Korte ruit: ervaring, hoe kort, en hoe?

vervangingsruiten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4615
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Korte ruit: ervaring, hoe kort, en hoe?

Bericht door RedStrom » zo 30 jan 2011, 22:28

De korte ruitjes lijken me wel leuk. Meer naked, minder turbulentie. Goeie helm op en gaan.

Ik zie wel topics over korte ruitjes en sportruitjes. Maar ze zijn niet af (ervaring wordt niet gemeld), of de links en foto's die er in staan werken niet meer.
Iemand ervaring met de korte ruit?

Ik heb nog een standaard ruit liggen.
Hoe kort moet die worden zodat je toch iets bescherming hebt maar geen turbulentie? Ik ben 180cm.
Ik kan 'm plaatsen met en zonder kloontje.

En wat is de beste manier om 'm korter te maken zonder dat ie breekt?

:bye: :-)}
eerst rijden, dan oordelen

V2fun
Berichten: 199
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Locatie: woerden

Re: Korte ruit: ervaring, hoe kort, en hoe?

Bericht door V2fun » ma 31 jan 2011, 09:00

Na verschillende verhoogde ruiten met en zonder kloontje om de turbulentie herrie te verminderen heb ik er nu een origineel donker sport ruitje op , staat erg mooi [vind ik] en vang ik wel meer wind maar geen turbulentie , bevalt mij goed. :bye:

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4615
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Korte ruit: ervaring, hoe kort, en hoe?

Bericht door RedStrom » ma 31 jan 2011, 17:31

Je bedoelt het originele sportruitje van Suzuki http://www.suzuki.nl/motoren/accessoire ... HcPvCrSLmB ?

Zonder kloontje dus? Hoe lang ben je?
:bye:
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Dgr
DL650 berijder
Berichten: 738
Lid geworden op: zo 29 jun 2008, 00:47
Mijn motor is een: DL650 K7
Locatie: Breda

Re: Korte ruit: ervaring, hoe kort, en hoe?

Bericht door Dgr » ma 31 jan 2011, 19:56

Als je zo'n sportruitje icm een kloontje op de laagste stand monteert zit je volgens mij altijd goed, dat komt maar net boven je "dash" uit:

Afbeelding

Ben zelf 1.93 en zit op een verhoogd zadel, dus dat ik vol in de wind zit spreekt voor zich :o)
Vind 't in ieder geval heerlijk in de zomer! 's winters gooi ik het originele zadel erop en een hoge ruit, dan zit ik liever uit de wind :)

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4615
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Korte ruit: ervaring, hoe kort, en hoe?

Bericht door RedStrom » ma 31 jan 2011, 21:01

Dank je Dgr. Een ervaring van een korte-ruit-rijder.
Tot waar op je lijf heb je nog wel "bescherming"? Niet, navelhoogte, borsthoogte, ...? Zo'n ruitje doet toch iets?

Iemand die dit http://www.mindspring.com/~windstrom/WindStrom/ kent. Niet kort maar schijnt goed te zijn.

Importeren zal wel weer gepaard gaan met invoerrechten en zo.
Ga op Stromtrooper ook eens informeren wat the Yankees er van vinden.
:bye: :-)}
eerst rijden, dan oordelen

V2fun
Berichten: 199
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 12:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Locatie: woerden

Re: Korte ruit: ervaring, hoe kort, en hoe?

Bericht door V2fun » di 01 feb 2011, 08:25

Ja, het is een origineel Suzuki sport ruitje en heb ik het gekocht bij De Valkenier in Barneveld.
Ik rij zonder kloontje en mijn lengte is 1.82mtr en komt de wind ongeveer borsthoogte en geeft minder turbulentie gebulder :bye:

Gebruikersavatar
Dgr
DL650 berijder
Berichten: 738
Lid geworden op: zo 29 jun 2008, 00:47
Mijn motor is een: DL650 K7
Locatie: Breda

Re: Korte ruit: ervaring, hoe kort, en hoe?

Bericht door Dgr » di 01 feb 2011, 18:07

RedStrom schreef: Tot waar op je lijf heb je nog wel "bescherming"? Niet, navelhoogte, borsthoogte, ...? Zo'n ruitje doet toch iets?
Hij doet idd wel iets, tot borsthoogte zit ik ongeveer "uit de wind".

Ik heb toevallig laatst een rondje zonder spiegels gereden (in wintersetting, dus met hoge MRA ruit) en het viel me op hoeveel rustiger de werveling van de lucht was. Heb nu een setje Versys/ER6 spiegels onderweg om te kijken of die het beter doen dan de originele spiegels.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4615
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Korte ruit: ervaring, hoe kort, en hoe?

Bericht door RedStrom » di 01 feb 2011, 20:55

Ik heb mijn kloontje/ruit wat lager gezet. Moet nog rijden. Beetje veel hagel hier.
Die spiegels is een topic over. Ik heb ook de ER6n spiegels. Scheelt merkbaar veel.
Ga je vast plezier van hebben.
Ik twijfel nog of ik ze op spiegelverbreders zou moeten zetten. Niet vanwege zicht overigens. Dat is prima.
:bye: :-)}
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Viki-650A
DL650 berijder
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 22:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A-K7
Locatie: Nijmegen

Re: Korte ruit: ervaring, hoe kort, en hoe?

Bericht door Viki-650A » vr 11 feb 2011, 14:20

Ik heb zo'n sportruitje van Suzuki geprobeerd (is te koop en/of in Nijmegen uit te proberen).
Met 1,84, laagste stand van bracket en standaard zadel leverde mij het sportruitje dat de turbulentie langs de onderkant van de helm ging. Dus nog evenveel lawaai als met standaardruit in hoogste stand.
Met kloontje/madstad, kan je de sportruit natuurlijk wel wat vlakker leggen; kans dat de turbulentie dan lager/minder is.

Een van de bovenstaande posts hoog zadel en 1,93 m lange rijder zit door die combi ruim boven de turbulentie.
motorrijden is buiten spelen voor oudere jongeren
Viki: bijnaam van de DL650A-K7, Rood, Kappa-48l-topcase (met beschermengel), middenbok, valbeugels, H&B-rek/koffers Junior Winter: handkappen + std-scherm + MRA-spoiler. Zomer: geen scherm/kappen

Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 425
Lid geworden op: wo 03 jun 2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: Korte ruit: ervaring, hoe kort, en hoe?

Bericht door Fogel » za 12 feb 2011, 11:04

RedStrom schreef:De korte ruitjes lijken me wel leuk. Meer naked, minder turbulentie. Goeie helm op en gaan.

Ik zie wel topics over korte ruitjes en sportruitjes. Maar ze zijn niet af (ervaring wordt niet gemeld), of de links en foto's die er in staan werken niet meer.
Iemand ervaring met de korte ruit?

Ik heb nog een standaard ruit liggen.
Hoe kort moet die worden zodat je toch iets bescherming hebt maar geen turbulentie? Ik ben 180cm.
Ik kan 'm plaatsen met en zonder kloontje.

En wat is de beste manier om 'm korter te maken zonder dat ie breekt?

:bye: :-)}
Redstrom,

Ik heb ooit de standaard ruit ingekort. Steeds korter afgezaagd. Het effect was een zeer sterke turbulentie, die pijnlijk in de hals was. Vooral omdat de ruit relatief rechtop staat. Weet wat je doet. Ik heb die van mij toen uiteindelijk zo kort gezaagd dat ik geen bracket of steuntje meer gebruik. Daarna er nog een klein randje op gezet en nu is het perfect. En dan is het ineens een semi-naked, heeeerlijk in de zomer. in ben trouwens 1,92m. Fogel

Afbeelding
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4615
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Korte ruit: ervaring, hoe kort, en hoe?

Bericht door RedStrom » zo 13 feb 2011, 18:31

Ik heb kloontje in de middelste staan gezet. Stond in de hoogste.
Eindelijk kon ruitje laag genoeg.
Diverse standen geprobeerd.
Een aantal vallen positief op:
1- Schuin naar me toe en zo laag mogelijk en flip-up laag (zo naked mogelijk).
Windgeruis, maar gelijkmatig en geen turbulentie. Links, rechts geen verschil.
2- Schuin naar me toe en zo hoog mogelijk en flip-up hoog.
Idem, maar iets comfortabeler met name op hogere snelheid, minder druk op bovenlijf.
3- Rechtop, zo hoog mogelijk en flip-up beetje in middenstand.
Verbaast me een beetje omdat deze stand het verst weg van je lichaam meestal niet de beste is in theorie.
Eigenlijk heel goed te doen. Best stil, acceptabele, geringe, gelijkmatige turbulentie.
Maar afhankelijk van windrichting wel verschil tussen links en rechts. Als het stiller is dan vallen ander geluiden meer op.
Bijvoorbeeld: als windrichting redelijk sterk van links of linksvoor kom merk je dat sterk in meer geluid in je linkeroor.
Bij de schuine, lage standen is dat niet. Daar vallen die verschillen niet of nauwelijks op.

Er zijn vast een paar tussenstanden die nog beter zijn, maar ik ben hier al blij mee.
Makkelijk tijdens het rijden te verstellen afhankelijk van wind, windrichting en waar ik zin in heb.
Nu nog een betere, stillere helm op de beurs scoren en het is voor mij helemaal top.
Al met al dikke pret vandaag. En beter dan de vorige keer vanwege kloontje en ruitje in een lagere stand.
Ik hoef geen ruitje in te korten. Gaat zo prima.
:-)} :bye:
eerst rijden, dan oordelen

Snijderkw
DL650 berijder
Berichten: 10
Lid geworden op: di 08 sep 2009, 20:59
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650

Re: Korte ruit: ervaring, hoe kort, en hoe?

Bericht door Snijderkw » za 23 apr 2011, 10:37

Fogel:
Super scherm heb je ervan gemaakt. Ben allang opzoek naar een scherm die er zo uitziet als die van jou aangezien ik veel last heb van gebulder aan mijn kop. Zijn zeker nergens te koop?

Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 425
Lid geworden op: wo 03 jun 2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: Korte ruit: ervaring, hoe kort, en hoe?

Bericht door Fogel » ma 25 apr 2011, 18:06

Snijderkw schreef:Fogel:
Super scherm heb je ervan gemaakt. Ben allang opzoek naar een scherm die er zo uitziet als die van jou aangezien ik veel last heb van gebulder aan mijn kop. Zijn zeker nergens te koop?
SnijderKw,

Dankjewel voor het compliment! Nee, ze zijn nergens te koop... Je kunt hem altijd zelf maken. Wellicht van één of ander oud schermpje. Mijns inziens hoeft het geeneens een orginele V-strom ruit te zijn.
Ik ben zelf van plan een supersport ruitje pas te gaan maken voor mijn Strom. Eens kijken hoe dat gaat.

Groeten,

Niels
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.

Gebruikersavatar
Udo van Dongen
Berichten: 92
Lid geworden op: zo 27 sep 2009, 11:22
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Korte ruit: ervaring, hoe kort, en hoe?

Bericht door Udo van Dongen » do 28 apr 2011, 21:02

Aangezien ik sinds kort ook met korte ruit rondrijd wil ik ook wel wat ervaring delen. Ik heb vorig jaar een vario ruit overgenomen van een forumlid (zijn naam is me ontschoten..) en pas geleden had ik bedacht hem eens te proberen. Dit is een standaard ruit die behoorlijk verkleind is. Ik heb hem zelf van de week ''opgeknapt'' (de meningen zullen verdeeld zijn maar ik ben er blij mee) en ik vind hem heerlijk. Geen turbulente meer aan mijn helm, maar (meer) luchtstroom (ook in mijn C3 waardoor hij ws in de kou minder snel zal beslaan). Ik ben 1.82 meter lang en heb een bagster zadel dat 2cm verhoogd is. Ohja, ik heb er ook de imitatie kawa er6n spiegels op zitten.
Ik heb er eerst aan de achterkant 2 lagen oranje opgesporten en daarna nog twee lagen zwart zodat ikzelf een mooi zwart cockpitje houd. er zaten nogal wat krasjes op het scherm en die heb ik er zo'n beetje allemaal uitgepolijst. Omdat ik nogal trots ben op mijn huisvlijt heb ik er nog wat fotootjes bijgedaan:

Afbeelding

Het schermpie van dichtbij:
Afbeelding

En aan de achterkant heb ik hem zwart gespoten:
Afbeelding

gr, Udo

Gebruikersavatar
Patman_66
EX- V-Strom berijder
Berichten: 280
Lid geworden op: zo 12 sep 2010, 12:48
Mijn motor is een: Yamaha XT1200Z Super Ténéré ABS Worldcrosser
Locatie: Zwolle

Re: Korte ruit: ervaring, hoe kort, en hoe?

Bericht door Patman_66 » do 28 apr 2011, 21:13

Ik moet zeggen... hij past goed bij de algehele kleurstelling :!:
Mooi he, dat dat allemaal kan met een Strom :worship:
Never Ride faster than your Guardian Angel can fly!
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2767
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Locatie: Tenerife

Re: Korte ruit: ervaring, hoe kort, en hoe?

Bericht door Tulipan » do 28 apr 2011, 22:31

Ziet er strak uit.
Zo kun je zaterdag wel een rondje over de Dam maken :schater:
Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "

Gebruikersavatar
Graafie68
DL650 berijder
Berichten: 903
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 14:19
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Locatie: vlaardingen

Re: Korte ruit: ervaring, hoe kort, en hoe?

Bericht door Graafie68 » vr 29 apr 2011, 07:58

ik vind het er geweldig uit zien, mischien kan je nog wat oranje accenten op je handkappen aanbrengen.
maar jij ben vanaf nu dan wel makkelijk te spotten. :wink:
Oude liefde roest niet !!!
Roest die wel, dan krijgt de nieuwe eigenaar op zijn klote.

Siroki
DL650 berijder
Berichten: 25
Lid geworden op: za 10 jul 2010, 13:55

Re: Korte ruit: ervaring, hoe kort, en hoe?

Bericht door Siroki » vr 30 dec 2011, 14:30

Hoe korten jullie de ruitjes in? Stukje karton een mal maken en dan aftekenen en met decopeerzaag erin?

Why
DL650 berijder
Berichten: 234
Lid geworden op: vr 09 sep 2011, 23:07
Mijn motor is een: DL-650A K7
Locatie: Niet het einde van de wereld (maar ik kan het wel zien liggen vanuit mijn raam)

Re: Korte ruit: ervaring, hoe kort, en hoe?

Bericht door Why » vr 30 dec 2011, 15:01

Decoupeerzaag in plexiglas hmmmm. Wel even afplakken met een goede schilderstape tegen het splinteren en inscheuren. Mocht het fout gaan dan zijn er in ieder geval voldoende mensen op internet met extra ruitjes.

Plaats reactie