Pagina 1 van 1

Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossingen

Geplaatst: ma 29-03-2010, 15:01
door Viki-650A
Hoe komt het toch dat V-Strommers last hebben van turbulentie; een stukje aerodynamica.
Welke andere (deel-)oplossingen zijn er naast de combi vario-ruit-met-kloon:
- zadel (hoger/lager), spiegels/spiegelverbreders, diverse ruiten, ...
- stillere helm en/of oordoppen.

Ik wens je veel leesplezier; commentaar en aanvullingen zijn welkom (komt er tzt een update)

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Geplaatst: ma 29-03-2010, 17:11
door Monsterman
Nog enkele factoren die meespelen in de hoeveelheid turbulentie die je rond je helm krijgt.

De lengte van de bestuurder
lichaamsbouw van de bestuurder (groot of klein bovenlichaam)
originele spiegels of after marked spiegels (je moet je hand maar eens naar je spiegel doen als je aan het rijden bent en dan voel je direct hoeveel turbulentie dat deze teweeg brengen)
het merk en model van de helm dat je hebt
de zithouding (origineel semi-chopper stuur voor een relaxe zithouding of rechter stuur voor een meer aktieve rijstijl)
...

Ik heb zelf een varioscherm met kloontje en spiegels van een Tuono op mijn Vstrom staan en nu heb ik bijna geen last meer van turbulentie rond mijn helm. Ik kan nu gerust tegen +130km/uur het vizier van mijn helm opendoen zonder dat ik last heb van de rijwind of turbulentie die rond mijn helm vliegt.

Niet dat ik tegen die snelheden met het vizier open rij, maar ik dat was bij mij een goede test om te zien hoe het met de turbulentie gesteld was. Toen ik nog met het originele scherm reed klapte mijn vizier al toe door de turbulentie rond mijn helm van zodra ik sneller als 80km/uur reed. Ik heb trouwens ook altijd oorstoppen in als ik met de motor rij.

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Geplaatst: ma 29-03-2010, 17:57
door Viki-650A
Heb je een foto van die spiegels? Of staat die al ergens op het forum? Partnummers misschien?
Ik ben andere spiegels maar 1 of 2 keer eerder (op het VS-forum dacht ik) tegengekomen als deel van de oplossing. Heb je ook wel eens met de standaardruit/-bracket en alleen de spiegels getest; dat hielp dan niet genoeg blijkbaar?

Je noemt nog:
Monsterman schreef:1 De lengte van de bestuurder
2 lichaamsbouw van de bestuurder (groot of klein bovenlichaam)
3 originele spiegels of after marked spiegels (je moet je hand maar eens naar je spiegel doen als je aan het rijden bent en dan voel je direct hoeveel turbulentie dat deze teweeg brengen)
4 het merk en model van de helm dat je hebt
5 de zithouding (origineel semi-chopper stuur voor een relaxe zithouding of rechter stuur voor een meer aktieve rijstijl)
maar in mijn (best wel lange) stuk staan alle punten die je noemt :)
Tenzij je met "2 lichaamsbouw groot/klein bovenlichaam" niet relatief korte resp lange benen bedoelt, maar het hebt over de breedte van de schouders; dat is een nieuwe variabele voor mij, maar ik ben hem nog niet tegengekomen.

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Geplaatst: ma 29-03-2010, 18:29
door Monsterman
Viki-650A schreef:Heb je een foto van die spiegels? Of staat die al ergens op het forum? Partnummers misschien?
De foto staat in onderstaand topic.

http://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f=13&t=4454

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Geplaatst: ma 29-03-2010, 19:25
door SWR
Ik heb een Amerikaanse V-Strommer gezien met een aparte voorruit.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=plb8_f5DpjE[/youtube]

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Geplaatst: ma 29-03-2010, 20:49
door Margon
Mooi groot scherm.
Der zit een raar gat in van voren?

winkel http://www.bikespareparts.nl/mww/index. ... 17&lang=NL

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Geplaatst: ma 29-03-2010, 21:02
door Monsterman
Dat raar gat in onderaan het scherm is om de onderdruk achter het scherm te verminderen. Bij de eerste generatie van de honda Deauville kon je ook een vervangruit met zo'n gat erin kopen.

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Geplaatst: ma 29-03-2010, 22:09
door Frank
pfff, wat een kletskous zeg... :shock:

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Geplaatst: ma 29-03-2010, 22:23
door RvGS
Dat is nu precies wat Thea ook zei tijdens de Sjokotoer over iemand hier op het forum, zeg niet wie maar het begint met een F. . . :schater: :schater: :schater:

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Geplaatst: ma 29-03-2010, 22:24
door Frank
BlackstromNL <--> RvGS schreef:Dat is nu precies wat Thea ook zei tijdens de Sjokotoer over iemand hier op het forum, zeg niet wie maar het begint met een F. . . :schater: :schater: :schater:
Dat geloof ik niet... zou ze nooit zeggen... :evil:

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Geplaatst: ma 29-03-2010, 22:39
door Orange Girl
Frank schreef:
BlackstromNL <--> RvGS schreef:Dat is nu precies wat Thea ook zei tijdens de Sjokotoer over iemand hier op het forum, zeg niet wie maar het begint met een F. . . :schater: :schater: :schater:
Dat geloof ik niet... zou ze nooit zeggen... :evil:

Jammer maar helaas hij moest dit echt van mij zeggen. De hele weg naar Brabant en tijdens de tour klonk het zo.....:bye:

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Geplaatst: ma 29-03-2010, 22:47
door Frank
Jahoor... ik kan ook als Petra inloggen en dingen over jou vertellen... :mrgreen:

Nu weer ONTOPIC: Turbolentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossingen!

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Geplaatst: ma 29-03-2010, 22:48
door RvGS
Mooi :o) . . . :arrow: Afbeelding. . . :arrow: Tubulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossingen
Viki-650A schreef:Hoe komt het toch dat V-Strommers last hebben van turbulentie; een stukje aerodynamica.
Welke andere (deel-)oplossingen zijn er naast de combi vario-ruit-met-kloon:
- zadel (hoger/lager), spiegels/spiegelverbreders, diverse ruiten, ...
- stillere helm en/of oordoppen.

Ik wens je veel leesplezier; commentaar en aanvullingen zijn welkom (komt er tzt een update)

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Geplaatst: di 30-03-2010, 13:31
door Dgr
Viki-650A schreef:Hoe komt het toch dat V-Strommers last hebben van turbulentie; een stukje aerodynamica.
Welke andere (deel-)oplossingen zijn er naast de combi vario-ruit-met-kloon:
- zadel (hoger/lager), spiegels/spiegelverbreders, diverse ruiten, ...
- stillere helm en/of oordoppen.

Ik wens je veel leesplezier; commentaar en aanvullingen zijn welkom (komt er tzt een update)
Viki-650A schreef:in mijn (best wel lange) stuk staan alle punten die je noemt :)
Je hebt 't over veel leesplezier en een lange stuk tekst, maar ik zie 5 regels tekst staan. Mis ik iets?

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Geplaatst: wo 31-03-2010, 00:34
door Sparkle Black Peter
Viki-650A,

Ik heb een aantal jeren geleden de TU in Delft en het Airospacecentrum benaderd, om een windtunneltest te laten doen met een V-Strom. Allemaal vanwege de turbulentie en resonatie. Dit is bijna onmogelijk werd mij verteld. De test natuurlijk wel, maar de data die deze test zou opleveren is sterk persoonsafhankelijk. Dit heeft te maken met de reeds bovengenoemde factoren maar ook de omgeving is van grote invloed op de wind. Denk daarbij aan bomen, open vlakte, verkeer, en niet te vergeten het weer.

Er zou dus nooit een 'standaard' resultaat uit de test komen die iedereen kon gebruikt om het probleem op te lossen.

met groet,

Dr, Prof, Ir, Mg, Peter :)

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Geplaatst: za 03-04-2010, 17:31
door Jokapo
moeten we maar met meerdere lengtes mensen gaan waar kan ik me aanmelden O:-)

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Geplaatst: di 06-04-2010, 00:09
door SWR
Vandaag een XTX gereden.
(helemaal geen turbulentie)

Ik denk dat de spiegels toch echt de grootste boosdoeners zijn op de DL.

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Geplaatst: za 10-04-2010, 17:20
door TooTall
SWR schreef:Ik denk dat de spiegels toch echt de grootste boosdoeners zijn op de DL.
Zo, ben je zeker? :mrgreen:

Ik heb alvast mijn oplossing gevonden voor de turbulentie...

KLIK

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Geplaatst: di 13-04-2010, 23:43
door Viki-650A
Ben ik de bijlage vergeten of is ie spontaan verdwenen?

Het is zeker waar dat elke rijder anders is en er ook geen twee Stroms hetzelfde zijn. Wat mij betreft is er ook niet 1 oplossing die bij iedereen het probleem oplost, maar in ieder geval heb ik alles wat zoal is uitgeprobeerd bij elkaar geveegd in deze tekst.

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Geplaatst: wo 14-04-2010, 15:45
door Dgr
Viki-650A schreef:Ben ik de bijlage vergeten of is ie spontaan verdwenen?
Ik heb de bijlage nooit gezien in de startpost, vandaar mijn opmerking van een tijdje terug...
Maar wat een bron aan informatie! M'n complimenten :D

Heb binnenkort ook een MRA Vario die ik komende winter wil gaan inzetten. Zodra ik testresultaten heb laat ik 't weten.

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Geplaatst: zo 18-04-2010, 00:37
door TooTall

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Geplaatst: do 27-05-2010, 22:04
door Redhead
Hallo Viki, prachtige bijlage met gigantisch veel info.
Veel werk geweest voor allen en de makers.
bedankt

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Geplaatst: do 03-06-2010, 09:08
door rob@firstmove.nl
Hoi allemaal, ben sinds kort in het bezit van een V-Strom DL-650 uit 2009. Fijne motor, alleen: Turbulentie :|

Ook ik ervaar de turbulentie dus als een probleem. Bij eerdere motorfietsen (HD, Goldwing) had ik ook een windscherm maar nooit last van turbulentie.
Of het nu meer door de spiegels komt of door het scherm of door mijn lengte weet ik niet, het zal wel een combinatie van factoren zijn.

Ben 200 cm lang, heb wegens mijn beenlengte een verhoogde buddy-seat gemonteerd evenals spiegelverhogers (onder de orginele spiegels) en heb het scherm met opzetstuk in de hoogste stand geplaatst.

Op dit Forum worden erg veel suggesties gedaan, maar ik heb nu zoiets van: OK, hoe maak ik de juiste keuze zonder als te veel ge-experimenteer en hoge kosten. Zou hierover graag wat adviezen horen en wil eigenlijk ook graag jullie oplossingen komen bewonderen..
Zelf woon ik in Zeist, als het lukt kom ik graag een keertje langs..reacties dus welkom

Groeten van Rob