Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossingen

vervangingsruiten e.d.
Plaats reactie
Viki-650A

Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossingen

Bericht door Viki-650A »

Hoe komt het toch dat V-Strommers last hebben van turbulentie; een stukje aerodynamica.
Welke andere (deel-)oplossingen zijn er naast de combi vario-ruit-met-kloon:
- zadel (hoger/lager), spiegels/spiegelverbreders, diverse ruiten, ...
- stillere helm en/of oordoppen.

Ik wens je veel leesplezier; commentaar en aanvullingen zijn welkom (komt er tzt een update)
Monsterman

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Monsterman »

Nog enkele factoren die meespelen in de hoeveelheid turbulentie die je rond je helm krijgt.

De lengte van de bestuurder
lichaamsbouw van de bestuurder (groot of klein bovenlichaam)
originele spiegels of after marked spiegels (je moet je hand maar eens naar je spiegel doen als je aan het rijden bent en dan voel je direct hoeveel turbulentie dat deze teweeg brengen)
het merk en model van de helm dat je hebt
de zithouding (origineel semi-chopper stuur voor een relaxe zithouding of rechter stuur voor een meer aktieve rijstijl)
...

Ik heb zelf een varioscherm met kloontje en spiegels van een Tuono op mijn Vstrom staan en nu heb ik bijna geen last meer van turbulentie rond mijn helm. Ik kan nu gerust tegen +130km/uur het vizier van mijn helm opendoen zonder dat ik last heb van de rijwind of turbulentie die rond mijn helm vliegt.

Niet dat ik tegen die snelheden met het vizier open rij, maar ik dat was bij mij een goede test om te zien hoe het met de turbulentie gesteld was. Toen ik nog met het originele scherm reed klapte mijn vizier al toe door de turbulentie rond mijn helm van zodra ik sneller als 80km/uur reed. Ik heb trouwens ook altijd oorstoppen in als ik met de motor rij.
Viki-650A

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Viki-650A »

Heb je een foto van die spiegels? Of staat die al ergens op het forum? Partnummers misschien?
Ik ben andere spiegels maar 1 of 2 keer eerder (op het VS-forum dacht ik) tegengekomen als deel van de oplossing. Heb je ook wel eens met de standaardruit/-bracket en alleen de spiegels getest; dat hielp dan niet genoeg blijkbaar?

Je noemt nog:
Monsterman schreef:1 De lengte van de bestuurder
2 lichaamsbouw van de bestuurder (groot of klein bovenlichaam)
3 originele spiegels of after marked spiegels (je moet je hand maar eens naar je spiegel doen als je aan het rijden bent en dan voel je direct hoeveel turbulentie dat deze teweeg brengen)
4 het merk en model van de helm dat je hebt
5 de zithouding (origineel semi-chopper stuur voor een relaxe zithouding of rechter stuur voor een meer aktieve rijstijl)
maar in mijn (best wel lange) stuk staan alle punten die je noemt :)
Tenzij je met "2 lichaamsbouw groot/klein bovenlichaam" niet relatief korte resp lange benen bedoelt, maar het hebt over de breedte van de schouders; dat is een nieuwe variabele voor mij, maar ik ben hem nog niet tegengekomen.
Monsterman

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Monsterman »

Viki-650A schreef:Heb je een foto van die spiegels? Of staat die al ergens op het forum? Partnummers misschien?
De foto staat in onderstaand topic.

http://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f=13&t=4454
SWR

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door SWR »

Ik heb een Amerikaanse V-Strommer gezien met een aparte voorruit.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=plb8_f5DpjE[/youtube]
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16-08-2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Woonplaats: s`Gravendeel

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Margon »

Mooi groot scherm.
Der zit een raar gat in van voren?

winkel http://www.bikespareparts.nl/mww/index. ... 17&lang=NL
:-)}650 K7 / L13 / L14/ L15 650 2018 xta geel
Monsterman

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Monsterman »

Dat raar gat in onderaan het scherm is om de onderdruk achter het scherm te verminderen. Bij de eerste generatie van de honda Deauville kon je ook een vervangruit met zo'n gat erin kopen.
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4206
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Frank »

pfff, wat een kletskous zeg... :shock:
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door RvGS »

Dat is nu precies wat Thea ook zei tijdens de Sjokotoer over iemand hier op het forum, zeg niet wie maar het begint met een F. . . :schater: :schater: :schater:
Groet, Robert |
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4206
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Frank »

BlackstromNL <--> RvGS schreef:Dat is nu precies wat Thea ook zei tijdens de Sjokotoer over iemand hier op het forum, zeg niet wie maar het begint met een F. . . :schater: :schater: :schater:
Dat geloof ik niet... zou ze nooit zeggen... :evil:
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Orange Girl

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Orange Girl »

Frank schreef:
BlackstromNL <--> RvGS schreef:Dat is nu precies wat Thea ook zei tijdens de Sjokotoer over iemand hier op het forum, zeg niet wie maar het begint met een F. . . :schater: :schater: :schater:
Dat geloof ik niet... zou ze nooit zeggen... :evil:

Jammer maar helaas hij moest dit echt van mij zeggen. De hele weg naar Brabant en tijdens de tour klonk het zo.....:bye:
Gebruikersavatar
Frank
V-Strom 1050 berijder
Berichten: 4206
Lid geworden op: di 01-07-2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050DE M3 (2023)
Woonplaats: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Frank »

Jahoor... ik kan ook als Petra inloggen en dingen over jou vertellen... :mrgreen:

Nu weer ONTOPIC: Turbolentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossingen!
Groetjes,
Frank
Suzuki V-Strom DL1000 2008 K8 | Suzuki DL1000 2014 L4 | Suzuki V-Strom 1000 2017 L8 | Suzuki V-STROM 1050XT 2020 M0
Suzuki V-STROM 1050DE 2023 M3 | Adventure Pack | Garmin Zumo XT | Viofo MT1 Dashcam | Dunlop TRAILMAX MIXTOUR |
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door RvGS »

Mooi :o) . . . :arrow: Afbeelding. . . :arrow: Tubulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossingen
Viki-650A schreef:Hoe komt het toch dat V-Strommers last hebben van turbulentie; een stukje aerodynamica.
Welke andere (deel-)oplossingen zijn er naast de combi vario-ruit-met-kloon:
- zadel (hoger/lager), spiegels/spiegelverbreders, diverse ruiten, ...
- stillere helm en/of oordoppen.

Ik wens je veel leesplezier; commentaar en aanvullingen zijn welkom (komt er tzt een update)
Groet, Robert |
Dgr

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Dgr »

Viki-650A schreef:Hoe komt het toch dat V-Strommers last hebben van turbulentie; een stukje aerodynamica.
Welke andere (deel-)oplossingen zijn er naast de combi vario-ruit-met-kloon:
- zadel (hoger/lager), spiegels/spiegelverbreders, diverse ruiten, ...
- stillere helm en/of oordoppen.

Ik wens je veel leesplezier; commentaar en aanvullingen zijn welkom (komt er tzt een update)
Viki-650A schreef:in mijn (best wel lange) stuk staan alle punten die je noemt :)
Je hebt 't over veel leesplezier en een lange stuk tekst, maar ik zie 5 regels tekst staan. Mis ik iets?
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Sparkle Black Peter »

Viki-650A,

Ik heb een aantal jeren geleden de TU in Delft en het Airospacecentrum benaderd, om een windtunneltest te laten doen met een V-Strom. Allemaal vanwege de turbulentie en resonatie. Dit is bijna onmogelijk werd mij verteld. De test natuurlijk wel, maar de data die deze test zou opleveren is sterk persoonsafhankelijk. Dit heeft te maken met de reeds bovengenoemde factoren maar ook de omgeving is van grote invloed op de wind. Denk daarbij aan bomen, open vlakte, verkeer, en niet te vergeten het weer.

Er zou dus nooit een 'standaard' resultaat uit de test komen die iedereen kon gebruikt om het probleem op te lossen.

met groet,

Dr, Prof, Ir, Mg, Peter :)
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Jokapo

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Jokapo »

moeten we maar met meerdere lengtes mensen gaan waar kan ik me aanmelden O:-)
SWR

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door SWR »

Vandaag een XTX gereden.
(helemaal geen turbulentie)

Ik denk dat de spiegels toch echt de grootste boosdoeners zijn op de DL.
TooTall

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door TooTall »

SWR schreef:Ik denk dat de spiegels toch echt de grootste boosdoeners zijn op de DL.
Zo, ben je zeker? :mrgreen:

Ik heb alvast mijn oplossing gevonden voor de turbulentie...

KLIK
Viki-650A

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Viki-650A »

Ben ik de bijlage vergeten of is ie spontaan verdwenen?

Het is zeker waar dat elke rijder anders is en er ook geen twee Stroms hetzelfde zijn. Wat mij betreft is er ook niet 1 oplossing die bij iedereen het probleem oplost, maar in ieder geval heb ik alles wat zoal is uitgeprobeerd bij elkaar geveegd in deze tekst.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Dgr

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Dgr »

Viki-650A schreef:Ben ik de bijlage vergeten of is ie spontaan verdwenen?
Ik heb de bijlage nooit gezien in de startpost, vandaar mijn opmerking van een tijdje terug...
Maar wat een bron aan informatie! M'n complimenten :D

Heb binnenkort ook een MRA Vario die ik komende winter wil gaan inzetten. Zodra ik testresultaten heb laat ik 't weten.
Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 550
Lid geworden op: ma 25-05-2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Woonplaats: gem renkum
Contacteer:

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Redhead »

Hallo Viki, prachtige bijlage met gigantisch veel info.
Veel werk geweest voor allen en de makers.
bedankt
rob@firstmove.nl

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door rob@firstmove.nl »

Hoi allemaal, ben sinds kort in het bezit van een V-Strom DL-650 uit 2009. Fijne motor, alleen: Turbulentie :|

Ook ik ervaar de turbulentie dus als een probleem. Bij eerdere motorfietsen (HD, Goldwing) had ik ook een windscherm maar nooit last van turbulentie.
Of het nu meer door de spiegels komt of door het scherm of door mijn lengte weet ik niet, het zal wel een combinatie van factoren zijn.

Ben 200 cm lang, heb wegens mijn beenlengte een verhoogde buddy-seat gemonteerd evenals spiegelverhogers (onder de orginele spiegels) en heb het scherm met opzetstuk in de hoogste stand geplaatst.

Op dit Forum worden erg veel suggesties gedaan, maar ik heb nu zoiets van: OK, hoe maak ik de juiste keuze zonder als te veel ge-experimenteer en hoge kosten. Zou hierover graag wat adviezen horen en wil eigenlijk ook graag jullie oplossingen komen bewonderen..
Zelf woon ik in Zeist, als het lukt kom ik graag een keertje langs..reacties dus welkom

Groeten van Rob
Plaats reactie