Turbulent(i)e oplossingen: welke ruit voor welke rijder

vervangingsruiten e.d.
Plaats reactie
Viki-650A

Turbulent(i)e oplossingen: welke ruit voor welke rijder

Bericht door Viki-650A »

Ik heb een poging gedaan te inventariseren welke oplossingen voor de turbulentie zoal tot tevredenheid leiden.
Wat opvalt is dat we niet zo precies die gegevens melden die van belang zijn om een ander meteen in te laten zien of de situatie vergelijkbaar is: zie de vele '?' in de tabel.
Wat moet een ander om goed te kunnen vergelijken eigenlijk weten:
- hoe lang is de berijder,
- eventueel of die relatief lange/korte benen heeft,
- welke V-Strom (want de DL1000/KLV hebben standaaard een hoger zadel)
- bouwjaar voor of na 2004/type K4 (toen is de 3 à 4-voudig verstelbare bracket ingevoerd ipv vaste ruit)
- welke ruit (leverancier, typeno, met/zonder flip-up alias 'vario')
- een kloontje/madstad-bracket ipv standaard kunststof-ding
- een ander dan standaard zadel (bepaalt met de ruglengte en de ruitinstelling hoe de helm tov ruit zit)
- welke instelling van scherm, vario en kloon jou tot een blije rijder maakt,
- bijzonderheden/aanvullende turbulentieoplossingen (welke stille helm, oordoppen).

Jullie mogen me pb sturen met deze gegevens dan zal ik bijgaande lijst aanvullen en posten.
Viki-650A

Re: aangevuld overzicht:motor/lengte/ruit/kloon?/opm.

Bericht door Viki-650A »

Dag medeStrommers en toekomstige Strommers,
hierbij een aangevulde lijst.
Kijk even of je gegevens erin staan.
Van 52 berijders is bekend: motor/lenge en ruitconfiguratie(type ruit, kloon of niet, evt hoogte zadel) met opmerking of het turbulentieprobleem oplost of niet.
Van ongeveer 30 zijn de gegevens incompleet.

mede-Strommers:
Kijk of je gegevens erbij staan: stuur me mail of PB als je wilt wijzigen of aanvullen.
Sta je er niet bij: stuur bericht.

Nieuwe Strommers (kopen dat ding, maar let op het enige echte comfortprobleem van deze fiets):
Kijk bij het type naar berijders met ongeveer je lengte wat voor ruitconfiguratie ze hebben. Maak een proefrit, liefst met die configuratie, maar spreek af dat de dealer in ieder geval zonder meerkosten zorgt voor een configuratie die 'werkt'; dat wil zeggen: eentje waarbij je niet met je helm volop in de zeer lawaaierige turbulente luchtlaag zit die vanaf het (standaard-) scherm komt waaien.
Veel rijpezier
Hans Lekkerkerk
Viki-650A

Re: Turbulent(i)e oplossingen: welke ruit voor welke rijder

Bericht door Viki-650A »

Tot 112 configuraties aangevuld, waarvan bij 68 't type V-Strom EN lengte berijder bekend zijn zodat je makkelijk met je eigen situatie kan vergelijken.
(dankzij 5 PB-tjes/mailtjes en een paar dagen wat grieperig zitten scrollen langs diverse posts)

Vario (Suzuki of MRA) + kloon lijkt de meest gekozen oplossing
Givi + kloon voor de nog langere berijders
Sportscherm (soms met kloon) bij langere berijders die zonder turbulentie en in de wind prefereren
Turbulente oplossingen-V-Strom-gepost-090927-3e-versie-112.doc
FastLoe

Re: Turbulent(i)e oplossingen: welke ruit voor welke rijder

Bericht door FastLoe »

Tja, echt veel heb ik er niet aan 1.93 meters en een 2002 DL1000.
Wat me wel opvalt is dat de meeste rijders van een K2 en K3 hun eigen lengte niet weten en het grootste deel van de rijders die niet weten op wat voor type motorfiets ze rijden, ook niet weten hoe lang ze zijn.
Niet echt de juiste basis voor een wetenschappelijk onderzoek. Wel eens van een TellTail gehoord, hieruit blijkt dat mijn ruitje zo'n 20 cm te kort (laag) was/is. Ondanks het variabele opklapschuinstelvarioklaphulpschempje.

Aan de andere kant, heb ik nog een Honda Sabre waar een volle ruit op zit. Daar zit ik heerlijk uit de wind, kan tot 150Km/h gewoon met het helmpje (Schubert concept) open rijden maaaaaarrrrrrrr. Totaal geen helmventilatie meer dus snikheet in de zomerse perioden

Ik denk er u toch sterk aan om mijn ruitje in te korten (af te zagen) om van het turbulente lawaai af te zijn en de kop maar volledig in de wind te gooien. Is me op de VX800 Highlander ook altijd bevallen, geen turbulentie, wel ventilatie en het windgeruis laat je nog een beetje feeling houden met de snelheid.

Ben alleen bang dat zo'n Vstrom kuipje er dan niet meer uitziet, maar da's dan van latere zorg
Viki-650A

Re: Turbulent(i)e oplossingen: welke ruit voor welke rijder

Bericht door Viki-650A »

Ha FastLoe,
ik heb je erbij gezet in de lijst; komt tzt een update op forum.
Ik denk dat sommige forumleden hun lengte en type V-strom als privé beschouwen; in ieder geval stonden ze niet in of onder of naast hun berichten die ik heb gezien.
De DL1000 K2 en 3 zijn relatief zeldzaam op 't forum, dus helaas ook weinig ervaringen met turbulentie vermeld.
Voor het afzagen kan je rijden zonder ruit een keer uitproberen en/of
van dik karton een afgezaagde ruit nabootsen en monteren of
op de USA-v-Strom site zoeken naar 'windshield K2 K3' in tekst en in de fotogalerij om te zien hoe het staat.
Succes
Hans aka viki
Spocky

Re: Turbulent(i)e oplossingen: welke ruit voor welke rijder

Bericht door Spocky »

DL1000 K5 en 1.85 meter met Vario van Suzuki met kloontje. Geen last meer van turbulentie
Viki-650A

Re: Turbulent(i)e oplossingen: welke ruit voor welke rijder

Bericht door Viki-650A »

Dankzij jullie reacties en het doorlopen van nog wat discussies op 't forum is het overzicht inmiddels aangegroeid tot 146 configuraties. Helaas staan er nog steeds 62 zonder lengte en een deel zelfs zonder V-Strom-type. Dus
- aanvullingen blijven welkom,
- klik in je profiel even aan welk type je hebt (dan staat dat in ieder geval altijd onder je naam)
- geef in je onderschrift een beschrijving van je V-Strom
Jokapo

Re: Turbulent(i)e oplossingen: welke ruit voor welke rijder

Bericht door Jokapo »

Ben op dit moment kloontje is aan het proberen met het originele scherm ik moet zeggen dat eigenlijk ook prima werkt. Kijk het nog een tijdje aan en dan heb ik misschien nog een suzuki varioscreen in de verkoop van nog geen 6 maanden oud.
Maricello

Re: Turbulent(i)e oplossingen: welke ruit voor welke rijder

Bericht door Maricello »

Viki-650A schreef:Dankzij jullie reacties en het doorlopen van nog wat discussies op 't forum is het overzicht inmiddels aangegroeid tot 146 configuraties. Helaas staan er nog steeds 62 zonder lengte en een deel zelfs zonder V-Strom-type. Dus
- aanvullingen blijven welkom,
- klik in je profiel even aan welk type je hebt (dan staat dat in ieder geval altijd onder je naam)
- geef in je onderschrift een beschrijving van je V-Strom

Hoi,

Ik kan de link niet openen. Ben (betrekkelijk) nieuw hier. Ik heb deze week m'n V Strom gekocht met Vario scherm en wilde eens zien of de info die deze link herbergt mij in de toekomst wellicht kan helpen. I.v.m. het weer hebik hem nog niet op kunnen halen dus ik heb tot nu toe geen enkele ervaring rondom ruitjes en turbulentie, maar toch.
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5093
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Re: Turbulent(i)e oplossingen: welke ruit voor welke rijder

Bericht door Stroompje »

Hoi Maricello, als het goed is krijg je dit bij het aanklikken van de link:
Afbeelding

Opslaan op een voor jou terug te vinden plek op je PC en dan openen met Word.
That's the tric...!
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Viki-650A

Re: Turbulent(i)e oplossingen: welke ruit voor welke rijder

Bericht door Viki-650A »

Het lijkt erop of er iets mis is met het bestand waardoor de door Stroompje aangegeven werkwijze niet tot het gewenste resultaat leidt. Hierbij nogmaals een uploadpoging.
McEagle
DL650 berijder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 29-03-2010, 20:07
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 XT Dakar 2016
Woonplaats: Elden
Contacteer:

Re: Turbulent(i)e oplossingen: welke ruit voor welke rijder

Bericht door McEagle »

Ligt deze waardevolle topic stil? Zonde!
Ik probeer het Word-bestand te openen, maar er zit een fout in. Kan er op geen mogelijkheid in kijken. Tóch speelt bij mij ook de vraag welke standen, welke rijders op welke VStrom, met welk zadel en welke ruit hebben. Wil je proberen het Word-bestand nog eens te uppen? Mailen aan mij mag ook, tenminste, als je het zelf wél kunt openen/lezen.

Ik heb btw sinds ene paar dagen een DL650 Black Rhino, dus met een standaard verstelbare ruit en een spoilertje erop. De BR is afgeleverd met de ruit in de állerhoogste stand. Ik heb 'm lager gezet, naar de állerlaagste stand zelfs.
De facts:
- DL650
- standaard verstelbare ruit met verstelbaar spoilertje, ruit nu in laagste stand
- hoogste zadelversie (buddy-seat op bijna zelfde hoogte als berijders-seat)
- mijn lengte 1.87

Reden lager zetten: op de hoogste stand een enorm gebulder en geruk aan mijn Schuberth S1. Daarbij komt dat ik ook op vorige motoren (niet DL650) de ruit áltijd in de laagste stand had staan.
grensoverschrijdend motortoeren? The Whisky Trail
Viki-650A

Re: Turbulent(i)e oplossingen: welke ruit voor welke rijder

Bericht door Viki-650A »

probeer dit topic: http://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f=11&t=5473

@McEagle: bij wat jij beschrijft (je lengte, ruit laagste stand en hoogste zadel) denk ik dat je nu met je hoofd+helm boven de turbulentie uitkomt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
FastLoe

Re: Turbulent(i)e oplossingen: welke ruit voor welke rijder

Bericht door FastLoe »

Ik heb inmiddels de oplossing gevonden.
Op mijn DL1000 met flip-up altijd, in wat voor flip-up stand dan ook, veel last gehad van herrie (waarschijnlijk door turbulentie)
De helm, een Schubert concept is vanzichzelf zo stil dat ik op m'n Honda Sabre en GSX1100F nooit met oordoppen in had gereden, op de Vstrom was dit absolute noodzaak.
Ik heb nu echter een andere helm bijgekocht, een Shoei Hornet DS en die helm maakt zo'n gruwelijke k.therrie dat je zelfs lopend met de hond en de helm op (testje) nog oordoppen nodig hebt. Gevolg, ik rij dus nu altijd met oordoppen als ik de Shoei opzet.

Af en toe, met heel koud weer wil ik de Schubert nog wel eens pakken, behalve veel herrie is de Shoei ook erg koud, en ik moet zeggen, ook dan blijf ik de oordoppen gebruiken.

Moraal van dit verhaal, koop een luidruchtige helm, eentje die meer herrie dan je turbulente Vstrom veroorzaakt en plug je oren goed af :D
McEagle
DL650 berijder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 29-03-2010, 20:07
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 XT Dakar 2016
Woonplaats: Elden
Contacteer:

Re: Turbulent(i)e oplossingen: welke ruit voor welke rijder

Bericht door McEagle »

Viki-650A schreef:probeer dit topic: http://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f=11&t=5473

@McEagle: bij wat jij beschrijft (je lengte, ruit laagste stand en hoogste zadel) denk ik dat je nu met je hoofd+helm boven de turbulentie uitkomt.
Vandaag weer niet kunnen woon-werk-woon motorrijden vanwege noodzakelijk werken onderweg (laptoppen in de trein). Maar zodra ik een stuk heb gereden in deze configuratie (zadel hoog, ruit laag), zal ik verslag doen.
Dank voor je re:
grensoverschrijdend motortoeren? The Whisky Trail
McEagle
DL650 berijder
Berichten: 78
Lid geworden op: ma 29-03-2010, 20:07
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650 XT Dakar 2016
Woonplaats: Elden
Contacteer:

Re: Turbulent(i)e oplossingen: welke ruit voor welke rijder

Bericht door McEagle »

Zoals beloofd, mijn verslag van de volgende configuratie:

DL650 Black Rhino 2009
Hoogste zadel (versie DL1000 hoog)
lengte van berijder: 1.87

Ruit: standaard Black Rhino ruit met spoilertje
Hoogte: laagste stand ruit. spoilertje één klikje boven de onderste stand

Ervaringen: geweldig! Geen turbulentie, geen vacuum en veel gevoel van motorrijden

ik wist het eigenlijk al :-) ........... wil je windvrij rijden dan kies je beter voor een auto. Of een Amerikaanse (echte of namaak) cruiser met 2 M2 plastic voor je neus.
grensoverschrijdend motortoeren? The Whisky Trail
Plaats reactie