Ledjes

...
Plaats reactie
Lucien

Ledjes

Bericht door Lucien »

Beste mede-bikers,

Er is mij verteld dat er een nieuw ontwerp achterlichten is wat bestaat uit LEDjes, waarbij het knipperlichtgedeelte in het achterlicht verwerkt is. Zie ook http://www.itronic.nl/whitelightsshop/i ... 647.988206" onclick="window.open(this.href);return false; .

Dit nieuwe achterlicht is er al voor een aantal fietsen, maar nog niet voor de V-Strom. Dit schijnt echter wel te komen, al kan niemand me vertellen wanneer.

Het lijkt me wel errug mooi. Dan ben je van die grote knipperlichten achter af. Ik weet echter niet hoe goed deze LED-knipperlichten in het achterlicht zichtbaar zijn.

Ik hou het in de gaten, en mocht ik er iets over horen, plaats ik het hier op de site.

Lucien.
Lucien

Bericht door Lucien »

Okidoki,

De achterlichten waar ik het over had, zijn er nog niet voor de V-Strom. Maar ik heb ze gezien voor andere fietsen.

Ik heb besloten ze niet te kopen, want ik vind het absoluut niet duidelijk. Wanneer ik als automobilist achter een motorrijder zou zitten en hij/zij geeft richting aan met dat soort achterlichten, dan zou ik niet zien of hij/zij linksaf of rechtsaf zou gaan. Het zit gewoon te dicht bij het midden van de motor.

Dus wel mooi, maar voor mijn eigen veiligheid (en die van anderen misschien...) zie ik er van af.

Lucien.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Zoiets moet toch een RDW goedkeur hebben. Zouden die dan over het hoofd zien dat ze te dicht bij elkaar zitten? Kan natuurlijk ook met "verkeerde" interpretatie van voorschriften te maken hebben waardoor het toch mogelijk is.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Lucien

Bericht door Lucien »

Tja, ach, ik weet het niet. Je zou inderdaad zeggen dat het een keurmerk zou moeten hebben... Ze zijn misschien wel veilig hoor. Maar ik vond ze er persoonlijk niet veilig genoeg uitzien.

Ik heb inmiddels gewone witte plastic kapjes voor de standaard V-Strom lichten besteld, met oranje bolletjes. Ook leuk toch?

Lucien.
Bleustrom

whitelights

Bericht door Bleustrom »

Ja Ja das zeker gaaf heb ik er ook opzitten ,zeer fraai uiterlijk.


Groetjes Maarten
Blueberry

Bericht door Blueberry »

Er is inmiddels via Ebay een led achterlicht te koop in duitsland met Tuv-keuring.

Helaas nog niet via Whitelights te koop.

Bluebery
Leipo

Bericht door Leipo »

zelf vind ik dat soort achterlichten ook totaal niet duidelijk: de knipperlichten vallen totaal niet op als je erachter rijdt. voor mijn eigen veiligheid hou ik lekker die grote oranje bollen op mijn DL :)
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

Hai Folks,

Ook ik vind ze wel geinig maar niet echt duidelijk. Om antwoord te krijgen op de vraag " zijn ze goedgekeurd en mag dat" :roll: heb ik de vraag voorgelegd aan de RWD. Hieronder hun antwoord:

Geachte heer Van Roy,


In reactie op uw e-mail, waarin u vraagt of een bepaald type achterlicht door de RDW is goedgekeurd, bericht ik u het volgende.

Uw vraag is dusdanig technisch van aard, dat ik uw e-mail voor verdere beantwoording heb doorgestuurd naar onze technische afdeling. De afhandelingstermijn is ongeveer 5 werkdagen.


Dus nog 5 werk-nachtjes slapen en dan... Kun je hier hun antwoord lezen :!:

Tot Ooit!

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Leipo

Bericht door Leipo »

ze KUNNEN simpelweg niet goedgekeurd zijn omdat vastgelegt is (in een of ander wetboek) dat knipperlichten minimaal een bepaalde afstand uit elkaar moeten staan
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Eventjes Googlen levert het volgende op. Is wel volgens de Belgische wetgeving, maar ik kan me nauwelijks voorstellen dat de Nederlandse daarin veel afwijkt. Het zal net als de meeste andere wetgevingen in deze wel een Europeesche richtlijn of wetgeving betreffen.

Met andere woorden ze zijn dus met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet legaal toepasbaar op de openbare weg.
http://verkeerweb.be/tc_MotoBrom/ART13.html schreef:6. Richtingaanwijzers.

§1.

De motorfietsen en de bromfietsen mogen zijn voorzien
– hetzij twee richtingaanwijzers aan de voorzijde en twee aan de achterzijde;
– hetzij een richtingaanwijzer op elke zijkant.
De knipperfrequentie moet 90 per minuut zijn met een tolerantie van plus minus 30.
De kleur van de richtingaanwijzers moet oranje zijn.
De richtingaanwijzers moeten symmetrisch zijn aangebracht ten opzichte van het mediaanvlak van de motorfiets of bromfiets.
De minimum afstand tussen een linker en een rechter richtingaanwijzer moet tenminste bedragen:
a) aan de voorzijde: 34 cm.
b) aan de achterzijde: 24 cm;
c) op de zijkanten: 56 cm.
In geen enkel geval mag de afstand tussen de richtingaanwijzers vooraan of achteraan groter zijn dan de grootste breedte van het voertuig.
De richtingaanwijzer moet zich op een hoogte van minimum 40 cm boven de grond bevinden.
De aanduiding van richtingverandering d.m.v. richtingaanwijzers moet steeds waarneembaar zijn voor een waarnemer die zich in het mediaanvlak van de motorfiets bevindt op een afstand van 10 m voor, respectievelijk achter het voertuig.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
V-strom Jack

Bericht door V-strom Jack »

Zag ze als demo staan in emmeloord en die was voor een fireblade.
Ziet er mooi uit, maar vind het wel bij een racer passen.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

"DE RDW"

Zoals belooft, zou ik de reactie van de RDW na 5 werkdagen hier plaatsen. Het zijn wat meer "werkdagen" geworden.

Geachte heer/mevrouw,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Of het licht is goedgekeurd kunnen wij helaas niet vaststellen. Dit kan blijken uit een E keurmerk welke op de lamp moet staan. Of de lamp voldoende zicht garandeerd, is pas te beoordelen bij een praktijk test.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW


Met andere woorden, WETEN WE NOG NIKS!!! Wat mij wel opvalt in hun reactie is, dat ze niet spreken over een bepaalde afstand van de richtingaanwijzers :?: Ze hebben het alleen over een E keurmerk. Dus conclusie: 'Als er een E keurmerk op staat mag het?'

Hasta La Pasta

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Blueberry

Led achterlicht

Bericht door Blueberry »

Inmiddels heb ik via Ebay de led-achterlicht gekocht, hoop dt ik hem eind van deze week (Okt 2006) er op kan zetten.

De leds gaan 100.000 uur mee dus nooit meer zorgen over een kapot lampje.
Staat ook wat mooier bij mijn led knippers

Blueberry
Plaats reactie