Tip aanpassen zadel DL1000 vanaf 2014 -
- Stromjäger
- DL1000 berijder
- Berichten: 158
- Lid geworden op: za 16 mei 2015, 17:04
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 Adventure 2016
- Locatie: Rijssen
Tip aanpassen zadel DL1000 vanaf 2014 -
Door de vorm van het V-strom 1000 zadel gleed ik onder het rijden steeds weer naar voren en kreeg last van mijn achterwerk, m.n. het stuitje. Aangezien ik veel km's rijd zit ik veel op het zadel en dan wordt het irritant.
Door eens goed te kijken naar de vorm van een Corbin en Sargent zadel, die zadels zijn enigszins hol i.p.v. bol, heb ik het originele zadel daaraan aangepast. Niet door aan de bovenzijde van het zadel te zagen/snijden, maar op advies van een meubelstoffeerder aan de onderzijde van het schuim. Naar de achterzijde toe is het zitvlak verlaagd, dus vlakker gemaakt en in het midden iets uitgehold. Je ziet door zo te werken niets van de veranderingen aan het zadel. Maar wanneer je nu op het zadel gaat zitten is de druk op het stuitje weg en glij je niet meer naar voren. Na een rit van zo'n 300 km geen enkele last gehad van het zitvlak en zit zonder naar voren te glijden op het zadel. Dus aanpassing geslaagd.
Ps. Gebruik nietjes met een "pootlengte" van maximaal 4 mm om het dek weer vast te nieten aan de kunststof basis.
Door eens goed te kijken naar de vorm van een Corbin en Sargent zadel, die zadels zijn enigszins hol i.p.v. bol, heb ik het originele zadel daaraan aangepast. Niet door aan de bovenzijde van het zadel te zagen/snijden, maar op advies van een meubelstoffeerder aan de onderzijde van het schuim. Naar de achterzijde toe is het zitvlak verlaagd, dus vlakker gemaakt en in het midden iets uitgehold. Je ziet door zo te werken niets van de veranderingen aan het zadel. Maar wanneer je nu op het zadel gaat zitten is de druk op het stuitje weg en glij je niet meer naar voren. Na een rit van zo'n 300 km geen enkele last gehad van het zitvlak en zit zonder naar voren te glijden op het zadel. Dus aanpassing geslaagd.
Ps. Gebruik nietjes met een "pootlengte" van maximaal 4 mm om het dek weer vast te nieten aan de kunststof basis.
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom and that is pretty close
Keep calm and twist the throttle
Grtz. Stromjäger

Keep calm and twist the throttle

Grtz. Stromjäger
- Dekol
- DL1000 berijder
- Berichten: 69
- Lid geworden op: zo 30 jul 2017, 18:49
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 uit 2014
Re: Tip aanpassen zadel DL1000 vanaf 2014 -
Lijkt me handig. Heb je misschien foto's gemaakt van het project?
Vstrom 1000 bezitter uit Beusichem.
-
- Berichten: 217
- Lid geworden op: zo 03 aug 2014, 11:45
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 ABS
- Locatie: Eindhoven
Re: Tip aanpassen zadel DL1000 vanaf 2014 -
Daar ben ik ook wel benieuwd naar...
't gas zit toch rechts he?
- Sparkle Black Peter
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 6734
- Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
- Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
- Locatie: Bij Tilburg
Re: Tip aanpassen zadel DL1000 vanaf 2014 -
Ben benieuwd hoe je dat gedaan hebt Ben. Laat maar eens zien die meubelmakersskills.
Misschien wordt je wel uitgenodigd voor het programma 'Eigen Huis in Puin' 


HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
- Stromjäger
- DL1000 berijder
- Berichten: 158
- Lid geworden op: za 16 mei 2015, 17:04
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 Adventure 2016
- Locatie: Rijssen
Re: Tip aanpassen zadel DL1000 vanaf 2014 -
Als ik terug ben uit Italië (bezoek Ferrari-, Maserati- en Laborghini fabrieken) zal ik e.e.a. uittekenen en dat in deze topic plaatsen. Eerst even hiervan genieten.
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom and that is pretty close
Keep calm and twist the throttle
Grtz. Stromjäger

Keep calm and twist the throttle

Grtz. Stromjäger
- Tulipan
- DL650 berijder
- Berichten: 2819
- Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
- Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
- Locatie: Tenerife
Re: Tip aanpassen zadel DL1000 vanaf 2014 -
Nou, dat is je gegund hoor, we hebben geen haast.....hoewel ??
Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
- Sparkle Black Peter
- Forum-moderator - DL1000 berijder
- Berichten: 6734
- Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
- Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
- Locatie: Bij Tilburg
Re: Tip aanpassen zadel DL1000 vanaf 2014 -
Mochten ze nog zo'n auto hebben staan daar, waar ze toch niets meer mee doen, neem maar mee voor mij. Vind ik niet erg. 

HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
- Eikie
- DL650 berijder
- Berichten: 8417
- Lid geworden op: zo 25 nov 2012, 23:12
- Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit
- Locatie: Oud Beijerland
Re: Tip aanpassen zadel DL1000 vanaf 2014 -
Op verzoek van Ben paar plaatjes ter illustratie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groeten, René
Gray-haired riders don't get that way from pure luck
70K pure pleasure and heading for 100K
Gray-haired riders don't get that way from pure luck
70K pure pleasure and heading for 100K

- Stromjäger
- DL1000 berijder
- Berichten: 158
- Lid geworden op: za 16 mei 2015, 17:04
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 Adventure 2016
- Locatie: Rijssen
Re: Tip aanpassen zadel DL1000 vanaf 2014 -
Bedankt Rene voor het plaatsen van de plaatjes.
Ik hoop dat het uit de tekeningen duidelijk is waar je moet snijden/zagen. Aan de Onderzijde van het schuim dus. Bepaal goed de plaats waar je zit en waar je dus weg moet zagen.
Voor het mooiste resultaat kun je het best een elektrische zaag gebruiken.
Zaag het niet in dikke plakken weg. Maximaal een centimeter in het midden is voldoende en laat het naar de randen op 0 mm uitlopen. Gelijkmatig zagen dus.
Waar je het schuim wat weggezaagd hebt raakt het in onbelaste toestand niet niet de bodemplaat. In belaste toestand wel waardoor het van boven automatisch vlakker of dieper wordt.
Het is goed te zien hoe het dek heeft gezeten. Span het weer rustig om het zadel en zet het hier en daar eerst met een enkel nietje gelijkmatig vast.
Als het dek goed gespannen is niet je de rest af.
V.w.b. de nietjes: de pootjes mogen maximaal 4 millimeter lang zijn anders gaan ze dwars door de hardplastic bodemplaat heen en verniel je het dekje, plus dat je benen lek raken.
Bij plaatselijke bedrijven als gamma, karwei kon ik geen 4mm nietjes krijgen. Ik kwam uit bij een meubelstoffeerder.
Als je langere nietjes gebruikt dan wordt een kneedown zoals Rossi dat doet ook heel lastig. Het kost je je pak en de binnenkant van je dijen. Afijn, je hebt dan telkens zoveel uit te leggen
Gebruik een nietmachine op lucht of elektrisch dat qua inschietkracht regelbaar is (niet te hard of te zacht). Met een handbediende nietmachine krijg je de nietjes niet in de bodemplaat.
Ik hoop dat jullie er zo wat aan hebben. Het is niet moeilijk. Ik zit nu zoveel beter en ook stabieler op mijn zadel
Ps. Het bezoek aan Ferrari, Maserati, Lamborghini (incl. de fabriek) en Ducati was geweldig mooi. Zelfs de kleine 275 GTO paste niet in bagageruimte van het vliegtuig. Helaas Peter.
Ik hoop dat het uit de tekeningen duidelijk is waar je moet snijden/zagen. Aan de Onderzijde van het schuim dus. Bepaal goed de plaats waar je zit en waar je dus weg moet zagen.
Voor het mooiste resultaat kun je het best een elektrische zaag gebruiken.
Zaag het niet in dikke plakken weg. Maximaal een centimeter in het midden is voldoende en laat het naar de randen op 0 mm uitlopen. Gelijkmatig zagen dus.
Waar je het schuim wat weggezaagd hebt raakt het in onbelaste toestand niet niet de bodemplaat. In belaste toestand wel waardoor het van boven automatisch vlakker of dieper wordt.
Het is goed te zien hoe het dek heeft gezeten. Span het weer rustig om het zadel en zet het hier en daar eerst met een enkel nietje gelijkmatig vast.
Als het dek goed gespannen is niet je de rest af.
V.w.b. de nietjes: de pootjes mogen maximaal 4 millimeter lang zijn anders gaan ze dwars door de hardplastic bodemplaat heen en verniel je het dekje, plus dat je benen lek raken.
Bij plaatselijke bedrijven als gamma, karwei kon ik geen 4mm nietjes krijgen. Ik kwam uit bij een meubelstoffeerder.
Als je langere nietjes gebruikt dan wordt een kneedown zoals Rossi dat doet ook heel lastig. Het kost je je pak en de binnenkant van je dijen. Afijn, je hebt dan telkens zoveel uit te leggen

Gebruik een nietmachine op lucht of elektrisch dat qua inschietkracht regelbaar is (niet te hard of te zacht). Met een handbediende nietmachine krijg je de nietjes niet in de bodemplaat.
Ik hoop dat jullie er zo wat aan hebben. Het is niet moeilijk. Ik zit nu zoveel beter en ook stabieler op mijn zadel

Ps. Het bezoek aan Ferrari, Maserati, Lamborghini (incl. de fabriek) en Ducati was geweldig mooi. Zelfs de kleine 275 GTO paste niet in bagageruimte van het vliegtuig. Helaas Peter.
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom and that is pretty close
Keep calm and twist the throttle
Grtz. Stromjäger

Keep calm and twist the throttle

Grtz. Stromjäger
- Weerman
- Berichten: 222
- Lid geworden op: wo 27 aug 2014, 10:55
- Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XTA L7 2017 (Geel)
- Locatie: Provincie Groningen
- Contacteer:
Re: Tip aanpassen zadel DL1000 vanaf 2014 -
Stromjäger schreef: ↑do 05 okt 2017, 13:45
V.w.b. de nietjes: de pootjes mogen maximaal 4 millimeter lang zijn anders gaan ze dwars door de hardplastic bodemplaat heen en verniel je het dekje, plus dat je benen lek raken.
Dan zit je wel stevig op het zadel en glij je niet meer weg

Wim.