Givi airflow op een K3?

vervangingsruiten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Givi airflow op een K3?

Bericht door Bacchus »

Beste Mede-strommers,

Ik heb afgelopen jaar een donorruit gekregen hier op het forum. Ik ben van plan om een Givi-airflow om te bouwen naar het standaard ruitje van de V-strom K3.
Dus schroefjes loshalen op het K4 en hoger model, gaatjes boren in de K3 ruit en monteren.

Nu zie ik dat de ronding iets afwijkt van beide ruiten. Is er iemand in de buurt van Weert waarvan ik het "opzet-ruitje" van de Airflow eens kan zien? Dit om te vergelijken of dit gaat passen. Scheelt me toch een leuk centje als ie niet past. :D
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Givi airflow op een K3?

Bericht door Bacchus »

Na afgelopen jaar een donorruit van de K3 te hebben gekregen van een van de mede-forumlid MacB (waarvoor dank) heb ik zojuist de ruit incl. bevestigingsmateriaal mogen overnemen voor een leuk prijsje.

Ik ga knutselen zodra ik deze ruit heb mogen ontvangen. Indien er interesse is zal ik foto's maken.
Dus hopelijk de Airflow op de K3....
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Givi airflow op een K3?

Bericht door Bacchus »

Vandaag de reeds eerder gekochte bovenruit van de Airflow gemonteerd op de donorruit van mijn 2003 model.

Afbeelding

Een 2de hand bij de werkzaamheden is zeker handig, dus vandaar dat mijn vader zich heeft opgeofferd om te helpen.

Proces:
Eerst de diameter van de gaten gemeten en uitgetekend op een vel papier. De afstanden tussen de 2 houders gemeten zodat het gedeelte op papier de correcte afstand heeft. Na wat meetwerk de gaten in het papier geknipt en de bevestigingsmaterialen in het papier gelegd om te kijken of de afstand groot genoeg is. Na dit zeker te weten het papier op de onderste ruit gelegd en het midden van de grote gaten aangetekend met een whiteboardmarker. Natuurlijk gezorgd dat alles exact in het middels ligt. Na dit 100% zeker te weten aan de achter zijde met een cd marker de punten definitief vastgelegd.


Met een 19 mm speedboor op een kolomboor zeer rustig de gaten gezaagd en iets vergroot met een vijltje gezien het gat net geen 20mm dien te zijn. Daarna de bevestigingsmaterialen gemonteerd in de ruit en de bovenste ruit hierin bevestigd om zo de plaats van de 2 kleine schroeven te bepalen. Ook deze gaten gemaakt. Eerst voor 1 zijde en na wat controlewerk ook voor de andere zijde.

Afbeelding

Wederom de bevestigingsmaterialen gemonteerd, bovenruit en even goed druk gezet op de ruit, geen beweging in te krijgen :duim:
Afbeelding

Voor zover ik weet de eerste DL1000 model 2003 met een Airflowruit is een feit. Helaas is het me nu te donker om de ruit te monteren en de proefrit te maken. Uiteraard kom ik hierop terug.

Foto's van de gemonteerde ruit volgens natuurlijk ook.



ps foto's zijn met mijn telefoon gemaakt, en naderhand geresized dus helaas niet al te beste kwaliteit.
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Givi airflow op een K3?

Bericht door Joskestiller »

Mooi gedaan bacchus. Mijn complimenten! :duim:
Honi soit qui mal y pense!!
Rongoos

Re: Givi airflow op een K3?

Bericht door Rongoos »

En? Stukken beter toch?

Verstuurd vanaf mijn GT-P5110 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Givi airflow op een K3?

Bericht door Eikie »

Heb je het scherm inmiddels gemonteerd en er ook al mee gereden ?
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Givi airflow op een K3?

Bericht door Bacchus »

Kom net terug van een proefrit.
Het eerste wat me opvalt is dat het scherm met een 130 toch aardige trillingen heeft. Ik weet niet of dit normaal is bij de Airflow?

Het is wel een hele verbetering.
In de laagste stand is het verschil niet spectaculair, je merkt het wel iets maar met name bij de lagere snelheden niet echt een groot verschil. Zodra je de ruit iets naar boven zet is het wel een aardige verbetering. Zo rond een 80 met je helm open is geen enkel probleem. Ik heb hem met deze snelheid niet op de hoogste stand gezet gezien ik met 50/80 hiermee nooit mee zal gaan rijden. Binnendoor voel ik graag een beetje wind en is de middelste stand wat ik zoek. wellicht met regen handig?

Toen ik overtuigd was de het bovenscherm wel bleef zitten ook de snelweg aangedaan:
Laagste stand: hoe kan het ook anders, veel wind, en redelijk wat trillingen
Middelste stand: aangenamer dan het origineel, Je merkt duidelijk dat je met een andere ruit rijdt. Vooral in de zomer zal ik deze stand veel gaan gebruiken. Het is de gulden middenweg. Je hebt iets minder trillingen in het scherm.
Hoogste stand (ca 2 cm van beneden): Wat een verschil! Optrekken met het kinstuk open tot 110 geen probleem. Met 130 tot 140 is het een wereld van verschil, zeer aangenaam. Ik ben blij verrast! Maar die trillingen. Deze worden met name veroorzaakt voor het onderste ruitje heb ik het idee. Indien dit bij de k4 en hoger ook trilt, maak ik me geen zorgen. Een aanrader ten top.

Zelf heb ik ook nog de verlengde ruit van Suzuki zelf met hierop een flip-up ruitje gemonteerd. Deze is buiten het feit dat hij foei lelijk is ook minder goed werkend dan deze constructie.

Voor de liefhebbers enkele foto's:

De motor met de originele ruit:
Afbeelding


De Airflowruit op de laagste stand:
Afbeelding


De Airflowruit op de hoogste stand:
Afbeelding
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Givi airflow op een K3?

Bericht door Ebrostrom »

Bedoel je trillingen vh scherm. Met complete unit geen last van. Wel nog steeds lichte trillingen op de helm (ik gebruik de laagste stand vd bovenuit, de onderuit kan niet lager vanwege de migsel, ik praat over n 650 k9). Wel goed merkbaar of je midden in t verkeer rijdt of bijna zonder medeweggebruikers. Zonder dan totaal nergens last van. Muisstil geen trilling, bulder alleen zacht wind gesuis.


Tapatalk via mijn  iPad
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Givi airflow op een K3?

Bericht door Bacchus »

Dan ga ik toch eens kijken voor een extra ruit en de bevestigingspunten lager plaatsen. Wellicht helpt dit aan een betere stabiliteit.
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Gebruikersavatar
R.Vanmeegen
DL1000 berijder
Berichten: 604
Lid geworden op: vr 12-07-2013, 22:25
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000-K3
Woonplaats: Huissen

Re: Givi airflow op een K3?

Bericht door R.Vanmeegen »

Ik heb dezelfde problemen (en dezelfde brommer :) )

Ik heb een paar vragen:
Mag ik vragen wat jouw lengte is (ik haal net de 1.96)
Zit te twijfelen tussen een Secdem van 55 cm en dit scherm. Heb jij dit scherm ok overwogen?
Wat is de totale lengte als je scherm in de bovenste stand, (vanuit de onderkant gemeten?
DL 1000 - Zilver grijs - K3 - TomTom Rider 400 - 2 Akra's - Sony HDR-AS200
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Givi airflow op een K3?

Bericht door Bacchus »

Ik ben zelf een 1.80 m
buiten het standaardscherm heb ik het verhoogde scherm met spoilertje van Suzuki (Dit staat erop). Buiten dat het lelijk is zit je vast aan deze hoogte. In de zomer heb ik graag een beetje wind.
Proefgereden heb ik met de MRA Flip-up bij MDI. Dit was helaas geen succes. Als ik google komt dit in de buurt van het door jou genoemde scherm.
Het standaardscherm hoef ik je niets over te vertellen. :D

De Airflow bevalt me tijdens de korte rit prima. Als het weer beter is ga ik een lange rit maken. Met name de trillingen vind ik momenteel wel iets waar ik nog even verder mee wil testen voordat ik met dit scherm op vakantie ga. De stevigheid moet natuurlijk wel goed zijn. Hou je graag op de hoogte.

De lengte van het scherm weet ik helaas niet, wil ik voor je meten. Volgt op korte termijn.

Wil je een van de schermen zien of proberen, je bent welkom. Je bent immers een stukje langer en dus een andere beleving met de schermen.
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Givi airflow op een K3?

Bericht door Rene »

Fascinerend dat iedereen weer andere ervaringen heeft met de Givi.
Ikzelf (1m95), verhoogd zadel, heb de onder en bovenruit op de allerlaagste stand staan.
Dan trilt het geheel niet, ik kijk er makkelijk overheen, en hoger geeft geen verbetering domweg omdat de lucht ook van de zijkant om de ruit krult.
Hoger als breed heeft dus (bij mij iig) niet zoveel zin..

Bezie bv. een Goldwing :-)
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Givi airflow op een K3?

Bericht door Bacchus »

Dit kan te maken hebben dat je een fabrieks Airflow hebt, welke weinig tot geen trillingen heeft.

Ik denk dat de trillingen in mijn ruit ontstaan door de onderste ruit. De DL1000 2002 en 2003 model hebben een andere ruit, nl een vaste ruit, zie 3de plaatje boven aan het forum. De bevestigingspunten van de onderste ruit is dan ook anders. Hiervoor is geen originele Airflow voor. Ik ben dus zelf aan de slag gegaan.

Ik ga gewoon proberen een ander betaalbaar donorruitje te vinden waar ik weer gaten in kan boren en de locatie van de Airflow iets anders maken. Over de ruit zelf heb ik nog weinig te klagen. Wind langs het scherm is er wel iets, maar een stuk minder dan voorheen.
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Rongoos

Re: Givi airflow op een K3?

Bericht door Rongoos »

Rene schreef:Fascinerend dat iedereen weer andere ervaringen heeft met de Givi.
Ikzelf (1m95), verhoogd zadel, heb de onder en bovenruit op de allerlaagste stand staan.
Dan trilt het geheel niet, ik kijk er makkelijk overheen, en hoger geeft geen verbetering domweg omdat de lucht ook van de zijkant om de ruit krult.
Hoger als breed heeft dus (bij mij iig) niet zoveel zin..

Bezie bv. een Goldwing :-)
Rene, ik ben 2 mtr en had op mijn goldwing een verhoogde ruit erop zitten. Hier kon ik dus niet overheen kijken.
Met name sóchtends en s'avonds als het donker was en het regende dan zag je dus helemaal niets meer. Wel had geen enkele turbulentie op mijn helm.
Op een gegeven moment toch maar 7 cm korter gemaakt zodat ik er door heen kon kijken. Veiligheid +1 maar man dat scheelde met windgeruis zeg!!
soms had ik er wel eens spijt van dat ik het had gedaan. Dus in dat geval hielp de hoogte wel degelijk.
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Givi airflow op een K3?

Bericht door Rene »

@Rongoos: Het klopt wat je zegt.... Want je had een brede ruit, en dan werkt hoogte! :-)
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Givi airflow op een K3?

Bericht door Bacchus »

Zoals verzocht heb ik de hoogte gemeten. Gemeten vanaf de middenbok:
standaard ruitje 1 meter 40
Airflow laagste stand: 1 meter 50
Airflow in de hoogste stand: 1 meter 60.


Vandaag een goed stuk over de befaamde Belgische binnenwegen gereden. De ruit bevalt nog steeds. Het trillen van de ruit is ongeveer vergelijkbaar met de licht trillende spiegels. Ligt meer aan het wegdek dan aan de ruit denk ik :D
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Plaats reactie