Valdoppen - iemand ervaring mee?

alles over bescherming bij vallen en of steenslag e.d.
Plaats reactie
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Valdoppen - iemand ervaring mee?

Bericht door Rene »

Ik overweeg de aanschaf van valdoppen zoals:
http://www.mlmparts.com/nl/crash-protection.html?p=2

Ik wil geen valbeugel (trillen, gewicht toevoeging, beschermt niet voldoende), maar dit werkt misschien beter?
Of levert dit alleen een krom frame op na een valpartij?
Na mijn recente ervaring (zie ander topic) zou ik een oplossing willen hebben die mijn kappen/knippers/stuurgewicht/spiegels *wel* beschermt.. :o)

Terzijde: De passagiers voetsteunen vervullen een vitale beschermende functie bij een val - haal die nooit weg! (ervaringsdeskundige :oops: )
Jeen
Berichten: 140
Lid geworden op: vr 27-05-2011, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2009
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Valdoppen - iemand ervaring mee?

Bericht door Jeen »

Je loopt het risico bedrogen uit te komen. Als valdoppen te laag zitten kantelt je motor er over heen en beschadig je juist kappen stuur en knippers. Valbeugels reiken juist wat hoger en meer naar voren en houden daardoor de bovenkant van de motor van het asfalt.
Eigen ervaring: Na een schuiver in de bocht waarbij de motor ongeveer 8 meter over het asfalt doorgleed had ik -mét een GIVI valbeugel gemonteerd- de volgende schade:
kapotte knipper, paar (extra) krasjes op stuurgewicht en vork (op de naaf) en verbogen koppelingshandel
Ik heb de weg kunnen vervolgen en knipper en koppelingshendel vervangen (35 euri). Verder niks! Valbeugel heeft héél veel schade voorkomen, al was het alleen maar mijn no-claim korting.....
Michael

Re: Valdoppen - iemand ervaring mee?

Bericht door Michael »

Valdoppen beschermen redelijk bij 'neerleggen'. Bij een echte schuiver is de schade afhankelijk van toeval. Een beugel beschermd net wel wat meer zoals al werd genoemd.
Maar ja, stoeprand, paaltje, boom ([FACE SCREAMING IN FEAR])....
Beter iets dan niets. Dus als een beugel niet mooi is zou ik valdoppen monteren. Een kameraad van me heeft er profijt van gehad toen ie z'n nieuwe motor liet omkiepen.
Plaats reactie