Mijn oplossing tegen turbulentie.
Geplaatst: za 11-06-2011, 20:58
Na verschillende deeloplossingen te hebben geprobeerd is dit voor mij een goedkope oplossing voor het bekende probleem van de turbulentie door het originele scherm en de originele spiegels.
Doordat turbulentie vooral word veroorzaakt door drukverschil heb ik de onderdruk achter het scherm verhoogd door een grotere luchtstroom onder het scherm door te creëren. Deze oplossing bestaat uit vier HDPE bussen, gemaakt uit een staaf zwart plastic rond 20 mm (HDPE), deze 4x op 40 (42 is beter) mm af te zagen en er een gat van 7,5 mm doorheen te boren. Langere schroeven 4x M6 x 60 in RVS te nemen en 4 RVS schijven waarvan ik er twee kleiner heb moeten vijlen zodat ze in de onderste twee gaten van het bracket passen.
Door gebruik van de bussen staat het scherm 40 mm verder naar voren en de luchtstroom onder het scherm door is hierdoor veel groter geworden. De 40 mm worden bepaald door de bracket die in de laagste stand van het scherm diep genoeg naar beneden moet kunnen. Hij zakt nu niet meer in het front maar staat er voor. 40 doet het net, iets langer (42) was beter geweest. Turbulentie is een heel stuk minder geworden. Veel beter dan in mijn eerste oplossing.
De achterplaat van het bracket is nu echter niet meer ingesloten en komt los. Deze wordt in het bracket geklikt met twee haken. Deze haken heb ik nu geblokkeerd door er twee stukjes rubber achter te drukken.
Na verscheidene motorzaken te zijn nagelopen (gereden) heb ik bij Gericke in Aken deze leuke spiegels gevonden. €9,95 per stuk.
Wat ik vooral merk met de spiegels is de veel mindere turbulentie maar vooral ook de klappen op het stuur als je b.v. op de snelweg met 130kmh een vrachtauto inhaalt. Geen last meer. Ik dacht dat het aan het scherm lag, die klappen in het stuur, maar het waren toch echt de spiegels. Geen trillingen trouwens.
Mijn vrouw die achterop zit zegt dat ze een veel rustiger windbeeld heeft, geen geschud meer, en ze kan in deze spiegels zien wie er direct achter ons rijdt, dat kon ze in de originele niet. Deze spiegels staan een stukje lager en iets meer naar buiten.
Ben erg tevreden en denk dat ik het zo laat. Het voelt erg goed in ideale omstandigheden, geen wind en geen voorgangers.
Perfect is het niet, maar de perfecte oplossing bestaat toch niet.
Math.
Doordat turbulentie vooral word veroorzaakt door drukverschil heb ik de onderdruk achter het scherm verhoogd door een grotere luchtstroom onder het scherm door te creëren. Deze oplossing bestaat uit vier HDPE bussen, gemaakt uit een staaf zwart plastic rond 20 mm (HDPE), deze 4x op 40 (42 is beter) mm af te zagen en er een gat van 7,5 mm doorheen te boren. Langere schroeven 4x M6 x 60 in RVS te nemen en 4 RVS schijven waarvan ik er twee kleiner heb moeten vijlen zodat ze in de onderste twee gaten van het bracket passen.
Door gebruik van de bussen staat het scherm 40 mm verder naar voren en de luchtstroom onder het scherm door is hierdoor veel groter geworden. De 40 mm worden bepaald door de bracket die in de laagste stand van het scherm diep genoeg naar beneden moet kunnen. Hij zakt nu niet meer in het front maar staat er voor. 40 doet het net, iets langer (42) was beter geweest. Turbulentie is een heel stuk minder geworden. Veel beter dan in mijn eerste oplossing.
De achterplaat van het bracket is nu echter niet meer ingesloten en komt los. Deze wordt in het bracket geklikt met twee haken. Deze haken heb ik nu geblokkeerd door er twee stukjes rubber achter te drukken.
Na verscheidene motorzaken te zijn nagelopen (gereden) heb ik bij Gericke in Aken deze leuke spiegels gevonden. €9,95 per stuk.
Wat ik vooral merk met de spiegels is de veel mindere turbulentie maar vooral ook de klappen op het stuur als je b.v. op de snelweg met 130kmh een vrachtauto inhaalt. Geen last meer. Ik dacht dat het aan het scherm lag, die klappen in het stuur, maar het waren toch echt de spiegels. Geen trillingen trouwens.
Mijn vrouw die achterop zit zegt dat ze een veel rustiger windbeeld heeft, geen geschud meer, en ze kan in deze spiegels zien wie er direct achter ons rijdt, dat kon ze in de originele niet. Deze spiegels staan een stukje lager en iets meer naar buiten.
Ben erg tevreden en denk dat ik het zo laat. Het voelt erg goed in ideale omstandigheden, geen wind en geen voorgangers.
Perfect is het niet, maar de perfecte oplossing bestaat toch niet.
Math.