Luchthoorn op V-Strom: Stebel Nautilus

...
E-Strom

Luchthoorn op V-Strom: Stebel Nautilus

Bericht door E-Strom »

Vrijdag met Be-Outside lekker zitten klussen aan zijn DL1000. Als echte pioniers zijn wij bezig geweest om te kijken wat de beste manier zou zijn om een 139dB :!: Stebel Nautilus toeter te installeren:

Afbeelding

Eerst wat over deze toeter. Je kan alle details zien op de Stebel site: Ga naar http://www.stebel.it" onclick="window.open(this.href);return false; > Products > Elettropneumatics > Nautilus series . Hier kan je ook een demo luisteren door op het speaker symbool te klikken.

Het is dus een echte luchthoorn met maar liefst 139dB van dichtbij. Geen grote compressor of lange slangen te installeren, het is 1 unit. Hij is er ook als compact versie (de hoorns wat smaller) maar die heb ik nog niet in NL gevonden (nog niet echt doorgezocht ook). Ik heb voor mij (Sprint ST) en voor Be-Outside de hoorns besteld bij http://www.valkmotorparts.com" onclick="window.open(this.href);return false; . De Nautilus komt standaar al met een relais, schakelschema en eventueel opzetstukje voor de luchtinlaat voor als je een slang wil monteren (als de luchtinlaat op een plek zit waar hij veel vocht en shit ontvangt van de wielen bijvoorbeeld).

Op mijn Sprint heb ik een mooie ruimte gevonden boven in de rechterkant van de topkuip, na wat speuren leek het erop dat we bij Be-Outside het beste de linkerkant uit elkaar konden halen. Na wat testen en brainstormen hebben we voor paar euro materiaal gehaald bij de Praxis (ik had nog stekkertjes, snoer en een zekering van een electrozaak) en zijn we gaan klussen in de linkerkant van de topkuip:

Afbeelding

Om overal bij te kunnen hebben we de matzwarte onderfairing (boven voorwiel) eraf gehaald alsmede de linkerkuip helft. De grootste moeilijkheid was een bout te vinden waar we de hoorn aan konden monteren. De Nautilus heeft maar 1 ophangbout, maar hij moet wel zo goed als horizontaal gemonteerd worden. Met wat metaal plaatjes uit de deur en scharnier sectie hebben we de toeter opgehangen aan een bout van het subframe, die onder de linkerkoplamp zit:

Afbeelding

Zoals je misschien wel of niet kan zien is de ophang constructie een hoekje en een recht plaatje die met 2 tussenboutjes aan elkaar geschroefd zijn. Voor deze boutjes alsmede voor de Nautilus ophangbout en de frame bout heb ik extra gaten in de plaatjes geboord. Je moet dan ook alvast rekening houden met het feit dat het stuur vrijuit moet kunnen draaien. Hier wat andere hoeken:

Afbeelding

Afbeelding

Van onderen:
Afbeelding

Vanaf de rechterkant naar links genomen:
Afbeelding

De SURF (SUzuki Roest Feature) is ook duidelijk zichtbaar :wink: . Let ook op het stukje plastic (van een oud scherm) dat ik op de voorrand van de linker tank heb geplakt om zeker te weten dat de trillende hoorn geen schade zou maken met de tankrand.

Omdat de Nautilus zoveel vermogen vraagt heeft ie zijn eigen bedrading en zekering nodig. Direct aansluiten op de standaard toeter bedrading zou moeilijkheden voor de toeterknop en bedrading kunnen betekenen, daarbij zal hij het dan ook niet optimaal doen. Vanaf de accu hebben we dan ook een aparte draad getrokken van de plus van de accu naar een relais, met tussenkomt van een 20 ampere in-line zekering (net na de plus van de accu). De bedrading van de standaard toeter (die op de plus geschakeld is) heb ik direct op het relais aangesloten. Vanaf het relais heb ik de plus draad doorgetrokken naar de plus van de Nautilus. Vanaf de negatieve stekker van de Nautilus vervolgens een draad rechstreeks naar de min van de accu (op het frame zou ook moeten kunnen).

De toeterknop schakelt dus electrische het relais in, waardoor er stroom direct van de accu naar de Nautilus kan lopen. Het was even uitvogelen hoe we het makkelijkst bij de bedrading van de standaard toeter konden komen. De standaard toeter bleek namelijk verstopt te zitten aan de rechterkant achter de radiator (aan de linkerkant zit de fan). Het losmaken van de radiator bleek een eitje (2 bouten, beide aan linkerkant), waarna we de radiator wat konden laten zakken, de plastic afdekkap aan de bovenkant konden losklikken (met 2 klikdingen zit die vast) en bij de standaard toeter-bedrading konden:

Afbeelding

De vorige foto is van bovenaf aan de rechterkant genomen. Je ziet de zwarte afdekkap al loszitten (lipje waarmee hij vast zit aan bovenkant foto in beeld), de toeter is zichtbaar alsmede het dubbele stekkertje dat al loszit, net rechtsboven de toeter.

Op de volgende foto zie je het relais, met de standaard toeter bedrading er al op. Met een tie rip heb ik het relais gefixeerd op het steeltje van de standaard toeter. Eén rode draad komt van de accu, de ander gaat door naar de plus van de Nautilus:
Afbeelding

Met de radiator nog op half zeven zie je hier de rode draad naar de Nautilus lopen en een bruine terug naar de negatieve pool van de accu:
Afbeelding

Na het relais en de hoorn getest te hebben was het tijd om de kuipdelen er weer op te schroeven en klikken. Je ziet op de volgende foto dat het stuk zwart kuipdeel dat teruggeplaatst is boven het voorwiel in contact komt met de toeter. Het stuk zwart plastic steekt recht naar boven, precies tussen de plus en min stekker in van de Nautilus. Eigenlijk hadden we dat niet voorzien, maar het is een prachtige extra versteviging van de Nautilus die zo nog mooier op zijn plaats blijft:
Afbeelding

Hier een foto van bovenaf (vanuit zadel) naar de hele setup. Toch een mooie opvulling van zo'n stuk loze ruimte:
Afbeelding

De Nautilus is luid, heel erg luid. En heel mooi ook, maar vooral luid. Geen automobilist zal de dooie hoek meer overslaan, "It sounds like a freaking semi". Ook TTT (Tunnel Toeter Test) sessies van tunnels categorie A (toeterklank factor 8 en hoger, zoals stalen spoorwegviaducten) kom je voortaan met glans doorheen :P.

De vorige foto's zijn in hogere resolutie hier te bekijken:
http://piloot.smugmug.com/gallery/1346449/1/63516135" onclick="window.open(this.href);return false;

In levende lijve kan je de Stebel op mijn Sprint en op Be-Outside's DL1000 aanschouwen en aanhoren tijdens de VUK dag, zondag 23 april bij de Maxis te muiden: http://vstrom.nl/forum/viewtopic.php?p=17082#17082" onclick="window.open(this.href);return false;
The V

Bericht door The V »

Prachtig mannen! Eigenlijk zou die van de fabriek af zo geleverd moeten worden :lol:
Het is dat ik er het lef niet voor heb om al die kappen etc. eraf te halen en te klooien met electra (a-technisch :!: ) anders had ik er zeker ook zo één opgezet :!:
Be-Outside

Bericht door Be-Outside »

En inmiddels heeft deze nieuwe feature zijn nut al bewezen. Ik ben een zeer regelmatig filerijder en dan gebeurt het nogal eens dat automobilisten zonder op of om te kijken van rijstrook verwisselen. Als ik voorheen toeterde, had ik altijd het idee dat ze reageerden alsof er ergens een muisje piepte, oid...

Nu niet meer :D. Toen ik gistermiddag weer bijna de vangrail ingedrukt werd door een onoplettende autorijder, volstond een kordate druk op de claxon om de beste man direct weer terug te laten keren naar zijn eigen rijstrook. Uiteraard is mijn eigen veiligheid de primaire reden om dit te (laten :wink: ) installeren. Flauwe geintjes zoals te zien op de site van de primera division van het toetergilde zijn natuurlijk uit den boze... :roll:
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

Blow My Horny Horn
E-Strom

Bericht door E-Strom »

The V schreef:Prachtig mannen! Eigenlijk zou die van de fabriek af zo geleverd moeten worden :lol:
Het is dat ik er het lef niet voor heb om al die kappen etc. eraf te halen en te klooien met electra (a-technisch :!: ) anders had ik er zeker ook zo één opgezet :!:
Op zich heb je alle instructies hierboven, de kuip rechts zit met 5 schroeven en 2 ploppers vast, de onderste zwarte kap met stuk of 7 vastklikkertjes (bij gebrek aan beter woord). Eitje, zeker nu je weet dat het kan en hoe. Kost je alsnog wel een middagje.

Als meer mensen het leuk vinden kunnen we wel een zonnig middagje uitkiezen en toeters gaan installeren. Maat Markus moet er ook nog 1 op zijn Sprint, die ga ik nu bestellen voor hem. Laat maar weten...
Pale Rider

Bericht door Pale Rider »

Emile,

Ik heb slechts twee vragen:

Is dit legaal ? :shock:

Kostat ?

Tom.
Be-Outside

Bericht door Be-Outside »

Pale Rider schreef:Emile,

Ik heb slechts twee vragen:

Is dit legaal ? :shock:

Kostat ?

Tom.
De voertuigtechnische eisen motorfietsen en driewielige motorrijtuigen van maximaal 3.500 kg meldt hierover het volgende: "De motorfiets moet een goed werkende claxon hebben met één toonhoogte". De Nautilus is tweetonig, dus wellicht in strijd met de reglementen van de RDW, maar ik gok dat als er een dienstklopper is die je hiervoor bekeurt en je het zou laten voorkomen voor een rechtbank en daarbij aanvoert dat het ter bescherming van je eigen veiligheid is, je een aardige kans maakt...

Kosten: € 39,50 en € 5,50 verzendkosten. Daarnaast nog een handje vol euri voor klein materieel, dus voor minder dan € 50,00 vergroot je je veiligheid aanzienlijk :wink: Wie wil dat nou niet???
MacB

Bericht door MacB »

Kijk ik erover of kan je deze niet bestellen op de link die in je eerste bericht stond? :wink:
Be-Outside

Bericht door Be-Outside »

MacB schreef:Kijk ik erover of kan je deze niet bestellen op de link die in je eerste bericht stond? :wink:
In het stuk van Emile (E-Strom) staat de link van Valk Motorparts (= clickable). Weet niet helemaal zeker of 'ie ook levert in België, maar zou niet weten waarom niet... Een mailtje naar sales@valkmotorparts.com levert zekerheid op, lijkt mij...
The V

Bericht door The V »

E-Strom schreef:Als meer mensen het leuk vinden kunnen we wel een zonnig middagje uitkiezen en toeters gaan installeren. Maat Markus moet er ook nog 1 op zijn Sprint, die ga ik nu bestellen voor hem. Laat maar weten...
Doen voel ik me in ieder geval een stukzekerder van mijn zaak :wink:

Ik ga 'm binnekort bestellen :!:

Alles wat illegaal is is leuk :wink:
Laatst gewijzigd door Gast op zo 09-04-2006, 19:59, 1 keer totaal gewijzigd.
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Legaal: Ik vermoed dat de eis van het RDW meer bedoeld is als in ieder geval een ééntonige hoorn. Ik heb op een ander forum (weet niet meer of dat een NL forum was) dat een toeter niet meer dan 120dB mocht zijn. Kennelijk staat dat niet in het RDW, ik ken ook zat treinen en vrachtwagens die veel hardere toeters hebben, maar ik weet ook niet op welke afstand die 120dB gemeten moet worden (als het erin zou staan). De Nautilus is op 2 meter nog "maar" 115 dB 8). Dus zover ik weet is ie volledig legaal, kan me ook niet voorstellen dat een agent erover zou vallen als jij je standaard biepertje hebt vervangen door iets dat de veiligheid in jou levensbedreigende situatie wel kan oplossen...

Bestellen: http://www.valkmotorparts.com" onclick="window.open(this.href);return false; doet het vanaf hier nog steeds prima. Klik op NL taal, dan op bestellen. Je kan via paypal zo betalen, of een overboeking maken naar genoemde rekening op bestel page. Je moet zelf even de optelsom maken van toeterprijs plus verzending (je kan er 2 per 5.50 bestellen).

Onderdelen:

Bij (bijv) valkmotorparts:
Toeter (is incl relais) - 39.50
Verzending - 5.50 (of minder als je er meer bestelt)

Bij goeie electrozaak (beste stekkertjes):
20 amp zekering in-line - ca. 3 euro
Paar meter snoer 2.5 mm - paar euri
2 stekkertjes (van die blauwe) met groot oog voor accu
5 vrouwelijke platte stekkertjes (blauw) voor aansluiting op hoorn, zekeringdraad en relais - ca. 2 euro
1 mannelijk stekkertje (blauw) voor aansluiting tussen zekeringdraad en draad naar relais - paar cent

Bij praxis of gamma:
Setje van 4 (komen niet per 1) rechte stukjes (rvs) metaal - ca. 1 euro
1 Hoekstukje metaal - geloof niet meer dan euro
2 boutjes en moertjes voor aansluiting van bovenstaande delen - paar cent

Voor ruim 50 euro ben je helemaal klaar en kan je vrachtwagentje spelen :D.

Tools needed:
* Boormachine voor gaatjes in metalen plaatjes
* Electro-knijptang-ding voor stekkertjes
* doppenset en imbus voor verwijderen kuip + radiator + toeter
* Eventueel tie-rips om het af te maken
* Misschien een voltmeter (niet perse nodig) om te weten welke draad van de standaard toeter de plus draad is van de standaard toeter (lijkt mij dat het niet echt uitmaakt hoe je hem aansluit op het relais, maar volgens gebruiksaanwijzing toeter is het dan toch andersom). Je kan natuurlijk ook de stekkers omdebeurt loshalen en zelf een aarde maken met de toeter, dan kom je er ook achter.

Nog vragen?
E-Strom

Belgie

Bericht door E-Strom »

Voor Belgenland zou ik eerst effe mailtje naar Martin (zo heet ie van Valk Motorparts, hij heeft nu overigens een Transalp en wil graag een V-Strom of Varadero) om de verzendkosten te vragen. Aangezien hij de site zeer internationaal heeft opgezet en aangezien Belgie gewoon een Schengenland is (met paypal problemen, da's weer typisch Belgie denk ik...) moet het geen probleem zijn (als je de hoorn niet ook bij een gewone autohandel kan krijgen).
E-Strom

Bericht door E-Strom »

The V schreef:Ik ga 'm binnekort bestellen :!:
Alles wat illegaal is is leuk :wink:
Ik zal doen alsof we heel erg underground bezig zijn dan...
Moet ik die van jou bij die van Markus bestellen, dat scheelt je weer 2.25 aan verzendkosten (je bent Hollander of niet tenslotte)? Je kan het bedrag zo overmaken weer aan mij via bank of paypal. Datum om ding te installen prikken we dan wel tegelijk met Markus, maken we er leuk dagje van (stiekum natuurlijk, niemand mag van deze praktijken weten tenslotte). Hij woont in Capelle en werkt in Delft, dus je kan nog met hem door het Groene Hart knallen hierheen ook.
Be-Outside

Bericht door Be-Outside »

E-Strom schreef:
The V schreef:Ik ga 'm binnekort bestellen :!:
Alles wat illegaal is is leuk :wink:
Ik zal doen alsof we heel erg underground bezig zijn dan...
Moet ik die van jou bij die van Markus bestellen, dat scheelt je weer 2.25 aan verzendkosten (je bent Hollander of niet tenslotte)? Je kan het bedrag zo overmaken weer aan mij via bank of paypal. Datum om ding te installen prikken we dan wel tegelijk met Markus, maken we er leuk dagje van (stiekum natuurlijk, niemand mag van deze praktijken weten tenslotte). Hij woont in Capelle en werkt in Delft, dus je kan nog met hem door het Groene Hart knallen hierheen ook.
Ik ben waarschijnlijk net zo a-technisch als The V, maar omdat ik wel het één en ander weet van het (de)monteren van een Strom kuipje, kan ik heel stiekem misschien ook nog wel een helpende hand bieden 8).
The V

Bericht door The V »

E-Strom schreef:
The V schreef:Ik ga 'm binnekort bestellen :!:
Alles wat illegaal is is leuk :wink:
Ik zal doen alsof we heel erg underground bezig zijn dan...
Moet ik die van jou bij die van Markus bestellen, dat scheelt je weer 2.25 aan verzendkosten (je bent Hollander of niet tenslotte)? Je kan het bedrag zo overmaken weer aan mij via bank of paypal. Datum om ding te installen prikken we dan wel tegelijk met Markus, maken we er leuk dagje van (stiekum natuurlijk, niemand mag van deze praktijken weten tenslotte). Hij woont in Capelle en werkt in Delft, dus je kan nog met hem door het Groene Hart knallen hierheen ook.
Ik stuur je ff een PB!
Be-Outside

Bericht door Be-Outside »

E-Strom schreef:...Moet ik die van jou bij die van Markus bestellen, dat scheelt je weer 2.25 aan verzendkosten (je bent Hollander of niet tenslotte)?.....
Ligt het nou aan mij, of wordt The V hier gewoon gelicht voor het totaal bedrag van € 0,50??? :wink: (verzendkosten à € 5,50 gedeeld door twee is € 2,75....)

Geintjuuuuhhhh
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Be-Outside schreef:Ligt het nou aan mij, of wordt The V hier gewoon gelicht voor het totaal bedrag van € 0,50??? :wink: (verzendkosten à € 5,50 gedeeld door twee is € 2,75....) Geintjuuuuhhhh
Hmm... we willen natuurlijk the V niet voor Vendetta laten staan... dus die 50 cent is voor ehm... arbeidsloon voor al dat klikken? :?
The V

Bericht door The V »

Dat zijn nog eens bedragen waar we het over hebben :!: Even mijn accountant raadplegen :arrow: :wink:
Pale Rider

Bericht door Pale Rider »

Ehhhh,

Geluidsfragmentje :?: :?: :?:

Tom.
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Pale Rider schreef:Ehhhh,
Geluidsfragmentje :?: :?: :?:
Tom.
Ehhhh, goed leren lezen? :roll:
E-Strom schreef: Eerst wat over deze toeter. Je kan alle details zien op de Stebel site: Ga naar http://www.stebel.it" onclick="window.open(this.href);return false; > Products > Elettropneumatics > Nautilus series . Hier kan je ook een demo luisteren door op het speaker symbool te klikken.
Pale Rider

Bericht door Pale Rider »

Ehhhhh,

Sorry :?:

Tom.
E-Strom

Bericht door E-Strom »

En? Klinkt het mooi :?:
Pale Rider

Bericht door Pale Rider »

Genieten :!:

Nu ben ik niet echt een extravert persoon, dus ik ben bang dat ik met het schaamrood op de kaken zit als ik deze scheepshoorn gebruik. Schept in ieder geval wel duidelijkheid.

Ik slaap er even een nachtje over :wink:

Tom.
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Hmm... da's ook een idee. Voor introverte personen geen toeter, maar meer een klein apparaatje dat zachtjes kucht als een vrachtwagen je van de weg af wil drukken ;).
Pale Rider

Bericht door Pale Rider »

Hij's fijn :P

Tom.
The V

Bericht door The V »

Hij zit er op! Of er in... 't is maar wat je voorkeur geniet :wink:

Gisteren live kennis gemaakt met Emile, Markus en Ben... gezellig dagje mooi weer in Almere.
Gelukkig zijn er handige, technische mensen zoals Emile, Markus en natuurlijk niet te vergeten supertechneut (net zoals ikzelf) Ben :!:

Ookal heeft Emile dit topic voorzien van een (voor mij achteraf) zeer duidelijke handleiding; als ik zelf was gaan klooien was het me niet gelukt :oops:

Maarrrrrr... weer een hoop geleerd van deze lieden. En wat is het toch fijn om zo'n aso-hoorn op je Strom te hebben! Tijdens het testritje genoten van de luide klanken van de Stebel Nautilus. Als een klein kind zo blij :wink:

Mannen bedankt! Snel maar een keer "echt" toeren en geen koffie drinken??? :wink:

Emile bedankt voor de gastvrijheid en Ben voor het ontbijt/brunch/lunch/tussendoortje/voorafje :lol:
E-Strom

S.H.I.T.T.T.T.

Bericht door E-Strom »

Even wat essentiele info doorgeven betreffende dit onderwerp:

-----Original Message-----
From: Markus Clarijs [mailto:daftspeed@yahoo.co.uk]
Sent: Saturday, April 15, 2006 17:32
To: ST triumphnet; motorisation@yahoogroups.com
Subject: The art of Tunnel Tooter Testing


Howdy!

Since yesterday I'm a certified member of the Silly Horn Institute of Triumph Tunnel Tooter Testers (S.H.I.T.T.T.T.) . HOORAY
However don't confuse it with the Suzuki Silly Horn Institute of Tunnel Tooter Testers (S.S.H.I.T.T.T.) That is not the real one off course, but there are actually people (can you really believe it?) who ride V-Stroms and stuff.
And don't confuse it with the Netherlands Official Silly Horn Institute of Tunnel Tooter Testers (N.O.S.H.I.T.T.T.) They are only wannabees and still want to restrict it to regional testing, even in this era of internet and disappearing borders.

Thank you Emile for helping me mount the thing under the fairing (and Ben and Marc for their moral support) and help me find some good testing ground.

To explain more about this serious bussiness of TTT I can tell you about our strategies and company guidelines.
Tunnel Tooter Testing can only be done in 1 way: Enhanced and Advanced Testing (E.A.T. S.H.I.T.T.T.T.)

A good weapon in the battle of testing is the Stebel Nautilus. It has an output of 139 db(A) at 4 inch distance and 115 dB(A) at 2 meters distance (You should measure at 1 meter distance, but there is no data available; I guess it is about 120 dB(A) at 1m). Be sure you wire it up via a relais directly to your battery or else you will fry your cables. The standard Triumph horn has 2,5Amps this one 18 A. Frequency is between 530 and 680 Hz.

a simple and short formula and some explanation:
Lambda = v/f

Lambda=wavelenght
v=speed of sound
f=frequency

v as a function of pressure and density:
v=((1.4*P)^(1/2)) / d
v as a function of Temperature:
v=332*((1+(T/273))^(1/2)) or v = 332 SQR(1+ 0.00366 T)

So testing at 15 degrees centigrade makes the equasion as follows: v=332 SQR (1+0.0036*15) = 340m/s

332 m/s is the speed of sound in normal air. Airpressure is not really an issue since sound is more like a wrinkle in the air. Temperature has only a minor influence on the speed of sound unless you are testing you tooter in a sauna.

So testing the tooter at 15C makes lambda = 340/((530+680)/2) = 0,56m

Note: The higher the frequency, the more easy a "standing wave" (acoustic resonance) can occur in a room.

For this tooter, a good tunnel must have dimensions that are a x*0,56m. What we need is resonance..... Material doesn't matter, but size matters ! ! ! And reflection, reinforced concrete tunnels with smooth surfaces are perfect.
So what you need is Deep Impact and Progress also referred to as D.I.P. S.H.I.T.T.T.T.

Be aware there is a fine for unnecessary use of a tooter. Here it is 95 euro's. So allways test your tooter for a reason. Drawing attention of pretty women is a good reason but might not cover all your problems with the law. Being a member of the S.H.I.T.T.T.T. is a very good reason and no copper will ever fine you when you have the correct logo's displayed on your bike. If they ask you what you were doing just tell them E.A.T. S.H.I.T.T.T.T. and they will ease off with a smile on their face. All will be ok.

It is also funny to see that there are people who look back after you have tested the tooter and are really surpised the noise came from a motorcycle. Just because they would have expected a train or a lorry approaching. Thus we call the real tooters Weapons of Mass Deception (W.M.D.) You can read a lot about W.M.D.'s in the newspapers again lately, but we know now where they are hidden. Not in Iran, but under the fairing and they only have the size of two coke-cans. It's really amazing!

BTW Tunnels come in 5 acoustic categories:
Class A / B / C / D / E or in numeric values 10 to 1
where
A= 10 - 9
B= 8 - 7
C= 6 - 5
D= 4 - 3
E= 2 - 1

Advanced Tunnel Tooter Testers only refer to good tunnels of Cat A and B, the rest isn't interesting.

Coming up next: a database of Tunnels, located in a GPS list with Categories so you can find your way in this scientifical chaos. This database and it's subdivisions is called the Federal Art of Random Tunnel Tooter Testing (F.A.R.T.T.T.) Be prepared.....................

Cheers, science made easy!
and Hapy Easter!

--Markus
MacB

Bericht door MacB »

Be-Outside schreef:
MacB schreef:Kijk ik erover of kan je deze niet bestellen op de link die in je eerste bericht stond? :wink:
In het stuk van Emile (E-Strom) staat de link van Valk Motorparts (= clickable). Weet niet helemaal zeker of 'ie ook levert in België, maar zou niet weten waarom niet... Een mailtje naar sales@valkmotorparts.com levert zekerheid op, lijkt mij...
Thx :wink:
Tuke

Bericht door Tuke »

Okay, ik ga me er ook aan wagen. zo'n nautilus!
Het is me ooit gelukt m'n tweede lamp van de fazer 600 bij te schakelen.. dus dit stukje technisch aan elkaar knopen moet me toch ook lukken?
-slik-

De bestelling is net geplaatst... en komende week in de pauze even naar de autoknutselaar om de hoek. Die heeft vast wel alle dingen die op het boodschappenlijstje van Emile.

Alleen alvast een vraagje...
- die draad van de standaartoeter die naar het relais moet is rood. Ik hoop dat de overige draadjes van de standaardtoeter een andere kleur hebben. Of hoop ik dat verkeerd?
- heeft de Dl 650 aan de rechtzijde meer ruimte dan aan de linkerzijde voor montage? We stonden hierover te filosoferen bij de Valkenier.

Stephan
E-Strom

Installatie instructies DL650

Bericht door E-Strom »

De DL650 was toch op een aantal punten verassend anders in vergelijking met de DL1000. Op een rijtje:
  • -De radiator zit met 2 bouten aan de rechterkant vast, op de DL1000 is dat aan de linkerkant

    -De fan zit op de DL650 aan de rechterkant van de achterkant van de radiator, op de DL1000 is dit links.

    -De standaard toeter op de DL650 zit dus dan ook aan de linkerkant, op de DL1000 is dat rechts.

    -Het overflow reservoir van de radiator zit bij de DL650 rechtsonder het zadel, achter het tupperware verstopt, bij de DL1000 neemt die een grote plek in beslag in de topkuip aan de rechterkant (rechtsboven de radiator)

    -De toeter is op de DL650 geschakeld op aarde, op de DL1000 is ie geschakeld op de plus draad.

    -De afsluiting met het matzwarte stuk plastic (met die klikdingetjes) van de onderkant van de topkuip heeft een compleet andere vorm op de DL650, waardoor de hoorn uitlaat afgeschermd wordt en het wegwerken van de toeter en de kabelboom daarnaast iets anders moet.
We hebben besloten om bij de DL650 de toeter op dezelfde plek te zetten als op de DL1000, dus aan de linkerkant. Ondanks dat, net als op de DL1000, de tank aan de linkerkant meer naar voren steekt dan rechts, leek het toch handiger om hem links te installeren omdat je dan zeker geen problemen hebt als je bij de dop van de radiator zou willen komen.

De toeter is geschakeld op de aarde, met het contact aan staat er dus altijd stroom op de plus draad. De plus draad is in dit geval het draadje met de witte streep. Hoe je dit moet aansluiten op het relais zie je op de gebruiksaanwijzing op de doos (installation when replacing original horn with nautilus with wire switched to ground). Zelfs V for Marc snapt hoe dat moet nu :D .

Het leek erop dat er minder ruimte tussen relais en fan zou zijn op de DL650, in vergelijking met de DL1000. Daarom heb ik de draden met het relais aan de achterkant van de zwarte plastic beschermkap, die achterop de radiator zit, ge-tie-ripped aan één van de draadboompjes die daar al loopt. Zo'n snoer van de accu die tegen de draaiende fanrand aanligt leek mij ook niet zo handig (DL1000 radiator is groter denk ik, waardoor ruimte minder probleem was).

De afsluiting van de topkuip aan de onderkant gebeurt met een matzwart plastic kuipdeel met van die klikkertjes. Op de DL1000 steekt een gedeelte recht naar boven en stopt net onder de toeter. Er leek meer ruimte en de toeter kan ook redelijk vrij blazen (al blaast ie aan 1 kant een hol gedeelte in). Op de DL650 buigt dit stuk kuip echter naar binnen toe. Daarom moesten we de draadboom die naar de topkuip loopt langs de hoorn routen (op de DL1000 liep ie onderlangs) anders werd het te krap. Toen de kuip eenmaal zat (ging op zich niet al te moeilijk) bleek echter dat het stuk kuip bijna plat tegen de hoorn uitlaat aan ligt waardoor hij nogal gedempt wordt. Het is nog steeds een mega hard geluid, alleen minder helder. Alsof er een prop watten in zit beetje. Dit is op zich makkelijk op te lossen door de kuip er af te halen en een bende kleine gaatjes in het gedeelte te boren waar de uitlaat van de hoorn boven zit, maar dit is iets wat Marc / V waarschijnlijk zelf nog gaat doen. Hij weet nu hoe de klikkertjes werken en waar ze zitten (vergeet de 2 kruiskoppen in de hoek niet). Even globaal aftekenen welk gebied je moet boren, kuipdeel onder er weer af etc.

Hieronder zie je de hoorn op de DL650, let ook weer op het stukje plastic (van MRA ruit van GS) dat op de voorrand zit van tank. De kabelboom loopt hier nog onder de hoorn door, maar hebben we bij monteren onderkuip/afsluitstuk dus erlangs laten lopen (kabelboom zat precies op plek van aansluitschroefding). Ook zie je dat de radiator nog loshangt.

Afbeelding

Afbeelding

Hier zie je goed de reden waarom de kabelboom in de weg zat, vanwege de schroefopening van de rechterkuip:
Afbeelding

Hier de accu, vanwaar je een dikke bruine (van hoorn naar aarde) en dikke rode (van accu plus naar relais) draad ziet lopen. Tussen de accu plus en de rode draad verder naar relais zie je een een snoer met zekeringhouder met 20 amp zekering tussengeschakeld (vastgehouden door rubberen strap). De dunnere zwarte en rode draad zijn voor Marc's GPS:
Afbeelding

Voor het gat voor de bout van de hoorn heb ik een 8mm metaalboor gebruikt, voor de bout vanuit topkuip om het geheel vast te houden een 6 mm boortje gebruikt (6.5 waarschijnlijk beter), voor de 2 kleine gaatjes is 5.5 goed (afhankelijk van wat voor boutjes je gebruikt natuurlijk).

Als je hulp nodig hebt, ik zit dichtbij (verzetswijk).
Tuke

Bericht door Tuke »

Hey,

bedankt voor de 650 update... :)
de hoorn krijg ik deze week wel binnen. Alleen ivm vakantie zal ik um pas over 2 weekjes gaan installeren denk ik. Heb ik nog even de tijd om al je instructies nog een paar keer te lezen :wink:

1ste probleem al gesignaleerd: "weet nu hoe de klikkertjes werken" Ja, hoe werken die pokke dingen eigenlijk?

Dat relais kan overigens op elke willekeurig plek worden weggewerkt? moet ik alleen de aardedraad (die met witte streep) van de standaardtoeter verlengen...

stephan
The V

Bericht door The V »

Tuke schreef:Hey,

bedankt voor de 650 update... :)
de hoorn krijg ik deze week wel binnen. Alleen ivm vakantie zal ik um pas over 2 weekjes gaan installeren denk ik. Heb ik nog even de tijd om al je instructies nog een paar keer te lezen :wink:

1ste probleem al gesignaleerd: "weet nu hoe de klikkertjes werken" Ja, hoe werken die pokke dingen eigenlijk?

Dat relais kan overigens op elke willekeurig plek worden weggewerkt? moet ik alleen de aardedraad (die met witte streep) van de standaardtoeter verlengen...

stephan
Van die klikkertjes moet je het middelstje gedeelte met een sleutel of iets indrukken. Daarna kun je ze zo eruit trekken.

Hoe dat met dat relais zit... daar moet je even de reactie afwachten van de echte techneuten... ik weet pas sinds vrijdag wat een relais is :?: :wink:
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Tuke schreef: 1ste probleem al gesignaleerd: "weet nu hoe de klikkertjes werken" Ja, hoe werken die pokke dingen eigenlijk?
Het zijn eigenlijk hele makkelijke dingen, je moet alleen een keer gezien hebben hoe het werkt (heb ze nog niet eerder op andere merken motoren gezien). Zoals V al zei, in het midden van het zwarte klikkertje met de punt van een sleutel of iets dergelijks indrukken, dan klikt ie vanzelf los en kan je hem er zo uithalen. Om hem er weer in te zetten moet je eerst het ingedrukte piemeltje vanaf de achterkant weer terugduwen dat ie naar buiten steekt (of er even uithalen en dan aan voorkant weer stukje insteken). Dan klikkertje in gat steken en piemeltje in het midden aanduwen totdat ie klik zegt :).

Stelt niks voor, maar je moet het effe weten (weet nog dat we met het heated grips project als een stelletje apen naar die dingen hebben zitten kijken).
Dat relais kan overigens op elke willekeurig plek worden weggewerkt?
Willekeurig, op zich wel. Maar je wil als het even kan zo min mogelijk verbindingen maken voor de betrouwbaarheid en minste weerstand. Ik zou dan ook, wat we op de DL1000 en DL650 gedaan hebben, de stekkertjes van de standaard toeter lostrekken (van de toeter af dus) en dan direct op het relais schuiven (zijn toch zelfde platte stekkers namelijk). Je zal alleen de verbinding die tussen de 2 platte stekkertjes zit even moeten doorknippen. Daarna kan je het relais vastmaken waar jij wil, maar je zal dus gelimiteerd zijn aan de lengte van het snoer van de standaard toeter. En dat resulteert weer in een locatie aan de standaard toeter of net achter de zwarte kap die over de achterkant van de radiator zit. Verder dan dat zal je die 2 snoertjes van de standaard toeter niet krijgen namelijk. Je zou wel allebei die snoertjes kunnen verlengen op zich, maar het hoeft op zich niet en zou dus alleen maar leiden tot meer weerstand en minder betrouwbaarheid (en meer werk ;)).
moet ik alleen de aardedraad (die met witte streep) van de standaardtoeter verlengen...
Ik zou inderdaad het verhaal nog maar eens goed doorlezen, of gewoon lekker mij laten meeklussen (we zitten toch in hetzelfde dorp), want ik zei dus dat de toeter op aarde geschakeld zat en dat de plus draad altijd power heeft met contact aan en dat die PLUS draad de draad met het witte streepje was... dat is dus NIET de aardedraad. Die andere (ZONDER WITTE STREEP dus) is de aardedraad, dat is de draad waar je toeterknop op zit voordat ie naar de aarde loopt. En ik zou ze dus ook NIET verlengen, da's niet nodig en levert alleen maar nadelen op mijns inziens.
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Tuke schreef:Alleen alvast een vraagje...
- die draad van de standaartoeter die naar het relais moet is rood. Ik hoop dat de overige draadjes van de standaardtoeter een andere kleur hebben. Of hoop ik dat verkeerd?
Stephan
Hier had ik je nog geen antwoord op gegeven. De draad die je van accu / zekering naar relais, van relais naar toeter en van toeter naar aarde stuurt moet je zelf kopen. Dus je kan elke kleur kopen die je maar wilt (ik heb 2.5 mm draad geloof ik, je ziet op de foto wel hoe dik dat is, 1 slagje dikker dan standaard snoertjes geloof ik, moet niet te dun zijn) en jij kan zelf bepalen welke kleur waar komt.

De vorige keer dat ik bij Televersum was hadden ze alleen maar 2.5 mm (of 1.5 mm, ik heb wel snoer meegekregen maar volgens mij was dat 4 mm, te dik in ieder geval voor de blauwe stekkertjes) in geel en groen, maar de rest zullen ze van de week wel weer hebben. Ze hebben het in allerlei kleuren (als het op voorraad weer is dan). Je kan dus alle snoertjes zwart houden, of geel van accu naar relais, groen naar hoorn en rood naar aarde... of alles geel :). Mij leek het het best om rood van accu plus (eigenlijk van zekering die aan accu hangt) naar relais en van relais naar hoorn te doen en zwart van hoorn naar aarde. Maar zwart was op, dus heb ik bruin gebruikt.

Bij de toeter zit alleen de ophangbout en moer, een opzetstukje voor een slang (voor luchtinlaat verplaatsing) en een relais. Draad, zekering, stekkers, tie rips, metalen brackets en tools moet je dus zelf regelen.

Nogmaals, I'll be happy to assist. Laat maar weten wanneer je aan het project wil beginnen. Ik werk zeer onregelmatig, maar valt vast wel datum te prikken...
Tuke

Bericht door Tuke »

Nogmaals, I'll be happy to assist. Laat maar weten wanneer je aan het project wil beginnen. Ik werk zeer onregelmatig, maar valt vast wel datum te prikken...
Alvast bedankt voor het aanbod! Zal er waarschijnlijk wel gebruik van maken... :wink:
The V

Bericht door The V »

E-Strom schreef: Nogmaals, I'll be happy to assist. Laat maar weten wanneer je aan het project wil beginnen. Ik werk zeer onregelmatig, maar valt vast wel datum te prikken...
Mocht het zo ver komen en ik ben vrij dan hoor ik het graag. Ik kan nu op z'n minst helpen met de kapppen te verwijderen :wink:

Mogelijk dat een collega van mij er zijn GSXF ook wil voorzien van deze gadget. Misschien dat e.e.a. weer met elkaar te combineren valt :!:
The V

Bericht door The V »

Ik heb net even wat gaten in dat zwarte stuk onder m'n koplampen gemaakt. Hierdoor word de toeter niet meer zo gedempt en klinkt ie zoals ie hoort te klinken!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gewoon vanaf de voorkant zie je er helemaal niets van!
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Mooi werk, V! Je hebt je roeping gemist zie ik al ;)
Tuke

Bericht door Tuke »

8)

Ah... even m'n lijstje bijwerken:
E-strom: algehele technische ondersteuning.
Be-Outside: algehele supervisie...
TheV: bijwerken tupperware...

:wink:

Ik denk zaterdag 6 of zondag 7 mei aan de slag te gaan. Moet even met moeder de vrouw overleggen. Waarschijnlijk zaterdag 6, want ik klus liefst op dagen waarop de winkels nog open zijn voor vergeten of extra spulletjes :oops:

Heb een garage (nog wel even opruimen voor die tijd) en oprijlaan (van 4 meter ongeveer... :wink: ) waarin/-op gewerkt kan worden. In Almere-Buiten (bloemenbuurt). Collage GSFX is ook welkom...
Be-Outside

Bericht door Be-Outside »

Tuke schreef:8)

Ah... even m'n lijstje bijwerken:
E-strom: algehele technische ondersteuning.
Be-Outside: algehele supervisie...
TheV: bijwerken tupperware...

:wink:

Ik denk zaterdag 6 of zondag 7 mei aan de slag te gaan. Moet even met moeder de vrouw overleggen. Waarschijnlijk zaterdag 6, want ik klus liefst op dagen waarop de winkels nog open zijn voor vergeten of extra spulletjes :oops:

Heb een garage (nog wel even opruimen voor die tijd) en oprijlaan (van 4 meter ongeveer... :wink: ) waarin/-op gewerkt kan worden. In Almere-Buiten (bloemenbuurt). Collage GSFX is ook welkom...
Hoor al mijn hele leven dat dat mijn sterke punt is 8)
The V

Bericht door The V »

Toen ik trouwens vanmorgen die gaten aan het prikken was kwam ik er achter dat ik één van die p(l)oppertjes kwijt was. Ben toen gelijk naar de Soes-dealer in Delft gereden met de vraag of ze die hadden liggen. Gelukkig hadden ze die in de werkplaats. Uit beleefdheid vroeg ik of ik ze nog iets verschuldigd was... het antwoord was tot mijn grote verbazing;€2
Ik zei nog dat ik niet de hele voorraad wilde kopen... werd niet gewaardeerd...
Be-Outside schreef:Be-Outside: algehele supervisie...
En niet te vergeten; de croissants :wink:
E-Strom

Bericht door E-Strom »

Tuke schreef:8)
Ik denk zaterdag 6 of zondag 7 mei aan de slag te gaan.
Die zaterdag heb ik een motorritje door de bollenvelden in de planning staan (that time of year again 8) ), op 7 mei ga ik die bollenvelden vanuit een andere hoek bekijken onderweg naar London City en Brussel.

13 en 14 mei is daarentegen nog wel vrij... (voor zover ik me kan herinneren).
Tuke

Bericht door Tuke »

:oops: herinnerde mij gisteren dat ik dit weekend had geopperd voor een eventuele S.S.H.I.T.T.T.-newbies meeting. Was het door de vakantie glad vergeten.....

Moeder de vrouw had voor vandaag en morgen al plannen gemaakt. Maar die nautilus lag maar te schreeuwen om aandacht. Vandaar dat ik gisteravond en vanmorgen (had mijn vrouw maar alvast op familiebezoek gestuurd met het koekblik) heb geklust. Zodoende kon ik vanmiddag alsnog op familiebezoek met de V-Strom Nautilus 8)

Ik heb de nautilus toch maar aan de rechterzijde geplaatst omdat daar iets meer ruimte was en omdat ik alleen maar het hoekprofiel nodig had om de nautilus te monteren. Moest wel een beetje buigen, maar nu zit ie goed. Heb nog wel een stukje piepschuim met powertape aan de binnenzijde van de kuip geplakt om te voorkomen dat de nautilus tijdens rijden of toeteren tegen de kuip trilt..

Ik vroeg me alleen af of jullie op de boutjes lock tite of een ander middeltje hebben gesmeerd om lostrillen te voorkomen.

... tijdens het testen kwam de overbuurman al semi verontwaardigd kijken.... van hem mag ik een dikke prent krijgen voor die 'illegale' toeter. Later bleek dat ie gewoon jaloers is... op zijn pan european weet hij geen gaatje achter de tupperware te vinden voor een nautilus :twisted:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Voor wie twijfelt over het wel of niet mogen gebruiken van meertonige hoorns het volgende citaat uit het voertuigreglement voor motorfietsen:
Motorfietsen die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 1995, moeten zijn voorzien van ten minste een hoorn met vaste toonhoogte dan wel een samenstel van zodanige, tegelijk werkende hoorns. De geluidssterkte mag voor voertuigen die in gebruik zijn genomen voor 1 oktober 1971 niet minder bedragen dan 70 decibel en niet meer dan 104 decibel, en voor voertuigen die in gebruik zijn genomen na 30 september 1971 niet minder dan 93 decibel en niet meer dan 104 decibel, te meten op de door Onze Minister vastgestelde wijze. De maximum geluidssterkte van 104 decibel geldt niet voor hoorns die voldoen aan het bepaalde in richtlijn 70/388/EEG.
Wanneer ze dus gelijktijdig klinken, en dat doen ze, is er niks aan de hand, hooguit is het geluidsniveau misschien nog te hoog. En daarvoor geldt volgens richtlijn 70/388/EEG:
RICHTLIJN 93/30/EEG VAN DE RAAD van 14 juni 1993 betreffende de geluidssignaalinrichting van motorvoertuigen op twee of drie wielen

2. VOORSCHRIFTEN

2.1. De geluidssignaalinrichting moet een vaste en gelijkmatige toon voortbrengen; het geluidsspectrum mag tijdens de werking niet merkbaar variëren. Bij geluidssignaalinrichtingen die met wisselstroom worden gevoed geldt dit voorschrift alleen bij constante snelheid van de generator, wanneer deze snelheid in het in punt 3.3.2 aangegeven gebied ligt.

2.2. De signaalinrichting moet wat de akoestische (geluidsspectrum en geluidsdrukniveau) en mechanische kenmerken betreft in de aangegeven volgorde aan de proeven van de punten 3 en 4 voldoen.

3. METING VAN HET GELUIDSNIVEAU

3.1. De beproeving van de geluidssignaalinrichting moet bij voorkeur in een echovrije omgeving plaatsvinden. Als variant kan de beproeving ook plaatsvinden in een semi-echovrije kamer of buiten op een vrijliggend terrein. In dat geval moeten voorzorgsmaatregelen worden getroffen om reflecties tegen de bodem van het meetterrein te voorkomen (bij voorbeeld door het opstellen van een reeks geluiddempende schermen). Er wordt gecontroleerd of de sferische divergentie tot op 1 dB in acht wordt genomen in een hemisfeer met een straal van ten minste 5 m tot de te meten maximumfrequentie, en dit voornamelijk in de meetrichting en ter hoogte van de inrichting en de microfoon. Het omgevingsgeluid moet ten minste 10 dB zwakker zijn dan de te meten geluidsdrukniveaus.

De te keuren inrichting en de microfoon moeten zich tussen 1,15 en 1,25 m boven de grond op dezelfde hoogte bevinden. De as van de maximale gevoeligheid van de microfoon moet samenvallen met de richting waarin het geluidsniveau van de signaalinrichting maximaal is. De microfoon moet zodanig worden opgesteld dat het membraan zich op een afstand van 2 ± 0,01 m bevindt van het uitgangsvlak van het geluid dat door de inrichting wordt voortgebracht. Bij signaalinrichtingen met verschillende openingen wordt de afstand bepaald ten opzichte van het uitgangsvlak dat zich het dichtst bij de microfoon bevindt.

3.2. De metingen van de geluidsdrukniveaus geschieden met gebruikmaking van een precisiegeluidsniveaumeter (klasse 1) overeenkomstig de voorschriften van IEC-publikatie nr. 651, eerste editie (1979). Alle metingen worden verricht met gebruikmaking van de "snelle" tijdconstante. Voor de meting van de totale geluidsdrukniveaus wordt gebruik gemaakt van de A-filtercurve. Bij de meting van het spectrum van het voortgebrachte geluid moet gebruik worden gemaakt van de Fourier-transformatie van het geluidssignaal. Als variant kunnen tertsbandfilters worden gebruikt overeenkomstig de voorschriften van IEC-publikatie nr. 225, eerste editie (1966).

In dat geval wordt het geluidsdrukniveau in de octaafband met middenfrequentie 2 500 Hz bepaald door optelling van de kwadratische gemiddelden van de geluidsdrukken in de tertsoctaafbanden met middenfrequenties 2 000, 2 500 en 3 150 Hz. In elk geval kan alleen de methode met de Fourier-transformatie als referentiemethode worden beschouwd.

3.3. De geluidssignaalinrichting wordt naar gelang van het geval gevoed met de volgende spanningen:

3.3.1. bij geluidssignaalinrichtingen die met gelijkstroom worden gevoed, een proefspanning van 6,5, 13 of 26 V, gemeten aan de uitgang van de elektrische energiebron en overeenkomende met een nominale spanning van respectievelijk 6, 12 of 24 V;

3.3.2. bij geluidssignaalinrichtingen die met wisselstroom worden gevoed, wordt de stroom geleverd door een elektrische generator van het type dat normaliter met dit type geluidssignaalinrichting wordt gebruikt. De geluidskarakteristieken van deze signaalinrichting worden geregistreerd bij snelheden van de elektrische generator die overeenkomen met 50, 75 en 100 % van de door de fabrikant van de generator opgegeven maximumsnelheid bij continu bedrijf. Tijdens deze proef wordt de elektrische generator op geen enkele andere wijze elektrisch belast. De in punt 4 beschreven duurzaamheidsproef wordt verricht bij een door de fabrikant van de apparatuur opgegeven snelheid die uit de bovengenoemde reeks wordt gekozen.

3.4. Indien voor de proef met een geluidssignaalinrichting die met gelijkstroom werkt een gelijkgerichte stroom wordt gebruikt, mag de wisselstroomcomponent van de spanning aan de klemmen, die tijdens de werking van de signaalinrichting van piek tot piek wordt gemeten, niet meer dan 0,1 V bedragen.

3.5. Bij geluidssignaalinrichtingen die met gelijkstroom worden gevoed, moet de weerstand van de elektrische geleider, met inbegrip van de weerstand van de klemmen en de contacten, zoveel mogelijk de volgende waarden benaderen:

- 0,05 ohm bij een nominale spanning van 6 V,

- 0,10 ohm bij een nominale spanning van 12 V,

- 0,20 ohm bij een nominale spanning van 24 V.

3.6. De geluidssignaalinrichting wordt met de door de fabrikant geleverde hulpstukken vast bevestigd op een steun waarvan de massa ten minste tienmaal die van de te keuren signaalinrichting bedraagt, met een minimum van 30 kg. Bovendien moet de steun zodanig zijn aangebracht dat de reflecties tegen de wanden en de trillingen ervan geen merkbare invloed op de meetresultaten hebben.

3.7. Onder de hierboven beschreven omstandigheden mag het A-gewogen geluidsniveau de volgende waarden niet overschrijden:

a) 115 dB(A) voor geluidssignaalinrichtingen die voornamelijk zijn bestemd voor bromfietsen en voor motorfietsen en driewielers met een vermogen van ten hoogste 7 kW;

b) 118 dB(A) voor geluidssignaalinrichtingen die voornamelijk zijn bestemd voor motorfietsen en driewielers met een vermogen van meer dan 7 kW.

3.7.1. Bovendien moet het geluidsdrukniveau in het frequentiegebied van 1 800 tot 3 550 Hz hoger zijn dan dat van elke component met een frequentie hoger dan 3 550 Hz en mag het in geen geval lager zijn dan:

a) 90 dB(A) voor geluidssignaalinrichtingen die voornamelijk voor bromfietsen zijn bestemd;

b) 95 dB(A) voor geluidssignaalinrichtingen die voornamelijk zijn bestemd voor motorfietsen en driewielers met een vermogen van ten hoogste 7 kW;

c) 105 dB(A) voor geluidssignaalinrichtingen die voornamelijk zijn bestemd voor motorfietsen en driewielers met een vermogen van meer dan 7 kW.

3.7.2. Geluidssignaalinrichtingen die aan de in punt 3.7.1, onder c), vermelde kenmerken voldoen mogen worden gebruikt op de in punt 3.7.1, onder a) en b), vermelde voertuigen; signaalinrichtingen die aan de in punt 3.7.1, onder b), vermelde geluidskenmerken voldoen mogen op bromfietsen worden gebruikt.

3.8. Aan de hiervóór vermelde kenmerken moet eveneens worden voldaan door een signaalinrichting die aan de duurzaamheidsproef van punt 4 is onderworpen. De voedingsspanning varieert hierbij tussen 115 en 95 % van de nominale spanning voor geluidssignaalinrichtingen die met gelijkstroom worden gevoed of voor geluidssignaalinrichtingen die met wisselstroom worden gevoed tussen 50 en 100 % van de door de fabrikant van de generator opgegeven maximumsnelheid van de generator bij continu bedrijf.

3.9. Het tijdsverloop tussen het ogenblik van inwerkingstelling en het ogenblik waarop het geluid de in punt 3.7 voorgeschreven minimumwaarde bereikt, mag niet groter zijn dan 0,2 sec., gemeten bij een omgevingstemperatuur van 20 ± 5 °C. Het onderhavige voorschrift geldt inzonderheid voor geheel pneumatisch of elektropneumatisch werkende signaalinrichtingen.

3.10. De geheel pneumatisch of elektropneumatisch werkende signaalinrichtingen moeten, onder de door de fabrikant voor deze toestellen vastgestelde voedingsvoorwaarden, dezelfde akoestische prestaties leveren als die welke voor elektrisch werkende geluidssignaalinrichtingen zijn vereist.

3.11. Bij meertonige signaalinrichtingen, waarvan elk bestanddeel dat een geluid voortbrengt afzonderlijk kan werken, moeten de hiervóór vermelde minimumwaarden worden verkregen wanneer elk van deze bestanddelen afzonderlijk werkt. Aan de maximumwaarde van het totale geluidsniveau moet worden voldaan wanneer alle bestanddelen tegelijkertijd werken.

4. DUURZAAMHEIDSPROEF

4.1. Onder de nominale spanning en met de weerstand van de elektrische geleider die in de punten 3.3 tot en met 3.5 zijn aangegeven, wordt de geluidssignaalinrichting respectievelijk:

- 10 000 maal achtereen in werking gesteld bij signaalinrichtingen die voornamelijk zijn bestemd voor bromfietsen en voor motorfietsen en driewielers met een vermogen van ten hoogste 7 kW,

- 50 000 maal achtereen in werking gesteld bij signaalinrichtingen die voornamelijk zijn bestemd voor motorfietsen en driewielers met een vermogen van meer dan 7 kW,

telkens gedurende 1 sec. met tussenpozen van 4 sec. Tijdens de proef wordt de geluidssignaalinrichting geventileerd met een luchtstroom die een snelheid van ongeveer 10 m/sec. heeft.

4.2. Indien de proef in een echovrije kamer plaatsvindt, dan moet deze voldoende groot zijn voor een normale afvoer van de door de signaalinrichting tijdens de duurzaamheidsproef geproduceerde warmte.

4.3. De omgevingstemperatuur in de proefkamer moet tussen + 15 en + 30 °C liggen.

4.4. Indien na de helft van het voorgeschreven aantal inbedrijfstellingen de kenmerken van het geluidsniveau een wijziging hebben ondergaan ten opzichte van die van de signaalinrichting voor de proef, dan kan worden overgegaan tot bijregeling van de signaalinrichting. Na het voorgeschreven totale aantal inbedrijfstellingen dient de geluidssignaalinrichting, eventueel na opnieuw bijregelen, te voldoen aan de in punt 3 beschreven proef.

4.5. Elektropneumatisch werkende geluidssignaalinrichtingen mogen om de 10 000 inbedrijfstellingen worden gesmeerd met de door de fabrikant aanbevolen olie.

5. GOEDKEURINGSMERK

5.1. Elke geluidssignaalinrichting die is geproduceerd in overeenstemming met het goedgekeurde type moet van een goedkeuringsmerk zijn voorzien overeenkomstig de voorschriften van bijlage V van Richtlijn 92/61/EEG.

Aanhangsel 1 Inlichtingenformulier wat betreft een type geluidssignaalinrichting bestemd voor motorvoertuigen op twee of drie wielen

(bij de goedkeuringsaanvraag te voegen ingeval deze los van de aanvraag om goedkeuring van het voertuig wordt ingediend)

Volgnummer (door de aanvrager toegekend): .

Bij de aanvraag om goedkeuring wat betreft een type geluidssignaalinrichting bestemd voor motorvoertuigen op twee of drie wielen moeten de inlichtingen worden verstrekt als bedoeld in bijlage II van Richtlijn 92/61/EEG, onder A, punten 9.5.1 tot en met 9.5.4.

Aanhangsel 2 Naam van de bevoegde instantie

Goedkeuringscertificaat voor een type geluidssignaalinrichting bestemd voor motorvoertuigen op twee of drie wielen
Wanneer de hoorn dus voldoet aan deze Europeesche eisen (en daar lijkt het wel op) is er niets aan de hand want de Nautilus heeft een geluidsniveau van 115 db(A) op 2 meter afstand gemeten.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op za 13-05-2006, 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
E-Strom

Bericht door E-Strom »

118dB max voor motoren met meer dan 7 kW vermogen, gemeten op 2 meter. De Stebel geeft op 2 meter 115 dB, dus hij is niet te hard en hierbij volkomen legaal 8) . Eigenlijk wel jammer, heb nou niet meer dat rebelse gevoel... :?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Excuses voor deze ontgoocheling...... :lol:
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Tuke

Bericht door Tuke »

Rob,

Bedankt voor de info... ga ik even uitprinten en onder het zadel verstoppen. Mocht ik ooit eens een overijverige diender tegen komen... :wink: :lol:
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Ik heb hem zojuist ook besteld. Bleek allemaal verkeerd te zijn gegaan via mijn credit card en paypal. Maar ondanks dat kreeg ik het bericht dat men het spul gewoon opstuurt in het vertrouwen dat de (rest)betaling goedkomt. Ik heb uiteraard dierect overgemaakt. Maar ik vond het wel een TOP reactie die het vermelden waard is. Dit soort vertrouwen kom je niet meer veel tegn. Nu nog even wachten op de aflevering,
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Tuke

Bericht door Tuke »

aflevering ging bij mij supersnel...
zal ze truwens een mailtje sturen of ze ook aan club korting doen... met terugwerkende kracht 8)
Tuke

Bericht door Tuke »

jongens.. krijg net enorm zin in een luilak-meeting. :twisted:
Plaats reactie