verstellen ruit ?

vervangingsruiten e.d.
Plaats reactie
RobertB

verstellen ruit ?

Bericht door RobertB »

Geachte forum leden

Sinds kort in het bezit van een V-strom en ik wilde mijn vario screen wat hoger zetten "in afwachting van het kloontje"
Nu blijkt dat ik het schroefdraad van het afdekplaatje aan de voorzijde van de ruit "welke met 1 schroefje vast zit"in een plastic buisje, dol heb gedraait.
Weet iemand hoe ik dit op kan lossen? Ik ben bang dat ik het afdekstripje onderweg verlies.
Verder hoor ik op dit forum wel eens de term "ilegale stand"voor bij komen. Wat bedoeld men hiermee??

alvast bedankt voor de tips.

groet

Robert
Graafie68

Re: verstellen ruit ?

Bericht door Graafie68 »

robert, voor dat dolle gaatje/schroefje.
daar een normale stukje plastic met wat lijm in vrotten, wachten tot het droog is en dan voorzichtig weer het schroefje erin draaien.

en je ruitje kan je normaal hoog en laag monteren ( verschil ongeveer 4 a 5cm ) maar je kan hem ook stiekum met alle 4 de boutjes helemaal boven in vast zetten, dan staat hij gok ik zo'n 10cm hoger. was niet helemaal de bedoeling van sjoesjoekie maar per ongeluk gaat het wel.
leuk om eens te proberen wat de verschijnselen zijn van zo een klein ruitje en toch een wereld van verschil.

succes ermee, en voor straks als je kloontje er is veel plezier ermee.

gr. graafie
RobertB

Re: verstellen ruit ?

Bericht door RobertB »

hallo Graafie

bedankt voor je reactie. Ik ga het zeker proberen met wat knutsellijm en een plastikkie. Moet goed komen denk ik.
Moet je wel eerlijk zeggen dat mijn oude Transalp iets degelijker in elkaar zat. Maar ja, het oog wil ook wat en wat betreft de rijeigenschappen zijn die van de strom beter.
Ik had inderdaad de ruit op zijn hoogste stand gezet maar beviel me niet. Ik vond persoonlijk de ruit teveel trillen. Heb hem dus weer terug gezet en wacht tot het kloontje er is. Maarja, geen geduld he hahahahaha!!

greetz

Robert
Jokapo

Re: verstellen ruit ?

Bericht door Jokapo »

maandag gaat de algemene mail eruit met alle info robert dan kan iedereen aan de slag.
RobertB

Re: verstellen ruit ?

Bericht door RobertB »

Goed om te horen Jokapo!
Ben erg benieuwd.


greets

Robert
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: verstellen ruit ?

Bericht door Sparkle Black Peter »

Robert,

Je plaat waar nu je ruit en afdekstrip op vast zit, heb je straks met Kloontje niet meer nodig. Het afdekstripje (plaatje) zit met een parker in diezelfde plaat geschroeft. Door een iets grotere parker te gebruiken, kun je het ook oplossen.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Brambo.650

Re: verstellen ruit ?

Bericht door Brambo.650 »

Dat klopt ja, dat afdekkapje schroef je vast in zo'n wellnut (rubberen revet/opvulbus met messing moertje) die bij het kloontje geleverd wordt. Het is wel even frutten/klooien, maar uiteindelijk werkt het wel goed. Ik had bij mijn kloontje overigens wel dat er aan de achterkant van de afdekstrip wat materiaal weggesneden moest worden van de centreernok. Waarom weet ik niet meer precies, maar het is nu opgelost.
Viki-650A

Re: verstellen varioruit op stand 4?

Bericht door Viki-650A »

Is ook mijn ervaring:
mijn 'kale' standaardruit staat op de 4e stand wel redelijk stabiel tot 130 km/u opsnelweg
mijn standaardruit met de variospoiler op 4e stand begint bij 80 al te klapperen bij elk hobbeltje.
(het klapperen hangt naast de ruit ook af van windrichting, en -snelheid tov rijrichting en de hoeveelheid oneffenheden in wegdek)

@Robert; ik neem aan dat de illegale of 4e stand je inmiddels duidelijk is?
Ten overvloede: je gebruikt dan de vier bovenste boutgaten in de kuip en niet 2 uit de bovenste 4 en 2 uit de onderste 4 boutgaten. Omdat de steunpunten dichter bij elkaar zitten is de ruit dan automatisch minder stabiel dan in de officiële standen.
1 = 0 cm hoog
2 = + 3 cm
3 = + 6
4 = + 10
RobertB

Re: verstellen ruit ?

Bericht door RobertB »

Hallo Viki,

Het is mij helemaal duidelijk. Bedankt voor de uitleg.
Kloontje lijkt mij de beste oplossing.

groet

Robertb
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: verstellen ruit ?

Bericht door Sparkle Black Peter »

RobertB schreef:Kloontje lijkt mij de beste oplossing.
NATUURLIJK :mrgreen:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Plaats reactie