Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22Nm)

alles over bescherming bij vallen en of steenslag e.d.
Plaats reactie
Odyon
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28-07-2015, 12:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2006)
Woonplaats: Den Haag

Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22Nm)

Bericht door Odyon »

Hi, ik heb een probleempje :cry: Ik ging vandaag aan de slag om mijn nieuwe givi valbeugels te monteren op mijn dl650k7 maar helaas is een van de 4 "engine bracket mounting bolts" gebroken bij het vastdraaien (zie afbeeldingen).
In zowel de service manual, als in de gids van Hayes staat 35Nm, maar dat bleek net iets te veel... Bij 30Nm zei de bout krak, en nu heb ik een stuk schroefdraad in mijn frame.

Jammer genoeg kwam ik deze post net iets te laat tegen: http://www.vstrom.info/Smf/index.php/to ... l#msg94728" onclick="window.open(this.href);return false; Schijnbaar had ik hem op 22Nm moeten aandraaien. Maar als Givi het benodigde moment niet specificeert, dan mag ik er toch vanuit gaan dat de bouten die zij erbij leveren voldoen aan Suzuki specificatie (=35Nm)? Of klopt dat hele getal überhaupt niet?

Heeft er iemand advies wat ik nu verder kan doen? Hoe kan ik de resterende bout (laten) verwijderen? En in hoeverre kan ik nu nog op mijn motor rijden? :? Genoeg om naar de garage te rijden?

Bedankt!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Odyon op ma 16-05-2016, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Odyon
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28-07-2015, 12:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2006)
Woonplaats: Den Haag

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22

Bericht door Odyon »

En hier de andere betreffende pechvogel (al in 2006): http://www.vstrom.info/Smf/index.php/topic,3829.0.html" onclick="window.open(this.href);return false;:
DO NOT TORQUE THE BOLT TO THE MANUAL STATED TORQUE FIGURE

I just found out the bad way that while the manual for the DL650K7 states 25.5 torque for those bolts, either I got a bad bolt or the bolts supplied by Givi can't take 25.5. The first bolt I went to torque(having taken about 10% off the torque figure for inaccuracies in the torque wrench and to be safe) snapped just before it should have reached the torque value.

On the other seven, I went with 16 and they were fine. So by following the manual torque figures, I now have a sheared off bolt in one of the mounts. Now to work out what to do about it.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22

Bericht door Iron Horse »

Eerst zelf proberen eruit te draaien met een linkse tapeind verwijderset. Als dat niet lukt even naar de garage rijden. Als de rest nog vast zit kan er niks gebeuren.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Sander_strom
Berichten: 145
Lid geworden op: zo 03-08-2014, 11:45
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Eindhoven

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22

Bericht door Sander_strom »

Ai, das altijd klote zoiets. Zo dacht ik ook eens dat de boutjes van de dynamodeksel hetzelfde aanhaalmoment als de boutjes van de koppelingsdeksel hadden. Niet dus.

Ff naar de dealer en fatsoenlijk uit laten boren lijkt me. Beter in 1 keer goed (laten) doen, anders verkloot je ook nog eens de schroefdraad als t tegenzit.
't gas zit toch rechts he?
Odyon
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28-07-2015, 12:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2006)
Woonplaats: Den Haag

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22

Bericht door Odyon »

Ok, Thanks voor de berichten. Snel maar even langs een dealer (heb zelf die boortjes niet, en ik ga proberen die niet vaker te doen ;))

Wel een beetje vreemd toch, dat de bouten het niet aankunnen? Of zou het een fout kunnen zijn in de dl650 Manual (zoals sommige anderen denken?). Ik ga givi wel een email sturen

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Odyon
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28-07-2015, 12:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2006)
Woonplaats: Den Haag

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22

Bericht door Odyon »

Ik had nog even wat verder rond gekeken, en in de service manual van de DL1000 moeten de bouten met 23NM worden vastgedraaid (zelfde bout). Daarna in de de service manual van het nieuwe model DL650 gekeken, (nog steeds ) 35NM...

Iemand nog tips voor een goede motorzaak in Den Haag / omstreken, om dit te laten repareren? Met de vorige tip hier op het forum waar ik nieuwe banden kon ophalen was ik ook erg blij (http://motorbanden-quickservice.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;) Ook zou ik de monteur even naar mijn (achter) vering willen laten kijken.
Laatst gewijzigd door Iron Horse op di 17-05-2016, 08:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie op een voorgaand bericht is ongewenst!
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22

Bericht door Bozobin † »

Hier kwam ik vroeger vaak, heeft mij altijd perfect geholpen.
http://kmsmotoren.nl/
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Odyon
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28-07-2015, 12:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2006)
Woonplaats: Den Haag

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22

Bericht door Odyon »

Bedankt voor de tip, deze zaak kende ik nog niet.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Laatst gewijzigd door Iron Horse op wo 18-05-2016, 20:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Volledig quoten in een directe reactie op een voorgaand bericht is ongewenst!
Cynthia73

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22

Bericht door Cynthia73 »

Hier ook nog zo'n pechvogel :?
Het laatste boutje brak bij het monteren ook af.
Cynthia73

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22

Bericht door Cynthia73 »

Odyon schreef: Wel een beetje vreemd toch, dat de bouten het niet aankunnen? Of zou het een fout kunnen zijn in de dl650 Manual (zoals sommige anderen denken?). Ik ga givi wel een email sturen

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Ben toch wel benieuwd naar de reactie van Givi.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22

Bericht door Iron Horse »

Ik denk niet dat Givi daar wat aan kan doen. Het is gewoon verkeerd materiaal wat er voor de bouten is gekozen. Meer probleem Suzuki denk ik. Een beetje bout kan met gemak een stuk meer draaimoment aan dan wat is voorgeschreven, deze lijken echter zo broos dat ze bij een klein beetje meer kracht al de geest geven.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Odyon
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28-07-2015, 12:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2006)
Woonplaats: Den Haag

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22

Bericht door Odyon »

Ja, volgens mij heb ik zo'n 27Nm erop gezet en toen was het snap. Maar ik ben nu opzoek naar 12.9 bouten, en hopelijk met een beetje moeite morgen het restant er zelf uit halen. En anders maar om hulp vragen :)
Zouden jullie deze bouten ook met 35Nm willen vastzetten (zoals voorgeschreven), of toch meer een geval op "op gevoel" goed vast draaien en dan is het wel goed?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22

Bericht door Iron Horse »

Ik heb ze destijds goed handvast gedraaid, maar wel met Locktite. Dus in dit geval meer met gevoel alhoewel ik normaal gesproken toch vaak de momentsleutel gebruik maar toen niet.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22

Bericht door Bozobin † »

Odyon schreef: hopelijk met een beetje moeite morgen het restant er zelf uit halen. En anders maar om hulp vragen :)
Pas ontzettend op met de zgn linkse tappen, die zijn van heel erg hard materiaal en als die afbreekt ben je helemaal in de aap gelogeerd want die zijn niet uit te boren.
Als je er geen speciaal gereedschap voor hebt kun je het beter even door je dealer laten doen, is zo klaar en het scheelt je een heleboel ellende als jou het mislukt.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Odyon
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28-07-2015, 12:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2006)
Woonplaats: Den Haag

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22

Bericht door Odyon »

Ok, laatste update: ik heb het bij een zaak in Den Haag (Wang) laten verwijderen. Uiteindelijk heeft Wang de overige 3 bouten + de moer op het blok losgedraaid, de V-beugel eraf gehaald en met een tang eruit gedraaid. Dat viel dus uiteindelijk wel mee (maar ik had daar toch geen zin in om te proberen :))

Vraag resteert: zal ik de overige 8.8 Givi bouten gebruiken icm loctite (volgens Wang waren dit prima kwaliteit bouten), of toch 12.9 bouten regelen? Hij vond het wel bijzonder dat M8 bouten met 35Nm aangedraaid moesten worden... (en ik ook nog steeds, bij de DL1000 hoeven dezelfde bouten met slechts 23Nm aangedraaid te worden.

Of ik ga gewoon voor handvast + loctite en het zal wel prima zitten :)
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22

Bericht door Bozobin † »

Ik heb ze op gevoel vast zitten zonder locktite omdat ik ze nog wel eens wil lossen als ik de schermen moet verwijderen voor een beurt.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Odyon
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28-07-2015, 12:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2006)
Woonplaats: Den Haag

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22

Bericht door Odyon »

Ok, hij zit er op! Heb hem vast gezet met de bijgeleverde 8.8 bouten, handvast, zonder loctite. Ik houd het even in de gaten, en fixeer ze later misschien nog wel. Ik vermoed toch dat het uiteindelijk een fout is in de service manual, dat die bouten, specifiek op de DL650 op 35Nm moeten zitten. Ik heb met verschillende mensen en bij mijn garage gecheckt en die vinden 35Nm op een M8 op een motor wel erg veel. Bijna altijd is dit 23Nm max.

Met betrekking tot de beugels moet ik wel zeggen, nu ze erop zitten, het ziet er gaaf uit, maar over de afwerking van Givi heb ik mijn twijfels. Ik moet behoorlijk wat kracht zetten om de 2e beugel op zijn plaats te krijgen (zie attachment), en dat betekent dus dat hij altijd gespannen staat. Bekend issue?

Dank voor de replies in ieder geval! Nu mijn volgende uitdaging: Cosmo carter bescherming ophangen. Tips hoe ik de 2 side-stand bouten makkelijk(er) los kan krijgen :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Marian
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 zwart 2016

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22

Bericht door Marian »

Mijn beugels eerst aan de zijkanten bevestigd en daarna met het verbindingsstuk vast gezet voor het blok. Dus ik herken dit niet


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Odyon
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28-07-2015, 12:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2006)
Woonplaats: Den Haag

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22

Bericht door Odyon »

@Marian: zaten de 2 buizen dan recht tegenover elkaar bij jou, toen je deze nog moet vastzetten?
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22

Bericht door Eikie »

Ook mijn Givi beugels zonder spanning gemonteerd. Pastte keurig

Beginnen wel wat roest te vertonen
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Marian
Berichten: 598
Lid geworden op: zo 29-03-2015, 12:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 zwart 2016

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22

Bericht door Marian »

Odyon schreef:@Marian: zaten de 2 buizen dan recht tegenover elkaar bij jou, toen je deze nog moet vastzetten?
Ja paste allemaal netjes wel even wachten met vast aandraaien vd bouten ad zijkant natuurlijk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Odyon
Berichten: 58
Lid geworden op: di 28-07-2015, 12:28
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A (2006)
Woonplaats: Den Haag

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22

Bericht door Odyon »

Ok, een korte update: ik heb de givi beugels uiteindelijk teruggestuurd naar RAD.eu (prima service bij die zaak trouwens). Die vibraties bevielen mij niet, plus het feit dat ik de beugels alleen maar met kracht op hun plek kon krijgen klopt volgens mij niet. Zij hebben de beugels vergeleken met de beugels die ze nog in stock hadden, maar konden geen verschillen vinden (ik dacht: misschien is het een productie foutje, maar helaas).

Wel jammer, want ik vond ze wel mooi en ik heb nu een skidplate liggen die ik nog niet kan monteren :cry: Ik denk er nu over om de SW Motech beugels te bestellen. Hopelijk heb ik daar meer succes mee. Mensen ervaring met die beugels? En is er iets over bekend dat die ook last hebben van vibraties (bij 6k rpm, of andere snelheid)?
Gebruikersavatar
Bozobin †
DL650 berijder
Berichten: 2175
Lid geworden op: do 27-01-2011, 15:13
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 L0
Woonplaats: Delft
Contacteer:

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22

Bericht door Bozobin † »

Ja, prima spul dat Mo-Tech, heb ze al getest ook en dat scheelde een duizendje of 4 schade.
--
Suzuki DL650 V-Strom 2011 (Strompel)

Honda Accord 1.8 Vtec 2002
Burstner Club 1986

(Licht)beschadigde delen DL650 V-Strom L0 te koop
http://www.facebook.com/kees.vanleeuwen ... 407&type=3
Gebruikersavatar
Jabba
DL650 berijder
Berichten: 450
Lid geworden op: vr 25-04-2014, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L4
Woonplaats: Eindhoven de gekste

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22

Bericht door Jabba »

Heb zelf de Hepco en Becker beugels. Passen perfect en totaal geen vibratie. Is misschien ook een optie.

Verzonden vanaf mijn Strommeke
Empeetje
Berichten: 7
Lid geworden op: za 23-03-2019, 23:21
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Woonplaats: Groningen

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22Nm)

Bericht door Empeetje »

Hallo Strommers,

Hoewel dit een oud topic is toch nog even een vraag.
Ik lees hier nu dat het aantrekkoppel van deze bouten op de 650DL met 35Nm te hoog is.
Jammer dat ik het zo laat lees. Ik heb inmiddels de beugels gemonteerd op deze 35Nm met loctite en dat is goed gegaan.
Maar nu ben ik bezorgd of deze bouten het blijven houden in de loop der tijd en zit er aan te denken om deze weer te lossen en dan maar goed handvast te draaien. Wat zouden jullie doen? Zo laten zitten of lossen en opnieuw vast draaien?
Ik zit hier wel enorm mee in mijn maag.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22Nm)

Bericht door Iron Horse »

Empeetje schreef: ma 29-03-2021, 07:35 Ik zit hier wel enorm mee in mijn maag.
Dan is het antwoord heel simpel; gewoon doen en je probleem is opgelost. Wie houdt je tegen?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Empeetje
Berichten: 7
Lid geworden op: za 23-03-2019, 23:21
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Woonplaats: Groningen

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22Nm)

Bericht door Empeetje »

@IronHorse, dank je wel voor jouw antwoord. Tja, gewoon doen. En als er een paar bouten alsnog afbreken ben ik sowieso de Sjaak. Op dit moment is er nog niets aan de hand behalve dat deze 'te vast' op 35Nm zijn vastgedraaid. Ik ga er nog even een nachtje over slapen :)
DaanStrom
Berichten: 20
Lid geworden op: za 13-03-2021, 23:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000A

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22Nm)

Bericht door DaanStrom »

Ik heb de TN3105 van Givi inmiddels ook binnen, ga er binnenkort mee in de weer. Fijn dat dit topic er is. Ga denk ik ook voor handvast en loctite medium. Hoop dat ik geen gedoe krijg met dat de beugels onder spanning staan / niet goed aansluiten.

Vwb je beugels empeetje; ik snap je vrees. Ik zou denken als je die beugels nu al een hele tijd erop hebt en geen problemen; why fix something that isn't broken? Denk dat dan ook belangrijk is of je het gevoel had dat de beugels onder spanning stonden of er soepel opgingen; dat scheelt continue krachten op de bout/moer.

Maar als je er de hele tijd mee bezig bent en het je onrust geeft kost dat misschien rijplezier, dan zou ik ze inderdaad losmaken en op 22nm of handvast weer vastzetten. Beetje loctite erop en klaar. Mocht er 1 afbreken dan heb jeje bewijs dat ze inderdaad onder te hoge spanning stonden en dan wellicht liever veilig thuis dan tijdens een rit.

Succes met je keuze :duim: :duim:

:bye:
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2949
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22Nm)

Bericht door Tulipan »

Nou, nou wat een paniek.
Wel eens de bouten van je wielen ( auto of motor ) los proberen te draaien als ze te vast gezet zijn.....
Breken ook niet af. Minder naar theorie denken , meer naar praktijk uitvoeren.
Gewoon losdraaien die krengen. Ik schroef alles muurvast en zonder NM meter.
Nog nooit een bout afgebroken. :D
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Empeetje
Berichten: 7
Lid geworden op: za 23-03-2019, 23:21
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650
Woonplaats: Groningen

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22Nm)

Bericht door Empeetje »

@DaanStrom,
Wat betreft de beugels. Daar stond een beetje spanning op. Maar dat is ook niet te voorkomen als deze buizen aan elkaar gelast worden. Ik heb eerst alle motor mount schroeven handvast gedraaid en vervolgens een slag losgedraaid. Vervolgens de verbinding tussen beide valbeugels bij het carter vastgedraaid. Pas dan de motor mount bouten vastgedraaid. Dat werkt prima en merk geen vibratie tijdens het rijden.
DaanStrom
Berichten: 20
Lid geworden op: za 13-03-2021, 23:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000A

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22Nm)

Bericht door DaanStrom »

Dank Empeetje, ben ook al youtube videos aan het kijken om te zien hoe het moet :D Alleen maar baggerweer gehad sinds ze binnen zijn en ik wil het lekker buiten op mijn gemakje in de zon doen. Hopelijk snel!

Heb je ze nog losgehaald of laat je het voor wat het is?
Gebruikersavatar
Janja
Berichten: 34
Lid geworden op: za 05-12-2020, 18:58
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650XTA 2021
Woonplaats: Meppel

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22Nm)

Bericht door Janja »

Vandaag GIVI beugels geplaatst. Pasten perfect, niet onder spanning.
Dit op een DL650XTA bouwjaar 2021.
Na lezen van alle verhalen over gebroken bouten besloten het toch met enig beleid aan te pakken.
Daarom eerst de bestaande bouten losgedraaid met de momentsleutel op 22Nm.
Bouten gingen los zonder dat de momentsleutel klikte. Zo vast zitten ze dus ook niet.

Daarna de beugels gemonteerd met loctite (blauw) en vastgezet met 22 Nm. Vervolgens nog een keer nagetrokken met 26Nm.
Ik vind het prima zo, heb er wel vertrouwen in.
Honda CB750F, Yamaha XV920, Kawasaki 1000GTR, Kawasaki Zephyr 1100, Triumph Sprint 900
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22Nm)

Bericht door Calimero »

Mooi dat de montage zonder problemen ging. Ik heb nog wel een opmerking over het gebruik van de momentsleutel.

Met een momentsleutel zou je eigenlijk nooit bouten of moeren moeten losdraaien. Wanneer je de sleutel door het ingestelde moment draait, dus na de klik toch nog meer kracht zet, kan dit het einde van je precisie-gereedschapsstuk zijn. :cry:

Bij jou is dat gelukkig niet gebeurt. Toch zou ik voor het los draaaien een gewone dop- of ringsleutel aanbevelen.
Groeten,
Adri
Gebruikersavatar
Janja
Berichten: 34
Lid geworden op: za 05-12-2020, 18:58
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650XTA 2021
Woonplaats: Meppel

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22Nm)

Bericht door Janja »

Calimero bedankt.
Ik heb hier niet zo over nagedacht, maar kan mij er achteraf wel iets bij voorstellen.
We gaan de momentsleutel dus niet meer gebruiken voor het lossen van bouten en moeren.
Honda CB750F, Yamaha XV920, Kawasaki 1000GTR, Kawasaki Zephyr 1100, Triumph Sprint 900
Weerman
Berichten: 372
Lid geworden op: wo 27-08-2014, 10:55
Mijn motor is een: BMW F850GS Adventure Rally (2020)
Woonplaats: Provincie Groningen
Contacteer:

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22Nm)

Bericht door Weerman »

Calimero schreef: za 06-08-2022, 09:08 Mooi dat de montage zonder problemen ging. Ik heb nog wel een opmerking over het gebruik van de momentsleutel.

Met een momentsleutel zou je eigenlijk nooit bouten of moeren moeten losdraaien. Wanneer je de sleutel door het ingestelde moment draait, dus na de klik toch nog meer kracht zet, kan dit het einde van je precisie-gereedschapsstuk zijn. :cry:

Bij jou is dat gelukkig niet gebeurt. Toch zou ik voor het los draaaien een gewone dop- of ringsleutel aanbevelen.
Er zijn ook momentsleutels die er wel tegen kunnen met nog andere voordelen erbij zijn wel duurder.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Calimero
DL650 berijder
Berichten: 1502
Lid geworden op: za 12-07-2014, 22:51
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L3 (2013)
Woonplaats: Den Haag

Re: Probleem Givi valbeugels monteren: bout gebroken (35vs22Nm)

Bericht door Calimero »

weet ik dat ook weer :duim:
Groeten,
Adri
Plaats reactie