standaard ruiten te verhogen?

vervangingsruiten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

standaard ruiten te verhogen?

Bericht door Joske »

Hallo, vraagje:

IS de standaard ruit die op de Dl650 (2006) zit te verhogen?
Zoals de voorzijde eruit ziet lijkt het net of hij te verstellen is, er lijkt genoeg ruimte te zijn om een paar cm e verhogen.
Is dit mogelijk?

Zijn er mensen die dit gedaan hebben en zo ja, hoe?

Lijkt mij dat je het scherm er zo af hebt, wellicht twee nieuwe gaatjes boren die net wat lager zitten zodat de ruit hoger uitkomt.

Thanx
Graafie68

Re: standaard ruiten te verhogen?

Bericht door Graafie68 »

ik weet wel dat je hem in 3 standen kan verstellen, 2 legale standen hoog en laag.
en dan nog een "illegale" stand heel hoog, is eigenlijk niet de bedoeling, maar het gaat en kan wel.
kwestie van uitproberen.
Gebruikersavatar
Patman_66
EX- V-Strom berijder
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 12-09-2010, 12:48
Mijn motor is een: Yamaha XT1200Z Super Ténéré ABS Worldcrosser
Woonplaats: Zwolle

Re: standaard ruiten te verhogen?

Bericht door Patman_66 »

Denk dat je je even in moet lezen in de vele posts hier.
Er is veelvuldig over gesproken en er zit vast wel iets passends bij!

Zeker 3 standen (legaal) en 1 stand als hoogste, maar die wordt nergens verder vermeld in de boekjes.
Het kan wel, maar dan loop je wel het risico dat het scherm gaat resoneren.
Never Ride faster than your Guardian Angel can fly! O:-)
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: standaard ruiten te verhogen?

Bericht door Joske »

Top,

read the fuc&%^&^*% manual lees ik wel eens :)

Heb gekeken, hij staat op z`n laagste stand.
Ik kan hem een standje (ca 3 cm) hoger doen dan ziet het eruit als nu, ook nog een hoger maar dan begin je 2 gaten te zien.

Wat is dce "illegale"stand dan? dat wil ik niet.
Dat zou wel zo zijn dat hij niet op 4 punten vaststaat zeker?

Doe hem 2x omhoog, dan staat ie vast met 4.

Graag advies :)

Thanks!
Viki-650A

Re: standaard ruiten te verhogen?

Bericht door Viki-650A »

de 4e 'illegale' stand:
in de bracket, dat zwarte/grijze kuststofding tussen kuip en ruit, zitten 8 gaten en je hebt 2 typen boutjes met grote en kleine kop.
Normaal gebruik je in de drie officiele standen 2 van de 4 bovenste en 2 van de 4 onderste gaten.
Je kan de bracket zodanig omhoog schuiven dat de onderste vier gaten v.d. bracket op vier bovenste gaten met schroefdraad vallen; twee bouten heb je er al voor en je hebt vast wel twee M6-boutjes (evt met een ring tegen de kop) die je kan gebruiken.

Dan zit je ruit 5 cm hoger en zoals al werd genoemd, iets minder stevig/stijf vast op de kuip; problemen pas bij in NL illegale snelheden (tenzij je het spoilertje op de varioruit hebt).
Onder de ruit zie je dan wel de bevestigingsgaten in de kuip; estetisch is het niet.
Maar voor sommige rijders (tot 1,75 m à 1,8 m) is het net genoeg om de turbulentie over de helm te doen waaien.
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: standaard ruiten te verhogen?

Bericht door Joske »

Aha, dank vd reactie is wat duidelijker zo :)

Maar zoals ik het nu gedaan heb zie je boven die "bracket" twee gaten zitten, de bovenste twee (één links en één rechts).
Zit ie dan op die "illegale" stand of is dat pas als je twee gaten links en twee gaten rechts ziet?

Ik heb namelijk de bracket losgehaald en simpelweg hoger gezet, vervolgens de kleine schroefjes weer in de onderste twee gaten en de grote in de bovenste twee. Eigenlijk zoals het al zat.

Zie foto:

Afbeelding
Viki-650A

Re: standaard ruiten te verhogen?

Bericht door Viki-650A »

Joske,
dit is niet de illegale hoogste stand. Dan zie je idd 4 gaten ipv 2 boven de kuiprand. En je hebt 4 boutjes met kleine kop nodig.
Maar omdat je een varioruit met spoiler hebt, zal je in die 4e stand ook al snel vinden dat de ruit teveel klappert bij hobbels en tegenwind. (bij de mijne al bij 100 / 120 kmu)
Standaardruit zonder spoilertje zat stevig tot 160 kmu op 4e stand
Gebruikersavatar
Joske
Berichten: 805
Lid geworden op: vr 24-09-2010, 08:38

Re: standaard ruiten te verhogen?

Bericht door Joske »

Top, dank vd reactie!

Nu bevalt het goed moet ik zeggen. Gee last vd wind, allen wat herrie, maar dat ligt mede aan de goedkope oordoppen en helm.
Plaats reactie