Madstad/kloontje+Vario: maar welke stand?

vervangingsruiten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Madstad/kloontje+Vario: maar welke stand?

Bericht door RedStrom »

Ik heb sindskort een Madstad+Vario. Ik ben 1.80 en heb een standaard zadel op een 650.
On nu te voorkomen dat ik alle mogelijke standen ga uitproberen en op een resultaat uitkom dat jullie allang weten, graag jullie hulp.

Wat is voor jullie de beste stand gebleken: ruit hoog, midden, laag, naar je toe gekanteld of juist rechtop, en het flip-upje?
Die recht langs de ruit of boven dichter naar de ruit toe of juist andersom?

Ik heb zelf nagenoeg geen turbulentie, met hoogste stand, half naar me toe, en flippie zo recht mogelijk, dus boven wat meer van de ruit afstaand.
Maar dit is niet de beste stand. Bij verschillende snelheden niet hetzelfde effect. Logisch, waar wat is het beste gemiddelde?

@Viki-650A: zou je hier naar willen kijken? Met je achtergrond en interssante stukken op dit forum, kun je wellicht wat theorie er op los laten.
Ik stuur een PM om te hierop te attenderen.
Alvast bedankt allemaal.
:bye: :-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Madstad/kloontje+Vario: maar welke stand?

Bericht door RedStrom »

Ik heb getest. Afgelopen dinsdag. Lekker warm. Diverse standen, heen en terug over hetzelfde stuk, 180 km totaal.
Steuntje zelf staat in de hoogste stand. Ruithoogte en stand flippie gewijzigd.
Op een weg in Duitsland die niet zo druk is en waar je rustig 60 maar ook wel even 120+ kan rijden.
Ik heb hetzelfde in verkorte vorm ook nog met de Madstad en de standaard ruit gedaan. ZOnder flippie en ander vorm dus.
Ondanks de Madstad geen stand gevonden waar ik prettig geheel zonder turbulentie kon rijden. Reden: vorm van de ruit en de hoogte is te kort.

Een aantal dingen vielen op:
- hoe fijn het is dat de Madstad zo verstelbaar is, en ook tijdens het rijden
- dat er diverse standen zijn dat de turbulentie gewoon weg is (geen geklop meer op je voorhoofd)
- dat dezelfde weg terug een heel andere beleving kan geven (gaat dan vooral over rijwind, niet zo zeer turbulentie)
- dat wind (sterkte en richting) en ander verkeer heel veel invloed heeft en dat de stand of welk ruitje niks uitmaakt
- als zou je het in een windtunnel allemaal optimaal af kunnen stellen, je hebt geen invloed op externe factoren
- last but not least: wat een pretmachientje is de V-Strom toch !!! :D

Conclusie: ik heb echt iets aan de Madstad + Vario. Zeker als het gaat om turbulentie.
Flippie verlengt de ruit en de stand (schuin of recht) lijkt niet veel uit te maken.
Minste turbulentie had ik bij ruit en flippie in hoogste stand en ruit rechtop tot bijna half naar me toe.
Ruit helemaal naar me toe levert toch turbulentie op.
Ik zet het zo dat ik niet tegen flippie aan hoef te kijken, maar er net over heen.
Vizier helemaal open kan, maar vind ik persoonlijk niet geweldig vanwege rijwind/geluid en vliegen etc.
Vizier 2, 3 klikjes open is heel goed te doen. Ook bij 120+.
Ik ga wel met m'n gele filters rijden denk ik. Was nu groen (Alpine Motosafe).

Andere stand is ruit helemaal laag en naar me toe. Flippie wel hoog. Dan zit ik met m'n kop in de rijwind zonder turbulentie.
Klein beetje meer lawaai, maar heel prettig. Vizier kan wel 1-2 klikjes open op hogere snelheid. Beetje naked gevoel.
Je merkt in de lager stand minder van wind en verkeer en van de spiegels.

Spiegels? Ja, spiegels.
Ik heb zonder gereden. Wat mis je die dingen snel zeg.
Ik heb het al eerder gehad over rijwind tussen spiegels en scherm op mijn bovenarm zorgend voor veel geluid onder je oor.
En dan vooral links meer dan rechts vanwege het feit dat de spiegel links meer naar het midden staat dan de rechter.
Haal de spiegels er af en je bent het grootste gedeelte kwijt! Het scheelt echt. Let wel: ruit in de hoge stand.
Zet je de ruit in de laagste stand en naar je toe dan staat die al bijna lager dan je spiegels.
Ook dan merk je verschil, maar lang niet zoveel. Maar in die stand heb je ook niet zoveel last.
Met de ruit in de hoogste stand en de spiegels er af, merk je ook minder van windvlagen en ander verkeer.
Het is rustiger en evenwichtiger achter de ruit.
Het is een combinatie van zaken. Extern: wind, verkeer, waar je niets aan doet.
Maar de hoogte en stand van de ruit en spiegels kun je wel wat aan doen.
Turbulentie is weg en rijwind is ook te beinvloeden. De beleving kun je met andere oordoppen ook nog regelen.

Mijn instructeur heeft nog ER6n spiegels liggen omdat hij die vervangen heeft door Honda spiegels waar je wel wat in ziet op de Kawa.
Die ga ik binnenkort testen op de V-Strom
Verder overweeg ik toch nog om een MDI touring ruit te proberen samen met de Madstad. Die is 51 cm hoog. En dat scheelt nog meer.
En ziet er beter uit dan zo'n ruitje met flippie voor je neus.

Dat was voordat ik de spiegels wilde terug zetten. Toen was er nog budget te besteden.
De motor stond heel, heel, heel iets op een helling op de zijstandaard.
Ik wilde iets onder het zadel halen en boem daar ging ie. :oops: :cry: :oops: :cry: :oops: :cry: :oops:
Viel op de linker kant. Knopje van linkerkoppelinghendel af, linker richtingaanwijzer kapot (alleen zwarte kapje), handkap en middenbok iets beschadigt.
Ik had me voorgenomen om alles te doen zoals het me geleerd was. Ik doe het 1 keer niet (middenbok, vlakke weg) en na 5 weken rijbewijs en 3 weken mijn eerste motor en 2300 km genieten, gaat het mis. Schad evalt mee, maar toch. Ik BAAL, BAAL, BAAL er goed en nog steeds van.
Hoor ik nu bij de sukkels of bij de club van dat overkomt ons bijna allemaal wel eens :?:
En hij wilde niet meer starten. En daar sta je in Duitsland te tieren en te vloeken op jezelf, badend in het zweet in je motorpak met een 220+ kg motor.
Als 'straf' mocht ik naar huis lopen had ik mezelf al beloofd. Maar de V-Strom in z'n 4 gezet en aangeduwd. Na 4 pogingen deed ie het.
Thuis bleek het stekkertje aan de koppelingshendel los te zijn geraakt. Die vastgezet ne starten gaat weer als vanouds.
Toen naar Motoport. EUR 49,31 voor een complete richtingaanwijzer. Alleen het zwarte kapje kon niet.
Koppelingshendel laat ik nog even zitten tot in een goedkope vind. Het afgebroken knopje ligt naast de sleutels als herinnering.
Ik baal nog steeds en moet zeggen dat ik dinsdag de motor aan de kant gezet heb en er vanwege de hitte niet meer op gereden heb.

In ieder geval turbulentie-vrij en weet nu uit ervaring dat de spiegels wel degelijk uitmaken.
:bye: :-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
Wullebolle
DL1000 berijder
Berichten: 1379
Lid geworden op: za 02-05-2009, 18:33
Mijn motor is een: DL1000, 2008.
Woonplaats: Belgische kust

Re: Madstad/kloontje+Vario: maar welke stand?

Bericht door Wullebolle »

RedStrom schreef:...
Hoor ik nu bij de sukkels of bij de club van dat overkomt ons bijna allemaal wel eens :?:
Welcome to the club. Ooit vallen ze allemaal wel es om, sommigen vroeg, anderen pas na jaren. Maar omvallen doen ze uiteindelijk allemaal.
Ik ken iemand die het tijdens zijn allereerste pompbeurt op kmstand 00005 !!!! tegenkwam. En zelf had ik het pas na 40.000km (op een yamaha) toen ie na een paar weken zomerslaap in men garage na het starten van zen jiff rolde door klevende koppelingsplaten.
Niet teveel balen. Daar heb je niets aan.
Gewoon de boel wat repareren en een kras als welverdiende oorlogswonde blijven koesteren.

Een gans verhaal, goede studie, wijze conclusies.
Ik hou het op de originele ruit zo rechtop mogelijk in allerhoogste stand met kloontje. Turbulentie vrij tot 130km/u, en aangezien ik toch niet sneller wil rijden...

:bye:
Spooky Action At A Distance !
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Madstad/kloontje+Vario: maar welke stand?

Bericht door RedStrom »

Dank je Wullebolle.
Troostende woorden van over de grens.
Voor mij in ieder geval een les om toch gewoon te doen wat me geleerd is.
'T is wel een ding van 200+kg, geen bromfiets.
Achteraf valt (!) de schade nog mee.
Maar eerst moet ik op vakantie met de hele familie en dus met het koekblik.
Dus vanmiddag voorlopig voor het laatst rijden. Het is hier mooi weer, niet te warm. Dus de hoes gaat er weer af.
:bye: :-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Viki-650A

Re: Madstad/kloontje+Vario: maar welke stand?

Bericht door Viki-650A »

Ik kom er hoe langer hoe meer achter dat turbulentie toch een lastig verschijnsel is.
Zou elk forumlid dat erover post hetzelfde bedoelen, of hetzelfde probleem bedoelen?
- lawaai: turbulentie, een turbulente stroming, betekent een niet laminaire luchtstroom die lawaaierig is om je hoofd/helm dan een laminaire luchtstroom
- schudden van hoofd/helm: door een aerodynamisch verschijnsel dat met wervelingen (dus ook een niet laminaire stroming) te maken heeft.

Van het lawaai heb ik zelf altijd last.
Het tweede heb ik tot nu toe twee keer gehad en (toeval of niet) beide keren met m'n jongste dochter achterop. Dan zakt Viki natuurlijk ietsje verder door de achtervering (ik laat de instelknop gewoon staan, ik ben 75 kg zij ruim 20% minder, beiden excl motoruitrusting) en blijkbaar zorgt de dan net even ietsje schuinere stand van de hele motor (en dus scherm en spiegels) ervoor dat die wervels dan optreden. Omdat het helmschudden zowel heen als terug optrad, is windrichting uitgesloten als oorzaak.
EN: De eerste keer zat er een (weet niet meer welk) scherm op, maar de tweede keer reed ik zonder scherm; daardoor zou ik denken dat de spiegels eerder het kopschudden (de bewuste wervels) veroorzaken dan het scherm...

Conclusie: optimale stand van vario en madstad/kloon zal ook nog afhangen van zonder/met passagier en/of andere bagage rijden (en instelling achtervering):
ofwel individueel vaststellen d.m.v. trial & error
Over 'error' gesproken: wat een vreselijk moment moet dat zijn als je je motor niet meer kan houden; sterkte
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Madstad/kloontje+Vario: maar welke stand?

Bericht door RedStrom »

Vandaag eindelijk met ER6n spiegels (Kawasaki) gereden.
Er is merkbaar verschil. De stroom lucht die aan de zijkant van de ruit via de spiegel op de arm komt heeft geen last van de spiegel meer.
En dat is veel prettiger. Je merkt het echt. Veel natuurlijker, minder horten en stoten.

Tijdens testen vandaag met de verschillende spiegels bleek wederom dat met andere spiegels, en madstad+vario, geen turbulentie mogelijk is.
En wat rijd dat prettig zeg :P :P Het goede van de madstad+vario is dat je die naar de omstandigheden kan aanpassen.
Spiegels, madstad, vario: ze werken echt !!! Ik ging wel steeds sneller rijden. Waar eerst 100 veel was, rij je veel makkelijker 120-130.
Ik heb inmiddels in mijn helm iets achter de wangkussens gedaan zodat die nog beter aansluiten. Scheelt geluid.
Ik heb mijn gele ipv groene oordopjes in (die Alpine motosafe dingen). Hoor je de motor nog steeds lekker.
Al wat al: WAT EEN PRET !!! :mrgreen:

Echter vandaag bleek ook weer: ook al heb je alles goed, het blijft altijd een spel met de wind (hard, zacht, van voren, opzij of achteren), voorliggers (Fiat 500 of bus). Dan kan er toch wel turbulentie ontstaan in de zin dat je de letters op borden niet goed kunt lezen. Draai je de bocht om, of rij je langzamer of sneller, dan kan het weg zijn.
Ik ben nu helemaal happy met m'n spiegels, madstad, vario en helm en dus met mijn V-Strom.
Topkoffer zit er sinds vandaag ook op. Ik ben er helemaal klaar voor. Laat de kilometers maar komen.
:bye: :-)}
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Djustmie

Re: Madstad/kloontje+Vario: maar welke stand?

Bericht door Djustmie »

zo, na de zoekfunctie gebruikt te hebben op kloontje
vond ik meer dan 1500 resultaten.

dus maar eens even de zoekterm aangepast tot ''welke stand kloontje''

nog maar 31 resultaten over
dwz wat in dit topic en wat in
http://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f ... A6#p104174

in het laatste topic staat niemand met mijn lengte (1.93mtr) EN gewicht (ONGV 95 KG)
dus kom hier weer terug.

dus net als redstrom in deze openingspost al formuleerd wil ik ook het wiel niet opnieuw uitvinden
en ben ik benieuwd hoe jullie je kloontje hebben staan.

ik heb hem pas gekocht en verwacht hem eerdaags binnen, dus heb zo een ding nog nooit in het echt gezien,
wel een vraag.
ik las ooit ook iets over afstandbusjes erbij (zo niet scheurd kuip?)
ruit is dan te verstellen zonder gereedschap?

sorry allemaal wat onduidelijk voor me

gr rene
Gebruikersavatar
John007
DL650 berijder
Berichten: 930
Lid geworden op: wo 30-09-2009, 21:56
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL GT 650 A K7
Woonplaats: Friesland

Re: Madstad/kloontje+Vario: maar welke stand?

Bericht door John007 »

Hoi Rene,

Ik heb een MRA varioscreen scherm en een kloontje en heb hem op de hoogste stand staan.
Ben 1,92 m lang en het bevalt mij prima :duim:
Het kloontje kun je ook op verschillende hoogte's monteren op de motor, ik heb hem op het hoogste staan.
Daarna kun je, je scherm met een stelknop verstellen.
Het is gewoon even uitproberen.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.

:-)} :-)}
DL 650 A Grand touring K7, blauw, Givi valbeugels, kloontje, Stebel Nautilus, MRA varioscreen, Garmin Zumo 660, Gipro SO 4, handvatverw., Wilbers progressieve voorveren, Hyperpro achterveer, Bags Connection Engage XL en Extenda Fenda.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Madstad/kloontje+Vario: maar welke stand?

Bericht door Sparkle Black Peter »

Dag Rene,

Het scherm is gewoon te verstellen ZONDER gereedschapskist. Er zitten 2 'sterknoppen' op waarmee je het scherm versteld. (niet onder het rijden) Zowel in hoogte als de 'hoek' van het scherm. Wat de beste stand is? dat kun je zelf het beste uitproberen. Bij Kloontje zijn nooit afstandbussen geleverd. Ook dat de kuip kapot zou gaan is mij nieuw. Heb 6 jaar met Kloontje gereden en nergens last van gehad. Heb nu een Air-Flow scherm, dus geen Kloontje meer nodig.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Djustmie

Re: Madstad/kloontje+Vario: maar welke stand?

Bericht door Djustmie »

bedankt voor de input.

heb de eerste dagen nog geen tijd om het
(inmiddels ontvangen) kloontje te monteren.

Als het erop zit laat ik wel weten hoe het bevalt.

gr
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Madstad/kloontje+Vario: maar welke stand?

Bericht door Ebrostrom »

@ Djustmie:
toevallig iemand met goed vergelijkbare maten: (192cm en 92kg).

Ik heb een kloontje en varioscherm (dus met spoilertje) én een verhoogd 1000 zadel.
Door dat zadel zit ik dus ook nog eens erg hoog.

Lange tijd heb ik het kloontje en scherm hoog en vrij recht gehad. Toch nog wel wat last van 'wervel'wind en 'turbulentie'.
Maar ja kunt niet alles hebben. Ik hoorde de motor wel heel erg goed (das mooi meegenomen zonder peashooter).
Maaaaar ik vond ook dat de motor vrij zenuwachtig was en had het gevoel dat ik minder druk op de voorband had door dat geschut.

Nu heb ik de ruit met het kloontje iets naar beneden geschoven en iets minder stijl gezet (meer gekanteld).
Ja, ik zit nu juist meer in de wind (suizen op de helm) maar wat rijdt dat relaxed. De voorkant is nu veel stabieler en geeft nog meer vertrouwen. Heel smooth allemaal. Daarnaast rij ik nu gemakkelijker iets harder / te hard (alsof t meer gestroomlijnd is).

En tegen inhalende busjes of dikke SUV doe je niets, die laten gewoon veel wervelingen achter. DUS snel eraan voorbij en vol in de open wind..... :mrgreen:
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Djustmie

Re: Madstad/kloontje+Vario: maar welke stand?

Bericht door Djustmie »

heb het kloontje vandaag gemonteerd, had er echt geen tijd voor om het eerder te doen.
(het hele weekend feest gehad, en daardoor gister geen zin :D )

Heb het nu dus op de hoogste en rechste stand staan (ook de beugels in de onderste
gaten vast gezet dwz in de hoogste stand)

Zal morgenavond al laten weten hoe dat bealt.

wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
Shifty
DL1000 berijder
Berichten: 165
Lid geworden op: zo 10-06-2012, 17:56
Mijn motor is een: CRF1000DH '17

Re: Madstad/kloontje+Vario: maar welke stand?

Bericht door Shifty »

Zo heb ik het ook. Alles hoog en steil.

Bevalt goed.
Ben 1.94m.
Djustmie

Re: Madstad/kloontje+Vario: maar welke stand?

Bericht door Djustmie »

Ik heb het ruitje nu hoog laag recht en schuin gehad
maar het maakt imo allemaal niet zo veel uit.
dwz geen turbulentie, maar wel de helm vol in de wind
en dat was ook al zo zonder kloontje :oops:

het flip up spoilertje maakt ook niet veel uit in stand
wel dat t erop zit

ik heb de strom nieuw gekocht vorig jaar maar het lijkt wel
of ik een ander (niet orgineel ????) heb als wat ik hier op de
meeste foto s zie.
dwz kleiner en scherper gesneden (en heel donker getint)
ipv helder en rond.

mischien dat , dit ruitje opzich dan al turbulentie voorkwam ?



toch bedankt voor de gegeven input
Plaats reactie