Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.

vervangingsruiten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4615
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.

Bericht door RedStrom » zo 30 jan 2011, 22:24

Als je een kloontje hebt dan staat de ruit meestal hoog en ontstaat er een gat onder de ruit.
Iemand bekend of dat erg is?
Iemand die al eens geprobeerd heeft dat gat te dichten? En ...?

Onderkant ruit, naast de kuip zitten 2 van die driehoekjes, inkepingen die samen met de vorm aan de van kuip en de lampen ongetwijfeld invloed hebben op de turbulentie.
Iemand daar al eens mee aan het testen geweest?
Ik heb het idee dat een bredere ruit en met name onderin ook zou kunnen helpen.
:bye: :-)}
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 425
Lid geworden op: wo 03 jun 2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.

Bericht door Fogel » ma 31 jan 2011, 11:46

RedStrom schreef:Als je een kloontje hebt dan staat de ruit meestal hoog en ontstaat er een gat onder de ruit.
Iemand bekend of dat erg is?
Iemand die al eens geprobeerd heeft dat gat te dichten? En ...?

Onderkant ruit, naast de kuip zitten 2 van die driehoekjes, inkepingen die samen met de vorm aan de van kuip en de lampen ongetwijfeld invloed hebben op de turbulentie.
Iemand daar al eens mee aan het testen geweest?
Ik heb het idee dat een bredere ruit en met name onderin ook zou kunnen helpen.
:bye: :-)}
Gaten onder je ruit zijn juist goed. De reden van de turbulentie is het verschil in druk aan de voorkant van je ruit en de achterkant van je ruit. Hoe groter de ruit, hoe hoger de onderdruk, hoe groter de turbulentie. De gaten zorgen ervoor dat het drukverschil kleiner wordt. In de VS zijn een paar gasten die veel succes hebben met gaten in ruiten:http://www.calsci.com/motorcycleinfo/VStromprod.html
Ik heb zelf zo'n ruit met een gat nagemaakt met behulp van een hoge Givi ruit die ik op een kloontje heb gezet. Het resultaat is erg goed. Vrijwel geen turbulentie meer.

Afbeelding

Realiseer je wel dat ook de spiegel een grote stoorzender kunnen zijn, helemaal als de ruit rechtop staat. Ik moet ze zelf ook nog vervangen door Imitatie Kawasaki (of andere aerodynamische) spiegels.

Fogel
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.

Gebruikersavatar
MacB
EX- V-Strom berijder
Berichten: 776
Lid geworden op: wo 01 sep 2004, 20:45
Mijn motor is een: Ex-DL 1000 nu Super Tenere
Locatie: Belgie

Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.

Bericht door MacB » ma 31 jan 2011, 17:05

Klopt volledig, zonder opening onderaan krijg je een hoop gebulder rond je hoofd.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4615
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.

Bericht door RedStrom » ma 31 jan 2011, 17:42

Net als in gatenkaas zijn gaten dus goed.

Ik heb kloontje en daardoor al een gat.
Dat "gat" ernaast, samen met de vorm van kuip en koplamp doet volgens mij ook iets. Als ik met mijn han der heen ga merk ik minder last.
Beetje moeilijk te testen omdat je al gauw met je hoofd naar voren gaat, maar toch.
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
Op Stromtrooper hebben ze succes met vortex generators. Plakken ze op de tank om de luchtstroom te beinvloeden.

We zouden eigenlijk eens in een windtunnel moeten met een V-Strom.

Leuk afstudeeronderwerp voor iemand in Delft (TU). Iemand connecties daar.
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 425
Lid geworden op: wo 03 jun 2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.

Bericht door Fogel » di 01 feb 2011, 14:19

Ah kijk, die spiegels heb je al!

Er is in het verleden wel eens een poging gedaan om in een windtunnel te geraken. Dat is toen niet helaas niet doorgegaan. Ik dacht dat de kosten te hoog waren.

draadje: viewtopic.php?f=11&t=1912&p=23158&hilit ... nel#p23158

Fogel
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4615
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Gat in ruit.

Bericht door RedStrom » za 06 aug 2011, 17:52

Ik heb 4 busjes aluminium van 50mm lang tussen kloontje en motor geplaatst. Meer ruimte achter de ruit.
Ik merk geen verschil met de airflow ruit er op.
Met de Suzuki flip-up ruit viel me op dat het mee viel, maar ik heb geen goed vergelijk omdat ik die ruit er al lang niet op gehad heb.

Fogel: je hebt een PB over gaten maken in ruiten.
Ik denk dat een gat in de ruit, zonder 10-15cm van de onderkant veel zal doen.
Maar hoe maak je een gat in dat materiaal?
Aftekenen, boren, zagen: hoe en waarmee?

Een andere optie is eerst alleen gaten te boren. Kan altijd nog 1 groot gat worden als ze blijken te helpen.
Maar met welke boor(toeren) is het te doen zonder al te veel risico.
Ik heb een stukje materiaal waarop ik kan oefenen.
Graag jullie tips.
:bye:

Afbeelding
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2768
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Locatie: Tenerife

Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.

Bericht door Tulipan » za 06 aug 2011, 18:01

Hè JW,

Met een kloontje en Vatio: omhoog - omlaag. Plat - rechtop. Flip plat - recht
En nog niet genoeg mogelijkheden O:-) Heb je geen moestuin of zo om die exstra energie kwijt te raken :schater:

Wat heb je trouwens dat flipje laag staan, zit je nog met de kop in de wind te :-)}
Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4615
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.

Bericht door RedStrom » za 06 aug 2011, 21:08

Die foto is van vorig jaar. Die stand was inderdaad zo om in de wind te zitten. Warme dag toen.
Inmiddels een Airflow ruit.
Nu nog wat gaten. :bye:
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4615
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.

Bericht door RedStrom » ma 15 aug 2011, 22:53

Zaterdag gaten in de ruiten gemaakt (dank je Fogel!). Op zo'n 10cm van de onderkant 5 gaten rond 22.
In de onderste van de Airflow en in de Suzuki+flipup ruit.
Bij de Airflow nog geen tot weinig effect gemerkt met kloontje in de laagste stand.
Bij de Suzuki ruit wel (kloontje in de middelste stand op de kuip) .
Die is niet zo stil (rijwind), maar ik heb abslouut geen turbulentie gemerkt. Wel rijwind, maar go with the flow.
Nu was het vanavond qua weer en wind wel optimaal. Echt super om eens lekker door te trekken.

Die gaten in de ruit (als bij een Calsci ruit) werken echt.
Ik ga nog wat meer standen en configuraties testen. O.a. de onderruit van de Airflow met een flipje er op (!).
En onder andere met busjes achter de ruit om meer afstand tussen ruit en kuip te hebben.
Volgt.
:-)} :bye:
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2768
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Locatie: Tenerife

Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.

Bericht door Tulipan » ma 15 aug 2011, 23:53

Wel eens gedacht een een moestuin of zo ?? :schater:
Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "

Leville

Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.

Bericht door Leville » ma 15 aug 2011, 23:54

Fotoooooooooos?

Graag ajb... :roll:

Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 1020
Lid geworden op: za 10 jan 2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Locatie: Houthalen

Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.

Bericht door Silverstorm » di 16 aug 2011, 07:31

Ieder zijn ding natuurlijk maar ik vind dit allemaal nogal ver gaan.
Als je echt geen wind rond je kop wil dan zou ik de auto nemen zeg ik altijd.
ps.Fotos zeggen soms meer dan 1000 woorden en ik wens je nog veel succes met je experimenten.
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4615
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.

Bericht door RedStrom » di 16 aug 2011, 12:55

slotje graag.
eerst rijden, dan oordelen

Leville

Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.

Bericht door Leville » di 16 aug 2011, 13:53

Bedankt he jongens, om Jan Willem te ontmoedigen...

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4615
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.

Bericht door RedStrom » di 16 aug 2011, 14:48

Je probeert je ervaringen te delen. Omdat er zoveel last hebben van turbulentie.
Als je goed leest zie je dat ik turbulentie vrij wil rijden, en niet achter een ruit wil zitten.
Die gaten er bij helpen.
Dat van die auto heb ik nu wel vaak genoeg gelezen.
Desalnietemin: :bye: :-)}
eerst rijden, dan oordelen

Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 1020
Lid geworden op: za 10 jan 2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Locatie: Houthalen

Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.

Bericht door Silverstorm » di 16 aug 2011, 15:03

Sorry Jan Willem,mijn welgemeende excuses.
Mijn reactie was niet kwaad bedoelt en was eigenlijk overbodig :oops:
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1042
Lid geworden op: do 25 aug 2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS | Actual een FGSA
Locatie: N51 56.455 E6 04.925

Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.

Bericht door RvGS » di 16 aug 2011, 18:49

@silverstorm, Chapeau :schater:

JW, ga vooral door met je eigen ontwikkeling(en), eens komt het moment dat de kritikasters zelfs jaloers zullen zijn op een van je produkten :-)}
Groet, Robert | Der rote Fuerstuhl |

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4615
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.

Bericht door RedStrom » di 16 aug 2011, 20:45

Dank allen :worship:
Ik geef niet op. Net weer lekker in de rijwind gezeten zonder geschud. :wink:
Wordt vervolgd.
:-)} :bye:
eerst rijden, dan oordelen

Claudio.D
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 23 mar 2012, 21:53
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 2006
Locatie: Groningen

Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.

Bericht door Claudio.D » di 08 mei 2012, 11:22

Hallo allen,

Naar aanleiding van jullie informatie ben ik zelf eens aan het expirimenteren gegaan, Ik ben zelf 1,97m en heb dus vrij snel
een behoorlijke beuk wind om de oren (Helm uiteraard) Dat met die extra gaten leek me niet echt wat dus heb ik het ruitje in
de hoogste 3de stand geplaatst. Hier door krijg je autmatisch al een grotere opening tussen je kuip en je houder. Alleen
begon mn ruitje behoorlijk te bewegen. Nu heb ik 2 3mm strippen gemaakt en de gaten overgenomen van de ruit houder,
deze er tussen gemonteerd, en wat gebeurt er.... turbulentie is een stuk minder en tevens zit mn onbeweeglijk vast. Je moet
echter wel ringetje plaatsen achter de strip want als je dat niet doet (kun je zien op de foto) Loop je het risico om je kuip
stuk te drukken bij het aandraaien van de boutjes

fotos
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Dl 1000....is brute kracht op het juiste moment

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4615
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Gat onder de ruit. En gaten naast de ruit.

Bericht door RedStrom » di 08 mei 2012, 19:08

Klopt Claudio. Met busjes kun je het zelfde bereiken. Ook al gedaan.
Wat je nog zou kunnen proberen, omdat de ruit veel te recht op staat, is onderin nog een plaatje of busje te plaatsen.
Dan komt de ruit wat schuiner en krijg je nog iets meer effect.

Ik ben zelf al weer wat probeersels verder.
Ik kies nu vaak voor de ruit zo plat mogelijk zodat je de ruit nauwelijks ziet, wel bescherming op je bovenlichaam hebt, met de helm op een kiertje kunt rijden, en absoluut geen turbulentie hebt, en dan als het rustiger moet qua geluid de ruit rechtop in een hogere stand en dan met iets turbulentie.
Maar ik heb steeds meer hekel om door de ruit heen te kijken. Dus zo laaag mogelijk en dan de kop in de wind. Geeft veel meer beleving.

Succes met je eigen proeven. :bye:
eerst rijden, dan oordelen

Plaats reactie