Middenbok past niet.

...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Guust
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 08-11-2010, 00:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 K4

Middenbok past niet.

Bericht door Guust »

Ik heb een middenbok van SW-motech aangeschaft.
Volgens mij past hij echter niet op m'n DL650 van 2004, ondanks volgens mlm-parts door de leverancier geconstrueerd voor dit model.

Doel van een middenbok is toch dat hij stabiel staat en dat een van beide wielen van de grond afkomt? Teneinde onderhoud of smerig mogelijk te maken?

Probleem is echter:
Beide wielen steunen op vlakke ondergrond op de grond, en de middenbok komt haast niet voorbij de bandbreedte van de moto. Een windstootje zou hem uit evenwicht brengen, zo onstabiel staat ie. Zowel in de breedte als de lengte-as van de motor. :

20180917_082803.jpg

Tevens raakt de middenbok in opgeklapte stand op een fractie na de ketting. :
20180917_083335.jpg
20180917_083344.jpg

De achterveer is een Wilbers 640 schokker, die de standaard veer vervangt maar de motor niet verhoogd.

Iemand ervaring met -en oplossing voor- dit probleem (of deze middenbok of leverancier)?

Mvg,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Middenbok past niet.

Bericht door Eikie »

Vermoedelijk is jouw motor verlaagd met andere dogbones.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 506
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2023 Suzuki DL800DE
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Middenbok past niet.

Bericht door Piet Zahut »

Eikie schreef: za 22-09-2018, 23:59 Vermoedelijk is jouw motor verlaagd met andere dogbones.
Dat zeker niet, als hij verlaagd zou zijn is het achterwiel verder van de grond af. Is de motor misschien verhoogd? Ik had mijn KLV ook verhoogd en de achterband kwam nét niet aan de grond als hij op de bok stond. Heb je verder de spanning van de ketting in orde? Op het moment dat je nu op de motor gaat zitten komt hij sowiezo strakker te staan en denk ik niet dat hij de bok gaat raken.
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Gebruikersavatar
Phony123
Berichten: 386
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 19:31
Mijn motor is een: vstrom 1000, model 2016
Woonplaats: Tilburg

Re: Middenbok past niet.

Bericht door Phony123 »

Idd zeker niet verlaagd zoals Piet aan geeft. De vorige motor van mijn vrouw was verlaagd waarna hij veel moeilijker op de middenbok ging.
Maar als ik het zo zie.. iets klopt er niet. En dan vermoedt ik toch echt dat de middenbok niet de juiste is.
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: Middenbok past niet.

Bericht door Margon »

meet je dogbones eens op ? Piet weet vast wel wat de juiste lengte zou moet zijn.
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Gebruikersavatar
Guust
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 08-11-2010, 00:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 K4

Re: Middenbok past niet.

Bericht door Guust »

Vooreerst thanks voor de reacties!

Maar wat zijn net de dogbones? :oops:
Gebruikersavatar
Guust
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 08-11-2010, 00:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 K4

Re: Middenbok past niet.

Bericht door Guust »

Ff Googlen heeft het me geleerd... :roll:
Ik meet ze eerstdaags op!
Laatst gewijzigd door Iron Horse op di 25-09-2018, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Gebruikersavatar
Valetek
DL650 berijder
Berichten: 414
Lid geworden op: zo 16-03-2014, 13:13
Mijn motor is een: V-Strom 650 '04
Contacteer:

Re: Middenbok past niet.

Bericht door Valetek »

De 2004 heeft uit mijn hoofd een langere brug dan die vanaf 2007 ( zilver frame/brug, zwarte frame/brug).misschien dat het daar een aan ligt? Vanaf 2007 model middenbok ?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Middenbok past niet.

Bericht door Iron Horse »

Die 2 cm langere brug zal het verschil niet maken. Andere dogbones wel
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Stroom2
EX- V-Strom berijder
Berichten: 124
Lid geworden op: do 28-10-2004, 19:19
Woonplaats: Lunteren

Re: Middenbok past niet.

Bericht door Stroom2 »

Op de eerste foto zie ik het "aanslag-rubber" op de middenbok ook aan de rechter zijde. Volgens mij behoort deze links te zitten waarbij er links aan het frame zelf ook iets is gemonteerd waarin een rubberdop zit en waartegen de middenbok zelf dan 'rust'. Dat de ketting überhaupt tegen een ingeklapte middenbok aankomt klopt volgens mij zo wie zo niet. (of de ketting nu wel of niet te slap zou staan, het is niet goed.) De poten van de middenbok zouden ook wat verder uit elkaar behoren te staan, mede om dit te voorkomen.
Lijkt wel een 'nagemaakt' product uit het verre oosten alwaar men goedkoop van alles 'namaakt'. :wink:
Groeten Barry/Stroom2.
Gebruikersavatar
Guust
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 08-11-2010, 00:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 K4

Re: Middenbok past niet.

Bericht door Guust »

Margon schreef: ma 24-09-2018, 12:21 meet je dogbones eens op ? Piet weet vast wel wat de juiste lengte zou moet zijn.
Dogbones meten 16-16,5 cm...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Guust
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 08-11-2010, 00:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 K4

Re: Middenbok past niet.

Bericht door Guust »

Iemand enig idee wat de standaard lengte is van de dogbones van een DL650 model 2004?
Michielo
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 06-01-2019, 00:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650
Woonplaats: Nijmegen

Re: Middenbok past niet.

Bericht door Michielo »

Mijn 2011 wat hetzelfde model zou moeten zijn heeft dogbones van 14cm hart-hart. Die zijn volgens wat ik ervan gevonden heb standaard.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Guust
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 08-11-2010, 00:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 K4

Re: Middenbok past niet.

Bericht door Guust »

Thanks!
Ik meet de mijne nog eens na...
AVC
DL650 berijder
Berichten: 247
Lid geworden op: ma 12-11-2012, 19:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 (2004)/Suzuki DR 750 Big/ AJP pr4 enduro pro
Woonplaats: Leuven

Re: Middenbok past niet.

Bericht door AVC »

Kan je een foto van de bouten nemen?
Die lijken me erg fel uit te steken. Bij mijn bok zijn er spatie ringen voorzien maar die moeten aan de binnenkant van de platen zitten, dus tussen frame en de bevestigingsplaten van de bok. Het lijkt of je de spatie ringen aan de buitenzijde hebt bevestigd.
Michielo
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 06-01-2019, 00:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650
Woonplaats: Nijmegen

Re: Middenbok past niet.

Bericht door Michielo »

@AVC, dan krijgt hij toch nooit de bok zelf gemonteerd? Of hij moet niet in het midden zitten maar naar rechts.
Afbeelding
Michielo
Berichten: 151
Lid geworden op: zo 06-01-2019, 00:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650
Woonplaats: Nijmegen

Re: Middenbok past niet.

Bericht door Michielo »

Ik kan mijn vorige post blijkbaar niet meer wijzigen, maar ik heb naar de foto's gekeken en ik denk dat TS de montageplaten links/rechts verkeerd om heeft en de spacers dus aan de buitenkant ipv de binnenkant.

Dat is naar mijn idee de enige manier om de bok er niet passend op te krijgen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Guust
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 08-11-2010, 00:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 K4

Re: Middenbok past niet.

Bericht door Guust »

Ik krijg hem er passend op, maar motor raakt met beide banden tegelijk de grond. Ook lijkt de bok me veel te smal. (Foto langs achter genomen)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Dendrummer
Berichten: 556
Lid geworden op: vr 16-11-2018, 17:16
Mijn motor is een: Crf 1000 Africa Twin Dct 2018
Woonplaats: Lanaken (Belgie)

Re: Middenbok past niet.

Bericht door Dendrummer »

Hoi,
Volgens mij verkeerde bok. :roll:
Omdat hij zo smal is,is het misschien een bok voor een dl 250 ?

greetz
Gerard
If you want to be happy ride a motorcycle
Gebruikersavatar
Guust
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 08-11-2010, 00:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 K4

Re: Middenbok past niet.

Bericht door Guust »

Leek mij ook duidelijk.
Ik heb reeds contact gehad met SW.
Daar zeiden ze dat het onmogelijk was.
Ze konden hem niet terugnemen omdat hij reeds gemonteerd was ?!?
Hebben me 50 euro terug overgemaakt ter tegemoetkoming... mij zien ze daar niet meer...
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Middenbok past niet.

Bericht door Calimero »

Van een middenbok mag je verwachten dat wanneer je deze gebruikt het achterwiel los van de grond komt. Waar heb je anders een middenbok voor nodig?
Indien de motor niet verhoogd of verlaagd is voldoet het geleverde SW-product duidelijk niet aan datgene wat jij ervan mag verwachten.
De redenatie van SW over het niet terug kunnen nemen omdat je de middenbok reeds gemonteerd hebt gaat hierbij niet op. Hoe anders weet je of de middenbok doet waarvoor hij bedoeld is? Je achterband los van de grond zetten!

Die € 50,00 tegemoetkoming zou ik niet geaccepteerd hebben. De zaak (de middenbok) bezit niet de eigenschappen die voor normaal gebruik daarvoor nodig zijn (Burgelijk Wetboek 7 artikel 17.2). SW heeft duidelijk een wanprestatie geleverd waardoor SW het euvel dient op te lossen (BW 7 artikel 21.1b). Indien dat niet mogelijk blijkt, is SW verplicht de middenbok terug te nemen en de aankoopkosten terug te betalen BW 7 artikel 22.

Mijn advies: niet akkoord gaan met de tegemoetkoming en SW wijzen op haar verplichting volgens het Burgelijk Wetboek.

Succes!
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Middenbok past niet.

Bericht door Iron Horse »

Lijkt me allemaal wat moeilijk aantoonbaar zo. Demonteer hem en ga naar een zaak waar ze dezelfde verkopen en leg ze naast elkaar. SW lijkt me niet direct ineens verkeerde middenbokken te zijn gaan maken. Dan zou je dit toch vaker moeten tegenkomen. Hooguit een verkeerde levering, maar dat is misschien nog met behulp van de meegeleverde papieren te achterhalen.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Middenbok past niet.

Bericht door Calimero »

Iron Horse schreef: wo 30-01-2019, 17:25 SW lijkt me niet direct ineens verkeerde middenbokken te zijn gaan maken. Dan zou je dit toch vaker moeten tegenkomen.
Ben ik helemaal met je eens. Maar het is vreemd dat de reactie van SW is dat het onmogelijk is dat de middenbok niet goed is en ze vervolgens wel een coulancevergoeding van € 50,00 toekennen.

Nogmaals, indien er aan de vering niets gewijzigd is zou de middenbok gewoon goed moeten zijn, tenzij er een verkeerde middenbok geleverd of besteld is. Ik ga ervan uit dat er reeds een controle is geweest voor wat betreft het artikelnummer en het type en jaartal van de motor. Het is aan SW om dit probleem op te lossen.
Ze zouden dan op z'n minst jouw voorstel van het vergelijken van de middenbok kunnen voorstellen om er zeker van te zijn dat er geen sprake is van een productiefout of er een verkeerde middenbok geleverd is.
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Middenbok past niet.

Bericht door Calimero »

Dit zou de juiste middenbok moeten zijn aldus de Duitse SW Motech website.
https://sw-motech.com/bike/SUZUKI/DL650 ... tstaender/
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Middenbok past niet.

Bericht door Iron Horse »

Ik weet niet hoe de middenbok is aangeschaft. Maar SW deed niet (meer) rechtstreeks zaken met Nederlanders en andere buitenlanden (vroeger wel), maar alleen via distributeurs. In Nederland is dat Splash Design. Maar kennelijk hebben ze dat sinds enige tijd weer veranderd en kun je nu weer rechtstreeks via de website kopen. Beetje gejojo. Enige voordeel van een distributeur is dat je dan direct met een Nederlandse leverancier te maken hebt want dat moet dan weer via een dealer lopen. Maar nu moet je dus communiceren met een buitenlands bedrijf.

Je kunt natuurlijk ook de maten goed opnemen EN fotograferen, en ze daarmee confronteren. Als de maten dan niet blijken te kloppen dan is er duidelijk verkeerd geleverd.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Piet Zahut
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 506
Lid geworden op: wo 24-11-2010, 15:17
Mijn motor is een: 2023 Suzuki DL800DE
Woonplaats: Zwolle
Contacteer:

Re: Middenbok past niet.

Bericht door Piet Zahut »

Jij hoeft je helemaal niet druk te maken met SW Motech maar wel met MLM parts. Met hen heb je een overeenkomst en zij moeten het oplossen als de omschrijving van het product niet zo is zoals het had moeten zijn. Zo werkt het.....
Honda CBR600F '91| Honda CBR900RR '97| Honda VTR 1000 SP1 '01| Honda CBR900RR '01| Kawasaki KLV 1000 '05| Kawasaki Z1000SX '18| Kawasaki Versys 1000 '19| Suzuki V-Strom 1050 '20| Suzuki V-Strom 1050 '21| Suzuki X-Strom 650 '04 | Kawasaki Z900 RS '22 | Suzuki DL800 DE '23 | Suzuki GSX-S1000GX '24
Gebruikersavatar
Guust
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 08-11-2010, 00:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 K4

Re: Middenbok past niet.

Bericht door Guust »

Idd. Ik moet het hier ff recht zetten.
Bok is van SW-motech maar aangeschaft via MLM parts. Het zijn zij die de me de €50 hebben aangepraat...
Laatst gewijzigd door Iron Horse op do 31-01-2019, 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie is onnodig en ongewenst.
Plaats reactie