Pagina 1 van 1

valbeugel, compleet zo ??

Geplaatst: ma 10-01-2005, 12:35
door Harry
Het valbeugel onderwerp is nogal lang geworden
Laat ik dus maar even apart starten.

Zie hier de valbeugel ( Orgineel Suzuki )
Afbeelding

Dat ding bestaat uit 2 delen die ergens bij het uitlaat spruitstuk bij elkaar komen. Er zit een vulring tussen van kunstof, maar verder zit het los en je kunt voelen dat er speling op zit.
Volgens mij de bron van een stevige vibratie ( resonantie) rond de 3500 toeren ?

Als ik uit het andere valbeugel verhaaltje de tekening van Iron Horse even ga lenen:
Afbeelding
Daar zit een extra verbinding om die 2 delen te koppelen.( item 9)

Vraagje: als er iemand anders zo'n zelfde beugel heeft, zit dat koppelstukje er dan wel of niet op??? :?: :?:

Volgende vraag:
Deze valbeugel lijkt wel op de andere foto's die ik op het forum heb gezien, maar is toch echt anders( een dwarsbeugel minder, zodat het wat minder op een klimrek gaat lijken)
Een nieuwe versie van Motech of toch een andere producent??


Harry

Geplaatst: di 25-01-2005, 09:39
door tatanka
Er zit een vulring tussen van kunstof, maar verder zit het los en je kunt voelen dat er speling op zit.

Ik heb de orginele valbeugel van Suzuki...! Hij lijkt hetzelfde, dezelfde ophangpunten, totdat ik dat tussenstuk ter hoogte van het spruitstuk (op de tekening 9,10,11) zag. Bij mij is deze aan elkaar gelast, en deze zal naar alle waarschijnlijk bij jouw de trillingen veroorzaken....! Waar heb je deze valbeugel gekocht, als ik vragen mag......? Misschien moet je op dat punt een dempend iets er tussen stoppen...!

P.s. De orginele valbeugel tril niet. Hopenlijk ben je nu wat wijzer geworden.

M.v.g. Stormke

Geplaatst: di 25-01-2005, 10:30
door Harry
Stormke,

Bedankt voor je reactie.

De valbeugel zou de orginele Suzuki moeten zijn.
Ook de foto lijkt identiek als die op de Suzuki website.

Maar op de meeste foto's is slecht te zien hoe de 2 delen van de beugel aan elkaar vast zitten.
Ik voel duidelijk beweging, doordat bij het spruitstuk de 2 delen niet echt vast aan elkaar zitten.

Zit jouw beugel echt gelast??

Ik ga in ieder geval eens via de dealer navragen of ze nog niet ergens een onderdeel hebben liggen.

Harry

Geplaatst: di 25-01-2005, 10:49
door tatanka
Mijn excuses Harry, ik ben net nog eens gaan kijken ter hoogte van het spruitstuk, en inderdaad zit dat stuk los, en kan je het bewegen...! Ik heb de motor in een tuinhuisje staan en kan niet goed zien wat er nu allemaal bevestigd is. Ik heb zelf nog niet geconstateerd of hij trilt tijdens het rijden...! Als het weer beter wordt, zal ik dit zeker in de gaten houden..>! Als dit echt zo is, laat ik je weten...!

M.v.g. Stormke.

Geplaatst: di 25-01-2005, 10:58
door Iron Horse
Als je de diameter van de buis weet dan kun je indien die gelijk is aan die van de SW Mo-Techbeugel, dat sluitstuk misschien als separaat onderdeel nabestellen. Helaas lukt het normaal niet om rechtstreeks te bestellen. Ik heb echter wel een naam, telefoon- en faxnummer. Ik neem aan dat ze het dan wel naar een dealer kunnen sturen. In Nederland zou ik dan Hein Gericke kiezen omdat die direct uit Duitsland betrekt en in Duitsland HG of Louis of een SW Motechdealer uit hun dealerlijst op hun website. In Nederland kom je helaas niet om de importeur (Splash Design) heen en wil Mo-Tech niet rechtstreeks of via een Nederlandse dealer leveren. (Als je nog bergrijpt wat ik bedoel.)

De diameter van mijn SW Mo-Techbeugel is 21,5 mm.
Waarbij ik moet opmerken dat de mijne dus "Origineel Suzuki" heet te zijn.

SW Mo-Tech
Contactpersoon is Frau Fritsche.
Telefoon 00496425820280
Fax 00496425820281

Op e-mail wordt niet gereageerd als het antwoord ook in de FAQs staat.
Indien je Duits niet je sterkste kant is kan het bij mijn weten ook in het Engels.

Geplaatst: di 25-01-2005, 11:12
door Scottie
Bij mijn SW-Motech beugel zit zo'n koppelstuk.
Ik dacht effe makkelijk het ding te monteren, maar dat koppelstuk zit zo klem als een huis. Dat heeft me het meeste werk van alles gekocht.
Ik merk geen extra trillingen.

Mijn beugel heeft wel een extra stangetje tussen de rondingen zitten. Da's zo te zien het enige verschil met de Suzuki beugel
(al bevat de Sw-Motech dat ding ook niet, terwijl ie er bij mij wel op zit. In de documentatie en op de foto's ontbreekt hij)

Geplaatst: di 25-01-2005, 14:03
door Iron Horse
Een geheel andere mogelijkheid is zelf iets te maken. Dat is het gemakkelijkste wanneer je dat kunt doen met bestaande, gemakkelijk in de handel verkrijgbare spullen. Verder ligt het ook aan je eigen technische mogelijkheden en handigheid. Ik heb daarvoor even wat dingen opgemeten en dat leidt tot het volgende:

Benodigdheden:
  1. 2 RVS slangklemmen. De RVS slangklemmen zijn overal te krijgen en kosten afhankelijk van hun diameter en uitvoeringsvorm minder dan 2 Euro per stuk.
  2. Een stukje buis. Het stuk buis kan uit diverse materialen bestaan en kost daardoor meer of minder en is makkelijk of wat moeilijker te bewerken en heeft wel of geen nabewerking nodig.
Mogelijkheid 1 is aluminiumbuis 25 x 2. Dit wordt in bijna alle Gamma's en andere doe-het-zelf zaken verkocht. Binnen diameter 21 mm. Nadeel is dat je er 1 meter van moet kopen. Kost ca. 10,50 per meter.

Zaag de benodigde lengte af slijp of zaag over de lengte een gleuf van minimaal 2 mm. (Goed afbramen) Buig met een stevige schroevendraaier de buis zover open dat de binnendiameter 22 mm is. Plaats hem over de valbeugel met de opening naar beneden en plaats de 2 slangklemmen. Vastzetten en klaar. Voordeel hierbij is dat er geen nabewerking nodig is i.v.m. roesten. Totale kosten ca. 15 Euro en wat werk.

Mogelijkheid 2 is een stuk 3/4" stalen gaspijp. Binnendiameter is ca. 22 mm en buiten ca. 27 mm. Dit zul je waarschijnlijk alleen in bewerkte vorm, dus inclusief gasdraad kunnen kopen, maar dat is gezien de prijs geen bezwaar. Standaard lengtes voor de bewerkte nippels zijn o.a. 100 en 150 mm. Die tussen de 1,50 en 2 Euro per stuk kosten.

Zaag tussen de schroefdraad de gewenste lengte uit. En slijp of zaag over de lengte een gleuf van minimaal 3 mm. Doe dit het liefst op de lasnaad, die zie je het best aan de binnenzijde. Als het goed is hoef je deze buis niet uit te buigen omdat de binnendiameter 0,5 mm groter is dan de beugel. Braam alles goed af. Ontvet de buis en werk de buitenzijde af met primer en zwarte lak. Binnenzijde kun je tegen het roesten invetten. (Na het schilderwerk) Plaats hem over de valbeugel met de opening naar beneden en plaats de 2 slangklemmen. Vastzetten en klaar. Nadeel is de extra nabewerking i.v.m. roesten. Totale kosten ca. 6 Euro en wat werk.

Mogelijkheid 3 is gebruik te maken van een kunststof verbindingspijpje dat oorspronkelijk bedoeld is voor het verbinden van kunststof (tuin)slang. Merk Olympia, artikelnummer BOR40230. Kost ca. 3 Euro. Zie plaatje.

Afbeelding

De binnendiameter is 22 mm en de buitendiameter 25 mm. (Zonder de opstaande randen) Indien gewenst en je daar de mogelijkheid toe hebt dit netjes te doen (draaibankje o.i.d) kun je de opstaande randen verwijderen, maar nodig is dit niet (verhoogde stevigheid). Zaag over de lengte een gleuf van minimaal 3 mm. Als het goed is hoef je deze buis niet uit te buigen omdat de binnendiameter 0,5 mm groter is dan de beugel. Plaats hem over de valbeugel met de opening naar beneden en plaats de 2 slangklemmen. Vastzetten en klaar. Voordeel is, het kan niet roesten, is al zwart en is eenvoudig te bewerken. Mogelijk nadeel is dat het misschien iets minder stevig is. Totale kosten ca. 6~7 Euro en wat werk.

De breedte van de gleuven van respectiefelijk 2 en 3 mm zijn even gegokt, maar dat wijst zich snel genoeg als je er mee bezig bent.

Let er wel op dat het vulstuk niet kan gaan trillen, want anders schiet je er nog niks mee op. In geval van gebruikmaking van metalen buis kun je het vulstuk ook weglaten. Daarbij is alles gebaseerd op een beugeldiameter van 21,5 mm. Is die bij jou anders dan zal het wat speurwerk behoeven naar alternatieven.

Lijkt me genoeg om eens een experimentje mee op te zetten, de kosten hoeven het in ieder geval niet te zijn.

Geplaatst: di 25-01-2005, 16:23
door Dutch
Iron Horse schreef:Als je de diameter van de buis weet dan kun je indien die gelijk is aan die van de SW Mo-Techbeugel, dat sluitstuk misschien als separaat onderdeel nabestellen. Helaas lukt het normaal niet om rechtstreeks te bestellen. Ik heb echter wel een naam, telefoon- en faxnummer. Ik neem aan dat ze het dan wel naar een dealer kunnen sturen. In Nederland zou ik dan Hein Gericke kiezen omdat die direct uit Duitsland betrekt en in Duitsland HG of Louis of een SW Motechdealer uit hun dealerlijst op hun website. In Nederland kom je helaas niet om de importeur (Splash Design) heen en wil Mo-Tech niet rechtstreeks of via een Nederlandse dealer leveren. (Als je nog bergrijpt wat ik bedoel.)

De diameter van mijn SW Mo-Techbeugel is 21,5 mm.
Waarbij ik moet opmerken dat de mijne dus "Origineel Suzuki" heet te zijn.

SW Mo-Tech
Contactpersoon is Frau Fritsche.
Telefoon 00496425820280
Fax 00496425820281

Op e-mail wordt niet gereageerd als het antwoord ook in de FAQs staat.
Indien je Duits niet je sterkste kant is kan het bij mijn weten ook in het Engels.

Dat tussenstuk van Motech heet: "Klemmschelle" (clamp in 't engels) en heeft bestelnummer: SBL.01.051.002

Oh ja.......... mevrouw Fritsche werkt er niet meer wist een collega me te vertellen.... Je kunt 't natuurlijk ook via de importeur in Nederland (Splash Design) proberen.


T. 8)

Geplaatst: di 25-01-2005, 16:40
door Iron Horse
Klopt, zo staat het ook in de gebruiksaanwijzing. Het was mij niet bekend dat die dame vertrokken is, maar dan zal ik die naam niet meer vermelden. De vraag blijft nu nog hoe het hier te krijgen en wat het moet gaan kosten. Het is trouwens wel een zeer stevig stuk materiaal. Vergeet dan niet eventueel de bijbehorende bouten en moeren te bestellen, of die moet je al hebben of elders kopen.

Afbeelding Afbeelding

Geplaatst: di 25-01-2005, 16:49
door tatanka
Dus als ik het goed begrijp mist de orginele valbeugel een onderdeel?

M.v.g. Stormke

Geplaatst: di 25-01-2005, 17:05
door Iron Horse
Als dat werkelijk zo is, dan is het aan Suzuki dit op te lossen. Onder garantie wel te verstaan. Zou het dan toch allemaal zo simpel zijn. :?

Geplaatst: di 25-01-2005, 17:38
door tatanka
Ik heb in ieder geval aangegeven bij mijn dealer dat er een onderdeel niet aanwezig zou zijn, en dat ik bovengenoemde tekening meeneem om aan te geven wat het probleem is. Deze verklaart dat dit niet mag kunnen, en ik deze alsnog gemonteerd zou krijgen! Maar ik zeg altijd bij die lui, eerst zien en dan geloven....!

M.v.g. Stormke

Geplaatst: di 25-01-2005, 17:43
door Iron Horse
Er zitten ook goeie dealers bij...... :lol: , dit is er vast eentje van. En anders heb ik boven wat knutselvoorstellen voor hem. :P

Geplaatst: di 25-01-2005, 17:50
door Harry
Inmiddels telefonisch contact gehad met de dealer.
Die weten ook niet veel meer en vragen of ik maar even langs wil komen om e.a. te laten zien. Veel ervaring met Vstrom valbeugels hebben ze ook niet!

Dat ga ik wel doen, maar dan in combinatie met mijn 1000km beurt.
Met dit weer gaat dat nog even duren..... :cry:

Ik ga morgen eens met Nimag bellen.

Harry

Geplaatst: di 25-01-2005, 17:54
door tatanka
Ja ik ben es benieuwd Harry, wat die (Nimag) ons weer proberen wijs te maken? Of misshien is dit wel een ander systeem! Laat iets van je horen s.v.p.!

P.s. Ik wacht ook ff af t.a.v. het weer om naar de dealer te rijden?

M.v.g. Wil

Geplaatst: di 25-01-2005, 17:57
door Iron Horse
Met de vierwieler erheen en ze dan even dit topic laten lezen. 8) Heb je verder niks meer nodig en blijft je fiets schoon en pekelvrij.

Geplaatst: di 25-01-2005, 22:35
door Harry
Ik ga eerst eens even naar de bron toe: Nimag

Eens informeren hoe e.a zou moeten zijn.
Daarna kan ik altijd nog op zoek naar een aanvulling of oplossing.

Binnenkort.........meer nieuws

Harry

Geplaatst: wo 26-01-2005, 19:23
door Biker
Als je informatie wilt van Nimag dan is Pepijn Schoenmaker de persoon die op de afdeling onderdelen zit. p.schoemaker@nimag.nl Ik heb hem ook al eens een vraag gesteld alleen het antwoord was onjuist maar ja.... :lol:

Geplaatst: wo 26-01-2005, 19:32
door Iron Horse
Of je benadert a.jansen@nimag.nl , die gaf mij wel de juiste info omtrent bijvoorbeeld het verhoogde zadel.

Geplaatst: vr 28-01-2005, 09:58
door tatanka
En Harry nog contact gehad met Nimag......??????

M.v.g. Stormke

Geplaatst: vr 28-01-2005, 10:44
door Harry
ja, natuurlijk.

De vraag staat uit, maar de juiste persoon had een paar dagen vrij.
Ik verwacht eigenlijk vandaag nog een eerste reactie.

Laat ik natuurlijk direct weten

harry

Geplaatst: vr 28-01-2005, 16:06
door Harry
Nimag gaat e.a. onderzoeken.

Het magazijn is op een andere locatie.
Ze hebben een beugel besteld en gaan dit onderzoeken
Volgende week verder...

Harry

Geplaatst: za 29-01-2005, 12:40
door tatanka
Nou ik ben es benieuwd Harry m.b.t. Nimag, misschien moet je ze de hierboven genoemde tekeningen ff door faxen.....!

M.v.g. Stromke

Geplaatst: za 29-01-2005, 15:47
door Harry
Ze hebben Internet ! :wink:
Dus heb ik ze naar dit topic verwezen, zodat ze kunnen meegenieten van onze ervaringen

Harry

Geplaatst: za 29-01-2005, 15:57
door tatanka
Als ze dan net zo snel zijn als het leveren van onderdelen, dan moeten we nog enkele weken geduld hebben voordat, ze reageren...! LOL.... 8) ....!

M.v.g. Stormke

Geplaatst: za 29-01-2005, 16:31
door Iron Horse
Ik heb wat betreft het leveren en service door Nimag tot op heden geen klagen. Lees het stukje over mijn zadel maar eens. Maar misschien ligt het eraan wie je er treft. Als het anders was (of wordt) hoor je dat uiteraard ook van me. :wink:

Geplaatst: do 03-02-2005, 10:09
door tatanka
tatanka schreef:Als ze dan net zo snel zijn als het leveren van onderdelen, dan moeten we nog enkele weken geduld hebben voordat, ze reageren...! LOL.... 8) ....!

M.v.g. Stormke
En Harry nog wat gehoord van Nimag......?????? Of zijn ze een nieuw ontwerp voor je aan het maken LOLL......?

M.v.g. Stormke.

Geplaatst: vr 04-02-2005, 09:41
door Harry
Ja, inmiddels wel

De beugel blijkt in deze staat toch echt compleet te zijn. :cry:

Dus de 2 helften zitten via een kunstof bevestigingsstukje tegen elkaar.
Er hoort geen extra klemstukje op te zitten.

Wellicht wat verschillen in tolerantie bij de verschillende motoren en /of beugels.
Ik ben voornemens om maar eens een beetje te gaan knutselen om e.a. wat steviger op elkaar te laten drukken en trillingen op te vangen.

Met een beetje duwen en trekken en wat siliconenkit moet ik toch snel verder komen.

Harry

Geplaatst: vr 04-02-2005, 09:55
door tatanka
Maar weet je wel zeker dat het aan de valbeugel ligt! Ik heb n.l. ook een orginele beugel en géén problemen....? En als het wel zo is zou ik toch eerst ff na de dealer gaan, om met hem het probleem samen te kunnen oplossen, toch....?

M.v.g. Stormke

Geplaatst: vr 04-02-2005, 12:24
door Harry
Dat ga ik natuurlijk ook even doen, maar pas bij mijn 1000km beurt.
Met een paar mooie dagen moet dat snel te doen zijn.

Dan kan ik ook vooraf nog even wat experimenteren om vast te stellen of het probleem ook werkelijk daar vandaan komt.

Harry

Geplaatst: vr 04-02-2005, 19:28
door Iron Horse
Ach, en anders heb ik je alvast een paar aardige knutseladviesjes aan de hand gedaan. Moet je wel zin in hebben dan, maar dat komt vanzelf als de trilling niet overgaat. :wink: