nog 2 ultrakorte prototypes

vervangingsruiten e.d.
Plaats reactie
Viki-650A

nog 2 ultrakorte prototypes

Bericht door Viki-650A »

Nu eindelijk wat foto's van mijn probeersels:
P5010555.JPG
Zoals je ziet is deze voor op de gewone bracket. Ook zie je dat de sportruit niet zo heel veel korter is dan de standaardruit. Omdat ook deze karton-versie turbulentie tegen de nek gaf de volgende geprobeerd op prototype-beugels. Staat iets beter dan zonder ruit.
P6220611.JPG
Ook deze variant die nauwelijks boven de bovenrand van de tellers uitkomt geeft nog turbulentie onderlangs de helm. Werkt alleen als ik met m'n 1,84 m heel rechtop zit.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: nog 2 ultrakorte prototypes

Bericht door Fogel »

Hee Viki-650A,

Mooie prototypes! Dankjewel voor de vergelijkings foto. Goed om te weten dat het standaard Suzuki sportruitje marginaal kleiner is dan de standaard ruit. Hoe ik dus niet te proberen.
Ik zie dat je in je tweede variant een knik hebt zitten. Bevalt ie goed? Ga ik ook proberen te maken. Buigen met plexiglas. Nog duur dat spul, nu snap ik waarom ze zoveel vragen voor die ruiten....

Heb je al geprobeerd zonder bracket te bevestigen? Die van mij zit zonder bracket direct op de kuip.

Knutsel ze!

Fogel
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Viki-650A

Re: nog 2 ultrakorte prototypes

Bericht door Viki-650A »

Van onderpunt tot bovenrand zijn ze v.l.n.r. 25 cm (karton), 35 cm (sport) en 39 cm (standaard). Mijn inschatting is dat je zo'n 1,95 m moet zijn om met het sportruitje de turbulentie tegen je borst/schouders te hebben. Dan moet je net geen lawaai hebben, maar wel wat minder winddruk (die helemaal zonder scherm boven de 100 km/u wel vermoeiend wordt).

Ook de tweede variant is van karton, voor het oog beplakt met zwarte scheurtape, dat knikt makkelijker dan plexiglas.
De knik zit ter plaatse van het boveneind van de bevestigingsvlakken voor de bracket en daar zit'ie met aluminium-beugeltjes vrijwel tegenaan.

Bij CeeBailey uit USA staan wat aanbevelingen voor de hoogte van de ruit in relatie tot de lengte van de berijder.
FrenkieNL

Re: nog 2 ultrakorte prototypes

Bericht door FrenkieNL »

Heerlijk deze knutselprojecten !!!
Viki-650A

Re: nog 2 ultrakorte prototypes; type 2 is er al!

Bericht door Viki-650A »

Dacht ik origineel te wezen, blijkt die vlakke versie met knik al in mooi zwart kunststof geleverd te worden door:
http://www.mpcycledesign.com/ (wel heel eind naar beneden scrollen en kost wel 75 dollar)
Ze zeggen ervan:
"The Mini Screen works with 04 and later model DL650 and DL1000 bikes - it has a naked bike feel to it with very clean air from mid-chest up. "
Dgr

Re: nog 2 ultrakorte prototypes; type 2 is er al!

Bericht door Dgr »

Viki-650A schreef: "The Mini Screen works with 04 and later model DL650 and DL1000 bikes - it has a naked bike feel to it with very clean air from mid-chest up. "
Die clean air valt dus tegen begrijp ik?

Wellicht kan je nog iets anders uitproberen als je toch aan het knutselen bent; kwam deze foto laatst tegen op een ander forum en zodra ik tijd heb wil ik dit ook eens op m'n eigen fiets gaan proberen. Volgens hem zijn die "hoekjes" in het kuipwerk de oorzaak van de turbulentie. Ik kan me best voorstellen dat daar een soort vortex ontstaat.
turbulentie.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Viki-650A

Re: nog 2 ultrakorte prototypes/Mini screen

Bericht door Viki-650A »

Ik weet niet of het mini-screen van mpcycledesign werkt. Twee dingen:
- Wat opvalt is dat het bovendeel wat vlakker/meer horizontaal is dan bij mijn prototype; die stand klein beetje veranderen maakt meteen verschil (heb ik vastgesteld door dat bovendeel omhoog en omlaag te buigen tijdens het rijden, wat dankzij het dunne alu-beugeltje kan),
- 'from mid-chest up' is afhankelijk van de lengte van de berijder (en op welk van de leverbare zadels die zit).

En aerodynamica is echt milimeterwerk en details, want:
1) In het hst over aerodynamica staat het voorbeeld om een tochtstip 15 mm beneden/voor de rand van ruit en kuip te plakken; zo'n ogenschijnlijk klein stripje schijnt een enorm effect te hebben
(Bron: Motorcycle design and technology van Gaetano Coco, uitg Motorbooks 2004 (vertaald uit Italiaans origineel uit 1999) ISBN 978-0-7603-1990-1).
2) En de varioflip of spoiler komt ook nauwelijk boven de rand van de ruit uit en heeft toch een flink effect volgens diverse schrijvers hier op 't forum.

De 'oortjes' op de foto die Dgr plaatste zie je ook wel voor op de BMW R1200 GS (Adventure). Wat voor effect ze hebben? Geen idee. Of ze effect hebben op de turbulentie rond de helm weet ik dus niet. Misschien op de verticale wervels die vanaf de zijranden van het scherm (zouden kunnen) komen?
Plaats reactie