alweer een ruit vraagje.....

vervangingsruiten e.d.
Plaats reactie
Vstrommerd
DL1000 berijder
Berichten: 63
Lid geworden op: do 24-12-2009, 12:33
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: meeuwen (brabant)

alweer een ruit vraagje.....

Bericht door Vstrommerd »

hoi luitjes ik heb de ruiten topic doorspit maar kan één ding eigenlijk niet vinden... :frusty:
ik heb een dl1000 uit 2004 maar nog de versie van voor de facelift en dus géén verstelbaar ruitje maar zo'n vast ding en ben op zoek naar een vermindering aangaande de turbulentie heb nu een standaard ruit gemonteerd maar wat is wijsheid voor een andere ruit die wel werkt of verminderd... (oh ja er komen waarschijnlijk ook andere spiegels op van een aprilla of nieuwe kawasaki) :mrgreen: iemand advies of ervaring van wat wel en wat niet! geld kun je maar één keer uitgeven toch..? groeten :bye:
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: alweer een ruit vraagje.....

Bericht door Wullebolle »

Of je last of niet hebt van turbulentie hangt van zodanig veel factoren af dat er geen mirakelformule bestaat om een ander scherm te kiezen.
Rij je veel drukke snelweg met dus turbulente luchtlagen dan zal je perceptie van last-van-turbulentie heel anders zijn dat iemand die veel tragere rustige weggetjes met stabiele luchtlagen doet. Een pluimgewicht in strak leer zal andere turbulentie ervaren dan een wat groot uitgevallen motard in een flapper textiel jas. Iemand van 2m02 zal dat weer anders aanvoelen dan iemand van 1m67. Met een stille helm zal je kheb-er-last-van drempel verhogen, een luidruchtige klaphelm eerder omgekeerd. Zit je recht op je motor, hang je wat voorover of zit je relax naar achter? enz ....

Ik heb onlangs de 39cm originele vervangen door de 57cm givi. Prima, zonder turbulentie, met nog klein beetje wind, afhankelijk van de rijsnelheid en de stand van het kloontje. Maar ik heb ondertussen een weliswaar klein nadeeltje ondervonden. Als het regent, zit je helm wel grotendeels uit de rijwind-regen maar het vizier komt snel vol met stuifdruppels die er nu niet meer afwaaien: dus ofwel ff hoofd uitsteken in de wind ofwel meer met het vingertje wissen.

Er zij heel grote schermen waarachter je quasi gegarandeerd goed zit, maar die dan naar jouw smaak dan weer niet helemaal esthetisch verantwoord zijn.
En er zijn ook kleinere schermpjes die je vol in de rijwind zetten (als een naked) maar die ook geen turbulentie meer rond je helm geven. Tis ook ene oplossing.

Er is maar EEN manier om te weten of een ander scherm werkt voor jou: proberen!
Spooky Action At A Distance !
Vstrommerd
DL1000 berijder
Berichten: 63
Lid geworden op: do 24-12-2009, 12:33
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: meeuwen (brabant)

Re: alweer een ruit vraagje.....

Bericht door Vstrommerd »

bedankt voor je reactie wullebulle maar vind het nog wat vaag en nu snap ik dat er géén dé oplossing is... maar iedereen praat hier over kloontjes enzo, nu heeft mijn broer ook zo'n kloontje op zijn verstelbare ruit en is hier heel content mee maarja ik heb nu eenmaal zo'n vaste ruit en dan zijn er volgens mijn maar drie opties: lage sport ruit, een hogere ruit dan origineel, of een ruit met zo'n spoilertje dus wat werkt en wat absoluut niet! ben zelf 1.88 m. (de grootste ergenis begint op de snelweg met en boven de 120km/h dan wordt er door turbulentie ongecontroleerd aan mijn hoofd getrokken... naar links en rechts, heb een hjc en een nolan helm en dit maakt géén verschil) iemand..?
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: alweer een ruit vraagje.....

Bericht door Wullebolle »

Tjah ... wat moet ik daar nog meer op zeggen.
Ik ben 1m87, 80kilo, dus doorsnee postuur O:-)
Geen idee hoe hoog een kloontje op een niet verstelbare kuip komt, maar ik kan je wel zeggen dat ik met mijn nieuw scherm in de hoogste stand (vast met 4 vijzen, ik schat dus 5 cm hoger dan de niet verstelbare) met kloontje op de hoogste stand ik figuurlijk een peuk kan roken aan 120/u zonder dat ie vantussen men tanden waait. Tot 160 en wat doorgezakt (maar op zo'n manier dat je het wel een uurtje of 2 volhoudt) is de rest turbulentie heel goed te verdragen.

Kijk, een vstrom is geen ubertoerder hé. Je moet compromissen sluiten.
Dat je het nogal beangstigend aanvoelt aan hoge snelheid met schuddende helm kan ik gerust inkomen. Been there done that hated it.
Met het originele scherm reed ik 110/120 en dat was net te pruimen qua comfort. Sneller was enkel goed voor kortere afstanden. (An sich vind ik 110 trouwens al voldoende, maar das naast de kwestie).

Bij legale snelheden vind ik het toegenomen comfort van kloontje + hoger scherm voldoende.
En bij ferm illegale snelheden hoort trouwens een andere motor.
Wat voor mij werkt, werkt daaarom niet voor jou. Daarvoor zijn er teveel andere parameters in het spel.
Dat turbulentie verhaal, is een spelletje van centimeters. Zo zit je met je kop in de storm, trek je hoofd 10cm in je nek en je zit in een vacuum.

Waart je ne belg die in mijn buurt woonde, twas zo gepiept om ff een ritje te doen en van moto te wisselen om het gevoel te ervaren.
Meschien moet je es op zoek naar een VStrommer-met-hoog scherm in jouw buurt om samen een motor wissel ritje te doen ?
Spooky Action At A Distance !
FrenkieNL

Re: alweer een ruit vraagje.....

Bericht door FrenkieNL »

off-topic: je ruit vastzetten met deze Mad Max pinnen vinden de mannen van de gendarme vast niet leuk.... ?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: alweer een ruit vraagje.....

Bericht door Sparkle Black Peter »

V-Strommerd,

Misschien is dit de oplossing. Een hoge ruit incl. varioscreen voor een DL1000 met vaste ruit.

Afbeelding

Is van MRA.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Vstrommerd
DL1000 berijder
Berichten: 63
Lid geworden op: do 24-12-2009, 12:33
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: meeuwen (brabant)

Re: alweer een ruit vraagje.....

Bericht door Vstrommerd »

is wel een idee wullebulle.... van die tijdelijke motor wissel die nemen we mee!
MAD MAX gaat hem niet worden want de daarbij passende kledingstijl van die bikers spreekt me niet zo aan.. :? :schater:
ik heb nog wat zitten neuzen :!: en is het bedrijf mdi wat..? daar kun je toch ruiten proberen of zo..? iemand daar goede of minder goede ervaringen mee..?
M.H.

Re: alweer een ruit vraagje.....

Bericht door M.H. »

Hoi Vstrommerd,

Ik heb nu 2 keer een ruit gekocht bij MDI.

De eerste keer was voor mijn Honda ST1100; ik ben er toen heen gereden en daar terplekke een ruit van hen op de motor gemonteerd en proef gereden. Dat beviel mij zo goed dat ik deze ruit heb gekocht en er meteen op heb laten zitten. Als service stuurde zijn toen de oude ruit kosteloos naar mij huisadres op.

Nu voor de V-Strom 650 heb ik online de vervanginsruit Flip-up PUIG gekocht bij MDI.
Deze werd na 2 weken bezorgd.
Op zich zit ik redelijk goed uit de wind met deze ruit; wel gemonteerd op de laagste stand, want ik kijk graag over de ruit heen.

En wat turbulentie op de V-Strom betreft zal je altijd wel enige turbulentie blijven houden.
Ik ben ervan overtuigd dat het komt om de afstand rijder <> ruit te ver is; ga maar met je hoofd/helm dichter na de ruit toe, en de turbulentie zal verdwijnen.
Lees maar andere tests van andere All-Roads, en bijna elke motor van dit type heeft hier last van; zelfs ook de allernieuwste Yamaha Tenere.

Succes met je speurtocht.

Groet,
M.H.
Viki-650A

Re: alweer een ruit vraagje.....

Bericht door Viki-650A »

@MH: om even precies te zijn: de turbulentie zal niet verdwijnen als je voorover buigt, maar je helm gaat omlaag en komt daardoor onder die turbulente laag te zitten. Voel maar met handschoen boven de helm, of beweeg linkerhand verticaal omhoog en omlaag middenvoor. Of ga even op de voetsteunen staan; dan komt de helm boven de turb. laag uit.
Overigens eens met je opmerking: afstand ruit - rijder + de hoogte van de bovenrand ruit tov positie van de helm + de vrij verticale stand van de ruit (bijv vgl met grote toermotoren).
Slechte beurt van Yamaha dat ze dat bij een nieuw ontwerp niet goed hebben gedaan; looks zijn blijkbaar belangrijker dan functioneel comfort. Of zou het toch komen omdat hun kleine Japanse testrijders hier gewoon geen last van hebben?
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: alweer een ruit vraagje.....

Bericht door RedStrom »

Op de nieuwe Tiger wordt je ook niet blij van de turbulentie. Snap je eigenlijk niet.
Op de optie lijst staat ook een soort kloontje en een hogere ruit. Ik heb nog geen ervaringen daarover kunnen vinden.

Op het Amerikaanse forum is een speciaal topic over 'buffeting'. Misschien staat daar nog iets bij voor je.
Ik ben er sinds vrijdag junior trooper. 1 vraag stellen en in 1 dag 27 reacties. Beetje meer leden daarginds.
Problemen daar zijn net als hier. Logisch. Maar wie weet.
Kijk op http://www.stromtrooper.com/general-v-s ... y-one.html
:-)} :bye:
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Plaats reactie