Hugger + oiler

...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rjzilver
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 04-11-2016, 21:27
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000XT (2017)
Woonplaats: Noord Holland
Contacteer:

Hugger + oiler

Bericht door Rjzilver »

Na bijna 40 jaar cardanfietsen was het in het begin even oefenen met die ketting. Achterdochtig het attribuut bekeken en wat tips gelezen over hoe je met zo'n ding om moet gaan. M'n laatste kettingfiets was tenslotte een Honda CB750. Daar zat in 1977 nog gewoon een klassieke ketting op, dus zonder O-ringen. Ik kan me niet herinneren dat de ketting me erg interesseerde maar daarna kwamen er toch (tot nu toe) alleen maar cardanfietsen. Zal toch wel een oorzaak gehad hebben. Voor nu heb ik eerst maar eens een Givi hugger gemonteerd. Model 2014-2016 past ook uitstekend op een 1000 uit 2017 :duim: . Hoop dat het nu schoner bij de achterveer blijft. Vervolgens een Osco oiler gemonteerd. We gaan er tenslotte ook mee op vakantie en het sprak me wel aan dat ik zelf bepaal wanneer er olie voor de ketting nodig is. Dus geen automaat variant. Modificatie die ik bij montage heb uitgevoerd is dat ik de houders voor de olieleiding op de kettingkast ook vastgezet heb met tierips. Denk dat de plakkertjes aan de onderkant van de houders gauw loslaten. Eerst had ik het oliereservoir alleen met 4 tierips vast op het frame gemaakt, maar dat bleef wat wiebelen en bewegen bij gebruik. De bijgeleverde metalen strip heb ik een paar dagen later toch maar pas gemaakt voor montage op de 1000. Omdat de duovoetsteun bij het rechter ophangoog nu een extra afstandsring heeft gekregen in de vorm van de strip heb ik bij het andere oog ook een roestvaststalen ring gemonteerd. Leek me beter voor de spanning. De bestaande ophangbouten heb ik met blauwe loctite geborgd. Ze waren lang genoeg om de extra ring te kunnen 'hebben'. Het reservoir zit nu als een huis aan het frame vast. Geen beweging in te krijgen :D . Voorlopig ga ik de oiler gebruiken bij elke keer tanken (zo om de 350-400km), bij regen wat vaker. Motor op de middenbok, pompje uittrekken en wiel met de hand ronddraaien. Lijkt me simpeler en minder link dan tijdens het rijden het pompje te gebruiken. Ik vond het ook lastig om tijdens het rijden het pompje te vinden. Als ik 30.000km met een kettingset doe ipv 20.000 is de businesscase al positief :-)}
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Roelof Jan
Suzuki V-Strom 1000 XT ABS (2017)
Gebruikersavatar
Marian
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 zwart 2016

Hugger + oiler

Bericht door Marian »

Die van mij heb ik met 2 tiraps muurvast zitten en uit het zicht. :)
Afbeelding
Gebruikersavatar
Rjzilver
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 04-11-2016, 21:27
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000XT (2017)
Woonplaats: Noord Holland
Contacteer:

Re: Hugger + oiler

Bericht door Rjzilver »

Heel mooi :duim: . De 650 heeft daar vierkante buizen en de 1000 heeft daar ronde buizen. Denk dat daarom de oiler op een 1000 meer gaat 'rollen' dan op een 650.
Groet, Roelof Jan
Suzuki V-Strom 1000 XT ABS (2017)
Gebruikersavatar
Marian
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 zwart 2016

Re: Hugger + oiler

Bericht door Marian »

Ik heb er wel een stukje schuim tussen gedaan zodat het minder glad was. Maar met ronde buizen had je wssn het hele ijzeren plaatje ook nog moeten buigen in de juiste vorm.
Gebruikersavatar
Numpty
Berichten: 66
Lid geworden op: ma 04-02-2008, 12:50
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL650XT
Woonplaats: Braboland
Contacteer:

Re: Hugger + oiler

Bericht door Numpty »

Rjzilver schreef: zo 10-09-2017, 13:38 Voorlopig ga ik de oiler gebruiken bij elke keer tanken (zo om de 350-400km), bij regen wat vaker. Motor op de middenbok, pompje uittrekken en wiel met de hand ronddraaien.
En dat was voor mij de reden om een automatisch systeem te nemen, gevoelsmatig is er voor mij geen verschil tussen op een knopje van een spuitbus te drukken of aan de plunjer van een osco te trekken.
Mooi dat die givi hugger ook op een 1000 past :duim:
Laatst gewijzigd door Numpty op zo 10-09-2017, 21:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Saratoga
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 30-08-2017, 16:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 -2017
Woonplaats: ijmond

Re: Hugger + oiler

Bericht door Saratoga »

RJ , ik heb dus net een nieuwe 2017 650 gekocht, wat mij meteen op viel was het kale achterwiel, nu wil ik daar graag een achter spatbord opzetten, kom er op dit forum dus achter dat zo'n ding een hugger wordt genoemd.
ik kan er nog niet goed achterkomen welk model er op mijn 650 L7 past, zie ze vaak voor de 1000, maar ik heb dus de 650.
diegene die jij hebt gekocht zou die ook op mijn 650 passen ??, en welk type , en waar koop je die.
bvd
Bert
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Hugger + oiler

Bericht door Eikie »

Volgens mij is er aan het frame en subframe niet veel veranderd.

Deze zou moeten passen https://www.rad.eu/nl/c/p/44567-givi-ke ... mg3101.htm

http://www.mlmparts.com/nl/bodystyle-re ... gKq9_D_BwE
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Hugger + oiler

Bericht door Sparkle Black Peter »

De V-Strom 650 van 2017 staat er bij RAD gewoon bij.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Hugger + oiler

Bericht door Eikie »

Dat zag ik ook op de site van RAD maar het plaatje wat erbij vermeld wordt is volgens mij niet het 2017 model. Voordat je zo'n hugger besteld, zou ik eerst navraag doen.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Rjzilver
Berichten: 54
Lid geworden op: vr 04-11-2016, 21:27
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000XT (2017)
Woonplaats: Noord Holland
Contacteer:

Re: Hugger + oiler

Bericht door Rjzilver »

Nou, antwoorden genoeg al :-). Een 650 heeft een eigen model hugger nodig. Onderling uitwisselen gaat niet. Ik heb mijn hugger via de dealer (Niwa) geleverd gekregen. Dat leek me verstandig omdat er 'officieel' van Givi nog geen 2017 model beschikbaar was. Konden we het zo mooi uitproberen. Blijkt dus dat het model 2014-2016 ook geschikt is voor een V-Strom 1000 van 2017. Prijstechnisch is er volgens mij ook geen reden om via internet te bestellen dus waarom de dealer niet gegund? In tijden van nood is een goede relatie met de dealer veel waard :-). Succes met je keuze!
Groet, Roelof Jan
Suzuki V-Strom 1000 XT ABS (2017)
Saratoga
Berichten: 52
Lid geworden op: wo 30-08-2017, 16:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 -2017
Woonplaats: ijmond

Re: Hugger + oiler

Bericht door Saratoga »

RJ, toevallig komt mijn vstrom ook bij niwa vandaan, ik wil er vrijdag ( als het weer het toelaat) er toch naar toe gaan om wat info voor een ruggen steuntje voor op mijn topkoffer, kan ik meteen even vragen voor die hugger, zag op de site van rad, dat er wel een 650 stond maar geen L7 wat mijn vstrom namelijk is.
bedankt voor de info mensen.
gr Bert
Afbeelding
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Hugger + oiler

Bericht door Eikie »

Kan wel 17 kiezen maar dan krijg je een foto te zien van een K model :frusty:
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Frens
Berichten: 28
Lid geworden op: ma 10-07-2017, 10:05
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 Black Rhino 2008

Re: Hugger + oiler

Bericht door Frens »

Ik heb mijn Osco net voor mijn linkervoet laten plaatsen. hij blijft schoon, zit niet in de wg voor mijn been en wordt niet te koud/olie stroperig. Net voordat ik thuis ben rijd ik stapvoets en trek ik een keer aan de plunjer. 1x in de maand zet ik hem op de middenbok, motor aan en in 1e versnelling en koppeling los, trek ik aan de plunjer en controleer ik of er geen verstoppingen oid zijn en hij nog goed smeert... Ik ga niet zelf draaien aan het wiel als de motor dat zelf heel goed kan :).

Ik denk dat ik rond de 300 - 350 km de ketting smeer, bij regen vaker. Omdat ik de navulling van de osco duur vind gebruik ik nu een fles van de concurrent Scott pro-oiler. was 12 euro voor een halve liter bij Motorport, hiervoor zat er transmissie olie in het reservoir, mijn ervaring is dat dit meer bende op het achterwiel zit dan met de scott olie, prijsverschil was me dat wel waard om te proberen en volgende fles wordt weer een van Scott. Heb nu na 4000 km het reservoir voor 3 kwart leeg. Moet dus een heel eind komen met een halve liter...

Frens
Plaats reactie