Pagina 1 van 1

Tip aanpassen zadel DL1000 vanaf 2014 -

Geplaatst: di 26-09-2017, 09:54
door Stromjäger
Door de vorm van het V-strom 1000 zadel gleed ik onder het rijden steeds weer naar voren en kreeg last van mijn achterwerk, m.n. het stuitje. Aangezien ik veel km's rijd zit ik veel op het zadel en dan wordt het irritant.
Door eens goed te kijken naar de vorm van een Corbin en Sargent zadel, die zadels zijn enigszins hol i.p.v. bol, heb ik het originele zadel daaraan aangepast. Niet door aan de bovenzijde van het zadel te zagen/snijden, maar op advies van een meubelstoffeerder aan de onderzijde van het schuim. Naar de achterzijde toe is het zitvlak verlaagd, dus vlakker gemaakt en in het midden iets uitgehold. Je ziet door zo te werken niets van de veranderingen aan het zadel. Maar wanneer je nu op het zadel gaat zitten is de druk op het stuitje weg en glij je niet meer naar voren. Na een rit van zo'n 300 km geen enkele last gehad van het zitvlak en zit zonder naar voren te glijden op het zadel. Dus aanpassing geslaagd.

Ps. Gebruik nietjes met een "pootlengte" van maximaal 4 mm om het dek weer vast te nieten aan de kunststof basis.

Re: Tip aanpassen zadel DL1000 vanaf 2014 -

Geplaatst: di 26-09-2017, 18:04
door Dekol
Lijkt me handig. Heb je misschien foto's gemaakt van het project?

Re: Tip aanpassen zadel DL1000 vanaf 2014 -

Geplaatst: di 26-09-2017, 20:41
door Sander_strom
Daar ben ik ook wel benieuwd naar...

Re: Tip aanpassen zadel DL1000 vanaf 2014 -

Geplaatst: di 26-09-2017, 23:28
door Sparkle Black Peter
Ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt Ben. Laat maar eens zien die meubelmakersskills. :duim: Misschien wordt je wel uitgenodigd voor het programma 'Eigen Huis in Puin' :o)

Re: Tip aanpassen zadel DL1000 vanaf 2014 -

Geplaatst: wo 27-09-2017, 14:26
door Stromjäger
Als ik terug ben uit Italië (bezoek Ferrari-, Maserati- en Laborghini fabrieken) zal ik e.e.a. uittekenen en dat in deze topic plaatsen. Eerst even hiervan genieten.

Re: Tip aanpassen zadel DL1000 vanaf 2014 -

Geplaatst: wo 27-09-2017, 20:17
door Tulipan
Nou, dat is je gegund hoor, we hebben geen haast.....hoewel ??

Re: Tip aanpassen zadel DL1000 vanaf 2014 -

Geplaatst: wo 27-09-2017, 22:52
door Sparkle Black Peter
Mochten ze nog zo'n auto hebben staan daar, waar ze toch niets meer mee doen, neem maar mee voor mij. Vind ik niet erg. :mrgreen:

Re: Tip aanpassen zadel DL1000 vanaf 2014 -

Geplaatst: do 05-10-2017, 12:51
door Eikie
Op verzoek van Ben paar plaatjes ter illustratie

Re: Tip aanpassen zadel DL1000 vanaf 2014 -

Geplaatst: do 05-10-2017, 13:45
door Stromjäger
Bedankt Rene voor het plaatsen van de plaatjes.

Ik hoop dat het uit de tekeningen duidelijk is waar je moet snijden/zagen. Aan de Onderzijde van het schuim dus. Bepaal goed de plaats waar je zit en waar je dus weg moet zagen.
Voor het mooiste resultaat kun je het best een elektrische zaag gebruiken.
Zaag het niet in dikke plakken weg. Maximaal een centimeter in het midden is voldoende en laat het naar de randen op 0 mm uitlopen. Gelijkmatig zagen dus.
Waar je het schuim wat weggezaagd hebt raakt het in onbelaste toestand niet niet de bodemplaat. In belaste toestand wel waardoor het van boven automatisch vlakker of dieper wordt.
Het is goed te zien hoe het dek heeft gezeten. Span het weer rustig om het zadel en zet het hier en daar eerst met een enkel nietje gelijkmatig vast.
Als het dek goed gespannen is niet je de rest af.

V.w.b. de nietjes: de pootjes mogen maximaal 4 millimeter lang zijn anders gaan ze dwars door de hardplastic bodemplaat heen en verniel je het dekje, plus dat je benen lek raken.
Bij plaatselijke bedrijven als gamma, karwei kon ik geen 4mm nietjes krijgen. Ik kwam uit bij een meubelstoffeerder.
Als je langere nietjes gebruikt dan wordt een kneedown zoals Rossi dat doet ook heel lastig. Het kost je je pak en de binnenkant van je dijen. Afijn, je hebt dan telkens zoveel uit te leggen :D
Gebruik een nietmachine op lucht of elektrisch dat qua inschietkracht regelbaar is (niet te hard of te zacht). Met een handbediende nietmachine krijg je de nietjes niet in de bodemplaat.

Ik hoop dat jullie er zo wat aan hebben. Het is niet moeilijk. Ik zit nu zoveel beter en ook stabieler op mijn zadel :-)}

Ps. Het bezoek aan Ferrari, Maserati, Lamborghini (incl. de fabriek) en Ducati was geweldig mooi. Zelfs de kleine 275 GTO paste niet in bagageruimte van het vliegtuig. Helaas Peter.

Re: Tip aanpassen zadel DL1000 vanaf 2014 -

Geplaatst: do 05-10-2017, 21:20
door Weerman
Stromjäger schreef: do 05-10-2017, 13:45
V.w.b. de nietjes: de pootjes mogen maximaal 4 millimeter lang zijn anders gaan ze dwars door de hardplastic bodemplaat heen en verniel je het dekje, plus dat je benen lek raken.

Dan zit je wel stevig op het zadel en glij je niet meer weg :schater: .

Wim.