Cardo G4 vs Sena 10U, een vergelijk.

...
Plaats reactie
Kristof
DL650 berijder
Berichten: 266
Lid geworden op: vr 13-07-2012, 20:20
Mijn motor is een: Honda Africa Twin

Cardo G4 vs Sena 10U, een vergelijk.

Bericht door Kristof »

Voor diegene die erover nadenken om één van de 2 te kopen.
Afgelopen weekend een Sena 10U op mijn nieuwe Neotec laten monteren bij Waypoint (incl montage 294€), deze ter vervanging van mijn oude helm N90 met Cardo G4.
Even mijn mening na een aantal dagen onderweg geweest te zijn met de nieuwe Sena 10u.
Eerst nog het belangrijkste; hoe gebruik ik mijn intercom:
- bij ritten gps instructies / flitspalen
- koppeling gsm om te bellen / bereikbaar te zijn
- MP3 via zumo 660
- dagelijks woon-werkverkeer, elk weer type.

Geluidskwaliteit is een pak beter dan de G4, de tekst begeleiding van de Sena is prachtig, i love it
Er zit nu dus ook niets aan de zijkant van je helm en past hierdoor veel beter in koffers.

Wat is iets minder bij de Sena: het microfoontje aan de zijkant raakt net niet/ net wel mijn linkse boven mondhoek (niet storend, maar je voelt het wel).
Bij de G4 was het in de winter altijd prullen om de microfoonstang goed op z'n plaats te krijgen (buff), hiermee ga ik met de Sena helemaal geen last meer hebben.
Het rubberen afsluitklepje om de Sena op te laden, ik weet niet dat dat lang gaat meegaan, dit is bij de G4 veel dikker en steviger uitgevoerd.

De Sena zelf is vliegensvlug aan gezet; even snel de beide toetsen indrukken en hij verwelkomt je al, bij de G4 was dit altijd even langer wachten.
De handlebar remote is zalig, werkt snel, onmiddellijk, maar is bij mij net iets te breed; ik heb handkappen (originele van Suzuki) die aan het uiteinde op het stuur vastgeschroefd zitten en nu met zomerhandschoenen passen ze net tussen de remote en de handkappen. ik vrees voor het gebruik met winterhandschoenen.
De joystik is zeer goed bedienbaar met handschoen, enkel is het even wennen om de richtingaanwijzers te bedienen.
De remote eist wel een nauwkeurige plaatsing; omdat mijn koppelingshendel een beetje speling heeft raakt deze net niet en soms net wel de remote, ik zal in het weekend hiervan eens een foto plaatsen.
Anderzijds heb ik de remote bij woon/werkverkeer niet echt nodig, gsm is gekoppeld met zumo en zo met de Sena, éénmaal het goede geluidsniveau is ingesteld heb ik de remote niet meer nodig (de Sena onthoudt dit niveau, ook na het terug rebooten).

Verder is het de volgende jaren afwachten.
De G4 heeft het meer de 70000 km volgehouden bij elke weer type, enkel de laatste weken liet de linkerluidspreker het soms afwachten, de batterij zelf gaat ook niet zolang meer mee als toen deze nieuw was, zelfs de verf is hier en daar al verdwenen. De Cardo G4 heeft me nooit in de steek gelaten, en was en is nog steeds een goed toestel.
Je merkt echt wel dat de Sena superieur is tegen de G4, kan ook moeilijk anders; er zit een aantal jaar ontwikkeling tussen :wink:

Ik heb bij de keuze voor de vervanger van de Cardo G4 heel lang getwijfeld tussen de Cardo voor de Neotec en de Sena voor de Neotec, uiteindelijk na veel overleg met Waypoint gegaan voor de Sena 10U (Neotec) versie.
Op dit moment ben ik blij dat ik voor de Sena gegaan ben, en hopelijk houdt deze het ook enkele jaren vol :duim:
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Cardo G4 vs Sena 10U, een vergelijk.

Bericht door Ebrostrom »

Net het filmpje bekeken op waypoint. Mooi systeem alleen jammer dat het maar een paar helmen is toe te passen (Schuberth C3/C3-PRO, Shoei GT-Air, Shoei Neotec en Arai integraalhelmen).
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Noname87
Berichten: 185
Lid geworden op: do 12-02-2015, 10:39
Mijn motor is een: Gazelle Eclipse

Re: Cardo G4 vs Sena 10U, een vergelijk.

Bericht door Noname87 »

Mijn q2 pro is ook aan vervanging toe. Althans, hij koppelt nog wel met kijn iphone 6, maar ik kan niet meer bellen en gebeld worden. Verder werkt ie wel prima nog. Ik twijfel dan ook om een nieuwe te kopen. Maar mocht die er komen ga ik voor een Sena. Je kunt dit merk met allerlei andere merken koppelen en dat is voor mij toch wel een pluspunt.
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Cardo G4 vs Sena 10U, een vergelijk.

Bericht door Bacchus »

Zelf heb ik de G9X erg prettig in gebruik, losse speakers. Micro ingebouwd in de helm, een hefboom meer aan je helm.
De doorslag was met name dat mijn ouders een Scala RiderG4 hebben en deze makkelijker te koppelen is met een G9X dan de toenmalige Sena's. Al geeft de koppeling ook nog wel wat problemen met de G4 van mijn vader. Volgens mij heeft deze de beste tijd gehad.

Tja het blijft een persoonlijke (en lastige) keuze. Maar de Sena's zagen er destijds ook erg goed uit, de doorslag was voor mij de Mic en de info welke te vinden was over de G9X.

Als de Sena te koppelen is aan de Scala riders (meest gebruikt) dan hebben ze een zeer grote concurrent aan Sena. Daar ben ik wel benieuwd naar.
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Noname87
Berichten: 185
Lid geworden op: do 12-02-2015, 10:39
Mijn motor is een: Gazelle Eclipse

Re: Cardo G4 vs Sena 10U, een vergelijk.

Bericht door Noname87 »

Ze zeggen van wel... Maar dat zal de tijd uitwijzen.
Scala wordt veel gebruikt, maar zie ook regelmatig andere merken en dan hoef ik het pairen al niet eens te proberen.
Gebruikersavatar
Marian
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 zwart 2016

Re: Cardo G4 vs Sena 10U, een vergelijk.

Bericht door Marian »

Na ruim 1.5 jaar vroeg ik mij af hoe de Sena 10U bevalt Kristof........ben je nog steeds tevreden of zijn er wat dingen die tegenvallen? Ik heb net een nwe helm en wil mijn cardo 9X vervangen door de Sena dus gebruikers ervaring is meer dan welkom :)
Plaats reactie