De wanhoop nabij....!!

vervangingsruiten e.d.
Snipes

De wanhoop nabij....!!

Bericht door Snipes »

Beste mede forumers,

Ik ben inmiddeld de wanhoop nabij aangaande de turbulentie. Ik heb inmiddels vanalles geprobeerd om van de turbulentie af te komen. Ik heb inmiddels 4 verschillende schermen (origineel, vario, v-stream en een zelfbouw sportscherm) geprobeerd. Ik heb alle verschillende schermen geprobeerd met kloontje in diverse standen en hoogte's. Ook heb ik alle schermen geprobeerd met de originele steun en ik ben zelfs met tape bezig geweest om bepaalde hoeken dicht te maken. Vervolgens zonder spiegels en handkappen, met spiegels en zonder handkappen, zonder spiegels en met handkappen en niets maar dan ook niets helpt. De beste oplossing tot nu toe is het rijden zonder scherm, spiegels en handkappen. De windstroom is dan dragelijk echter heeft het nadeel dat je veel wind vangt wat vervelend begint te worden voor rug en armen boven de 100 kmpu.

Ik weet het echt niet meer en zelfs de gedachte om mijn net aangeschafte (4 maand terug) dl1000 weer in te ruilen is al door mijn hoofd geschoten. Ik zou dit echt heel erg jammer vinden want de dl rijdt en stuurt fantastisch. Ik wordt alleen echt wanhopig van de turbulentie want dit verziekt mijn rijden op de dl heel erg.

Zijn er nog mensen die mij enige tips kunnen geven om dit probleem op te lossen.

Voor nog wat gegevens die mogelijk van belang kunnen zijn; ik ben ongeveer 1.95 meter lang, nomaal postuur, dl1000 van 2007 met volgens mij een standaard zadel.

Ik hoor het heeeeeeel erg graag :(
Strombo

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Strombo »

Heel sneu om te horen. Ik wel bang dat als je dat allemaal geprobeerd hebt er niets anders op zit dan een andere motor te kiezen. Een échte tourmachine dan waarschijnlijk. De V-Strom is nu eenmaal geen aerodynamisch wonder. Sterkte met de situatie :!:
:?
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Sparkle Black Peter »

Hoi Snipes,

Welke mogelijkheden hou je dan nog over. Ik heb even gezocht en misschien iets gevonden.
Givi heeft een 'AIRFLOW' (AF260) voor de DL1000. De max. hoogte is, niet schrikken, 65CM. en breed 44CM. het is ook nog in hoogte verstelbaar. http://www.givi.it/Screens--spoilers/AIRFLOW/AF260

Mocht dit niet helpen, ben ik bang dat niets meer helpt. Toch raar, want er zijn mensen van 202cm die geen last meer hebben van de turbulentie na het monteren van Kloontje en/of vario, waaronder ik zelf.

Ik hoop van harte dat het je lukt, zodat je toch nog lekker van de DL kunt genieten.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Strombo

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Strombo »

Hmm... vind het eigenlijk best een mooi scherm. Ben benieuwd of je het gaat proberen.
:D
Snipes

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Snipes »

Ik heb het GIVI scherm bekeken en grote kans dat ik ook dat nog ga proberen. Ik heb een mail verzonden naar de leverancier om te vragen hoe lang de levertijd is van het scherm.

Ik snap zelf ook maar weinig van het feit dat ik de turbulentie niet kan oplossen, ik droom er van om met 100 kmpu met het scherm open zou kunnen rijden. Echter slaat de turbulentie tegen de onderzijde van mijn helm wat als gevolg heeft dat ik mijn hoofd niet stil kan houden en dat het gebulder heel vervelend is. Ik kan boven de 80 kmpu mijn helm niet stil houden en kan ik een kenteken van een auto voor mij (met ruim voldoende afstand) niet lezen zo trilt het. De wind zal dus op één of andere manier tegen mijn lichaam slaan en zo omhoog waaien tegen mijn helm. Het v-stream scherm is hoog genoeg om de wind over mijn helm te laten waaien alleen kan het dus niet voorkomen dat de wind omhoog slaat tegen mijn lichaam.
Korsan

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Korsan »

Had je ook al de variant geprobeerd met je spiegels eraf of andere spiegels erop? Staat hier ook eea over beschreven.
Gebruikersavatar
Dyrck
DL650 berijder
Berichten: 1124
Lid geworden op: za 27-01-2007, 17:20
Mijn motor is een: DL650 'De CAMOleon' (2006) en een DL650A (2019)
Woonplaats: Almere

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Dyrck »

Al eens aan je helm gedacht en de combinatie met kleding?

N.B.
Op een motor heb je nu eenmaal te maken met turbulentie.
Je zit niet in een kooi achter glas, maar vol in de wind en turbulentie hoort er nou eenmaal bij.
Je kunt van alles proberen met schermen en stroomlijnen, maar de bottomline is nu eenmaal dat je met 120 km/uur in een orkaan zit (Zie schaal van Beaufort, http://goo.gl/zsEY ) en dat geeft nu eenmaal turbulentie.
Da's een natuurkundig gegeven en daar doe je niets aan.
Groeten;
Dyrck


VStrom '06: Olive is the New Black
Vstrom '19: Mooi rood is niet lelijk
Snipes

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Snipes »

Korsan schreef:Had je ook al de variant geprobeerd met je spiegels eraf of andere spiegels erop? Staat hier ook eea over beschreven.
Ik heb ook zonder spiegels gereden en dat mocht ook geen oplossing zijn, maar dank voor het meedenken.
Dyrck schreef:Al eens aan je helm gedacht en de combinatie met kleding?

N.B.
Op een motor heb je nu eenmaal te maken met turbulentie.
Je zit niet in een kooi achter glas, maar vol in de wind en turbulentie hoort er nou eenmaal bij.
Je kunt van alles proberen met schermen en stroomlijnen, maar de bottomline is nu eenmaal dat je met 120 km/uur in een orkaan zit (Zie schaal van Beaufort, http://goo.gl/zsEY ) en dat geeft nu eenmaal turbulentie.
Da's een natuurkundig gegeven en daar doe je niets aan.
Kleding en helm heb ik wel aan gedacht ik zou alleen niet weten wat ik daar aan zou moeten passen. Er zijn vast stillere helmen dan mijn Xlite maar dat voorkomt niet dat er turbulentie tegen mij helm slaat. Ik draag een textiel jas die redelijk stug van zichzelf is en prima aansluit op mijn lichaam. Zou leer dan beter zijn qua aerodynamica ?

Ik vindt turbulentie boven de 120 kmpu acceptabel omdat je inderdaad nou eenmaal niet in een auto zit. Echter begint bij mij de turbulentie al extreme vormen aan te nemen vanaf 80 kmpu en dat vindt ik niet acceptabel. De luchtstroom wordt ergens dusdig verstoord dat het erg vervelend is. Zodra ik zonder iets (spiegels, handkappen en scherm) rijdt dan heb ik een constante luchtstroom die zeer acceptabel is alleen weer zwaar voor je handen en rug.
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door TT-Strom »

Hej Snipes,

Vervelend om te horen!

Mijn situatie:
2 meter lang, normaal standaard scherm, kloontje.
Met kloontje op de hoogste stand, geen last van turbulentie. Kan echt tot 120 op de snelweg rijden met vizier open.
Heb een DL650, dat is het enige verschil.
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door PDvD »

Tip: ga eerst net als ik (1.87) dik 5 jaar lang op een veel te kleine motor rijden (in mijn geval een ZZR 600). Daarna merk je niets meer van de turbulentie op je Strom ;)
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Snipes

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Snipes »

PDvD schreef:Tip: ga eerst net als ik (1.87) dik 5 jaar lang op een veel te kleine motor rijden (in mijn geval een ZZR 600). Daarna merk je niets meer van de turbulentie op je Strom ;)
Haha :schater: grappig dat je dat zegt want mijn vorige was een ZZR600 en daar had ik geen last van turbulentie. Door mijn lengte stak ik met mijn hoofd net voorbij het scherm met als gevolg een constante luchtstroom.... Die vlieger gaat dus voor mij helaas niet op.... :D
TT-Strom schreef:Hej Snipes,

Vervelend om te horen!

Mijn situatie:
2 meter lang, normaal standaard scherm, kloontje.
Met kloontje op de hoogste stand, geen last van turbulentie. Kan echt tot 120 op de snelweg rijden met vizier open.
Heb een DL650, dat is het enige verschil.
Mogelijk dat een 650 net even anders in elkaar zit. Heb inmiddels meer reacties gelezen van mensen die een 650 hebben en nergens last van hebben. Nou ben jij weer net wat langer dan mij dus dat verschil zou dan weer opgeheven kunnen zijn. Kloontje in hoogste stand is één open schroefgat boven je kuipje uit heb ik begrepen. Verder heb je hem helemaal omhoog en rechtop staan, maximaal dus ??
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door TT-Strom »

snipes schreef:
TT-Strom schreef:Hej Snipes,

Vervelend om te horen!

Mijn situatie:
2 meter lang, normaal standaard scherm, kloontje.
Met kloontje op de hoogste stand, geen last van turbulentie. Kan echt tot 120 op de snelweg rijden met vizier open.
Heb een DL650, dat is het enige verschil.
Mogelijk dat een 650 net even anders in elkaar zit. Heb inmiddels meer reacties gelezen van mensen die een 650 hebben en nergens last van hebben. Nou ben jij weer net wat langer dan mij dus dat verschil zou dan weer opgeheven kunnen zijn. Kloontje in hoogste stand is één open schroefgat boven je kuipje uit heb ik begrepen. Verder heb je hem helemaal omhoog en rechtop staan, maximaal dus ??
Klopt. Ik wil vandaag nog een stukje gaan rijden en bij motorport leek langs, dus als je ook tijd en zin hebt, kunnen we daar wel afspreken. Ben nu nog even naar de bouwmarkt, dus je hebt nog even tijd om te reageren. Laat anders in een pb even je gsm achter, dan bel ik je even als je ook tijd hebt om iets af te spreken. Kun je het zelf even zien.
Groet!
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Snipes

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Snipes »

Je hebt PB.... (helaas vandaag geen tijd)
RobertB

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door RobertB »

Snipes

Is je helm niet te groot?
Snipes

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Snipes »

RobertB schreef:Snipes

Is je helm niet te groot?
Euh..... Tja zou kunnen denk ik :!: :?:

Mijn helm is een Xlite X-801 maar dat is lastig om aan te passen denk ik (moet wel een dikke kop in kunnen). Begrijp niet helemaal wat jij eventueel als oplossing zou hebben aangaande de grote van de helm maar hoor het graag natuurlijk.
Gebruikersavatar
Framomile
DL1000 berijder
Berichten: 926
Lid geworden op: zo 01-02-2009, 17:05
Mijn motor is een: Dl 1000 zwart dec 2017
Woonplaats: Purmerend

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Framomile »

Hoi Snipes,

Ik (185) rijd zelf met een 650 incl kloontje op de 1 na hoogste stand, overigens een beetje schuin dat lijkt beter af te vloeien bij mij. Mijn helm is een shubert C3 systeemhelm.

Wat ik me afvraag is of het echt turbulentie (beweging) of toch windruis is. Windruis heb ik ook behoorlijk, eigenlijk meer dan ik had gehoopt na het kloontje plaatsen en dat ook al vanaf een 80km p/u. Maar de turbulentie is juist door het kloontje ontzettend afgenomen en dat bulderen tussen je hoofd en je scherm zou veel minder moeten zijn.

Misschien dat het inderdaad toch in je helm zit, je zou er even een van iemand (wel goed passend) kunnen lenen en kijken wat dat doet.Misschien scheelt dat wel heel veel.

Nou succes er mee in ieder geval, de windruis onderdruk ik eigenlijk al heel behoorlijk met mijn oordoppen en de wind in mijn gezicht met 80km p/u vind ik eigenlijk ook wel de charme van het motorrijden.

Hartelijke groet,

Franc
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Redhead »

Snipes schreef: Mijn helm is een Xlite X-801 maar dat is lastig om aan te passen denk ik (moet wel een dikke kop in kunnen). Begrijp niet helemaal wat jij eventueel als oplossing zou hebben aangaande de grote van de helm maar hoor het graag natuurlijk.

Flink veel eten of een goede helm passen :mrgreen: of een helmmuts dragen (bivakmuts)

Als je de helm op hebt en met je hoofd schud mag de helm niet om je hoofd gaan draaien of voor je ogen zakken etc.

gr. Martin
Snipes

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Snipes »

Framomile schreef:
Wat ik me afvraag is of het echt turbulentie (beweging) of toch windruis is. Windruis heb ik ook behoorlijk, eigenlijk meer dan ik had gehoopt na het kloontje plaatsen en dat ook al vanaf een 80km p/u. Maar de turbulentie is juist door het kloontje ontzettend afgenomen en dat bulderen tussen je hoofd en je scherm zou veel minder moeten zijn.

Misschien dat het inderdaad toch in je helm zit, je zou er even een van iemand (wel goed passend) kunnen lenen en kijken wat dat doet.Misschien scheelt dat wel heel veel.
Het is bij mij echt turbulentie omdat mijn hele helm trilt en daarmee dus ook mijn hoofd. Als ik het grootste scherm (V-stream) heb gemonteerd en ik ga iets meer naar voren zitten met mijn hoofd dan is de turbulentie/bulderen weg en houdt ik hooguit wat windruis over. Ik zit dan niet volledig over de tank gevouwen maar net een stukje naar voren. Het is echter wel zo ver naar voren dat het met sturen niet handig is en moet ik dus weer rechtop gaan zitten.

Aangaande de helm heb ik er nog een BMW systeemhelm liggen die ik nog eens ga proberen, mogelijk dat er een verschil is.
White-Rhino Redhead schreef:
Flink veel eten of een goede helm passen :mrgreen: of een helmmuts dragen (bivakmuts)

Als je de helm op hebt en met je hoofd schud mag de helm niet om je hoofd gaan draaien of voor je ogen zakken etc.

gr. Martin
Het ligt niet aan het niet passen van helm, mijn helm past zoals hij zou moeten passen dus het zou dan alleen kunnen liggen aan de grote van de buitenschaal of de vorm hiervan. :wink:
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Redhead »

Lees eens het topic over de spiegels verplaatsen ivm windruis
Snipes

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Snipes »

White-Rhino Redhead schreef:Lees eens het topic over de spiegels verplaatsen ivm windruis
Ook dat heeft de aandacht echter heb ik gereden zonder spiegels en dit is geen oplossing. Zou het breder zetten van de spiegels dan een dusdanig effect hebben dat het mijn probleem op zou lossen ? Het gaat allemaal om de windstroom en volgens mij heeft een spiegel alleen maar een negatief effect op de windstroom.

Ik hoop niet dat ik verkeerd begrepen wordt want alle meedenkende gedachten worden zeer op prijs gesteld.
Capri

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Capri »

Hmmmm, er is een groot verschil tussen windruis en turbulentie.
Ik denk dat turbulentie niet opgelost kan worden door andere spiegels.
Volgens mij is de afstand tussen je hoofd en het scherm de grote boosdoener.
Deze afstand is bij de v-strom vrij groot, als je dichter naar het scherm gaat met je hoofd merk je dat het een stuk rustiger zal worden.
Ik zou niet weten hoe je dat zou moeten oplossen, maar een ander stuur zou mogelijk iets kunnen helpen.
Wel oppassen dat je de zithouding niet te veel verstoord, anders krijg je weer andere problemen zoals rugklachten enz.
Het is maar een brainwave...
Snipes

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Snipes »

Capri schreef:Hmmmm, er is een groot verschil tussen windruis en turbulentie.
Ik denk dat turbulentie niet opgelost kan worden door andere spiegels.
Volgens mij is de afstand tussen je hoofd en het scherm de grote boosdoener.
Deze afstand is bij de v-strom vrij groot, als je dichter naar het scherm gaat met je hoofd merk je dat het een stuk rustiger zal worden.
Ik zou niet weten hoe je dat zou moeten oplossen, maar een ander stuur zou mogelijk iets kunnen helpen.
Wel oppassen dat je de zithouding niet te veel verstoord, anders krijg je weer andere problemen zoals rugklachten enz.
Het is maar een brainwave...
Ik denk inderdaad dat dit een groot gedeelte van het probleem is. Zoals gezegd heb ik veel minder last van turbulentie als ik wat meer naar voren ga zitten. Hoe je dit zou moeten oplossen is een hele mooie vraag. Ik zal hierover nog eens na gaan denken en mogelijk dat er met wat knutselwerk een oplossing gevonden kan worden om deze afstand kleiner te maken.

Ik heb inmiddels het 5e scherm besteld en dat is de GIVI AF260 alleen duurt het een week of 4 voordat deze binnen is.
RobertB

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door RobertB »

heb je al dubbel glas geprobeerd? :schater:
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Joskestiller »

Dag Snipes,

Ik ben 1m90 en heb geen last van turbulentie op mijn DL1000. Bij mij staat een vario in combinatie met het kloontje. Alles in de hoogste stand en het scherm halverwege naar me toe gekanteld zodat er voldoende lucht onder de ruit doorkan.
Met deze opstelling kan ik op de snelweg met mijn vizier open rijden zonder problemen.
Ben je zeker dat je een zadel van een DL1000 hebt en niet het lagere zadel van een 650 of zelfs een verlaagd?
Je kan natuurlijk ook eens het verhoogde zadel van de 1000 proberen.

Veel succes in ieder geval.

Groeten,
Joske
Honi soit qui mal y pense!!
Viki-650A

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Viki-650A »

Heb je mijn stuk dat als bijlage in deze thread zit al gelezen?
http://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f=11&t=5473

Kijk even in paragraaf 6: daar staat wat rijders van verschillende lengte (met 650 of 1000 aan oplossingen op het forum hebben gerapporteerd.

Je komt van een motor waarbij je met je helm in de ongestoorde luchtstroom zat; dan is het verschil des te groter en ook hinderlijker.
Toch denk ik dat ook jij wel een instelling van scherm + kloontje (+eventueel andere spiegels + oordoppen + meer geluiddempende Schubert C3-helm) kan vinden waarbij de turbulentie voldoende hoog over je helm gaat om zowel minder schudden als minder lawaai te hebben.
Capri

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Capri »

Afbeelding
Snipes

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Snipes »

RobertB schreef:heb je al dubbel glas geprobeerd? :schater:
:D De GIVI AF 260 is bijna dubbel glas dus ja wel bijna.....
Joskestiller schreef:Dag Snipes,

Ik ben 1m90 en heb geen last van turbulentie op mijn DL1000. Bij mij staat een vario in combinatie met het kloontje. Alles in de hoogste stand en het scherm halverwege naar me toe gekanteld zodat er voldoende lucht onder de ruit doorkan.
Met deze opstelling kan ik op de snelweg met mijn vizier open rijden zonder problemen.
Ben je zeker dat je een zadel van een DL1000 hebt en niet het lagere zadel van een 650 of zelfs een verlaagd?
Je kan natuurlijk ook eens het verhoogde zadel van de 1000 proberen.

Veel succes in ieder geval.

Groeten,
Joske
Zover ik na kan gaan is het een standaard zadel van de DL1000.....
Viki-650A schreef:Heb je mijn stuk dat als bijlage in deze thread zit al gelezen?
http://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f=11&t=5473

Kijk even in paragraaf 6: daar staat wat rijders van verschillende lengte (met 650 of 1000 aan oplossingen op het forum hebben gerapporteerd.

Je komt van een motor waarbij je met je helm in de ongestoorde luchtstroom zat; dan is het verschil des te groter en ook hinderlijker.
Toch denk ik dat ook jij wel een instelling van scherm + kloontje (+eventueel andere spiegels + oordoppen + meer geluiddempende Schubert C3-helm) kan vinden waarbij de turbulentie voldoende hoog over je helm gaat om zowel minder schudden als minder lawaai te hebben.
Ik heb dit al eens eerder doorgenomen en het zal nog wel een poosje trail and error zijn..... Je hebt zeker gelijk aangaande het verschil tussen mijn vorige motor en de DL aangaande de luchtstroom.

@ Capri; mocht niets meer helpen dat wordt het zoiets denk ik :D

Ik ben via de pb ook nog gewezen op nog een ander scherm van GIVI en dit is de D260ST welke iets eerder in de levertijd zit en is dus ook al besteld. Komen een hoop verschillende schermen te koop als ik de oplossing heb gevonden O:-)

Wordt wel een dure hobby zo langzamerhand......
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Fogel »

Snipes,

Ik herken je problemen. Op dit moment lukt het aardig met een kloontje en een MRA vario scherm. Echter nog niet helemaal super, omdat als ik wat bukte ik helemaal turbulentievrij was dus: het moet beter kunnen. Ik ben een knutselaar dus als ik denk dat het beter kan dan gaan we prutsen. Nu heb ik laatst zo'n hoog Givi scherm gekocht, maar wat is het resultaat: meer turbulentie. WTF! Nu kwam ik op internet deze site tegen http://www.calsci.com/motorcycleinfo/Fa ... Windshield, las wat achtergrond informatie over drukverschillen tussen voor en achterkant op hun site en vergeleek hun scherm met mijn Givi en MRA vario en wat bleek? De MRA ruit heeft onderaan een inkeping waardoor er lucht onderdoor kan stromen en het grote drukverschil tussen voorkant en achterkant grotendeels opheft. Alle schermen van Calsci hebben zoiets. Nu ga ik dus de boor (let op: gebruik NOOIT een HOUTboor maar altijd een METAALboor tijdens boren in plexiglas! houtboor bijt zich ineens vast en grote kans op barst, metaalboor slijpt langzaam meteriaal weg) en decoupeerzaag in mijn Givi zetten en naknutselen wat die Calsci jongens maken.

Ook ga ik er een paar KTM spiegels opzetten want de standaardspiegel zorgen voor veel turbulentie, zeker bij zijwind.

Ik hou je op de hoogte.

Fogel
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Snipes

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Snipes »

Ik heb het verhaal even doorgelezen en het klinkt allemaal erg logisch. Als de oplossing een gat in het scherm is dan ga ik ook boren en zagen. Ik ben zeer benieuwd naar je resultaten en ik hoop dat het de oplossing is. Ik neem aan dat je dezelfde vorm gaat zagen dan in het scherm van Calsci ?
Gebruikersavatar
Hessie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 915
Lid geworden op: do 25-12-2008, 20:22
Mijn motor is een: BMW F900 XR
Woonplaats: Huizen

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Hessie »

"De MRA ruit heeft onderaan een inkeping waardoor er lucht onderdoor kan stromen en het grote drukverschil tussen voorkant en achterkant grotendeels opheft"

Grappig dat ik dit nu lees want sinds ik met migsel en navigatie rij heb ik het idee dat ik veel meer wind, herrie en turbulentie heb!
Nou had ik al het idee :idea: dat de luchtstroom onder de mra ruit door (wat jullie het gat noemen), verstoord wordt doordat de migsel en de navigatie precies aan de achterkant zitten.
Vond het zelf redelijk ver gezocht, maar misschien is het dus wel zo!
Heb inmiddels de ruit een stand hoger gezet en weer ouderwetse gele herriestoppers in.....
Het is nu wel redelijk te doen....

Grt Hester :bye:
doei
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Fogel »

Snipes: Ja, ik ga die Calsci gaten en de onderkant van de ruit zo precies mogelijk namaken. Ik heb nog even gegoogled en ik ontdekte dat Honda Goldwings en Panamericans vaak ook zo'n gat in de ruit hebben.

Hessie: ik had ook zo'n dwarsbalkje gemaakt voor mijn navi en dacht ook, heeeee, meer geraas? nu zit ie op mijn Bags-Connection tanktas op zo'n steun.

Ben op dit moment nog aan het uitzieken (keelontsteking) maar zal zodra ik beter ben, begin ik met knutselen en zal zo snel mogelijk de resultaten posten op het forum. Ik ben zelf ook onwijs benieuwd!!!

Fogel
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Snipes

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Snipes »

@ Hessie; zou logisch zijn als je het verhaal zo hoort. Je kunt dit natuurlijk vrij simpel bevestigen door de migsel even te verwijderen en te kijken of het dan weer over is. Dit zou dan ook bevestigen dat de luchtstroom tussen het scherm en de kuip erg belangrijk is.

@ Fogel; maar snel weer beter worden :D
Gebruikersavatar
JeePeetje
DL650 berijder
Berichten: 295
Lid geworden op: vr 23-02-2007, 15:43
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 Een mooie blauwe
Woonplaats: Biervliet (Zeeuwsch-Vlaanderen)

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door JeePeetje »

ik heb er een sport schermpje op zitten en heb totaal geen last meer van turbulentie. De kop vol in de wind, dus een constante luchtstroom.
Geen last meer van mijn nekspieren en een heerlijk naked-bike gevoel. :-)}
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Fogel »

Forumleden,

Keelonsteking bijna voorbij dus toch maar aan de slag gegaan! (zat al vijf dagen thuis niets te doen.......)
Hup, gaatjes boren, decoupeerzaag (met IJZERzaagje) erin en gaan.

Gelijk er opgezet, standaard bracket (dus geen kloontje) op laagste stand. Eerste resultaat: verbazingwekkend! dit was bij de ongezaagde ruit een niet uit te houden gebulder geweest! Bij 80-90 pas wat lichte turbulentie, maar nog net iets te veel voor het mooie. Dus gelijk ook het kloontje geprobeerd op de onderste twee gaten: nog beter! omdat er nu wat meer lucht onder de ruit door kan en je hem iets naar je toe kunt kantelen.

Maar, Fogel speelt een beetje vals want hij heeft de MRA spoiler van zijn MRA ruit er ook op gezet.... dit lijkt er erg sterk op! we zijn iets op het spoor!

Nu nog wat meer kilometers maken en kloontje op bovenste twee gaten en ik zal een update plaatsen.

Groeten,
Fogel

Fotootje: bij rode lijntjes nog even netjes afwerken.... ;-)

Afbeelding
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Dgr

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Dgr »

Hmm, interessante theorie.
Binnenkort eens kijken wat het scheelt als ik de navi houder demonteer!

Nog een tip voor de afwerking van gezaagde randjes in plexiglas;
Nadat je ze met een vijl of schuurpapiertje hebt afgebraamd, even met een aansteker erlangs om de structuur glad te strijken. (niet te langzaam gaan natuurlijk :o) )
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Fogel »

Dgr,

Check! vuurtje erbij,goeie tip, ik had ze net lichtjes gevijld en geschuurd en zat al na te denken hoe het mooier kon. Je tip komt als geroepen. Eerst even proberen op zo'n afgezaagd stukje :mrgreen:

Fogel
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Redhead »

Kleine Gasvlam met Blauwe vlam. :mrgreen:
Capri

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Capri »

Wel een beetje oppassen met het verwarmen van polycarbonaat :!: er zit namelijk fosgeen in dat is een giftig gas, dus niet binnen doen, maar buiten.....
Wel interessante ontwikkelingen :worship: :worship:
Snipes

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Snipes »

De eerste conclusie lijkt goed te zijn ondanks dat er misschien een beetje gesjoemeld wordt met de spoiler. Ik vraag me alleen af waarom je de onderzijde van het scherm ook ingekort hebt.

Ik moet zeggen dat je "gat" erg goed gelukt is. Heb je dit op een afgewogen hoogte gedaan of schaal één op oog.

Goed bezig in ieder geval :worship:
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Redhead »

Vlammetje is uitsluitend voor PMMA oftewel, Plexiglas, Perspex, etc.

Voor Polycarbonaat c.q, Lexaan etc is het nat maken met een PVC reiniger oftewel MEK (Methylethyleenketon :mrgreen: )
een goede mogelijkheid om de doffe bewerkingen matglanzend te maken.

gr. Martin
Dgr

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Dgr »

White-Rhino Redhead schreef:Vlammetje is uitsluitend voor PMMA oftewel, Plexiglas, Perspex, etc.

Voor Polycarbonaat c.q, Lexaan etc is het nat maken met een PVC reiniger oftewel MEK (Methylethyleenketon :mrgreen: )
een goede mogelijkheid om de doffe bewerkingen matglanzend te maken.

gr. Martin
Oeh, das een goede... ik ging er eigenlijk vanuit dat het plexiglas was.
@ Fogel; misschien beter eerst even testen op het stukje dat je uit hebt gezaagd? :idea:
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Redhead »

Acrylaat is hard.
Lexaan kun je iets afsnijden (krulletje)

Lexaan kan koud gebogen worden :mrgreen:
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Fogel »

Leden,

Ik zal eerst BUITEN brand en hitteproefjes doen met het afgezaagde stuk. Iemand nog een gasmasker in de aanbieding :mrgreen:

@Snipes

Waarom ook een stuk er onder af: ik heb zoveel mogelijk het Calsci ontwerp proberen te volgen en zij hebben een grote hap uit de onderkant genomen en die "space plane" air intake ter hoogte van de bracket. Ik heb de foto van hun site uitgeprint en daarna eigenlijk met schilderstape en zwarte pen zo goed mogelijk de boel nagemaakt op mijn scherm.

Toen ik mijn Giv scherm kocht heb ik er vvrij snel dat MRA spoilertje opgezet, dus die zat er al op maar ik had dat nog niet vermeld. Het resultaat viel namelijk tegen. Het is zowiezo beter dan zonder MRA spoiler maar de grote doorbraak is toch echt de Calsci gaten.

Fogel
Laatst gewijzigd door Fogel op wo 02-06-2010, 15:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Jan Bartels

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Jan Bartels »

Fotootje: bij rode lijntjes nog even netjes afwerken.

hoi Fogel
is het ook mogelijk een foto te plaatsen maar dan van een iets verder afstand.
kunnen we zien hoe het er op een afstandje uitziet
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Redhead »

Hoi, Fogel, ik zie dat er een scheurtje in de hoek van het gat zit.
Heel klein gaatje boren net voorbij het scheurtje EN een druppeltje Choroform of MEK er tegenaan doen.

Om inscheuren van kunststo-fbewerkingen te voorkomen altijd gaatjes in de hoeken boren en dan rond laten. Ook alle gezaagde randen iets schuin schuren/schrapen voorkomt uitscheuren.

gr. Martin
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Fogel »

@Jan,
Wel al fotos gemaakt van een afstandje maar mislukt (onscherp, zag ik niet op dat kleine telefoon)
Dus zal binnenkort nog wat nieuwe fotos maken.

@White-Rhine Redhead:
Is geen scheurtje dat is een krasje (gelukkig!) wel een scherpe blik!!!! dank je wel voor de tips. Ik had zelf ook al in de gaten dat ronde hoeken beter is dan recht (gezaagde) Ik zal het allemaal bijvijlen in de hoeken.
Fogel
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Redhead »

doe maar wegvijlen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Fogel »

wegvijlen ja... got it! :frusty:
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Snipes

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door Snipes »

Fogel schreef: @Snipes

Waarom ook een stuk er onder af: ik heb zoveel mogelijk het Calsci ontwerp proberen te volgen en zij hebben een grote hap uit de onderkant genomen en die "space plane" air intake ter hoogte van de bracket. Ik heb de foto van hun site uitgeprint en daarna eigenlijk met schilderstape en zwarte pen zo goed mogelijk de boel nagemaakt op mijn scherm.

Toen ik mijn Giv scherm kocht heb ik er vvrij snel dat MRA spoilertje opgezet, dus die zat er al op maar ik had dat nog niet vermeld. Het resultaat viel namelijk tegen. Het is zowiezo beter dan zonder MRA spoiler maar de grote doorbraak is toch echt de Calsci gaten.

Fogel
Duidelijk bedankt ! :worship:

Ben benieuwd naar een rijders update zodra je alles hebt afgewerkt en afgesteld.
FastLoe

Re: De wanhoop nabij....!!

Bericht door FastLoe »

Er is een oud ambacht, gebruikt op de klippers van vroeger, ruim voor de komst van windtunnels e.d. Van aerodynamica hadden die kluivenduikers in die tijd ook geen kaas gegeten echter, hadden ze toen wel een Telltale.
Telltale? Ja inderdaad, vrij vertaald, een vertelstaart.

Goed, hoe kan ons dat helben, zou je zeggen. Well, neem een stukje wol, 50cm, plak dit boven aan je scherm en je hebt een Telltale. Als je gaat rijden, zal het touwtje de luchtstroom volgen. Waait het strak, ergens tegen je helm aan, heb je dus geen turbulentie maar wel heel veel wind tegen je helm, alle lucht wordt van het frontale oppervlak, van de kuip van de Vstrom, naar je helm geleid. En da's meer wind als dat er waait, geloof me.

Kromt het touwtje, het wappert omhoog en "bolt" als het ware naar beneden, tegen je helm aan, dan heb je turbulentie. De onderdruk achter je ruit is dan zo groot (t.o.v. de druk voor je ruit) dat de lucht als het ware naar beneden gezogen wordt. Die lucht wil weer weg en zoekt de makkelijkste weg, dat is via de bovenkant, de helm. Dit omdat bij de meeste motorrijders, het hoofd, smaller is dan het bovenlichaam.
Een opening onderaan je scherm maken is dan zinvol, zo verbreek je het vacuum. Het gebruik van een opzetruitje, bovenaan je scherm werkt als en diffuser. Het leidt de luchtstroom niet over je helm heen, maar zorgt ervoor dat een klein deel van de luchtroom onder het opzetruitje doorkan (en zo de onderdruk verstoort) waardoor de grootste luchtstroom, over je opzetruitje heen, niet meer naar beneden gezogen wordt en zo voor turbulentie kan zorgen.

Hieruit blijkt wel dat het opzetruitje niet als verlengstuk van je normale ruit gezien kan worden en de afstelling best wel wat tijd in beslag kan nemen.
Overigens, heb ik op mijn Honda een hele grote voorruit, kan je met 140 nog makkelijk met je helm open rijden (Schubert Concept), da's echt ook niet alles, boven de 120 wordt je al naar voren gezogen, vanaf 140 moet je je af gaan zetten op het stuur en de helmventilatie werkt voor geen meter meer. Kom je met die ruit in vochtig weer terecht..... Pfoeh, geef mij maar wat turbulentie en windgeruis, houdt me scherp en de snelheid acceptabel (tenminste ik blijf net onder de grens dat ik m'n rijbewijs mag houden)
M'n GSX heeft een electrisch verstelbaar ruitje, rustig toerend in de hoogste stand, weinig wind, wel turbulentie, maar acceptabel tot 100 per uur, gaat het harder, gaat het ruitje in de laagste stand, geen enkele vorm van turbulentie meer, wel zit je met de helm vol in de wind maar das met die Schubert tot zo'n 225 per uur goed te doen, daarboven wordt het wat minder comfortabel.

Ook voor de Vstrom zijn er mogelijkheden zat, eerst uit zien te vinden waar het probleem nou precies vandaan komt, een goede probleemanalyse is vaak al de helft van de oplossing
Plaats reactie