Throttle Rocker, het handige gashulpje?

...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Throttle Rocker, het handige gashulpje?

Bericht door Iron Horse »

Het is al even op de markt, maar voor wie het niet kent hieronder de gekopieerde tekst van de site van MotorFreaks.

-------------------------------------------------------

Throttle Rocker

Afbeelding

Soms loop je in een catalogus of in een motorzaak tegen dingetjes aan waarvan je denkt: wat is daar in vredesnaam het nut van? De 'Throttle Rocker', te koop bij de filialen van Hein Gericke, valt in ieder geval in die categorie. Motorfreaks monteerde dit vreemde gadget op een motorfiets en ging er een dagje mee toeren.

Tel Sell gehalte
Wie de reclamekreten leest die bij de Throttle Rocker horen krijgt meteen visioenen van Amazing Discoveries of Tel Sell. Het "eenvoudig te monteren" plastic geval dient om de gashandel geklemd te worden en zou dan zorg dragen voor minder kramp in de handen, een veel nauwkeuriger gasdosering en dientengevolge meer rijplezier. Natuurlijk, dat geloven we meteen. Nee dus.

De praktijk
In eerste instantie bleek de montage minder eenvoudig dan gedacht. Als de Throttle Rocker op de verkeerde plek of hoogte zit, dan kun je de gashandel niet meer goed bedienen. Het werd dus even passen en meten, maar na enig gefrummel zat het ding op zijn plaats en konden we de gashandel bedienen door met de handpalm enige druk op de Throttle Rocker uit te oefenen.

In het begin gaat dat niet zo nauwkeurig, maar na een half uurtje rijden krijg je er handigheid in. Als je minder dan een uurtje op de motorfiets zit, dan heeft de Throttle Rocker geen toegevoegde waarde. Zit je echter (zoals wij deden) een hele dag op zo'n ding, dan begint dit gadget zijn geld terug te verdienen. Kramp in je rechterhand - een logisch gevolg van de hele dag rijden - blijft uit. Aha, het werkt dus wél!

Afbeelding

Conclusie
Het uiterlijk van de Throttle Rocker zal je hart niet sneller doen kloppen. De prijs ook niet, want circa € 10 betalen voor een stukje gebogen plastic geeft je het gevoel dat je belazerd wordt. In de praktijk echter blijkt het ding goud waard voor diegenen die er van houden om flinke afstanden af te leggen.

Besproken product: Throttle Rocker, bestelnummer 29010500
Prijs: € 9,90 (*)
Leverancier: Hein Gericke

(*) Prijs in Duitsland, Nederlandse prijzen kunnen afwijken


(Bron http://www.motorfreaks.nl" onclick="window.open(this.href);return false;)
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Toontje

Bericht door Toontje »

Ik heb em ook, maar er zit een heel groot gevaar in.

Op de Amerikaanse highways werkt het perfect, maar wij hebben er hier een probleem mee. Je moet de Rocker namelijk zodanig afstellen, dat bij constante snelheid je hand in een natuurlijke positie ligt en rust op de Rocker. Je kunt dan je vingers ontspannen.

Maar . . . aangezien wij hier op de snelwegen met hogere snelheid rijden, moet je de Rocker dus hoger afstellen om bij opengedraaid gas de juiste positie te krijgen. Hierdoor komt de Rocker bij het remmen omhoog te staan, waardoor je hand over het stuur heen kan schieten! Je kunt je eigen gewicht niet meer tegenhouden. Ik neem aan, dat het gevaar duidelijk is.

Het is dus zaak om dit hulpmiddeltje alleen te gebruiken op snelwegen en dan alleen zolang het rustig is. Je kunt een noodstop echt wel vergeten met dat ding.

Als je hem niet gebruikt, kun je hem naar beneden draaien, zodat-ie niet in de weg zit.

Hij is er trouwens ook van Booster en ook nog voor de helft van de prijs.
swintie

Bericht door swintie »

Ik heb em ook en kan niet meer zonder rijden ! Een gewéldige uitvinding :D
Ben niet akkoord met de mening dat het enkel als 'cruise-control' gebruikt kan worden op autosnelwegen. Ook bij het betere bochtenwerk krijg je een directere respons van je gashendel. Het is effe wennen, dat wel, maar als je de Rocker eenmaal gewend bent.... WAAUW!!
Dat het gadget een gevaar zou kunnen betekenen tijdens een noodstop is onmogelijk vermits het enkel naar onderen blokkeert. Ik kan er van meespreken, heb er al verschillende noodstops achter de rug. (Vervloekte zondagsrijders :evil: )
Er zijn al verschillende vrienden en collega's die ik heb kunnen overtuigen om de Rocker ook ns te proberen en tot nu toe nog geen enkele negatieve reaktie gehoord, integendeel. Wat wil je.. Voor dat geld kan je moeilijk een miskoop doen.
Toontje

Bericht door Toontje »

Ik rijd al 23 jaar motor en ik heb in al die pak-em-beet 600000 kms nog nooit een noodstop hoeven maken. Kwestie van anticiperen?

Ik wil jou echt wel eens zien remmen met die Rocker, die dan schuin omhoog steekt. Of je geeft maar weinig gas, want dan hoeft-ie niet zo hoog te staan . . . 8)
E-Strom

Throttlerocker II versie

Bericht door E-Strom »

Ik gebruik m'n throttle rocker al jaren sinds ik er mee in aanraking kwam in California waar bijna iedereen ermee reed. Heb hem daar van een vriendin gekocht en sindsdien wil ik niet meer zonder rijden. Op m'n vorige motoren had ik ook geexperimenteerd met throttle Lockers, maar die kon ik nooit gebruiken als ik in een groep reed, noch als ik door bergachtig of bochtig terrein reed. De throttle rocker werkt gewoon continu, heerlijk :D .

Ik had zeker met lange ritten met onveranderd tempo na een paar uur zeer veel kramp in m'n bovenarm, door die "deathgrip" die je na een tijdje ga krijgen. Met hoge kruissnelheden op de snelweg staat de throttlerocker inderdaad (als je hem goed hebt afgesteld zodat hij niet in de weg zit met remmen) redelijk naar beneden te wijzen. Maar dan nog kan je je handpalm wat naar beneden bewegen, of gewoon met je vingers er tegenaan duwen, om je arm, pols, schouder, hand en vingers wat ontspanning te geven. Al is het maar voor een minuutje, die optie heb je zonder de throttlerocker gewoon helemaal niet. Ja okay, even met je linkerhand het gas vasthouden.. dat doe ik ook nooit meer :shock: . Of hopen dat je per ongeluk achter een inhalende vrachtwagen komt te zitten zodat je het gas eraf kan gooien voor 2 seconden... naaah.
Zolang je hem goed afstelt (dus met hand in rempositie en dan net iets onder handpalm, zoals hieronder) kan hij geen gevaar vormen en biedt hij toch de optie om je rechterkant te ontspannen.

Afbeelding

Je kan de throttlerocker ook bestellen direct bij de makers www.throttlerocker.com waar hij 10 dollar kost (maar zo'n 8 euri tegenwoordig), inclusief verzendkosten wereldwijd. Service en snelheid is zeer goed. Je kan daar nu de versie II bestellen die met een stuk klitteband werkt in plaats van de klem methode. Er zijn veel handvatten die te smal zijn voor de originele versie (die origineel voor BMW grips was gemaakt), dat zou geen probleem meer moeten zijn met de Throttlerocker II.

Afbeelding

Recommended dus... :mrgreen:

Emile
www.piloot.com
Toontje

Re: Throttlerocker II versie

Bericht door Toontje »

Afbeelding

Kijk, dit bedoel ik dus!
Als dit de "gas open"-stand is, dan staat de Rocker na "gas dicht" dus nog hoger, zodat je bij hard remmen alleen je duim nog hebt om ervoor te zorgen, dat je hand niet van het stuur schiet. Veel te link!

Hierdoor is het ding dus alleen te gebruiken bij snelwegritten met rustig verkeer.

De Booster-uitvoering kost overigens minder dan de helft.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Toontje,

deze reactie van jou was slechts een kwestie van tijd en dus te verwachten. Wat niet wil zeggen dat er niet wat in zit. Maar misschien is het ook een kwestie van de juiste "handigheid". Verder zag ik dat er 2 typen zijn in de versie II. Een linkse en een rechtse. Ik heb er zelf (nog) geen ervaring mee, maar misschien is dat ook nog iets wat kan bijdragen in het comfort en/of de veiligheid, waar en hoe dat hij is geplaatst.

En waar koop je die Booster? Kan er niks van vinden met Google.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
E-Strom

Re: Throttlerocker II versie

Bericht door E-Strom »

Toontje schreef:Afbeelding
Kijk, dit bedoel ik dus! Als dit de "gas open"-stand is, dan staat de Rocker na "gas dicht" dus nog hoger, zodat je bij hard remmen alleen je duim nog hebt om ervoor te zorgen, dat je hand niet van het stuur schiet. Veel te link! De Booster-uitvoering kost overigens minder dan de helft.
Lezen is ook een kunst, maar dat geeft niet :roll: . Dit is, zoals ik in de tekst daarboven vermeldde, de stand met gas dicht zoals je normaal remt (ik rem althans meestal met gas dicht). Dat is dus de stand die je gebruikt om hem te stellen zodat hij niet in de weg zit met het remmen. Werkelijk heel simpel. Als je hem zo stelt is er geen risico. Duidelijker zo?

ALS je overigens hem wel te hoog zou afstellen schiet je hand niet van het gas af maar blijft het gas erop staan tijdens het remmen. Als je dus stilstaat met koppeling in staan er nog wat toeren op. Niet zo'n heel groot probleem met een Vstrom, wel wat lulliger met een Tmax. Maar nogmaals, als je hem afstelt zoals in het plaatje (gas dicht, hard remmen) en er voor zorgt dat hij je hand net niet raakt in die situatie, dan is er geen risico.

De booster is identiek, van hetzelfde bedrijf (naam staat er zelfs op) en inderdaad goedkoper. MAAR de versie II heb ik nog niet door Booster in de stellingen zien hangen, en die versie II is de enige die overal op past. De originele (booster) versie past bijvoorbeeld niet op de grip van de VFR750 of de F650GS omdat ze te smal zijn en/of gleuven hebben waardoor de rocker geen grip heeft.

Een rek met Booster producten (rood en zwart gekleurd) vind je meestal in de gemiddelde Safe en Motoport winkels.

De rocker voor de linkerhendel lijkt mij een beetje onzin, maar ik ken inderdaad een aantal Amerikanen die er ook eentje op de linkerkant hadden zitten om hun hand op te rusten. Het nut daarvan zie ik niet echt, het is voornamelijk een tool om de veerkracht van de gaskleppen te balanceren met je palmgewicht in plaats van een constante knijp en twist actie. Kennelijk waren er vroeger handvatten op crossers ofzo die in vorm aangepast waren met dezelfde functie. Eenmaal goed afstellen en je hebt er alleen maar voordeel van.
Toontje

Re: Throttlerocker II versie

Bericht door Toontje »

E-Strom schreef:Lezen is ook een kunst, maar dat geeft niet :roll: . Dit is, zoals ik in de tekst daarboven vermeldde, de stand met gas dicht zoals je normaal remt (ik rem althans meestal met gas dicht). Dat is dus de stand die je gebruikt om hem te stellen zodat hij niet in de weg zit met het remmen. Werkelijk heel simpel. Als je hem zo stelt is er geen risico. Duidelijker zo?

ALS je overigens hem wel te hoog zou afstellen schiet je hand niet van het gas af maar blijft het gas erop staan tijdens het remmen. Als je dus stilstaat met koppeling in staan er nog wat toeren op. Niet zo'n heel groot probleem met een Vstrom, wel wat lulliger met een Tmax. Maar nogmaals, als je hem afstelt zoals in het plaatje (gas dicht, hard remmen) en er voor zorgt dat hij je hand net niet raakt in die situatie, dan is er geen risico.

De booster is identiek, van hetzelfde bedrijf (naam staat er zelfs op) en inderdaad goedkoper. MAAR de versie II heb ik nog niet door Booster in de stellingen zien hangen, en die versie II is de enige die overal op past. De originele (booster) versie past bijvoorbeeld niet op de grip van de VFR750 of de F650GS omdat ze te smal zijn en/of gleuven hebben waardoor de rocker geen grip heeft.
Lezen is inderdaad een kunst. Ik heb ver hierboven al geschreven, dat ik ook al een tijd zo'n ding heb, zodat ik dus echt wel weet, waarover ik het heb. De stand van de hand op de foto is de stand die onderweg het meest comfortabel is. Als dit de "remstand" is, zal de "gasstand" (zeker bij hogere snelheid) een stuk lager liggen, zodat de pols dan behoorlijk onnatuurlijk geknikt staat. Je schiet dan het doel van de Rocker voorbij.
Op de Amerikaanse highways ligt de snelheid stukken lager dan hier, waardoor de Rocker meer bruikbaar is.

Of het gas bij het remmen open zal blijven staan, is nog maar de vraag. Als je naar het remhendel grijpt, draai je automatisch het gas dicht, zodat je hand over de Rocker van het stuur kan schieten. Als je pech hebt, kun je zelfs je duim breken.

Het voordeel van de geklemde Rocker is, dat je die kan doordraaien naar beneden als je hem niet gebruikt. Of dit met de klitteband-uitvoering ook zo gemakkelijk kan, is nog maar de vraag.

Het blijft een link ding bij gebruik in druk verkeer.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

@ E-Strom,

die linker en rechter zitten wel op je gashandle gemonteerd en niet op je linker handle natuurlijk, dat heeft natuurlijk geen zin. Het is dus maar waar je de voorkeur aan geeft. Info gewoon vanaf de gelinkte site gehaald, zie onder.

Afbeelding
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Iron Horse schreef:@ E-Strom,
die linker en rechter zitten wel op je gashandle gemonteerd en niet op je linker handle natuurlijk, dat heeft natuurlijk geen zin. Het is dus maar waar je de voorkeur aan geeft. Info gewoon vanaf de gelinkte site gehaald, zie onder.
Sorry stalen ros, maar die 2e in spiegelbeeld versie is serieus voor de linkerhand bedoeld. Info staat gewoon op de site: "The new model comes in left and right. It seems our customers wanted one as a ‘rest’ for their left hand too".

Risico voor duim breken is absurd, de veerkracht van de gashendel is nooit sterk genoeg om je hand omhoog te duwen buiten jou wil om. Als dat zo zou zijn zou het gewicht van je palm nooit genoeg zijn om hem naar beneden te houden. Je kan het gewoon proberen, stel hem gewoon te hoog af en zie wat er gebeurt als je van gas geven naar hard remmen gaat. Heb ik al meerdere keren gedaan, je hand en duim zullen nooit geforceerd worden door die lichte veerkracht. De rocker en dus het gas zal altijd eerder toegeven aan de kracht die je uitoefent naar beneden tijdens het remmen dan dat jij met je eigen knijpkracht je duim zou breken. Je kan dit gewoon oefenen met motor uit natuurlijk.

Het is absoluut geen link geval, zolang je hem niet naar een hoger niveau verzet. Tijdens hoge snelheden zal je inderdaad dan minder de gelegenheid hebben er gebruik van te maken maar kan je simpelweg je palm naar beneden bewegen of gewoon met je vingers er tegenaan duwen om het gas erop te houden terwijl je dan toch de mogelijkheid hebt je hand en arm te ontspannen op een manier dat je dat uberhaupt zonder throttlerocker niet kan. Zodra snelheden dan weer lager dan 140 km/h zijn zal de rocker meer permanent zijn werk kunnen doen.

Dus zonder verstelling omhoog is hij nog steeds bruikbaar en wel voor alle snelheden in al het verkeer en zal hij geen enkel risico vormen als je remt. Het kan pas een potentieel gevaarlijke gadget worden als je er zelf voor kiest hem in een hogere setting te zetten, maar dit hoeft dus niet persé. Zoals altijd met motorrijden zijn het dus eigenlijk je eigen hersenen en de beslissingen die je daarmee neemt het linke ding.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ok, if you say so. Ik had geen idee dat men zo ver zou gaan er ook eentje op de linkerkant te monteren. (Vind dat toch nog steeds wel wat vreemd) Het leek mij dat hij zowel links als rechts op je gashandle zou kunnen worden gemonteerd. Maar je ziet weer hoe leerzaam een forum zijn kan. Ik heb voldoende aan alleen de gaskant en ga er maar eens eentje uitproberen denk ik.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op wo 24-11-2004, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Ja, vind dat ook een beetje raar. 2 op je gas (dezelfde of 2 spiegelversies) kan natuurlijk ook, maar dan kan je je duim niet meer onder de gashendel doen. :?
Toontje

Bericht door Toontje »

E-Strom schreef:Risico voor duim breken is absurd, de veerkracht van de gashendel is nooit sterk genoeg om je hand omhoog te duwen buiten jou wil om. Als dat zo zou zijn zou het gewicht van je palm nooit genoeg zijn om hem naar beneden te houden. Je kan het gewoon proberen, stel hem gewoon te hoog af en zie wat er gebeurt als je van gas geven naar hard remmen gaat. Heb ik al meerdere keren gedaan, je hand en duim zullen nooit geforceerd worden door die lichte veerkracht. De rocker en dus het gas zal altijd eerder toegeven aan de kracht die je uitoefent naar beneden tijdens het remmen dan dat jij met je eigen knijpkracht je duim zou breken. Je kan dit gewoon oefenen met motor uit natuurlijk.
Nou snap ik het pas! Je moet dus gewoon bij het remmen het gas open houden!
Dat ik daar nu zelf niet opgekomen ben . . . :shock:
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Je moet niets, mag alles. Je mag best die rocker hoog afstellen voor hoge snelheden, het gevolg is dan gas geven tijdens remmen (vanwege die lichte veerdruk). Dat is je eigen keuze, niets moet.

Als jij hem volgens de gebruiksvoorschriften afstelt is er geen risico dat ie gas geeft tijdens remmen, maar staat hij lager gericht tijdens hoge snelheden. Wat jij wilt, Toontje. :)
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Navraag bij de 2 motorzaken hier in Sweet Lake City leerde dat ze hem niet op stock hadden. Bij toeval kwam ik bij de Funbikershop in Haarlem. Daar had men alleen de Booster versie I, maar dat vind ik prima om het uit te proberen. 5,90 Eurootjes. Dus goedkoper dan de "originele". Maar in tegenstelling tot wat E-Strom schrijft zie ik er geen enkele herkenning opstaan die naar dezelfde fabriek verwijst. Maar het zou wel erg logisch zijn om het ook "onder label" uit te brengen. Hij lijkt wel erg identiek.

Ik zal het voorgaande nog maar eens goed doorlezen, want voor die prijs krijg je er natuurlijk geen gebruiksaanwijzing bij. Maar dat houdt de discussie hier tenminste weer levendig. :lol:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gast

Bericht door Gast »

Als je wilt kun je mijn originele Booster GRATIS ophalen in Bleiswijk, dat is voor jou naast de deur. Ik vind 't een k..ding en heb 'm na de eerste enge remaktie meteen in de kast gegooid.
E-Strom

Bericht door E-Strom »

remodato schreef:Als je wilt kun je mijn originele Booster GRATIS ophalen in Bleiswijk, dat is voor jou naast de deur. Ik vind 't een k..ding en heb 'm na de eerste enge remaktie meteen in de kast gegooid.
Voila, typische RTFM situatie... al zat hier eigenlijk geen manual bij waarschijnlijk. Maar voorgaande informatie in deze thread zou voldoende moeten zijn om hem uit de kast te halen :roll: .
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Bedankt voor het aanbod. Ik heb hem helaas al aangeschaft. Ervaring heb ik er nog niet mee, maar dat komt nog wel. Misschien dat de mijne daarna ook in de aanbieding komt, je weet maar nooit.

Maar misschien dat er iemand anders hier nog gebruik van kan maken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Pale Rider

Bericht door Pale Rider »

Iron Horse schreef:Navraag bij de 2 motorzaken hier in Sweet Lake City leerde dat ze hem niet op stock hadden.
Ik heb op za 27/11 bij SAFE de laatste gekocht voor 4,95. Sorry :oops:

Nog niet mee op pad geweest; heb echter de bedenkingen van Toontje goed in mijn oren geknoopt.

Tom.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Dan heb jij dus ook niks meer aan het aanbod van Remodato. :lol:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Nou, vandaag eens even wezen uitproberen. Was niet echt lekker motorweer, maar je wilt toch weten hoe het werkt.

Ik ben voorlopig na het eerste uurtje verdeeld positief. Het is zeker wennen. En iets te hoog instellen lijkt me inderdaad gevaarlijke situaties op kunnen leveren. Maar als hij staat afgesteld zoals men op de website van de Rocker stelt dan kun je er goed flexibel mee rijden. Vraag ik me alleen wel af hoe men dan hogere snelheden er goed mee zou willen rijden. Want dan klopt de hoek niet meer. En lijkt hij me ook niet voor geschikt. Maar uitgaande van de toerentallen van de V-Strom kun je in de "standaard" bevestiging gemakkelijk 140 rijden in z'n 6 zonder daar rare handstanden voor aan de gashandle te moeten innemen.

De verdere praktijk zal het leren. Weggegooid geld vind ik het in ieder geval nog niet.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Pale Rider

Bericht door Pale Rider »

Vandaag ook een stukje gereden met de Booster. Idd even wennen. Bij een 'veilige' afstelling wordt het in ieder geval mogelijk om bij snelheden tot zo'n 120 a 130 km/u even 'de vingers te strekken'. Nu nog uitproberen op een langere rit.

Tom.
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Met hoge Autobahn snelheden is het inderdaad niet echt mogelijk meer de rocker continu te gebruiken. Op dat moment is het gewoon net als je normale gashendel, niet veel meer maar zeker niet minder. Je hebt namelijk dan toch de mogelijkheid om af en toe je palm (of vingers, voorkant hand, whatever) even tegen de rocker (die met volgas naar beneden wijst) aan te houden om die knijp- en draaikramp van je hand/pols/arm te ontspannen. En da's toch beter dan elke 100 km te stoppen met die lange rit naar Rome om die steeds erger wordende pijn in je rechterhand te laten verminderen.

Een alternatief voor de high speed stukken is een throttle LOCK, zoals de Vista Cruise (ook in iets andere vormen verkrijgbaar, ik geloof ook bij Booster):
Afbeelding

Ik heb Een VC op m'n PC800 en ST1100 gehad en een lock zoals de throttlemeister op m'n GS, maar ik gebruikte die zo goed als nooit omdat ik altijd wel achter iemand aan reed of op een slingerweg zat. 99% van de tijd had ik voldoende aan de throttlerocker die net als een lock de mogelijkheid geeft om bij high speed wat tijdelijke ontspanning te geven. Voordeel van de rocker is dat het bij lagere snelheden een constante ontspanning is. En een carpal tunnel verwonding (het kanaal in je pols waar je spieren en zenuwen voor je handen en vingers doorheen gaan) heb ik geen zin in, zo'n eeuwige pijn in je onderarm.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Een ander alternatief is de cruise control in de vorm van een wrijvingsmechanisme in het stuureinde tussen de demper en je stuur. Die is in en uit te schakelen. Kan alleen niet in combinatie met handkappen op een V-Strom zo te zien. O.a. verkrijgbaar bij Hein Gericke. Ik heb ze ook ergens eens op een USA website gezien, maar kan die niet meer vinden. Daar werden beide zijden (voor de optiek) aangepast.

Bij Hein Gericke zijn ze volgens de beschrijving alleen geschikt voor een aantal BMW typen. Die op de USA website waren meer universeel toepasbaar.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
E-Strom

Throttlemeister, Vista Cruise

Bericht door E-Strom »

Jij bedoelt een type throttle lock, de Throttlemeister: http://www.throttlemeister.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Deze waren vroeger alleen voor BMW's (Wunderlich heeft een mooie zwarte voor de GS), maar tegenwoordig ook voor Suzukis, inclusief de V-Strom:

V-Strom (DL1000) Thru 2003:
Standard Unit: FT & AZ5----------$125
Heavy Unit: FH & AZ5-H----------$142

Afbeelding

Voordeel is dat je het estetisch verantwoord is (je ziet het niet), maar het is niet het handigste en veiligste middel (en zeker niet het goedkoopste). Nadeel is dat het bedienen ervan nogal moeilijk is, je moet tijdens het rijden met je pink gaan zitten pielen en draaien tot ie de gashendel dichtklemt. Ander nadeel is dat je hem niet in 1 keer kan uitzetten in een noodgeval. Je moet dan eerst dat ding weer terugdraaien tot je gashendel weer genoeg speling krijgt. En dat terugdraaien gaat ook nog eens in de richting van gas open (standaard schroefdraad). En ten opzichte van de throttlerocker heb je hier dus ook het nadeel dat het alleen voor lange stukken snelweg is in je eentje (niet in een groep behalve als je vooraan rijdt), je kan het niet op slingerende wegen, drukke wegen of wegen met wisselende helling gebruiken (althans niet gemakkelijk).

Ik had op de GS de throttlelock met zelfde principe van Wunderlich:
Afbeelding

Principe exact hetzelfde, maar wel 2 keer zo goedkoop als de Throttlemeister (wat een naam hè?).

Op zich wel eens makkelijk als je eens een keer je rechterhand nodig had of wilde laten zien wat er gebeurt als je zonder handen met zijwind rijdt ofzo. Maar in de praktijk, ook met lange afstanden, gebruikte ik hem eigenlijk nooit. De Throttlerocker was eigenlijk al genoeg om verkramping in m'n rechterarmdeel en hand te voorkomen.

Wat beter als throttlelock werkt omdat je het makkelijk aan en uit kan zetten (moet wel precies afstellen) is een Vista Cruise throttle lock:
Afbeelding
Simpel, goedkoop, effectief (mits je hem correct afstelt) en ziet er vaak nog standaard uit ook. Ik had er 1 op de PC800 en op de ST1100. Werkte veel makkelijker dan de Wunderlich "throttlemeister", was veiliger, maar werd nog steeds weinig gebruikt dankzij de throttlerocker (waarbij het net zo belangerijk is dat je hem correct afstelt en niet meteen de kast ingooit omdat je daar de 5 seconden werk niet voor over hebt). De VC is een druk op de knop en je gas staat vast, uitzetten is enkel een kwestie van de knop terugflippen. Hier een VC's op een ST1100:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Die eerste dure dingen zijn idd degene die ik ooit gezien had. Ik wist dat ze schreeuwend duur zijn, maar het is wel mooi. Of ze ook met handkappen te bevestigen zijn betwijfel ik, omdat die in de balancers vallen.

Booster heeft ook zoiets, maar nadeel daarvan vind ik dat het een "heel bouwwerk" rond je gashandle is en ik het er niet bepaald robuust uit vind zien. Opvulling met rubber bandjes enz. Daar zit zo'n kartelmechanisme op dat je in of uit kunt schakelen. Maar ook een flinke hefboom. Kon mij niet overtuigen. Heb er geen plaatje van.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Die ken ik ja, beetje onnodig complex lijkt het. Zoiets:
Afbeelding

Weet je dat je met google ook op afbeeldingen kan zoeken?
http://www.google.nl/imghp" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

E-Strom schreef: Weet je dat je met google ook op afbeeldingen kan zoeken?
http://www.google.nl/imghp" onclick="window.open(this.href);return false;
Yep, maar dat gaat alleen wanneer je de juiste benaming bij het plaatje als zoekterm hebt ingetikt. En dat luistert erg precies. Voor die Boosteruitvoering zou ik b.v niet weten welke zoekterm dit als resultaat geeft.

En ach ........ jij bent er zo handig mee, zoals al meermaals is gebleken, dat we zo elkaar weer aardig aanvullen. :lol:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
V-Strom Jopie

Bericht door V-Strom Jopie »

Vandaag de throttle rocker van Booster aangeschaft bij Van Wijk in Zoetermeer. Zo te zien aan de prijzen die jullie eerder in deze thread aangaven is tie alleen maar goedkoper geworden: € 4,95.

Ik had niet al te hoge verwachtingen gezien de gemengde reacties, maar.....

Eerste indruk erg positief, in het begin even wennen want het gas reageert sneller door de mindere draaibeweging, maar meer het aandrukken van de "hefboom".

Bewust even een stukkie snelweg gaan rijden en ik kan nu na ruim een uur toeren hiermee al zeggen dat ik niet meer zonder wil.

Ik zit veel ontspannener met mijn gashand in feite op de gashandel en m'n vingertoppen op de remhandel. Op mijn vorige motorfiets ook vaak last van m'n hand gehad, ik had dit "stukkie plastic" dus véél eerder moeten aanschaffen.

Greetz Johan
Plaats reactie