MRA Vario hoger zetten?

vervangingsruiten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Walking
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 06-02-2011, 20:48
Mijn motor is een: Honda Hornet 600

MRA Vario hoger zetten?

Bericht door Walking »

Dag allen!


Vandaag is het... motorkuisdag en ik dacht het allemaal eens goed te doen :D . Ik heb namelijk nog een smigsel voor mijn GPS, maar die moest nog zwart-gespoten worden. Ik heb het ruitje nu zelf voor de eerste keer gedemonteerd (MRA Vario) en ik zie dat ik de ruit eventueel nog hoger zou kunnen zetten. Maar ik weet niet of dat een goed idee is, gezien die houder uit een dikker en dunner deel bestaat. Dus is mijn vraag, kan ik de onderste gaten van de houder gebruiken om op de bovenste gaten van mijn motor te passen? Of is dat niet sterk genoeg? heb zelf de ruit niet gekocht, zat er al op... Vind op MRA-website ook niet echt foto's.


Zo was het nu (zowel onderste als bovenste gaten gebruikt):
Afbeelding


Zou het zo kunnen of is dat niet de bedoeling?
Afbeelding


Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is, want met dat 'onderste en bovenste' gedoe... Ik noem dat gewoon zo, omdat het onderste en bovenste deel er zo anders uitzien. En misschien moet je voor de stevigheid altijd 1vd bovenste en 1vd onderste vastzetten :mrgreen: .
Laatst gewijzigd door Walking op wo 11-05-2011, 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Eest kwam de A en dan de B...
Ralf

Re: MRA Vario hoger zetten?

Bericht door Ralf »

Heb het zo ook eens geprobeert, vond het maar niks en de ruit zat veel beweging in.
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: MRA Vario hoger zetten?

Bericht door TT-Strom »

heb het ook zo gehad, bij mij ging dat toen prima!

daarna heb ik kloontje geplaatst.
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
MacB

Re: MRA Vario hoger zetten?

Bericht door MacB »

Zo wordt het in het boekje weergegeven, bovenste en onderste gaten gebruiken en 3 standen verstelbaar.
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: MRA Vario hoger zetten?

Bericht door Wullebolle »

yep de onderste foto is de derde stand. vast met 4 bouten, en goed stabiel.
daarboven heb je de zogenaamde vierde en illegale stand, enkel bevestigd met 2 bouten. niet aan te raden.

tip: stop tussen ruit en bracket een streepje fietsbinnenbandrubber, dan klappert de ruit niet zo op een kasseiweg.

wil je de ruit NOG hoger, dan moet je op zoek naar een kloontje ... aha ! :D
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
Walking
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 06-02-2011, 20:48
Mijn motor is een: Honda Hornet 600

Re: MRA Vario hoger zetten?

Bericht door Walking »

Wullebolle schreef:yep de onderste foto is de derde stand. vast met 4 bouten, en goed stabiel.
daarboven heb je de zogenaamde vierde en illegale stand, enkel bevestigd met 2 bouten. niet aan te raden.

tip: stop tussen ruit en bracket een streepje fietsbinnenbandrubber, dan klappert de ruit niet zo op een kasseiweg.

wil je de ruit NOG hoger, dan moet je op zoek naar een kloontje ... aha ! :D
Ik ga dat nu terug onteren sie! Super! Bedankt!!!
Eest kwam de A en dan de B...
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: MRA Vario hoger zetten?

Bericht door RedStrom »

Gaat prima op de bovenste 2.
Gewoon eens proberen. Beetje spelen met het flipruitje.
En probeer de onderste 2 ook eens. Weet je meteen wat dat is.
Gevolg kan zijn dat je op zoek moet naar een kloontje :wink:
:bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Walking
Berichten: 70
Lid geworden op: zo 06-02-2011, 20:48
Mijn motor is een: Honda Hornet 600

Re: MRA Vario hoger zetten?

Bericht door Walking »

Heb dat dus eens geprobeerd... Minder turbulentie aan mijn kop, maar nu meer aan de armen natuurlijk... Het is dus kiezen en verliezen ;-). Maar liever minder aan mijn kop, dus voorlopig erg tevreden ;-).

Thanx iedereen!
Eest kwam de A en dan de B...
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: MRA Vario hoger zetten?

Bericht door Ebrostrom »

Interessant. :P

Had deze opstelling gezien bij motoport en geprobeerd deze bij mijn strom te bereiken maar wat blijkt: er zijn twee types bouten (zwarte en zilveren). De een is voor de bovenste twee gaten en de andere voor de onderste twee. Ze blijken ook niet uitwisselbaar te zijn en om nu met een ruit met slechts 2 bevestigingspunten te rijden ging mij weer iets te ver.

Navraag bij suzuki dealer leverde ook op niet te gaan rijden met maar 2 punten maar altijd met 4 punten te bevestigen. Heb daarom nog een setje onderste bouten besteld maar nog geen tijd gehad om het toe te passen. Ik begrijp dus dat het minder turbulentie oplevert. Toch maar eens proberen denk ik.
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Viki-650A

Re: MRA Vario hoger zetten?

Bericht door Viki-650A »

De onderste foto die Walking plaatste gaat echt over de 4e en 'illegale' hoogste stand. Ipv twee origineel boutjes kan je ook twee extra inbusboutjes en wat ringetjes gebruiken om het scherm met 4 bouten en de 2 onderste paren gaten vast te zetten. Bij hobbels en hogere snelheden (> 130 kmu) klappert het scherm dan wel meer en zeker met het vario-spoilertje erop.

@Ebro: om heel precies te zijn: het levert je eigenlijk niet 'minder' turbulentie op, maar die turbulente luchtlaag wappert 5 cm hoger en daardoor soms over de helm heen.
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: MRA Vario hoger zetten?

Bericht door Ebrostrom »

Viki-650A schreef:De onderste foto die Walking plaatste gaat echt over de 4e en 'illegale' hoogste stand. Ipv twee origineel boutjes kan je ook twee extra inbusboutjes en wat ringetjes gebruiken om het scherm met 4 bouten en de 2 onderste paren gaten vast te zetten. Bij hobbels en hogere snelheden (> 130 kmu) klappert het scherm dan wel meer en zeker met het vario-spoilertje erop.

@Ebro: om heel precies te zijn: het levert je eigenlijk niet 'minder' turbulentie op, maar die turbulente luchtlaag wappert 5 cm hoger en daardoor soms over de helm heen.
Dankjewel.
Met mijn 192 cm op n 650 doe ik er dan misschien wel verstandig aan om de ruit eens omlaag te doen :idea: waardoor de turbulentie lager komt te liggen en niet meer zo mn helm inklapt.

Vreemd eigenlijk dat ik n 650 in de opstelling op de onderste foto dan bij n motoport heb zien staan als dit de ' illegale' stand zou zijn. In mijn belronde bij Suzuki dealers hebben ze mij daar ook niet op geattendeerd, maar meer geadviseerd om eea zeker met 4 schroeven vast te zetten. :?:
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7543
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Re: MRA Vario hoger zetten?

Bericht door Iron Horse »

Ik ben zelf 1,90 en heb 5 jaar een V-Strom gehad met alleen een MRA scherm met flip. Ook nog eens een verhoogd zadel dat 6 cm hoger is dan het standaard. Niet bepaald de gunstigste combinatie. Met het scherm in de normale hoogste stand en de flip ook. Bij normale snelheden tot ca. 140 km per uur had ik weinig of geen last van turbulentie meer. Maar wat zeker niet moet worden vergeten is, dat niet alleen de hoogte, maar ook de luchtdoorlaat aan de onderzijde van de ruit een rol speelt. Suzuki heeft de ruit ook ooit aangepast met een halve maan eruit om meer lucht onderdoor te krijgen. En eerder is er al eens een suggestie hier op het forum gedaan met afstandsbussen tussen de ruit om min of meer hetzelfde effect te verkrijgen.

De ideale situatie is voor iedereen weer anders, maar staar je niet blind op alleen maar het verstellen van de hoogte en dan zelfs in het "illegale" gebied. Ik geloof niet dat je hiermee de ultieme oplossing gaat vinden. Eerder in de toepassing van kloontje of het origineel dan. Die heb ik er nu opzitten, maar ben helaas nog niet in de gelegenheid geweest te rijden.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
M.vd.Vlies

Re: MRA Vario hoger zetten?

Bericht door M.vd.Vlies »

Ik ben zelf ook 1.92 en had mijn ruitje (op de DL650) altijd op de hoogste "legale stand" staan, echter toch veel last van turbulentie... :(
Heb het ruitje nu in de middelste stand staan en moet zeggen dat het bij mij heel veel scheelt. Veel minder last nu dus. :)
Bij mij blijft hij op de middelste stand staan.

Nog even een kleine aantekening bij de "illegale hoogste" stand...
De vier gemonteerde bouten, hebben verschillende vormen. Dat zal wel niet voor niets gedaan zijn... :?
Daarbij heb je natuurlijk weinig "vlees" meer over op de steun van de ruit als je deze "illegale stand" gebruikt.

Maar ook hierbij geldt... Ervaring is de beste leermeester.

Succes in ieder geval. :-)}
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: MRA Vario hoger zetten?

Bericht door Ebrostrom »

M.vd.Vlies schreef:Ik ben zelf ook 1.92 en had mijn ruitje (op de DL650) altijd op de hoogste "legale stand" staan, echter toch veel last van turbulentie... :(
Heb het ruitje nu in de middelste stand staan en moet zeggen dat het bij mij heel veel scheelt. Veel minder last nu dus. :)
Bij mij blijft hij op de middelste stand staan.
Toevallig vorige week ook eens geprobeerd en mij beviel die stand ook meer. :D Als ik me dan ook nog heel licht uitdrukte kwam ik in de rustigere lineaire luchtstroom terecht. Ook veel 'lawaai' (meer fluitend) maar niet zoveel gebulder op en getrek aan de helm.

Aangezien ik ook op zoek ben naar n hoger en fijner zadel blijf ik toch ook nog even zoeken naar n ander scherm. MRA?, Met / zonder kloontje?

Erik
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Plaats reactie