Mijn oplossing tegen turbulentie.

vervangingsruiten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Madmath
DL650 berijder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 14-04-2011, 18:09
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650AT L0
Woonplaats: Nieuwenhagen-Landgraaf

Mijn oplossing tegen turbulentie.

Bericht door Madmath »

Na verschillende deeloplossingen te hebben geprobeerd is dit voor mij een goedkope oplossing voor het bekende probleem van de turbulentie door het originele scherm en de originele spiegels.

Doordat turbulentie vooral word veroorzaakt door drukverschil heb ik de onderdruk achter het scherm verhoogd door een grotere luchtstroom onder het scherm door te creëren. Deze oplossing bestaat uit vier HDPE bussen, gemaakt uit een staaf zwart plastic rond 20 mm (HDPE), deze 4x op 40 (42 is beter) mm af te zagen en er een gat van 7,5 mm doorheen te boren. Langere schroeven 4x M6 x 60 in RVS te nemen en 4 RVS schijven waarvan ik er twee kleiner heb moeten vijlen zodat ze in de onderste twee gaten van het bracket passen.
Door gebruik van de bussen staat het scherm 40 mm verder naar voren en de luchtstroom onder het scherm door is hierdoor veel groter geworden. De 40 mm worden bepaald door de bracket die in de laagste stand van het scherm diep genoeg naar beneden moet kunnen. Hij zakt nu niet meer in het front maar staat er voor. 40 doet het net, iets langer (42) was beter geweest. Turbulentie is een heel stuk minder geworden. Veel beter dan in mijn eerste oplossing.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De achterplaat van het bracket is nu echter niet meer ingesloten en komt los. Deze wordt in het bracket geklikt met twee haken. Deze haken heb ik nu geblokkeerd door er twee stukjes rubber achter te drukken.

Na verscheidene motorzaken te zijn nagelopen (gereden) heb ik bij Gericke in Aken deze leuke spiegels gevonden. €9,95 per stuk.
Wat ik vooral merk met de spiegels is de veel mindere turbulentie maar vooral ook de klappen op het stuur als je b.v. op de snelweg met 130kmh een vrachtauto inhaalt. Geen last meer. Ik dacht dat het aan het scherm lag, die klappen in het stuur, maar het waren toch echt de spiegels. Geen trillingen trouwens.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn vrouw die achterop zit zegt dat ze een veel rustiger windbeeld heeft, geen geschud meer, en ze kan in deze spiegels zien wie er direct achter ons rijdt, dat kon ze in de originele niet. Deze spiegels staan een stukje lager en iets meer naar buiten.

Ben erg tevreden en denk dat ik het zo laat. Het voelt erg goed in ideale omstandigheden, geen wind en geen voorgangers.
Perfect is het niet, maar de perfecte oplossing bestaat toch niet.

Math.
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: Mijn oplossing tegen turbulentie.

Bericht door Iron Horse »

Deze oplossing is op zich niet onbekend als het gaat om de luchtstroom die onder door de ruit groter wordt gemaakt. Suzuki heeft al lange tijd geleden een ruit geleverd die in plaats van de "normale" standaard ronding aan de onderzijde een halve maan eruit gesneden had. Maar ook Suzuki rommelde maar wat en kwam dan met de ene en dan weer met de andere ruit als standaard op de Strom. Met de afstandsbussen heb je dus op eenvoudige wijze hetzelfde bereikt. Maar het blijft een geklooi en gevoelig voor persoonlijke ervaring. Ik heb vandaag net m'n "nieuwe" gebruikte Strom binnen met Kloontje, dus even kijken wat dat doet. Ik had 5 jaar lang een Strom met MRA ruit met flipscreen. Maar ook een 6 cm hoger zadel is van invloed op de resultaten. En die (dat zadel) heb ik ook nu weer geplaatst.

Ik ben wel benieuwd naar je spiegels. Heb je daar meer (type) omschrijving van? Ik wil de mijne ook vervangen en Gericke zit ook in Nederland op een aantal plaatsen. Alvast bedankt. Of is het deze? http://www.hein-gericke.de/universal-sp ... our-1.html
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Gebruikersavatar
Madmath
DL650 berijder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 14-04-2011, 18:09
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650AT L0
Woonplaats: Nieuwenhagen-Landgraaf

Re: Mijn oplossing tegen turbulentie.

Bericht door Madmath »

De oorzaak van de turbulentie is inderdaad allang bekend, niks nieuws van mijn kant dus. Echter om met zulke afstandsbussen te werken was ik nog niet tegen gekomen en vond het zeker de moeite waard om te delen. een ander moet misschien een andere schermhoogte kiezen, of een zes :roll: cm hoger zadel. Met zo'n zadel kom ik niet meer met de tenen aan de grond. :schater:
Het blijft inderdaad een geklooi, misschien dat ik nog een flip-up eraan toe ga voegen.
Hierin moet iedereen zijn eigen wiel uitvinden, het ene wat ronder dan het andere.
Een echte oplossing is er gewoon niet, zoveel factoren die van invloed zijn. ik ben hiermee tot nu toe tevreden en zeker voor die paar centen.

Het zijn dezelfde spiegels als in jouw link. Op mijn zoektocht heb ik veel spiegels gezien en deze vond ik het prettigste uitzien.
Ze zijn makkelijk maar toch stevig in het verstellen en ze trillen niet of nauwelijks waarneembaar.

Math.
Plaats reactie