Advies gevraagd: ruit voor iemand van 2m?

vervangingsruiten e.d.
Plaats reactie
Stuyter

Advies gevraagd: ruit voor iemand van 2m?

Bericht door Stuyter »

Ondanks dat het een veelbesproken onderwerp is wijd ik er toch nog een topic aan: ruiten & turbulentie. Ik ben zelf namelijk 2 meter lang (op de kop af) en heb erg veel last van turbulentie en windgeruis. Ik heb nu een vario ruit en in welke stand ik hem ook zet, er is geen enkele stand die werkt met mijn lengte. Pas als ik echt onderuit gezakt ga zitten merk ik dat het minder wordt, maar dat rijdt natuurlijk niet relaxed (om niet te zeggen onveilig).

Nu lees ik veel verhalen over een verhoogde Givi ruit of een Airflow, ik denk deze: http://www.rad.eu/nl/x4/windschermen/f/ ... 43/p/1/v/l

Zijn er mensen van mijn lengte die me kunnen adviseren wat het beste werkt? Eén van deze twee, of nog wat anders?

En een aanvullende vraag: ik lees ook dat je van Kappa een zelfde ruit kunt kopen, maar dan voor minder... waar vind je die (behalve op eBay)?
Laatst gewijzigd door Frank op wo 10-10-2012, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik bij externe links de URL code, AUB!
Stan
Berichten: 154
Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
Woonplaats: Schiedam

Re: Advies gevraagd: ruit voor iemand van 2m?

Bericht door Stan »

Hoi,
Ik heb sinds kort de Givi Airflow en met mijn 1.92m is dit de beste ruit die ik ooit gehad heb. Bovenste gedeelte staat bijna in de laagste stand, dus ook voor jouw lengte moet ie haast wel geschikt zijn....tenzij je een verhoogd zadel hebt, dan zal het erom hangen.
Ik had een mazzeltje met een 2e hands in nieuwstaat voor de helft van de prijs maar ik vind de normale prijs van ongeveer 140 euro wel op z'n plaats. Volgens mij is http://www.rad.eu een van de goedkoopste.
Succes!
Laatst gewijzigd door Frank op wo 10-10-2012, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Gebruik bij externe links de URL code, AUB!
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: Advies gevraagd: ruit voor iemand van 2m?

Bericht door Silverstorm »

Bij Rad doen ze regelmatig acties in de trend van 1 artikel naar keuze aan -20 of -25 %.En verzending is gratis.Scheelt toch een slok op de borrel.Dus gewoon even abonneren op de nieuwsbrief en je weet wanneer de acties er zijn.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Gebruikersavatar
JeePeetje
DL650 berijder
Berichten: 295
Lid geworden op: vr 23-02-2007, 15:43
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 Een mooie blauwe
Woonplaats: Biervliet (Zeeuwsch-Vlaanderen)

Re: Advies gevraagd: ruit voor iemand van 2m?

Bericht door JeePeetje »

Ik ben zelf 1.98 mtr. En ik heb juist een lagere ruit er op gezet. Nu zit ik met mijn hoofd in de volle rijwind. Dus geen turbulentie.
Gebruikersavatar
Marvinjsn
DL650 berijder
Berichten: 129
Lid geworden op: do 15-12-2011, 15:16
Mijn motor is een: BMW R1150RT (2003)
Woonplaats: Barendrecht

Re: Advies gevraagd: ruit voor iemand van 2m?

Bericht door Marvinjsn »

Je zou is kunnen kijken naar een Madstad bracket, hiermee kan je de vario ruit nog hoger zetten en ook kantelen en dit is zonder gereedschap te doen, wellicht zit hem in het laatste ook voor jou een oplossing.
Zoek maar is op dit forum onder "madstad" of "kloontje", genoeg informatie.

Groet,

Marvin
Ex-V-Strom rijder
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Advies gevraagd: ruit voor iemand van 2m?

Bericht door Ebrostrom »

Ik ga met jeepeetje mee.
Ik ben 192, heb n kloontje met vario en verhoogd 1000 zadel (= + 6cm tov 650).

Kloontje niet volledig hoog, wel gekanteld. Nu in de rijwind.
Geen last v turbulentie behalve bij SUV en busjes of inhalende vrachtwagens.
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Advies gevraagd: ruit voor iemand van 2m?

Bericht door Iron Horse »

Is voor mij dezelfde situatie (1,90 M) en tot ca. 150 op de teller niet al te veel turbulentie. Niet geheel weg. Maar in Nederland zeker acceptabele, in Duitsland soms wat gas terug.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Advies gevraagd: ruit voor iemand van 2m?

Bericht door Wullebolle »

1m87 (kort naar Hollandse normen) en met de verhoogde givi ruit + kloontje in 3/4e hoogste stand en een fractie naar voor gekanteld zit ik turbulentie vrij van 70 tot 130/u. De rijwind raakt net de top van men helm. Kan bij wijze van spreken een peuk roken aan 110 ... Trager dan 70 wel wat turbulentie maar das traag genoeg om niet storend te zijn, en op snelweg kloontje op hoogste stand zetten en helemaal recht wordt het ook turbulentie vrij.
Met je 2m00 komt je helm wsch zo'n 6 cm hoger dan de mijne, dus vermoed ik dat je met verhoogde ruit en kloontje in hoogste stand, wsch net of net niet met je helm in het turbulentieveld komt. Tgaat om centimeters ...

Alternatief is de de standaardruit op allerlaagste stand, of zelfs een kortere ruit dan standaard. Je vangt dan wel de wind vol op je borst en helm, maar die rijwind is dan wel turbulentievrij ...
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Apple103
Berichten: 36
Lid geworden op: vr 30-12-2011, 08:28
Mijn motor is een: V-Strom DL650 BR

Re: Advies gevraagd: ruit voor iemand van 2m?

Bericht door Apple103 »

ik ben 2 meter en ik heb een vario ruit met madstad in de hoogste stand.....sinds ik ook een een verhoogd zadel heb ben ik nog een beetje aant stoeien voor de beste instelling. Maar het is met die madstad al stukken beter dan zonder!!
Gebruikersavatar
Willem
DL650 berijder
Berichten: 57
Lid geworden op: ma 18-10-2004, 13:03
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Zwanenburg

Re: Advies gevraagd: ruit voor iemand van 2m?

Bericht door Willem »

Hoi,
Ben zelf 1.96 en heb een 3cm verhoogd zadel. De verhoogde Givi was een hele verbetering, maar daarna kloontje erbij maakte het perfect. Nu nergens last meer van.
Groet,
Willem
Suzuki GT500, Yamaha XS750, Yamaha XS1100, MZ 250, Honda XL600V, Suzuki DL650 K4 Zwart met voorvorkrubbers, handkappen, kloontje, witte knipperlichtglaasjes, verhoogd zadel etc.
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Advies gevraagd: ruit voor iemand van 2m?

Bericht door TT-Strom »

DL1000 zadel, kloontje op hoogste stand en op de "illegale" 4e stand vastgezet op de kuip en standaard ruit, had ik met mijn 2:01 nergens last van :-)}
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Stan
Berichten: 154
Lid geworden op: di 08-05-2012, 21:41
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
Woonplaats: Schiedam

Re: Advies gevraagd: ruit voor iemand van 2m?

Bericht door Stan »

JeePeetje schreef:Ik ben zelf 1.98 mtr. En ik heb juist een lagere ruit er op gezet. Nu zit ik met mijn hoofd in de volle rijwind. Dus geen turbulentie.
Dit is inderdaad ook een goede optie zolang het niet koud is en daarom rijd ik zomers met de originele in de laagste stand en als het kouder wordt met de Airflow ruit. Als je zomer en winter doorrijd is het wel erg prettig om uit de wind te zitten, wel zo comfortabel!
Honda NX650 Dominator, Honda XRV750 Africa Twin, Honda CBR1000f, Honda XL1000V Varadero '02, Honda VFR800i, Yamaha TDM900, Honda XL1000V Varadero '03, Suzuki DL650 ABS Adventure '10.
jw1985

Re: Advies gevraagd: ruit voor iemand van 2m?

Bericht door jw1985 »

TT-Strom schreef:DL1000 zadel, kloontje op hoogste stand en op de "illegale" 4e stand vastgezet op de kuip en standaard ruit, had ik met mijn 2:01 nergens last van :-)}
Dan heb je hem nog maar op twee punten vastzitten toch?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Advies gevraagd: ruit voor iemand van 2m?

Bericht door Iron Horse »

In de illegale stand zit hij nog met 4 bouten vast, er steken dan 2 gaten naast elkaar bovenuit.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Stuyter

Re: Advies gevraagd: ruit voor iemand van 2m?

Bericht door Stuyter »

Dank voor alle adviezen! Ik ga inderdaad eerst maar eens proberen te spelen met de hoogte van de ruit (juist heel laag of 'illegaal' hoog)... en anders kan ik altijd de Airflow nog kopen :-)
Jeen
Berichten: 140
Lid geworden op: vr 27-05-2011, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2009
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Advies gevraagd: ruit voor iemand van 2m?

Bericht door Jeen »

hoi, met m'n 197 scheelt het niet zo veel met jou. Ik rijd met een standaard zadel, heb geen last van m'n knieen op lange afstanden dus dat houd ik maar zo.
Ik heb met het originele ruitje in vele standen niet veel bereikt. Ik heb een Airflow sinds een jaar mét een madstad. Ik rijd nu (tenzij de temperatuur echt zakt) altijd met mijn vizier open, ook op de snelweg met 140. Ik heb zowel de madstad als de ruit niet in de hoogste stand staan: daar zit dus best wat speling nog in (voor jou lengte of voor een verhoogd zadel). Is niet nodig om met open vizier te kunnen rijden. Ik kijk altijd over het ruitje heen.
Ik geniet er van en gun jou dat ook van harte.

groet :-)}
Plaats reactie