Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossingen

vervangingsruiten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Viki-650A
DL650 berijder
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 22:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A-K7
Locatie: Nijmegen

Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossingen

Bericht door Viki-650A » ma 29 mar 2010, 15:01

Hoe komt het toch dat V-Strommers last hebben van turbulentie; een stukje aerodynamica.
Welke andere (deel-)oplossingen zijn er naast de combi vario-ruit-met-kloon:
- zadel (hoger/lager), spiegels/spiegelverbreders, diverse ruiten, ...
- stillere helm en/of oordoppen.

Ik wens je veel leesplezier; commentaar en aanvullingen zijn welkom (komt er tzt een update)
motorrijden is buiten spelen voor oudere jongeren
Viki: bijnaam van de DL650A-K7, Rood, Kappa-48l-topcase (met beschermengel), middenbok, valbeugels, H&B-rek/koffers Junior Winter: handkappen + std-scherm + MRA-spoiler. Zomer: geen scherm/kappen

Gebruikersavatar
Monsterman
Berichten: 123
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 11:53
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A k8
Locatie: Westerlo - Belgie

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Monsterman » ma 29 mar 2010, 17:11

Nog enkele factoren die meespelen in de hoeveelheid turbulentie die je rond je helm krijgt.

De lengte van de bestuurder
lichaamsbouw van de bestuurder (groot of klein bovenlichaam)
originele spiegels of after marked spiegels (je moet je hand maar eens naar je spiegel doen als je aan het rijden bent en dan voel je direct hoeveel turbulentie dat deze teweeg brengen)
het merk en model van de helm dat je hebt
de zithouding (origineel semi-chopper stuur voor een relaxe zithouding of rechter stuur voor een meer aktieve rijstijl)
...

Ik heb zelf een varioscherm met kloontje en spiegels van een Tuono op mijn Vstrom staan en nu heb ik bijna geen last meer van turbulentie rond mijn helm. Ik kan nu gerust tegen +130km/uur het vizier van mijn helm opendoen zonder dat ik last heb van de rijwind of turbulentie die rond mijn helm vliegt.

Niet dat ik tegen die snelheden met het vizier open rij, maar ik dat was bij mij een goede test om te zien hoe het met de turbulentie gesteld was. Toen ik nog met het originele scherm reed klapte mijn vizier al toe door de turbulentie rond mijn helm van zodra ik sneller als 80km/uur reed. Ik heb trouwens ook altijd oorstoppen in als ik met de motor rij.
DL650 V-Strom k8: Valbeugels, V-strom tankpad, bi-xenon, led-standlichtjes, stebel, migsel, Zumo 550,headlight-mask, witte pinkerglaasjes, varioscherm + kloontje, Trax-topkoffer, carterbeschermplaat,

Gebruikersavatar
Viki-650A
DL650 berijder
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 22:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A-K7
Locatie: Nijmegen

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Viki-650A » ma 29 mar 2010, 17:57

Heb je een foto van die spiegels? Of staat die al ergens op het forum? Partnummers misschien?
Ik ben andere spiegels maar 1 of 2 keer eerder (op het VS-forum dacht ik) tegengekomen als deel van de oplossing. Heb je ook wel eens met de standaardruit/-bracket en alleen de spiegels getest; dat hielp dan niet genoeg blijkbaar?

Je noemt nog:
Monsterman schreef:1 De lengte van de bestuurder
2 lichaamsbouw van de bestuurder (groot of klein bovenlichaam)
3 originele spiegels of after marked spiegels (je moet je hand maar eens naar je spiegel doen als je aan het rijden bent en dan voel je direct hoeveel turbulentie dat deze teweeg brengen)
4 het merk en model van de helm dat je hebt
5 de zithouding (origineel semi-chopper stuur voor een relaxe zithouding of rechter stuur voor een meer aktieve rijstijl)
maar in mijn (best wel lange) stuk staan alle punten die je noemt :)
Tenzij je met "2 lichaamsbouw groot/klein bovenlichaam" niet relatief korte resp lange benen bedoelt, maar het hebt over de breedte van de schouders; dat is een nieuwe variabele voor mij, maar ik ben hem nog niet tegengekomen.
motorrijden is buiten spelen voor oudere jongeren
Viki: bijnaam van de DL650A-K7, Rood, Kappa-48l-topcase (met beschermengel), middenbok, valbeugels, H&B-rek/koffers Junior Winter: handkappen + std-scherm + MRA-spoiler. Zomer: geen scherm/kappen

Gebruikersavatar
Monsterman
Berichten: 123
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 11:53
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A k8
Locatie: Westerlo - Belgie

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Monsterman » ma 29 mar 2010, 18:29

Viki-650A schreef:Heb je een foto van die spiegels? Of staat die al ergens op het forum? Partnummers misschien?
De foto staat in onderstaand topic.

http://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f=13&t=4454
DL650 V-Strom k8: Valbeugels, V-strom tankpad, bi-xenon, led-standlichtjes, stebel, migsel, Zumo 550,headlight-mask, witte pinkerglaasjes, varioscherm + kloontje, Trax-topkoffer, carterbeschermplaat,

SWR

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door SWR » ma 29 mar 2010, 19:25

Ik heb een Amerikaanse V-Strommer gezien met een aparte voorruit.


Klik hier om dit filmpje op YouTube te kijken

Gebruikersavatar
Margon
Berichten: 1052
Lid geworden op: zo 16 aug 2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Locatie: s`Gravendeel

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Margon » ma 29 mar 2010, 20:49

Mooi groot scherm.
Der zit een raar gat in van voren?

winkel http://www.bikespareparts.nl/mww/index. ... 17&lang=NL
:-)}

Gebruikersavatar
Monsterman
Berichten: 123
Lid geworden op: do 25 sep 2008, 11:53
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A k8
Locatie: Westerlo - Belgie

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Monsterman » ma 29 mar 2010, 21:02

Dat raar gat in onderaan het scherm is om de onderdruk achter het scherm te verminderen. Bij de eerste generatie van de honda Deauville kon je ook een vervangruit met zo'n gat erin kopen.
DL650 V-Strom k8: Valbeugels, V-strom tankpad, bi-xenon, led-standlichtjes, stebel, migsel, Zumo 550,headlight-mask, witte pinkerglaasjes, varioscherm + kloontje, Trax-topkoffer, carterbeschermplaat,

Gebruikersavatar
Daring Red Frank
Admin - DL1000 berijder
Admin - DL1000 berijder
Berichten: 5514
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 L8 (Glass Sparkling Black)(2017)
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Daring Red Frank » ma 29 mar 2010, 22:09

pfff, wat een kletskous zeg... :shock:
Groetjes,
Frank
___
Suzuki DL 1000 V-Strom L8 (2017) | Glass Sparkling Black | ER6N spiegels | Givi Airflow | Garmin Zumo 590 | Garmin Virb Elite | Schuberth C3 Pro + SRCS | Bridgestone Battlax A40 |

Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1042
Lid geworden op: do 25 aug 2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS | Actual een FGSA
Locatie: N51 56.455 E6 04.925

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door RvGS » ma 29 mar 2010, 22:23

Dat is nu precies wat Thea ook zei tijdens de Sjokotoer over iemand hier op het forum, zeg niet wie maar het begint met een F. . . :schater: :schater: :schater:
Groet, Robert | Der rote Fuerstuhl |

Gebruikersavatar
Daring Red Frank
Admin - DL1000 berijder
Admin - DL1000 berijder
Berichten: 5514
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 L8 (Glass Sparkling Black)(2017)
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Daring Red Frank » ma 29 mar 2010, 22:24

BlackstromNL <--> RvGS schreef:Dat is nu precies wat Thea ook zei tijdens de Sjokotoer over iemand hier op het forum, zeg niet wie maar het begint met een F. . . :schater: :schater: :schater:
Dat geloof ik niet... zou ze nooit zeggen... :evil:
Groetjes,
Frank
___
Suzuki DL 1000 V-Strom L8 (2017) | Glass Sparkling Black | ER6N spiegels | Givi Airflow | Garmin Zumo 590 | Garmin Virb Elite | Schuberth C3 Pro + SRCS | Bridgestone Battlax A40 |

Gebruikersavatar
Orange Girl
Berichten: 25
Lid geworden op: ma 09 feb 2009, 15:30
Mijn motor is een: Kawasaki ER6N

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Orange Girl » ma 29 mar 2010, 22:39

Frank schreef:
BlackstromNL <--> RvGS schreef:Dat is nu precies wat Thea ook zei tijdens de Sjokotoer over iemand hier op het forum, zeg niet wie maar het begint met een F. . . :schater: :schater: :schater:
Dat geloof ik niet... zou ze nooit zeggen... :evil:

Jammer maar helaas hij moest dit echt van mij zeggen. De hele weg naar Brabant en tijdens de tour klonk het zo.....:bye:
Pluk de dag zoals die komt en geniet ervan met volle teugen.......

Gebruikersavatar
Daring Red Frank
Admin - DL1000 berijder
Admin - DL1000 berijder
Berichten: 5514
Lid geworden op: di 01 jul 2008, 15:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 L8 (Glass Sparkling Black)(2017)
Locatie: Hengelo (OV)
Contacteer:

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Daring Red Frank » ma 29 mar 2010, 22:47

Jahoor... ik kan ook als Petra inloggen en dingen over jou vertellen... :mrgreen:

Nu weer ONTOPIC: Turbolentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossingen!
Groetjes,
Frank
___
Suzuki DL 1000 V-Strom L8 (2017) | Glass Sparkling Black | ER6N spiegels | Givi Airflow | Garmin Zumo 590 | Garmin Virb Elite | Schuberth C3 Pro + SRCS | Bridgestone Battlax A40 |

Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1042
Lid geworden op: do 25 aug 2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS | Actual een FGSA
Locatie: N51 56.455 E6 04.925

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door RvGS » ma 29 mar 2010, 22:48

Mooi :o) . . . :arrow: Afbeelding. . . :arrow: Tubulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossingen
Viki-650A schreef:Hoe komt het toch dat V-Strommers last hebben van turbulentie; een stukje aerodynamica.
Welke andere (deel-)oplossingen zijn er naast de combi vario-ruit-met-kloon:
- zadel (hoger/lager), spiegels/spiegelverbreders, diverse ruiten, ...
- stillere helm en/of oordoppen.

Ik wens je veel leesplezier; commentaar en aanvullingen zijn welkom (komt er tzt een update)
Groet, Robert | Der rote Fuerstuhl |

Gebruikersavatar
Dgr
DL650 berijder
Berichten: 738
Lid geworden op: zo 29 jun 2008, 00:47
Mijn motor is een: DL650 K7
Locatie: Breda

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Dgr » di 30 mar 2010, 13:31

Viki-650A schreef:Hoe komt het toch dat V-Strommers last hebben van turbulentie; een stukje aerodynamica.
Welke andere (deel-)oplossingen zijn er naast de combi vario-ruit-met-kloon:
- zadel (hoger/lager), spiegels/spiegelverbreders, diverse ruiten, ...
- stillere helm en/of oordoppen.

Ik wens je veel leesplezier; commentaar en aanvullingen zijn welkom (komt er tzt een update)
Viki-650A schreef:in mijn (best wel lange) stuk staan alle punten die je noemt :)
Je hebt 't over veel leesplezier en een lange stuk tekst, maar ik zie 5 regels tekst staan. Mis ik iets?

Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 6861
Lid geworden op: ma 24 jul 2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Locatie: Bij Tilburg

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Sparkle Black Peter » wo 31 mar 2010, 00:34

Viki-650A,

Ik heb een aantal jeren geleden de TU in Delft en het Airospacecentrum benaderd, om een windtunneltest te laten doen met een V-Strom. Allemaal vanwege de turbulentie en resonatie. Dit is bijna onmogelijk werd mij verteld. De test natuurlijk wel, maar de data die deze test zou opleveren is sterk persoonsafhankelijk. Dit heeft te maken met de reeds bovengenoemde factoren maar ook de omgeving is van grote invloed op de wind. Denk daarbij aan bomen, open vlakte, verkeer, en niet te vergeten het weer.

Er zou dus nooit een 'standaard' resultaat uit de test komen die iedereen kon gebruikt om het probleem op te lossen.

met groet,

Dr, Prof, Ir, Mg, Peter :)
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Gebruikersavatar
Jokapo
DL650 berijder
Berichten: 737
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 20:41
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Locatie: somewhere near

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Jokapo » za 03 apr 2010, 17:31

moeten we maar met meerdere lengtes mensen gaan waar kan ik me aanmelden O:-)
BMW F800ST
Een dag niet geleefd is een dag niet gereden.

SWR

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door SWR » di 06 apr 2010, 00:09

Vandaag een XTX gereden.
(helemaal geen turbulentie)

Ik denk dat de spiegels toch echt de grootste boosdoeners zijn op de DL.

Gebruikersavatar
TooTall
DL650 berijder
Berichten: 237
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 15:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Locatie: Hasselt

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door TooTall » za 10 apr 2010, 17:20

SWR schreef:Ik denk dat de spiegels toch echt de grootste boosdoeners zijn op de DL.
Zo, ben je zeker? :mrgreen:

Ik heb alvast mijn oplossing gevonden voor de turbulentie...

KLIK
Suzuki DL650 ABS K8 - VERKOCHT
Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Gebruikersavatar
Viki-650A
DL650 berijder
Berichten: 133
Lid geworden op: zo 30 sep 2007, 22:03
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650A-K7
Locatie: Nijmegen

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Viki-650A » di 13 apr 2010, 23:43

Ben ik de bijlage vergeten of is ie spontaan verdwenen?

Het is zeker waar dat elke rijder anders is en er ook geen twee Stroms hetzelfde zijn. Wat mij betreft is er ook niet 1 oplossing die bij iedereen het probleem oplost, maar in ieder geval heb ik alles wat zoal is uitgeprobeerd bij elkaar geveegd in deze tekst.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
motorrijden is buiten spelen voor oudere jongeren
Viki: bijnaam van de DL650A-K7, Rood, Kappa-48l-topcase (met beschermengel), middenbok, valbeugels, H&B-rek/koffers Junior Winter: handkappen + std-scherm + MRA-spoiler. Zomer: geen scherm/kappen

Gebruikersavatar
Dgr
DL650 berijder
Berichten: 738
Lid geworden op: zo 29 jun 2008, 00:47
Mijn motor is een: DL650 K7
Locatie: Breda

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Dgr » wo 14 apr 2010, 15:45

Viki-650A schreef:Ben ik de bijlage vergeten of is ie spontaan verdwenen?
Ik heb de bijlage nooit gezien in de startpost, vandaar mijn opmerking van een tijdje terug...
Maar wat een bron aan informatie! M'n complimenten :D

Heb binnenkort ook een MRA Vario die ik komende winter wil gaan inzetten. Zodra ik testresultaten heb laat ik 't weten.

Gebruikersavatar
TooTall
DL650 berijder
Berichten: 237
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 15:46
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL ****
Locatie: Hasselt

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door TooTall » zo 18 apr 2010, 00:37

Suzuki DL650 ABS K8 - VERKOCHT
Yamaha XT1200Z Super Ténéré

Gebruikersavatar
Redhead
DL650 berijder
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 25 mei 2009, 08:46
Mijn motor is een: Suzuki V-strom VX800
Locatie: gem renkum
Contacteer:

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door Redhead » do 27 mei 2010, 22:04

Hallo Viki, prachtige bijlage met gigantisch veel info.
Veel werk geweest voor allen en de makers.
bedankt

rob@firstmove.nl

Re: Turbulentie: oorzaak en alle (?) denkbare deeloplossinge

Bericht door rob@firstmove.nl » do 03 jun 2010, 09:08

Hoi allemaal, ben sinds kort in het bezit van een V-Strom DL-650 uit 2009. Fijne motor, alleen: Turbulentie :|

Ook ik ervaar de turbulentie dus als een probleem. Bij eerdere motorfietsen (HD, Goldwing) had ik ook een windscherm maar nooit last van turbulentie.
Of het nu meer door de spiegels komt of door het scherm of door mijn lengte weet ik niet, het zal wel een combinatie van factoren zijn.

Ben 200 cm lang, heb wegens mijn beenlengte een verhoogde buddy-seat gemonteerd evenals spiegelverhogers (onder de orginele spiegels) en heb het scherm met opzetstuk in de hoogste stand geplaatst.

Op dit Forum worden erg veel suggesties gedaan, maar ik heb nu zoiets van: OK, hoe maak ik de juiste keuze zonder als te veel ge-experimenteer en hoge kosten. Zou hierover graag wat adviezen horen en wil eigenlijk ook graag jullie oplossingen komen bewonderen..
Zelf woon ik in Zeist, als het lukt kom ik graag een keertje langs..reacties dus welkom

Groeten van Rob

Plaats reactie