Brommend geluid na monteren valbeugel

alles over bescherming bij vallen en of steenslag e.d.
Plaats reactie
JuffrouwMier

Brommend geluid na monteren valbeugel

Bericht door JuffrouwMier »

Hallo allemaal, graag jullie mening.
Ik ben een tevreden eigenaresse van een nieuwe ABS Touring :D
Bij de 1000km beurt heeft de dealer een originele valbeugel gemonteerd, maar ik vraag me af of dat wel helemaal goed is gegaan.. :roll:
Hierbij vraag ik via dit forum graag jullie mening.
Wel een beetje moeilijk zo via de digitale snelweg :shock: , maar ik doe een poging om uit te leggen wat er aan de hand is.

De eerste 1200 km zonder valbeugel heb ik zonder vreemde bijgeluiden afgelegd. Behalve de bekende 'gierende/fluitende' benzinepomp heb ik geen vreemde geluiden tijdens het rijden kunnen ontdekken.
Nu is die valbeugel gemonteerd en heb ik een zware brom.

Als ik stilsta geen brom, dan hoor ik als vanouds de benzinepomp fluiten :wink: , maar tijdens het optrekken en rijden heb ik die brom dus wel.
Zou het de valbeugel zijn of heeft de monteur voor die eerste beurt nog andere onderdelen van de motor los moeten halen en misschien niet meer goed vastgezet? :? Iets aan de kuip ofzo?

Wat zijn jullie ervaringen met de originele valbeugel? Moet ik ergens op letten? Wat kan er mis zijn gegaan bij de montage :? :?:

Bedankt en groeten, Miranda
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Het zou heel goed kunnen dat het door de valbeugel komt. Er zijn al eerder berichten verschenen van resonantie door gemoteerde valbeugels. Zelf heb ik een Mo-Tech gemonteerd en heb ik nergens last van, maar er is er ook eentje waarvan ik even niet op de naam kan komen, die regelmatig genoemd is ivm resonantie. De enige manier om het zeker te weten is hem "even" te demonteren en dan een proefritje te maken. Op zich is het een fluitje van een cent, maar je moet er natuurlijk wel de kennis en gereedschappen voor hebben. Misschien dat je er ook achter kunt komen door tijdens het rijden de beugel stevig vast te pakken. Pas wel op voor je eigen veiligheid :!: Misschien voel je dan de trilling of wordt hij mogelijk zelfs minder.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Hornikx

Bericht door Hornikx »

Ik heb de Fehling valbeugel. Ik heb hem zelf gemonteerd. Ik heb geen last van bijgeluiden. De valbeugels trillen wel een beetje, maar dat doen ze m.i. allemaal omdat ze koud tegen het frame gebout worden.

De Givi schijnt soms te resoneren geloof ik.

Je kan idd proberen om de beugel te verwijderen. Een oplossing kan ook zijn om rubberen ringen ertussen te plaatsen. Misschien is het dan beter.
Erik Hofstee

Bericht door Erik Hofstee »

Hallo Miranda

ja valbeugels kunnen wel wat bijgeluiden maken....ze versterken vaak de trillingen in het frame.

kun je de beugel vastpakken tijdens het rijden? Als hij trilt kun je dat zeker voelen.

groeten
Erik
JuffrouwMier

Bericht door JuffrouwMier »

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik heb de valbeugel tijdens het rijden inderdaad al eens vastgepakt om te kijken of dat de herrie zou verminderen of dat ik iets zou voelen.
Maar helaas, ik heb geen verschil kunnen merken.
En ik voel 'm ook niet overdreven trillen ofzo. Niet meer of minder dan de motor in z'n geheel al doet tijdens het rijden.
Als ik het goed begrijp zou het een 'normaal' geluid kunnen zijn bij een valbeugel.
Ik bedenk net dat ik nog eens een stukje met de BlackRhino van de dealer zou kunnen rijden om te vergelijken of die het ook heeft.
Zo'n brom was me tijdens het proefrijden op die motor een paar maanden geleden niet opgevallen, maar ja, toen wist ik ook niet beter nietwaar...
Ik ga volgende week eens bij de dealer langs.
Groetjes, Miranda
Van

Bericht door Van »

ik heb hetzelfde. heb het nog niet als hinderlijk ervaren. maar weg is beter, dus als iemand de tril/brom weg heeft kunnen krijgen hoor ik graag hoe.
Plaats reactie