Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

vervangingsruiten e.d.
Plaats reactie
Leville

Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Leville »

Enige tijd geleden heeft Viki-650A een zeer mooie poging ondernomen om te inventariseren welke windbescherming werkt. Het was een bijna wetenschappelijk overzicht dat precies een stille dood is gestorven. Spijtig genoeg.
Vandaar dat ik hierbij een poging lanceer om een het initiatief nieuw leven in te blazen. Zeker aangezien er weer nieuwe oplossingen verkrijgbaar zijn.

Deze keer is het evenwel niet de bedoeling om een overzichtsdocument te maken. Enkel om oplossingen te delen die werken. Om anderen proberen te helpen. Zodat ze hopelijk minder 'trail and error'nodig hebben om ten volle van hun strom te genieten.

Gebruik ajb onderstaande "template" zodat de oplossingen enigszins uniform zijn.
En vermeld enkel de configuraties waar je je goed bij voelt.

Mocht jouw werkende oplossing al vermeld zijn, kan het geen kwaad ze toch te posten. Het bevestigt dan wat anderen al postten.

Nog even verduidelijken:

* windgeruis = hoorbaar geluid van de wind
* turbulentie = eerder geflakker van een vlag langs je hoofd. Als de turbulentie toeneemt, kan je helm ook steeds heviger gaan bewegen/schudden.

----------

TEMPLATE:

Code: Selecteer alles

[b]Lichaamslengte[/b] (cm):
[b]Lichaamsbouw[/b] (smal, normaal, breed):
[b]Lengte bovenlichaam[/b] (kort, normaal, lang):
[b]Helm[/b] (merk, type):
[b]Zadel[/b] (DL650, DL1000, verhoogd, verlaagd, etc.):
[b]Standaard spiegels[/b]: ja/nee
[b]Handkappen[/b]: ja/nee
[b]Kloontje / madstad[/b]: ja/nee
[b]Windscherm[/b]:
[b]Stand windscherm[/b] (min, midden, max, >max):
[b]Topkoffer[/b] (nee, klein, medium, groot):
[b]Effect[/b]:
Laatst gewijzigd door Leville op zo 01-04-2012, 23:21, 4 keer totaal gewijzigd.
Leville

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Leville »

Zelf ben ik weer volop aan het experimenteren. Mijn werkende combinaties:

Lichaamslengte: 172cm
Lichaamsbouw: normaal
Helm: Schuberth C3
Zadel: DL650
Standaard spiegels: nee
Handkappen: ja
Kloontje / madstad: nee
Windscherm: standaard + Laminar Lip
Stand windscherm: midden
Effect: turbulentieloos, beperkt windgeruis


Lichaamslengte: 172cm
Lichaamsbouw: normaal
Helm: X-Lite X-551 (zonder klep)
Zadel: verlaagd DL650 (-1 cm)
Standaard spiegels: nee
Handkappen: ja
Kloontje / madstad: nee
Windscherm: standaard + Laminar Lip
Stand windscherm: midden
Effect: windgeruis vanaf 90 km/u; turbulentie bij hoge snelheden


Lichaamslengte: 172cm
Lichaamsbouw: normaal
Helm: X-Lite X-551 (zonder klep)
Zadel: verlaagd DL650 (-1 cm)
Standaard spiegels: nee
Handkappen: ja
Kloontje / madstad: nee
Windscherm: Givi Airflow (<L2), enkel onderste ruit
Stand windscherm: midden
Effect: bovenlichaam en schouders uit de wind. Helm vol in de wind, zonder noemenswaardige turbulentie
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2949
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Tulipan »

Okiedokie,

Lichaamslengte (cm): 1.89
Lichaamsbouw (smal, normaal, breed): normaal
Helm (merk, type): Airoh sv 55
Zadel (DL650, DL1000, verhoogd, verlaagd, etc.): DL1000
Standaard spiegels: nee Kawa Ern6
Handkappen: ja origineel
Kloontje / madstad: ja
Stand kloontje Hoog bijna rechtop
Windscherm: Vario met flip
Stand windscherm (min, midden, max, >max): zie stand kloontje
Effect: Met kinstuk omhoog 150 km/h zonder teveel turbilentie, 120 km/h : perfect
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Iron Horse »

Mooi, maar komt er uiteindelijk dan ook een grafiek met de resultaten. Want al die afzonderlijke berichten geven uiteindelijk geen inzicht in wat het meest positieve resultaat geeft. Moet dus nog worden geanalyseerd en gepubliceerd vooraleer we er iets aan hebben of mee kunnen aanvangen. Met dank in het vooruit voor de te publiceren resultaten ........ :worship: :worship: :worship: :worship:

Lichaamslengte (cm): 190
Lichaamsbouw (smal, normaal, breed): normaal
Helm (merk, type): Diverse
Zadel (DL650, DL1000, verhoogd, verlaagd, etc.): Verhoogd 1000 op een DL650
Standaard spiegels: nee
Handkappen: nee
Kloontje / madstad: ja
Windscherm: MRA vario met flip
Stand windscherm (min, midden, max, >max): max
Effect: Ruis redelijk normaal. Turbulentie minder maar nog steeds niet optimaal.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4206
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Frank »

Lichaamslengte (cm): 192
Lichaamsbouw (smal, normaal, breed): breed
Helm (merk, type): Shuberth C3
Zadel (DL650, DL1000, verhoogd, verlaagd, etc.): DL650
Standaard spiegels: nee (Kawa ER6N)
Handkappen: ja
Kloontje / madstad: nee
Windscherm: Standaard met flipu
Stand windscherm (min, midden, max, >max): Max
Effect: Weinig tot geen turbolentie
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Leville

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Leville »

Geen resultaten die gepubliceerd worden. Er is ook geen oplossing die voor iedereen werkt. Wil je een oplossing, scroll dan door alle aangereikte oplossingen op zoek naar iets vergelijkbaars.

Vandaar ook de vraag naar WERKENDE oplossingen: om de lijst beheersbaar te houden.
Why

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Why »

Lichaamslengte (cm): 183 (korte benen)
Lichaamsbouw (smal, normaal, breed): breed
Helm (merk, type): C-3
Zadel (DL650, DL1000, verhoogd, verlaagd, etc.): DL650
Standaard spiegels: nee (ERN6)
Handkappen: ja
Kloontje / madstad: nee
Windscherm: Givi Airflow
Stand windscherm (min, midden, max, >max): min (boven ruit + 5cm)
Effect:redelijk windgeruis geen turbulentie.

Volgens mij is lente van boven lichaam belangrijker dan totale lente. in mijn geval zijn mijn benen namelijk een cm of 8 korter dan "standaard".
Ook mis ik de topkoffer. Deze speelt zeker een rol
Leville

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Leville »

Why schreef:Volgens mij is lente van boven lichaam belangrijker dan totale lente. in mijn geval zijn mijn benen namelijk een cm of 8 korter dan "standaard".
'k Weet het, maar niet iedereen kent de lengte van zijn bovenlichaam. Ik zal een eenvoudige parameter toevoegen.
Why schreef:Ook mis ik de topkoffer. Deze speelt zeker een rol
Welk effect heeft die? 'k Heb al wel Pan-rijders horen zeggen dat een topkoffer turbulentie achter de rijder creëert, maar ik weet er te weinig van. 'k Zal het wel als criterium opnemen.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Iron Horse »

Topkoffer is ook zeker een factor (denk ik). Beïnvloedt sowieso het rijgedrag, dus mogelijk ook de turbulentie. Het heeft tenslotte allemaal te maken met luchtstroming.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Cplegt »

Lichaamslengte (cm): 1.83
Lichaamsbouw (smal, normaal, breed): smal
Helm (merk, type): Nolan N103
Zadel (DL650, DL1000, verhoogd, verlaagd, etc.): DL1000
Standaard spiegels: nee Kawa Ern6
Handkappen: ja origineel
Kloontje / madstad: ja
Stand kloontje kloontje onderstel gemonteerd op hoogst mogelijke stand (beter bekend als de ''ilegale stand') uitschuifbare gedeelte op zn hoogst, net iets minder als het midden gekanteld
Windscherm: Vario met flip
Stand windscherm (min, midden, max, >max): zie stand kloontje
Effect: Met kinstuk omhoog tot 150 km/h zonder teveel turbilentie, tot 145km/h perfect. Zonder topkoffer kan ik doorrijden in een bijna rechtop zit positie tot 200km/h zonder echt hinder te ondervinden van de turbulentie. Zonder topkoffer gaat t bij 180km/h wat klapperen en de motor word onrustig.

(mijn inziens heeft het ook effect of je de voorvork door hebt laten steken door de kroonplaat, de mijne is een cm doorgestoken, toen dit niet het geval was, kon voor mijn gevoel het kloontje het af met een lagere stand.)
Gr. Chiel
Why

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Why »

word wel weer een zooitje zo maar goed.

Elke vorm aanpassing, aan een bewegend voorwerp, heeft effect op de luchtstroom. Als je ooit eens in een cabrio gaat zitten, zal het je verbazen wat een simpel stukje horrengaas achter de stoel kan schelen aan stijve nekken. In dat geval zorgt het voorruit voor een vacuüm dat word gevuld door lucht van achter de bestuurder.
Achter de motorrijder is ook zo'n zone met allerlei turbulentie, oa omdat de luchtstroom niet soepel om de rijder heen gaat, maar los laat (daarom hebben onze race vrienden soms van die leuke bulten op hun rug).
Door nu een koffer te plaatsen verander je de stroming, maar dat hoeft niet positief te zijn. Meestal kan je stellen dat in de aerodynamica een aanpassing meestal een verslechtering is.

Als je het echt wil zien, moet je kijken of je de tunnel mag lenen bij TNO of het NLR (als ze die nog hebben) misschien heeft de TU nog zo'n ding.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Wullebolle »

het maakt ook al veel uit of je relaxed achteruit zit voor een saaie snelweg rit, of heel actief vooruit voor een spannende bochtenrit
Spooky Action At A Distance !
Leville

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Leville »

d'Er maakt heel veel uit. Als je alles in rekening moet nemen mag niemand nog uitspraken doen over windbescherming. Ook niet in reviews.
Vandaar dat dit topic focust op enkele grote factoren, waarvan veel rijders zeggen dat ze voor hen een verschil hebben gemaakt.

"Welke pistes kunnen voor jou interessant zijn om te proberen.", dat is de vraag die deze oplijsting probeert te beantwoorden. Niet meer, niet minder.
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door RedStrom »

Ik mis nog: kijk over ruit heen of er door. Als ik de standen zo zie heeft iedereen de ruit hoog staan.
Verder positie van de navigatie. Maakt ook verschil.
Houding: beetje ingezakt, actief.
Kleding: leer of textiel.
Vizier open: stand van je vizier maakt ook uit.

Het probleem met die ruit is dat hij te ver van je af staat. Door een hoge stand beperk je dat effect, rij je actiever (meer naar voren) idem.
Ander fenomeen: verkeer. Zit je achter een Fiat 500 of een vrachtwagen. Die kan wel honderden meter voor je rijden en nog effect hebben.
En de meest vervelende: het weer. Wind van voren, mee, op zij, schuin van voren of van achteren: het heeft allemaal invloed.
Je persoonlijke gesteldheid speelt ook nog mee. In de ochtend helemaal fris kun je meer hebben dan in de avond na een dag rijden.
Nog een reden om pauzes te houden.

Ik heb zelf een standaard ruit, een flipup met gaten onderin, een airflow met gaten en afgezaagde topruit, een standaard airflow, en een madstad.
De airflow is breder dan de andere ruiten. Dat op zich is al een plus. Dekt die rare hoeken in de topkuip mooi af.
De topruit van de airflow en de standaard ruit buigen aan de bovenkant naar voren af. Dat helpt absoluut niet. Recht of iets naar achteren is beter.
Daarom doet de flipup het beter. Het flipje zelf doet niet echt veel in rechtop stand van de ruit. Hij verlengt de ruit.
Er zit wel verschil tussen de stand van het flipje. Helemaal naar hoog en iets naar voren, of recht parallel met de ruit maakt verschil.
Die hoge standen, beetje naar je toe, werken het beste.
Maar ik hou er absoluut niet van om veel door die ruit te moeten kijken.

Zaterdag gereden met airflow ruit. Alles laagste stand. Dwz op de heenweg en tijdens de route (weer). Maar terug de topruit eraf en de onderruit schuin gezet.
Heerlijk zoef, zoef, geen turbulentie. Maar niet hetzelfde als naked. Die ruit doet wel iets. Naked is het beste. En als je dan gaat staan en je hoofd een metertje van de motor omhoog brengt is het zelfs stil. Stiller dan met welke ruit dan ook. Alleen vizier openen is dan niet prettig.
Maar je weet wel wat je turbulentie veroorzaakt. Niet alleen de ruit, maar dat hele ding onder je.
Zittend is het niet stiller, maar 100% zoef (= turbulentievrij). Voor een lange rit wellicht iets te veel geluid. Voor een rit (in de Eiffel of zo) is het top.

Vandaag de onderruit alleen gemonteerd rechtstreeks op de gaten. Zonder madstad of bracket. Onderin een paar busjes om hem schuin te zetten.
Dat geeft genoeg bescherming voor de gps, iets druk op je schouders en een turbulentievrije luchtstroom rond je helm. Beter nog dan de airflow onderruit in laagste schuine stand.

Tevens vandaag nog iets anders geprobeerd. De 2 delen van de madstad of kloontje zitten aan elkaar gebout. Ik heb 2 gaatje naast elkaar daarvoor.
Gebruik je de ene dan kan je ruit rechter, gebruik je de ander, dan kan je ruit schuiner.
Ik heb nu 2 cm daarboven een gaatje geboord. Gevolg: de ruit kan nog schuiner (bijna haaks). En nog steeds voldoende rechtop.
Nadeel (voor mij tenminste); de laagste verticale stand is 2 cm hoger..
Met de airflow met afgezaagde topruit in de hoge en rechtop stand van de ruit geeft het bescherming voor de lange rit (geen turbulentie, wel iets meer geluid), en in de schuinste stand, zeker met de topruit eraf (onder bagagenet) is het zoef, zoef als bij naked. Met naked bedoel ik de ruit en kloontje er helemaal af.
Beide deugden in 1 ruit.
Ik wil nog kijken of ik in de rechte stand het geluidsniveau nog wat kan reduceren. Maar het werd donker. Vrijdag verder.

Lichaamslengte (cm): 1.80
Lichaamsbouw (smal, normaal, breed): normaal
Helm (merk, type): BMW System6
Zadel (DL650, DL1000, verhoogd, verlaagd, etc.): DL1000 dacht ik Iin ieder geval hoger dan standaard
Standaard spiegels: nee Kawa Er6n
Handkappen: ja origineel
Kloontje / madstad: ja, laagste stand
Windscherm: zie boven
Stand windscherm (min, midden, max, >max): afhankelijk van behoefte, wel altijd er heen kunnen kijken
Effect: tot 110-120 prima, daarboven ruit hoger en houding aanpassen (iets naar voren) en het is goed te doen.

Mijn voorvork steekt ook door (stuurt een heel stuk prettiger). Dat maakt zeker uit. De geometrie verandert en je komt hoger tov je ruit.
Dus die moet dan weer hoger.
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Clau
DL650 berijder
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 18-05-2011, 19:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 Black Rhino
Woonplaats: Zevenaar

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Clau »

Leville schreef:Zelf ben ik weer volop aan het experimenteren. Mijn werkende combinaties:

Lichaamslengte: 172cm
Lichaamsbouw: normaal
Helm: Schuberth C3
Zadel: DL650
Standaard spiegels: nee
Handkappen: ja
Kloontje / madstad: nee
Windscherm: standaard + Laminar Lip
Stand windscherm: midden
Effect: turbulentieloos, beperkt windgeruis
Hi Leville,

Ik zelf ben 1.73 normale bouw, helm Schubert c3 zadel dl650, standaard spiegels, handjappen ja, kloontje nee, windscherm standaard, stand weet ik niet.

Zoals je ziet veel overeenkomsten ;-)

Welke spiegels heb jij en die laminar lip, waar heb je die vandaan?
Ps kom je uit met het zadel of voorkeur bij het verlaagde zadel?

Dank voor je moeite alvast, je bent de eerste waarbij bijna alles overeenkomt :-) dus zeker de moeite waard voor mij om te proberen!
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Wullebolle »

Clau schreef:...
Dank voor je moeite alvast, je bent de eerste waarbij bijna alles overeenkomt :-) dus zeker de moeite waard voor mij om te proberen!
Hier bloeit iets moois ... O:-)

(sorry, maar was inkoppertje hé)
:o)
Spooky Action At A Distance !
Clau
DL650 berijder
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 18-05-2011, 19:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 Black Rhino
Woonplaats: Zevenaar

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Clau »

Hahahahah lol nee sorry me motorfiets is geen vrijgezel meer, ik berijd hem al zo vaak mogelijk ;-)
Viki-650A

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Viki-650A »

@ Leville
dank voor je compliment over mijn 'bijna wetenschappelijke' inventarisatie :)
(dat wetenschappelijke is beetje beroepsdeformatie; ik geef les aan de Radboud Universiteit)
Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2949
Lid geworden op: wo 18-11-2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Woonplaats: Tenerife

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Tulipan »

Ik hel hele topic doorgespit, toen dat eerdere topic doorgespit.
Want ik was nog niets " wetenschappelijks " tegengekomen :shock:
Maar ik heb de lap tekst gevonden hoor, ga er nu even voor zitten :lol:

http://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f ... %3F#p68077
Hasta luego
Tulipan ( Niks mogen vond ik als kind al illegaal )
Alle Toeters en Bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "
Leville

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Leville »

Clau schreef: Hi Leville,

Ik zelf ben 1.73 normale bouw, helm Schubert c3 zadel dl650, standaard spiegels, handjappen ja, kloontje nee, windscherm standaard, stand weet ik niet.

Zoals je ziet veel overeenkomsten ;-)

Welke spiegels heb jij en die laminar lip, waar heb je die vandaan?
Ps kom je uit met het zadel of voorkeur bij het verlaagde zadel?

Dank voor je moeite alvast, je bent de eerste waarbij bijna alles overeenkomt :-) dus zeker de moeite waard voor mij om te proberen!
Dag Clau,

Ik heb FAR spiegels, zeer verstelbaar en best wel stylish. Niet zo breed, maar het zicht is goed. En de Laminar Lip (touring) komt van deze site. Het gewone zadel paste goed. Maar omdat ik een getunede achterdemper heb, zakt de motor achteraan niet zo in. Komt daarbij dat de achterkant 20mm opgehoogd is voor beter stuurgedrag. Vandaar dus het verlaagde (en iets smallere) zadel om te compenseren. Ik heb wel een redelijk actieve zithouding.

Recent heb ik dus ook een Givi Airflow ruit in mijn bezit. En voor mensen van onze grootte gaat dat enkel met de onderruit in de laagste stand. En de bovenruit ook, tenzij je continu dóór de bovenruit wil kijken. Windbescherming is goed en turbulentie beperkt. Maar die bovenruit trilt behoorlijk. De laminar lip is in dat opzicht aangenamer, met vergelijkbare bescherming. En mooier.

Ik ga nu eens proberen wat de laminar lip geeft op de Givi Airflow onderruit (in middelste stand). Ben benieuwd naar het resultaat.

Mocht je nog vragen hebben...

A ja, als je wil kan je mijn FAR spiegels wel eens proberen. 'k Ga nog eens wat anders testen.

Groeten,

Leville

P.S.: Off-topic, maar het vermelden waard. Door het ophogen achteraan en het smallere verlaagde zadel komen mijn knieën ook mooier tegen de tank. Geeft veel meer controle. Me happy.
Laatst gewijzigd door Leville op do 05-04-2012, 23:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Leville

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Leville »

Viki-650A schreef:@ Leville
dank voor je compliment over mijn 'bijna wetenschappelijke' inventarisatie :)
(dat wetenschappelijke is beetje beroepsdeformatie; ik geef les aan de Radboud Universiteit)
Dag Viki,

'k Had het al door. Die lettertjes "ir" in je document en de delta's zeiden genoeg ;)

Leville
Clau
DL650 berijder
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 18-05-2011, 19:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 Black Rhino
Woonplaats: Zevenaar

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Clau »

Hellow Leville,

Ja andere spiegels moet ik echt hebben, ik zie meer van me linkerarm dan wat anders... Ik zat te denken aan die Er6n spiegels, lees ik veel goede over. Jouw far spiegels zou ik graag keertje willen proberen maar denk niet dat ik de mazzel heb dat je een beetje in mijn buurt woont ;-) eer dat ik dan eens een keertje aanwip dan zijn we al weer een half jaar verder, ik ken mijzelf....

En daarbij zit ik erg te twijfelen over een verlaagd zadel Suzuki van 149 euro of gelijk goed en een top sellerie zadel laten maken...

Scherm ga ik eerst eens op de hoogste stand zetten, wellicht is dat al afdoende want ik zie dat ik hem nu in de laagste stand heb staan...

Clau
Clau
DL650 berijder
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 18-05-2011, 19:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 Black Rhino
Woonplaats: Zevenaar

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Clau »

Zo me screen op de hoogste stand gezet (3) en ff op de fiets gaan zitten, hmmpff nu kijk ik door het screen heen, was natuurlijk gewend om erover heen te kijken, hebben jullie dat ook? Kwestie van wennen?

Of is het anders als je rijdt, dat dat nu meer opvalt omdat ik erop let? :-)}
Mantis

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Mantis »

Momenteel voor mij de ideale oplossing gevonden voor het gebulder.
Heb van Leville zijn gemodificeerde ruit overgenomen, bestaande uit de Givi Airflow basisruit, en daarop een laminar lip.
Hiervoor had ik al eens een Airflow. Die ruit deed z'n werk wel (ik zat uit de wind), maar ik kon er niet goed overheen kijken en ze trilde toch wel bijzonder hard. Deze ongemakken zijn nu dus van de baan. De basisruit van de Airflow is ook wat breder dan de standaard ruit, en dat helpt ook zeker voor mij om de turbulentie rond m'n kop weg te halen.

Hier een plaatje van de ruit (nog op Leville zijn stalen ros gemonteerd): http://foto.v-strom.nl/#!album-26-4
Jeen
Berichten: 140
Lid geworden op: vr 27-05-2011, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2009
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Jeen »

ben 1.96, normale lichaamsbouw
650 gewoon zadel.
Schuberth J1 helm
madstad en GIVI Airflow
wat het beste werkt bij mij is zowel de madstad als de airflow in de laagste stand en volledig rechtop.
Ik kijk dan zeer ruim over het scherm heen, maar kan mijn vizier bij alle snelheden tot in ieder geval rond de 130 open hebben.
Ik voel dan wel iets van wind maar niet te veel en slechts bij uitzondering, afhankelijk van de wind(richting), een klein beetje turbulentie
Vooral de madstad schuiner zetten leidt steevast tot meer wind en turbulentie. Ik moet dan ineens de ruit ook een heel stuk hoger zetten en het comfort neemt af.
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Sanscorp »

Ik ben hier redelijk mee bezig en zit precies in de turbulentie samen met een hoop windgeruis.
Is een dl1000 uit 2002 dus zonder verstelbaar scherm, wel heb ik er een MRA ruitje op zitten met een flip up schermpje.
Dit schermpje kon maar tot halverwege en gaf 3 cm winst, deze heb ik aangepast door het dynamische er uit te halen, de bevestiging uit te slijpen en de pootjes te vervangen door aluminium staafjes.

Het flipup ruitje zit nu maximaal hoog, met de onderkant bijna gelijk aan de bovenkant van het vaste ruitje.
Toch zit ik nog in de turbulentie en zou het eigenlijk NOG hoger gemaakt moeten worden (ik moet redelijk wat zakken om uit het geweld te komen, maar dan is het wel heerlijk stil :o))

Topkoffer heb ik geen last van, passagier achterop dan wel weer (hoofd word redelijk heen en weer geslingerd).
Kan het zadel nog iets verlagen maar nooit die 10cm die ik nog nodig heb, zeker niet gezien de lengte van mijn benen.
Heeft er iemand nog een gouden tip?

Ik zit zelf te denken aan zelf een hoger flipup ruitje te fabriceren van plastic, maar helaas zit je dan met het versplinteren (wat dit ruitje als het goed is niet doet!).

Deze heb ik:
Afbeelding

een hele andere ruit á 200 euro vind ik echt belachelijk en dat geld heb ik ook niet.


Lichaamslengte (cm): 1,93
Lichaamsbouw (smal, normaal, breed): Normaal
Lengte bovenlichaam (kort, normaal, lang): Normaal (denk ik)
Helm (merk, type): Bayard
Zadel (DL650, DL1000, verhoogd, verlaagd, etc.): DL1000 Standaard hoogte.
Standaard spiegels: nee, maar deze beïnvloeden naar mijn weten niet de turbulentie achter het ruitje.
Handkappen: ja, standaard
Kloontje / madstad: nee, eigen fabricaat flip up ruitje.
Windscherm: MRA
Stand windscherm (min, midden, max, >max): n.v.t. bij 2002 model.
Topkoffer (nee, klein, medium, groot): Medium
Effect: Nihil, veel turbulentie en windgeruis, ga ik 10cm lager zitten dan heerlijk stil en zonder turbulentie.
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Rene »

Ik denk dat alle antwoorden al binnen zijn..

Ikzelf (1.95m) heb een DL650 K9, DL1000 zadel, Givi Airflow (geen madstad toestanden) alles op de laagste stand, ER6 spiegels (hoewel ik geen verschil merk met de originele spiegels), en ik vind het resultaat zeer aanvaardbaar. (itt tot de originele ruit, dat was onverdraaglijk)

Ik zit rechtop, niet achter de ruit weggedoken.

De truuk zit hem in het venturi effect tussen de 2 ruiten. Dat gaat met dat vario ding nooit lukken.

Op een vorige motor (XJ900) heb ik met een vario ruit geëxperimenteerd, maar dat was nooit bevredigend. Uiteindelijk heb ik het bovenstuk van de originele ruit afgezaagd en ipv het vario ruitje toegepast. Een soort zelfbouw-givi. Dat werkte beter.

Er wordt overigens beweerd, dat de universeel gehate snavel op de nieuwere modellen een positieve invloed heeft op de luchtstroom erboven. dus... (dan heeft dat ding uiteindelijk toch een functie :o) )
Gebruikersavatar
Sanscorp
DL1000 berijder
Berichten: 1144
Lid geworden op: vr 20-06-2008, 16:32
Mijn motor is een: DL1000 K2
Woonplaats: Almere

Re: Windbescherming: wat werkt? (vervolgtopic)

Bericht door Sanscorp »

Dat is dus die spoiler die ik op de motor heb zitten, nietwaar?

Ik denk dat ik toch maar verder moet experimenteren dan :frusty:
Plaats reactie