Fuelbot, iemand ervaring?

...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bibaboeba
Berichten: 106
Lid geworden op: do 15-01-2015, 23:09
Mijn motor is een: DL1000 (2004), GPZ900R (1984)
Woonplaats: Utrecht

Fuelbot, iemand ervaring?

Bericht door Bibaboeba »

Afgelopen week kwam ik op het sv-forum iemand tegen die een apparaatje gebouwd heeft dat een aantal gegevens rondom het brandstof verbruik van de motor aangeeft. Hij laat bijvoorbeeld het huidige verbruik, nog beschikbare brandstof, gemiddelde verbruik van afgelopen tijd en het nog te rijden aantal kilometers zien. De gegevens kunnen zowel via de toerenteller (ja echt) als op een schermpje weergegeven worden. Het systeem wordt fuelbot genoemd en in het volgende filmpje wordt een kleine demo gegeven:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=H76nNSTE ... e=youtu.be[/youtube]

Nu vroeg ik me af of iemand van jullie ervaring heeft met een dergelijk systeem? Ik ben namelijk opzoek maar precies zoiets maar kan hier weinig over vinden. Zijn er bijvoorbeeld meer systemen op de markt die dit kunnen?

Mocht er niks (betaalbaars) beschikbaar zijn dan ga ik de beste man denk ik maar eens om schema's en een microcontroller vragen en er zelf een bouwen. Als er meer mensen zijn die interesse hebben dan zou ik misschien meerdere voorgeprogrameerde microcontrollers tegelijk kunnen bestellen (als dit nog mogelijk is).
Laatst gewijzigd door Iron Horse op wo 15-04-2015, 14:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Youtube link aangepast en zichtbaar gemaakt op het forum.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Fuelbot, iemand ervaring?

Bericht door Dyrck »

Interessant!
Met name de optie om te zien hoe lang je nog kunt rijden op de resterende hoeveelheid benzine, vind ik wel heel handig.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Motormuus
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1582
Lid geworden op: wo 26-03-2014, 11:41
Mijn motor is een: HONDA crf1100dct + suzuki drz 400S +?????
Woonplaats: brouwershaven

Re: Fuelbot, iemand ervaring?

Bericht door Motormuus »

Zit standaard op de nieuwe 1000..... Haha
Gebruikersavatar
V-Stuurom
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 19-10-2014, 19:21
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000A (2014)

Re: Fuelbot, iemand ervaring?

Bericht door V-Stuurom »

Je kan ook gewoon een nieuwe v strom 1000 kopen... Daar zit alles al op. .. :):D;)
Gebruikersavatar
Ballie
DL650 berijder
Berichten: 546
Lid geworden op: za 01-03-2014, 09:56
Woonplaats: Roosendaal - West Brabant
Contacteer:

Re: Fuelbot, iemand ervaring?

Bericht door Ballie »

Moeten er dan ook niet een aantal sensoren, of misschien een andere vlotter ingebouwd worden? Het apparaatje zal toch op de 1 of andere manier moeten weten hoet het zit met de beschikbare hoeveelheid brandstof...

Maar in principe ben ook ik zeker geïnteresseerd...

En om nou een nieuwe motor te kopen alleen voor die ene optie :roll: Dan hoeven we ook geen Gear Indicator meer aan te schaffen. Kopen we gewoon een nieuwe motor. Dan zit 't er al op :frusty:
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...
Gebruikersavatar
Bibaboeba
Berichten: 106
Lid geworden op: do 15-01-2015, 23:09
Mijn motor is een: DL1000 (2004), GPZ900R (1984)
Woonplaats: Utrecht

Re: Fuelbot, iemand ervaring?

Bericht door Bibaboeba »

@ballie Die informatie haalt hij uit de hoeveelheid benzine die in de motor gespoten wordt. Dit wordt zeer nauwkeurig geregeld en deze informatie wordt dus uitgelezen.

Ik denk dat dit goedkoper is dan een nieuwe strom :)
Morgen zal ik de beste man eens mailen en zodra ik dan meer weet post ik het gelijk!
Gebruikersavatar
Gjvdree
DL1000 berijder
Berichten: 73
Lid geworden op: wo 28-03-2012, 16:49
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL-1000 GT (2006)
Woonplaats: Assendelft

Re: Fuelbot, iemand ervaring?

Bericht door Gjvdree »

Zeker interessant om te kunnen aflezen wat de zuinigste manier is om te rijden. :)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: Fuelbot, iemand ervaring?

Bericht door Dyrck »

Mijn spaarrekening is nu nog vrij aardig gevuld. :mrgreen:
Niet meer na een nieuwe 1000 :twisted:
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Gebruikersavatar
Ballie
DL650 berijder
Berichten: 546
Lid geworden op: za 01-03-2014, 09:56
Woonplaats: Roosendaal - West Brabant
Contacteer:

Re: Fuelbot, iemand ervaring?

Bericht door Ballie »

Bibaboeba schreef:@ballie Die informatie haalt hij uit de hoeveelheid benzine die in de motor gespoten wordt. Dit wordt zeer nauwkeurig geregeld en deze informatie wordt dus uitgelezen.
Dat geloof ik gerust, maar hoe weet 'ie of- en met hoeveel brandstof het buikje wordt bijgevuld?
Morgen zal ik de beste man eens mailen en zodra ik dan meer weet post ik het gelijk!
Ik ben benieuwd, maar ik wil wel graag eerst weten wat de kosten zijn voor ik definitief toezeg...
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...
Gebruikersavatar
Bibaboeba
Berichten: 106
Lid geworden op: do 15-01-2015, 23:09
Mijn motor is een: DL1000 (2004), GPZ900R (1984)
Woonplaats: Utrecht

Re: Fuelbot, iemand ervaring?

Bericht door Bibaboeba »

@ballie Hij gaat ervan uit dat je de tank iedere keer volledig vult, bovendien zit er een kalibreer optie op om hem precies op jouw motor af te stemmen.
Uiteraard, ik heb nog geen reactie maar zodra ik weet wat het kost post ik het hier, ik zal dan afhankelijk van het aantal mensen die mee willen doen de onderdelen bestellen.

to be continued..
Gebruikersavatar
Bibaboeba
Berichten: 106
Lid geworden op: do 15-01-2015, 23:09
Mijn motor is een: DL1000 (2004), GPZ900R (1984)
Woonplaats: Utrecht

Re: Fuelbot, iemand ervaring?

Bericht door Bibaboeba »

Ik heb reactie:

Hi Joel,
The FuelBot is designed specifically to fit the SV650 (speed sensor calibration, tach needle calibration, fuel tank size) so will not fit the DL1000 directly.

I do not know the parameters for the DL1000 but fuel tank size is easy to determine, speed sensor calibration easy too.
Figuring out the tach needle cal is the hard part.

If you can determine those parameters for the DL I can modify the chip. Chip is $25 plus shipping, user selectable between Miles, Gallons, MPG, or Kilometers, Liters, L/100km.

Cheers!
-Dave


Kortom, ik zal proberen om achter de parameters van de DL1000 te komen.

Ik denk dat ik vervolgens eerst 1 versie maak om die zelf te testen en mocht dat goed gaan dan bouw ik er nog een paar voor de mensen hier.
(zijn hier mensen met ervaring in het programmeren van PIC chips?)
Gebruikersavatar
Ballie
DL650 berijder
Berichten: 546
Lid geworden op: za 01-03-2014, 09:56
Woonplaats: Roosendaal - West Brabant
Contacteer:

Re: Fuelbot, iemand ervaring?

Bericht door Ballie »

Uiteraard vul ik 'm elke keer helemaal af, maar de resthoeveelheid is niet altijd hetzelfde.

mbt. De chip. Ik rij geen DL1000 maar een DL650 en eerlijk gezegd zou ik een display prettiger vinden dan aflezen via de toerenteller...
You can't buy happiness, but you can buy a V-Strom...
Gebruikersavatar
Bibaboeba
Berichten: 106
Lid geworden op: do 15-01-2015, 23:09
Mijn motor is een: DL1000 (2004), GPZ900R (1984)
Woonplaats: Utrecht

Re: Fuelbot, iemand ervaring?

Bericht door Bibaboeba »

De resthoeveelheid hoeft ook niet hetzelfde te zijn. Als je de inhoud van een volle tank weet trek je daar de hoeveelheid vanaf die het blok ongespoten is en dan heb je de hoeveelheid die nog in de tank zit.

Ik vind aflezen via een schermpje ook handiger maar vind de toerenteller wel een grappige optie.
Gebruikersavatar
Bibaboeba
Berichten: 106
Lid geworden op: do 15-01-2015, 23:09
Mijn motor is een: DL1000 (2004), GPZ900R (1984)
Woonplaats: Utrecht

Re: Fuelbot, iemand ervaring?

Bericht door Bibaboeba »

Ik ben eindelijk (met hulp van iemand van het motor-forum) grofweg achter de frequenties gekomen.
We wilden eerst een functiegenerator aansluiten maar deze was net kapot gegaan.
Vervolgend hebben we de frequentie geprobeerd te meten met een frequentieteller maar hier kwam voornamelijk storing uit.
Als laatste hebben we (in de regen) een oscilloscoop aangesloten en hier hadden we dan eindelijk het beeld dat we zochten.
De ECM bleek een blokgolf uit te zenden die door de nullijn gaat, dit is de reden dat de frequentieteller hem waarschijnlijk niet goed las.

Ik heb de frequenties net doorgestuurd naar de engelsman en ze lijken vrijwel hetzelfde als die van de SV, nu dus even reactie afwachten en dan kan ik de chip eindelijk bestellen.
Ik zal z.s.m. even een berekening maken wat het ongeveer gaat kosten zodat ik er misschien toch meerdere tegelijkertijd kan bestellen.

To be continued...
Plaats reactie