Het nut van carterbescherming?

alles over bescherming bij vallen en of steenslag e.d.
Plaats reactie
Thijsvdvl
Berichten: 75
Lid geworden op: do 12 jul 2012, 20:12
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-strom GT K08
Locatie: Hapert

Het nut van carterbescherming?

Bericht door Thijsvdvl » zo 29 jul 2012, 00:35

Hallo allemaal,

Ik heb al wat op het internet rond gezocht, maar het wordt mij niet helemaal duidelijk. Vanaf wat voor een soort off-road / all-road werk is een carterbeschermingplaat te adviseren.
Ik zal mijzelf voornamelijk beperken tot harde en losse zandwegen (all-road), is een carterbeschermingplaats dan nodig / te adviseren? Of is een olie + radiator cover voldoende?

Ik hoor graag jullie meningen. Alvast bedankt.

Gr. Thijs

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2775
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Locatie: Tenerife

Re: Het nut van carterbescherming?

Bericht door Tulipan » zo 29 jul 2012, 02:08

Het oliefilter.........
Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "

Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 623
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 21:51
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 A L4 zwart adventure
Locatie: kessel (Belgie)

Re: Het nut van carterbescherming?

Bericht door Jon » zo 29 jul 2012, 21:21

beschermt al zeker olieradiator en oliefilter al ,maar ook het blok en dan vooral de onderkant van het blok de plaat kan wel wat meer hebben bij een schuiver dan de orginele bescherming.(bij normale snelheid)
en het oogt mooier ook, er komt meer van de motor bloot met de metalen carterbescherming. vid ik persoonlijkgrt,jon

Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1251
Lid geworden op: za 27 jan 2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 Rattus Nigra
Locatie: Almere

Re: Het nut van carterbescherming?

Bericht door Dyrck » zo 29 jul 2012, 22:32

Toen ik de mijne er onderuit had om zwart te spuiten viel me op dat ie aan de onderkant helemaal ruw was geworden van opspattende steentjes, vuil, pekel, e.d.
Hij beschermt dus echt de onderkant van het blok.
Bovendien vind ik (net zoals hierboven al genoemd) wel een lekker idee, dat het oliefilter niet zo open en bloot voor aan het blok 'geplakt' zit, maar beschermd wordt.
('k Vind het overigens ontzettend lelijk hoe Suzuki dat filter op een allroad op een zo kwetsbare plek monteerd)
Groeten;
Dyrck


Gib mir Benzin
Es fließt durch meine Venen, Es schläft in meinen Tränen
Es läuft mir aus den Ohren, Herz und Nieren sind Motoren

Gebruikersavatar
Bozobin
DL650 berijder
Berichten: 2933
Lid geworden op: do 27 jan 2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Het nut van carterbescherming?

Bericht door Bozobin » wo 01 aug 2012, 22:33

Dat filter zal me worst wezen, die wordt toch iedere keer vervangen en een deukje er in heeftie ook geen last van.
De koeler baart me meer zorgen, maar die houdt mij juist uit de al te grote troep :-).

Overigens heeft dat spul het op mijn vorige Strom 7 jaar en 110.000 km perfect en probleemloos gedaan.
En nee, ik was er niet zuinig op en ja, ik heb er ook mee door de pekel gereden.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8083
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Het nut van carterbescherming?

Bericht door Iron Horse » wo 01 aug 2012, 22:42

Gelukkig hebben ze op de nieuwe versie de oliekoeler eraf gehaald. Ik heb ook nooit begrepen waarvoor ze dat bij zo'n fiets erop hebben zitten. Bij een supersport kan ik het me nog wel voorstellen omdat daar erg veel energie in kan worden ontwikkeld, maar bij een V-Strom? Gewoon een iets grotere waterkoeling en dus radiator en je hebt dat ding helemaal niet nodig. Maar daar zijn ze bij Suzuki dus nu bij de nieuwe versie eindelijk ook achter.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 1237
Lid geworden op: wo 30 sep 2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Locatie: Friesland

Re: Het nut van carterbescherming?

Bericht door John007 » wo 01 aug 2012, 22:54

Iron Horse schreef:Gelukkig hebben ze op de nieuwe versie de oliekoeler eraf gehaald. Ik heb ook nooit begrepen waarvoor ze dat bij zo'n fiets erop hebben zitten. Bij een supersport kan ik het me nog wel voorstellen omdat daar erg veel energie in kan worden ontwikkeld, maar bij een V-Strom? Gewoon een iets grotere waterkoeling en dus radiator en je hebt dat ding helemaal niet nodig. Maar daar zijn ze bij Suzuki dus nu bij de nieuwe versie eindelijk ook achter.
Doormiddel van de waterkoeling de olie koelen kan volgens mij ook een nadeel hebben want als de boel inwendig lekt ben je nog niet klaar!!
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.

Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - DL650 berijder
Berichten: 8083
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 13:08
Mijn motor is een: Mash Five Hundred 2016
Locatie: Gendringen (Achterhoek)

Re: Het nut van carterbescherming?

Bericht door Iron Horse » wo 01 aug 2012, 23:02

Zo werkt het niet. In je blok heb je een kanalenstelsel wat met water of koelvloeistof is gevuld en de koeling voor z'n rekening neemt. Dat staat niet in verbinding met je carter en waar de olie in zit. Die 2 zijn dus nooit met elkaar verbonden, met of zonder oliekoeler. En ja het kan lekken, dat heb ik al in de jaren 70 meegemaakt met een Opeltje waar ik een kop van had gereviseerd, maar vergeten was hem te laten vlakken. Dus ja het kan altijd fout gaan, maar dat heeft niks met het systeem te maken.
:-)} Groeten, Rob. :bye:

Quoten/citeren, antwoorden of reactie plaatsen? Kijk hier eens voor tips.
Vaak is het pimpen van je motor spullen kopen die je niet nodig hebt met geld dat je niet hebt om mensen te imponeren die je niet kent..... ;-)

Gebruikersavatar
V-TWim
Berichten: 253
Lid geworden op: vr 13 jun 2008, 20:28
Mijn motor is een: '05 V-Strom Touring en '99 SV 650 S, double fun :)

Re: Het nut van carterbescherming?

Bericht door V-TWim » vr 14 sep 2012, 23:04

Bozobin schreef:Dat filter zal me worst wezen, die wordt toch iedere keer vervangen en een deukje er in heeftie ook geen last van.
De koeler baart me meer zorgen, maar die houdt mij juist uit de al te grote troep :-).

Overigens heeft dat spul het op mijn vorige Strom 7 jaar en 110.000 km perfect en probleemloos gedaan.
En nee, ik was er niet zuinig op en ja, ik heb er ook mee door de pekel gereden.
Deukje in een filtertje is niet zo erg. Maar als het wat harder gaat en er knapt iets van je schroefdraad af dan heb je toch even een fijn probleempje te pakken...
Only dead fish go with the flow.

Gebruikersavatar
Jon
Berichten: 623
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 21:51
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 A L4 zwart adventure
Locatie: kessel (Belgie)

Re: Het nut van carterbescherming?

Bericht door Jon » vr 14 sep 2012, 23:17

het blijft een goede bescherming en beter dan het plastiek van de orginele 1000 de 650 heeft orgineel niets ter bescherming
het kost wel veel geld maar het heeft zijn nut. omadat het blok kwetsbaar is.jon

Thijsvdvl
Berichten: 75
Lid geworden op: do 12 jul 2012, 20:12
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-strom GT K08
Locatie: Hapert

Re: Het nut van carterbescherming?

Bericht door Thijsvdvl » za 15 sep 2012, 19:22

Hij zit er al onder. Dankjewel

Plaats reactie