Pagina 1 van 1

Geen forkbrace voor de 1000A?

Geplaatst: zo 15-07-2018, 10:29
door Camino
Ben op zoek naar een fork brace voor de 1000 modeljaren 14-16. Voor de K serie kan ik hem zo vinden maar voor de L serie kan ik hem niet vinden.
Op de snelweg met hogere snelheden boven de 140 vind ik hem toch een beetje zwabberig dus wil dat eens uitproberen met een fork brace. Deze lijkt echter niet beschikbaar.

Re: Geen forkbrace voor de 1000A?

Geplaatst: zo 15-07-2018, 11:01
door Motormuus
Zwabberen? Rij je toevallig met topkoffer? Verwijder die dan eerst maar. Dan kan al een berg schelen.

Re: Geen forkbrace voor de 1000A?

Geplaatst: zo 15-07-2018, 13:02
door Camino
Klopt. Ga het op je advies eens proberen

Re: Geen forkbrace voor de 1000A?

Geplaatst: zo 15-07-2018, 20:32
door Piet Zahut
Ik denk dat de voorkant van de 1000A straf genoeg is, ik kan me niet voorstellen dat een forkbrace je veel winst gaat geven in je probleem.

Re: Geen forkbrace voor de 1000A?

Geplaatst: zo 15-07-2018, 20:48
door Cplegt
Voorvork doorsteken? Zorgt voor meer druk op de voorkant.
Mijn K model 1000 zwabert als een malle met topkoffer zonder doorgestoken poten vanaf de 120.
Met doorgestoken poten heeft ie er geen last van.

Re: Geen forkbrace voor de 1000A?

Geplaatst: ma 16-07-2018, 19:39
door Marc lw
Ik heb zonder en met de forkbrace van de griek gereden op circuit Zandvoort, ik vond het een aanwinst in alle opzichten...koers vaster in de bochten vooral.

Re: Geen forkbrace voor de 1000A?

Geplaatst: ma 16-07-2018, 20:45
door Iron Horse
Topkoffer is sowieso een boosdoener, heb het zelf ervaren, Rijden boven 150 was niet leuk met de topkoffer erop. Zonder een wereld van verschil. Denk dat Chiel z'n optie wel effect heeft, heb het zelf nooit meer uit kunnen proberen.

Re: Geen forkbrace voor de 1000A?

Geplaatst: ma 16-07-2018, 20:57
door Camino
Inmiddels via "deskundigen" vernomen dat er inderdaad geen forkbrace bestaat voor de 1000A. De voorvork van deze is verbeterd, stijver en dikker en een forkbrace zou geen zin hebben. Of doorsteken of ander veren voor zou kunnen helpen. Ga het eerst maar eens zonder topkoffer proberen want dan is de oplossing nogal makkelijk.

Re: Geen forkbrace voor de 1000A?

Geplaatst: ma 16-07-2018, 22:16
door Pébé
René.....ook de banden kunnen er flink aan bijdragen : op mijn L4 heb ik TKC70 van Conti gehad , een hele fijne band met veel grip, maar harder dan 150 op de teller was niet te doen.
Daarna Pirelli Scorpion Trail 2 en geen centje pijn😁

Re: Geen forkbrace voor de 1000A?

Geplaatst: di 17-07-2018, 00:00
door Camino
Heb de A41's van BS er op liggen en dat zijn toch hele fijne bandjes

Re: Geen forkbrace voor de 1000A?

Geplaatst: di 17-07-2018, 12:09
door RedStrom
Doorsteken maakt wel dat de motor beduidend beter instuurt. Het heeft geen invloed op vering/demping, wel op geometrie.
De geometrie bij doorsteken verandert dusdanig dat de naloop kleiner wordt (vork komt rechterop te staan) en dat heeft juist een nadelig effect op het zwabberen.
Vergelijk: chopper met mega naloop is zo stabiel dat ie de bocht niet om wil, maar rechtuit zonder handen gaat vanzelf.

De 1000A is standaard voor te strak en achter te slap, ook met hyperpro veren voor en achter weet ik inmiddels.
Topkoffer is een onding, zeker als er wat in zit. Dat ding hangt erg ver achterop.
Het is een windvanger eerste klas, zeker in snelweg verkeer, en heeft een relatief groot moment tov je (slappe) schokdemper.
Overigens een hoge rechtopstaande airflow draagt ook bij aan dat windpakken. Rij maar eens zonder bovenruit en ervaar het verschil.
Je moet sowieso je veervoorspanning achter opdraaien.
Een volle topkoffer vraagt al gauw 10 klikjes (= ±10mm!), een lege zeker 4.
Je zou de veervoorspanning voor nog kunnen verlagen, maar die staat standaard al laag (op 4 ringen).
Dit slingeren is meestal een geometrie probleem, maar kan soms ook met dempingsinstellingen ''opgelost'' worden.
En dan moet je denken aan de uitgaande demping, zowel voor als achter. Meestal wat strakker, maar dat is afhankelijk van je instellingen.

Eerst maar eens zonder topkoffer proberen. Ook dan kan een paar klikjes meer voorspanning achter helpen.
Ik zou ook even zonder bovenruit rijden, gewoon om het verschil te ervaren.
Dan weer met topkoffer.

Ikzelf ervaar ook slingeren als ik met bagage/topkoffer rij. Ook A41's, wel doorgestoken, en meer veervoorspanning helpt dan wel.
Maar helemaal jofel is het niet. Zeker niet als er veel verkeer is.