Turbulentie minder door kantelen origineel scherm

vervangingsruiten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Madmath
DL650 berijder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 14-04-2011, 18:09
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650AT L0
Woonplaats: Nieuwenhagen-Landgraaf

Turbulentie minder door kantelen origineel scherm

Bericht door Madmath »

Nadat ook ik ervoer dat het windscherm van de V-strom 650 toch aardig wat turbulentie opwierp, ben ik hier gaan lezen over oplossingen.
Eén van mijn sterkste kanten is improviseren en dat is wat ik heb gedaan.
Bij 80kmh slaat m'n scherm al dicht en harder als 100 begint m'n hoofd toch te schudden, niet prettig.

1: Het scherm staat te recht waardoor er aan de bovenkant teveel turbulentie ontstaat.
2: Er is te weinig luchtstroom onder het scherm door die de turbulentie aan de bovenkant tegenwerkt en opheft.

Mijn simpele (voorlopige proef) oplossing bestaat uit 2 stukken bezemsteel, lengte 20mm afgezaagd aan één kant op 10 graden.
4 inbusbouten M6 x 40.
Enkele onderlegschijven die de relatief grote uitsparingen voor de bevestigingsbouten van de adapter opvullen. (Had geen meer en heb plaatjes aluminium gezaagd).

Het resultaat op foto:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De bouten en ringen worden vervangen door RVS.
De bezemsteel stukjes door HDPE.

Het resultaat in de praktijk:

De turbulentie, die je goed kon voelen met je handschoen, is grotendeels weg. Wat ik voel is voornamelijk wind, door mijn lengte (1710mm) zit ik in een mooie redelijke stilte. Hef ik mijn hoofd een stuk hoger dan voel ik meer wind maar nauwelijks nog turbulentie. Het scherm staat in de hoogste stand want anders kun je het niet kantelen.
De luchtstroom onder het scherm door is veel groter geworden, duidelijk voelbaar met de handschoen.
Mijn helmvizier beweegt niet meer, het klapt niet meer dicht en zelfs bij 130 kan ik nog met het vizier open rijden (Schuberth C2). Het bulderen is weg. De hoogte van het gekantelde scherm bij hoogste stand adapter is gelijk aan de hoogte van het ongekantelde scherm bij middelste stand adapter.

De invloed van de spiegels wordt bij hogere snelheden wel duidelijker, hunner turbulentie merk ik duidelijk aan mijn armen (vanaf 120kmh). Harder dan 140kmh heb ik nog niet gereden ivm inrijden.

Ben tot nu toe zeer tevreden, het resultaat was duidelijk veel beter dan verwacht. :D :D :D :D :D
Kosten tot nu toe: € 2,- :schater:

Math.
Ma Bella

Re: Turbulentie minder door kantelen origineel scherm

Bericht door Ma Bella »

Ik ga dit even onthouden. Deze week krijg ik een opzetruitje van Touratech om uit te proberen...we zullen zien wat daar het effect van is. Moet zeggen dat ik afgelopen dagen, m.n. zondag, de motor heb laten staan voor plezierritjes vanwege de windkracht. Maar de dagen ervoor, had ik niet veel "last' van de wind terwijl ik andere dagen wel eens denk: had vandaag beter een sport bh aan kunnen trekkken.
Ma Bella

Re: Turbulentie minder door kantelen origineel scherm

Bericht door Ma Bella »

bij de weg, jij hebt nogal wat hout liggen om uit te proberen :schater:
Gebruikersavatar
Madmath
DL650 berijder
Berichten: 60
Lid geworden op: do 14-04-2011, 18:09
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650AT L0
Woonplaats: Nieuwenhagen-Landgraaf

Re: Turbulentie minder door kantelen origineel scherm

Bericht door Madmath »

Ma Bella schreef:had vandaag beter een sport bh aan kunnen trekkken.
Tegen de wind? :?: Helpt dat dan. Heb namelijk zelf geen tetten. En m'n vrouw heeft als we sporten geen BH aan. :mrgreen:
Het hout, dat is om te knetteren. :arrow:


Math.
Ma Bella

Re: Turbulentie minder door kantelen origineel scherm

Bericht door Ma Bella »

Sportbh helpt niet maar geeft even de mate van turbulentie aan, in overdreven-modus.

Btw, bos hout voor de deur is dan wel weer leuke woordspeling in dit geval.
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Turbulentie minder door kantelen origineel scherm

Bericht door TT-Strom »

Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Plaats reactie