop bij de vakhandel een goede momentsleutel (als je 't geld d'r voor hebt).
Goedkopere (bouwmarkt) willen nog weleens afwijken en dat kan op z'n zachts gezegd vrij vervelend uitpakken.
O ja, en na gebruikt ALTIJD de veer van de momentsleutel ontspannen !
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
V-Strom Jopie

Bericht door V-Strom Jopie »

Alvast dank voor jullie reacties !
Daar kan ik in ieder geval wat mee. Heb ook even op internet gekeken naar verkoop van boedels van (failliete) garagebedrijven. Zit misschien ook wat tussen.
Thoeft voor mij niet echt goedkoop te zijn, maar teveel betalen geeft minder Euries voor benzine. Dus zal het wel een goede middenklasse worden.

Groet Johan
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Bericht door Chopperbiker »

Door de jaren heen heb ik m'n verzameling Gedore nagenoeg compleet. Setjes schroevendraaiers, doppen-set, ring- en steeksleutels. Inbussen-set van PB.
Leuk om te krijgen, voor onder de kerstboom!

Best wel prijzig dat Gedore maar je verslijt het nooit meer. Perfecte passing, geen gepiel meer, gewoon klasse spul.
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
V-Strom Jopie

Bericht door V-Strom Jopie »

Tis de Mannesmann 94 delige doppenset met superlock systeem geworden. (dus de groene doos voor de kenners...)

Degelijk spul, prijzen varieren van € 79 tot € 150.

En nu maar aan de gang....


GReetz Johan
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Bericht door Hunter6 »

Goede keus, dit is een degelijke set voor die prijs.
Overweeg nog wel even om een dure set inbussleutels erbij te halen. Goedkopere exemplaren beschadigen vaak de kop waardor de schroef er niet meer uit wil.

Grtzzz
de Buizerd

doppenset

Bericht door de Buizerd »

Jongens bedank voor al het voor werk was zelf ook toe aan nieuw spul
dacht eerst aan gedore maar de prijs (+/-300 euro)is wel om over na te denken
nu las ik dit en ja jullie hebben me overgehaald om een wat goedkopere set aan te schaven .

verder hebben jullie ook ervaring met momentsleutels zo ja
wat gebruiken jullie
:D
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik gebruik de "Eigen merk" momentsleutels van Louis. scheelt een stuk in de prijs en zijn net zo goed als de duurdere types die Louis verkoopt. Ik heb er 2, een kleine en een grote van resp. 4~24 Nm en 24~206 Nm. Ze zijn momenteel beide in de aanbieding. De 10003085 van 19,95 voor 15,95 en de 10003929 van 24,95 voor 19,95.

Afbeelding

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Bericht door Dyrck »

Da's niet duur !
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Numpty
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 04-02-2008, 12:50
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT
Woonplaats: Braboland
Contacteer:

Bericht door Numpty »

Ik heb jaren geleden een moment sleutel van Hazet gekocht, met meet en testraport.
Dan weet je zeker dat het ook goed is. Doppen zijn van Hazet en Gedore.
Pasvorm en kwaliteit zijn uitstekend.

Dat gereedschap heeft zich alang terug verdient.

Kijk ook eens bij : http://www.tengtools.com/default.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Ook wel goede prijs/kwaliteit verhouding.
Gebruikersavatar
DutchHornet
Berichten: 83
Lid geworden op: wo 06-06-2007, 19:39
Mijn motor is een: BMW RNine T Scrambler
Woonplaats: Papecity

Bericht door DutchHornet »

Numpty schreef:Ik heb jaren geleden een moment sleutel van Hazet gekocht, met meet en testraport.
Dan weet je zeker dat het ook goed is.
Wel jaarlijks laten herkeuren, als je zeker wilt zijn van de juiste momenten. Een eenmalig testrapport is leuk maar voor het mooie toch regelmatig laten keuren.
de Buizerd

Bericht door de Buizerd »

Rob
het ziet er super uit
maar de aansluiting is dit dan 1/4" en een van een 1/2"

de prijs is ook super want zelfs voor me sportfiets (racefiets) is dat spul nog duurder
heb je een artikel nummer van die momentsleutels
want mijn duits is niet erg super

mvg rick

ps. toch fijn om te zien dat dit toch echt ook leeft onder de v-strom mannen dacht dat ik de enige was
:shock:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

de buizerd schreef:Rob
het ziet er super uit
maar de aansluiting is dit dan 1/4" en een van een 1/2"

de prijs is ook super want zelfs voor me sportfiets (racefiets) is dat spul nog duurder
heb je een artikel nummer van die momentsleutels
want mijn duits is niet erg super

mvg rick

ps. toch fijn om te zien dat dit toch echt ook leeft onder de v-strom mannen dacht dat ik de enige was
:shock:
Rick,

Ik heb de artikelnummers er al bijgezet in mijn antwoord.
Ik gebruik de "Eigen merk" momentsleutels van Louis. scheelt een stuk in de prijs en zijn net zo goed als de duurdere types die Louis verkoopt. Ik heb er 2, een kleine en een grote van resp. 4~24 Nm en 24~206 Nm. Ze zijn momenteel beide in de aanbieding. De 10003085 van 19,95 voor 15,95 en de 10003929 van 24,95 voor 19,95.
De grootte van de aansluiting, 1/4" of 1/2" is afhankelijk van de grootte van de dopsleutel die je kiest en is genormaliseerd, dus overal hetzelfde. Er zit trouwens voor de grote versie ook een verloopstuk bij van 1/2" naar 1/4".
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
de Buizerd

Bericht door de Buizerd »

Rob

Sorry was even blond ik had het bericht verzonden
en kwam er achter dat alles er in stond.

Ik heb de spullen besteld en nu even wachten wanneer het binnen komt
het ziet er goed

en ja dat test raport hoe ver wil je gaan het is nooit 100%
en vooral de keren dat je hem gebruikt is dit wel te verwaarlozen denk ik
zo lang als je hem niet gebruikt de veer op onbelaste stand staat
dan gaat hij best lang mee toch

bedankt voor jullie reactie :worship:

mvg rick
Plaats reactie