Ultrakort sportruitje prototype

vervangingsruiten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Ultrakort sportruitje prototype

Bericht door Fogel »

Beste Forumleden,

Ik ben 1.92 en heb naar verhouding een lange rug. Dit leidt tot aardig wat turbluentie in de standaardconfiguratie. Ik heb eerst een Vario-scherm en later ook een kloontje aangeschaft en dit werkt redelijk goed. Echter, met het warme weer van de laatste dagen smelt ik helemaal weg in mijn lederen pakje: je zit lekker uit de wind. Zet ik alles in de laagste stand en de koon helemaal achterover, houdt ik nog wat last van turbulentie aan de rand onder de helm. En daar wil ik vanaf. Nu las ik op het forum dat een aantal leden gewoon het ruitje eraf hadden gehaald. Lekker naked rijden! heerlijk in de wind. Dus, ik dat hele ding eraf! perfect! alleen het ziet er niet uit. Van karton een eerste prototype gemaakt en PERFECT! Nu heb ik in een eerder stadium mijn standaard ruit ingekort. Dit werkt ook aardig maar bij 120-130 pijlijke turbulentie in de hals.... Dus deze heb ik dan helemaal verzaagd en passend (nouja, het zit.....) gemaakt en gemoteerd zonder de bracket. En het ziet er nog redelijk uit ook. (Volgende keer wel eerst de Strom poetsen voordat er foto's gemaakt worden!)

Nu lekker rijden!

Anyway, ik zal jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen.
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Ultrakort sportruitje prototype

Bericht door Sparkle Black Peter »

Je moet maar durven om je ruit af te zagen. Toch een knappe oplossing. Er zijn echter ook sportruiten voor op de V-Strom. Deze zijn iets hoger dan jouw 'home made' voorbeeld'.
zie; http://194.178.160.219/nimagweb/suzuki/ ... oduct/7909
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: Ultrakort sportruitje prototype

Bericht door Fogel »

Hoi Rhino,

Ja, het kostte wat overredingskracht om die zaag in dat gave ruitje te zetten. Inderdaad, ik ken dat Suzuki sportruitje. Aan zitten denken om aan te schaffen, staat namelijk erg mooi. Maar omdat ik mijn standaardruit al korter had gemaakt heb ik ze maar opgeofferd. Overigens ben ik nog wel op zoek naar mooi zwart kunststof om de uiteindelijke versie van te maken. Nog tips?

Fogel
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: Ultrakort sportruitje prototype

Bericht door Fogel »

Leden,
Ruitje werkt goed. Alleen windgeruis aan de helm (zoals verwacht). Je zit natuurlijk behoorlijk in de wind maar niet zo erg als op een echte naked bike. Bij de 100 begin je druk op je helm, borst en schouders te voelen. Bij 130 is het nog goed uit te houden maar begin je wel het rukken aan je helm te voelen. Opzienbarend is het effect van de spiegels. Deze geven, zoals ik al reeds eerder op het forum gelezen heb, veel turbulentie. Dus als je van de laatste turbulentie afwil terwijl je al een kloontje en een vario-ruit hebt, denk dan serieus aan spiegelverbreders.

Ondertussen ga ik nog wat werken aan andere prototypes. Ik denk hierbij aan een iets verder doorlopende van mijn huidige variant, echter met een veel vlakkere kromming direct op de dahsboardarnd. Het resultaat zou moeten zijn: bovenlijf beter uit te wind. En wellicht verstelbaar o.i.d.

Groeten,

Fogel.
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Gebruikersavatar
JeePeetje
DL650 berijder
Berichten: 295
Lid geworden op: vr 23-02-2007, 15:43
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 Een mooie blauwe
Woonplaats: Biervliet (Zeeuwsch-Vlaanderen)

Re: Ultrakort sportruitje prototype

Bericht door JeePeetje »

Ik heb het sportruitje van Tootall gekocht, en ik moet zeggen dat ik het heerlijk vind. Je hebt nu constante rijwind tegen je borst en helm aan (net als op een naked). En dat bevalt mij een stuk beter dan de turbulentie die ik eerst had. Met mijn lengte is (1.98 mtr.) het ideaal
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: Ultrakort sportruitje prototype

Bericht door Fogel »

Jeepeetje,

Goed om te horen dat Suzuki sportruitje het goed doet! ziet er zeker letterlijk en figuurlijk cool uit. Ik ga eens kijken of ik ergens zo'n ruitje kan testen.

Voor de winter ga ik trouwens voor een hoge Givi i.c.m. met m'n kloontje. Heb jij zoiets al geprobeerd?

Fogel
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Ultrakort sportruitje prototype

Bericht door Joskestiller »

Fogel schreef:Jeepeetje,

Goed om te horen dat Suzuki sportruitje het goed doet! ziet er zeker letterlijk en figuurlijk cool uit. Ik ga eens kijken of ik ergens zo'n ruitje kan testen.

Voor de winter ga ik trouwens voor een hoge Givi i.c.m. met m'n kloontje. Heb jij zoiets al geprobeerd?

Fogel
Dag Fogel,

Ik heb mijn verhoogde Givi ruit al eens geprobeerd in combinatie met het kloontje. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar het standaard ruitje met spoiler en kloontje.
Het is mijn mening natuurlijk maar!

Ook heb ik hier nog een laag sportruitje liggen, je mag het altijd eens komen proefrijden!

Groeten,
Joske
Honi soit qui mal y pense!!
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: Ultrakort sportruitje prototype

Bericht door Fogel »

Joske,

Dankjewel voor het aanbod. Het is niet echt in de buurt (Amsterdam) maar ik heb vrienden in Antwerpen. Dus als ik eens in de buurt zal zijn en het is nog geen winter (brrrrrr) dan meld ik mij.

Die givi ruit met kloontje: mag ik vragen hoe lang je bent?

Groeten,

Fogel
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Ultrakort sportruitje prototype

Bericht door Joskestiller »

Fogel schreef:Joske,

Dankjewel voor het aanbod. Het is niet echt in de buurt (Amsterdam) maar ik heb vrienden in Antwerpen. Dus als ik eens in de buurt zal zijn en het is nog geen winter (brrrrrr) dan meld ik mij.

Die givi ruit met kloontje: mag ik vragen hoe lang je bent?

Groeten,

Fogel
Ik meet 1.895 mm en weeg (droog aan de haak) 81.500gr.
Misschien wel nuttig nog even mee te geven dat ik met mijn DL1000 hoger op de motor zit dan iemand op een DL650 (met originele zadels welteverstaan).
Honi soit qui mal y pense!!
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: Ultrakort sportruitje prototype

Bericht door Fogel »

Josek,

Dank je wel voor de info!

Fogel
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Gebruikersavatar
Fogel
DL650 berijder
Berichten: 324
Lid geworden op: wo 03-06-2009, 22:59
Mijn motor is een: Suzuki GSR600A

Re: Ultrakort sportruitje prototype

Bericht door Fogel »

Joske,

Gister een hoge Puig ruit i.c.m. kloontje getest bij MDI, daar kun je proefrijden. Inderdaad, is niet beter dan vario en kloontje, slechter zelfs!

Fogel
Een dag niet gereden is een dag niet gereden.
Geiteboer

Re: Ultrakort sportruitje prototype

Bericht door Geiteboer »

Joskestiller schreef:
Fogel schreef:Jeepeetje,

Goed om te horen dat Suzuki sportruitje het goed doet! ziet er zeker letterlijk en figuurlijk cool uit. Ik ga eens kijken of ik ergens zo'n ruitje kan testen.

Voor de winter ga ik trouwens voor een hoge Givi i.c.m. met m'n kloontje. Heb jij zoiets al geprobeerd?

Fogel
Dag Fogel,

Ik heb mijn verhoogde Givi ruit al eens geprobeerd in combinatie met het kloontje. Maar mijn voorkeur gaat toch uit naar het standaard ruitje met spoiler en kloontje.
Het is mijn mening natuurlijk maar!

Ook heb ik hier nog een laag sportruitje liggen, je mag het altijd eens komen proefrijden!

Groeten,
Joske
Het is "had" liggen :D . Ik heb het sportruitje van joske gekocht. Ik mocht het een tweetalweken proefrijden maar 2 dagen hebben mij al overtuigd. Ik heb nu geen turbulentie meer rond mijn helm, alleen rechtstreekse rijwind. GEDAAN MET BULDEREN :)
mercikes Joske
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Ultrakort sportruitje prototype

Bericht door Joskestiller »

Geiteboer schreef: Het is "had" liggen :D . Ik heb het sportruitje van joske gekocht. Ik mocht het een tweetalweken proefrijden maar 2 dagen hebben mij al overtuigd. Ik heb nu geen turbulentie meer rond mijn helm, alleen rechtstreekse rijwind. GEDAAN MET BULDEREN :)
mercikes Joske
Graag gedaan en nog vele veilige km's ermee!

Ik ben dan ook een kerel met een gouden hart !!
Honi soit qui mal y pense!!
Viki-650A

Re: Ultrakort sportruitje prototype

Bericht door Viki-650A »

Geiteboer meldt blij: " Ik heb nu geen turbulentie meer rond mijn helm, alleen rechtstreekse rijwind."
Mag ik vragen ivm de verzameling van data over wat werkt nou wel/niet in welke situatie:
- Hoe lang ben je (en is daarbij eventueel je rug relatief lang of kort)?
- Welk zadel heb je op je 650?
- Hoe heb je de sportruit gemonteerd? (standaard-bracket op welke stand of middels 'kloontje')
- Heb je andere modificaties aan je motor die hier invloed op hebben?
MVG
Hans
Snijderkw

Re: Ultrakort sportruitje prototype

Bericht door Snijderkw »

Ik ben ook vrij lang (2 meter) en ben ook op zoek naar de beste combinatie voor mijn dl650 ivm turbulentie. Heb inderdaad ook al gereden zonder ruitje. De turbulentie is dan weg alleen wel vol in de wind. Maar goed dan had ik ook een naked bike kunnen kopen. Ik wil eigenlijk uit de wind. Nu wil ik dus een andere ruit. Mogelijkheden zijn een sportruitje (wel weer in de wind), een givi/kappa ruit of een vario ruit.
Heeft iemand met ongeveer deze lengte ervaring wat de beste combi is? Kom ik met mijn 2 meter uit de turbulentie als ik een givi ruit koop of de vario?? HELPPPPP :cry:
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Ultrakort sportruitje prototype

Bericht door Joskestiller »

Snijderkw schreef:Ik ben ook vrij lang (2 meter) en ben ook op zoek naar de beste combinatie voor mijn dl650 ivm turbulentie. Heb inderdaad ook al gereden zonder ruitje. De turbulentie is dan weg alleen wel vol in de wind. Maar goed dan had ik ook een naked bike kunnen kopen. Ik wil eigenlijk uit de wind. Nu wil ik dus een andere ruit. Mogelijkheden zijn een sportruitje (wel weer in de wind), een givi/kappa ruit of een vario ruit.
Heeft iemand met ongeveer deze lengte ervaring wat de beste combi is? Kom ik met mijn 2 meter uit de turbulentie als ik een givi ruit koop of de vario?? HELPPPPP :cry:
Ik ben 1m90 maar vermits ik met een DL1000 rijd (zadel 4cm hoger) zit ik ongeveer op dezelfde hoogte tov de ruit als jij. Ik heb ook reeds meerdere ruiten geprobeerd.
Het korte sportruitje had ik liggen maar heb het nooit gebruikt. Dan had ik beter mijn naked bike gehouden.
Een hoger Giviruit was zeker niet de oplossing. De turbulentie werd alleen nog erger!
Terug de originele ruit geplaatst, maar dan met een flip-up en het was al stukken beter. Enkele maanden later een kloontje geplaatst en de turbulentie was zo goed als verdwenen. Kloontje in de hoogste gaten gemonteerd en de ruit zo hoog mogelijk geplaatst en halverwege naar me toe gekanteld. De flip-up zo hoog mogelijk.
Nadien ook nog spiegelverbreders gezet. Ook dit was nog eens een verbetering!!
Ik heb nog een hoge giviruit liggen als je ze eens wil proberen. De sportruit is ondertussen naar Geiteboer overgeheveld!

Groeten,
Joske
Honi soit qui mal y pense!!
Snijderkw

Re: Ultrakort sportruitje prototype

Bericht door Snijderkw »

thx..Maw ik kan het beste een mra vario touringscherm kopen om uit de turbulentie te komen, en een kloontje. Deze heb ik nog niet maar ik sta wel op de lijst mochten ze weer worden gemaakt.....Nog meer mensen met ervaringen???
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Ultrakort sportruitje prototype

Bericht door Sparkle Black Peter »

Hoi Snijderkw,

Ik ben ongeveer net zo lang als Joske, alleen iets slimmer :shock: , knapper 8) , gespierder :o) en rij op een ECHTE motor :mrgreen: Een DL650T K9. Heb een varioscreen met Flip-Up ruitje en uiteraard ook een Kloontje (al 3 jaar) . Heb nog steeds het orginele zadel. Kloontje in de hoogste stand, ruit beetje naar je toegekanteld en flip-up zo hoog mogelijk. Geen turbulentie alleen heerlijke rijwind. Ook geen resonatie meer rond de helm.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Snijderkw

Re: Ultrakort sportruitje prototype

Bericht door Snijderkw »

Hebben jullie dan vario ruiten van suzuki ,mra of givi?
Silverstorm
DL650 berijder
Berichten: 649
Lid geworden op: za 10-01-2009, 19:06
Mijn motor is een: Suzuki DL 650A L2
Woonplaats: Houthalen

Re: Ultrakort sportruitje prototype

Bericht door Silverstorm »

Snijderkw schreef:Hebben jullie dan vario ruiten van suzuki ,mra of givi?
Met jou lengte denk ik dat je beter voor de hogere mra extended vario touring gaat van 515 mm.
Tootall met zijn 2 m heeft die ook en is er tevreden over
Kijk HIER maar eens
Het gaat over de tweede getoonde ruit op de site.
grtjs Silverstrom
Only a Biker knows why a dog sticks his head out of a car window.
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Ultrakort sportruitje prototype

Bericht door Joskestiller »

Rhino VStrom schreef:Ik ben ongeveer net zo lang als Joske, alleen iets slimmer :shock: , knapper 8) , gespierder :o) en rij op een ECHTE motor :mrgreen: Een DL650T K9.
Peter
Hmz....
Honi soit qui mal y pense!!
Jokapo

Re: Ultrakort sportruitje prototype

Bericht door Jokapo »

Joskestiller schreef:
Rhino VStrom schreef:Ik ben ongeveer net zo lang als Joske, alleen iets slimmer :shock: , knapper 8) , gespierder :o) en rij op een ECHTE motor :mrgreen: Een DL650T K9.
Peter
Hmz....
En mijn vrouw geniet tenminste nog een beetje als ik haar bemin :? :frusty: :mrgreen:
Gebruikersavatar
JeePeetje
DL650 berijder
Berichten: 295
Lid geworden op: vr 23-02-2007, 15:43
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 Een mooie blauwe
Woonplaats: Biervliet (Zeeuwsch-Vlaanderen)

Re: Ultrakort sportruitje prototype

Bericht door JeePeetje »

Ik ben 1.98 mtr lang en heb op de DL 650 een verhoogd zadel (6 cm hoger, is geloof ik 2 cm hoger dan het DL 1000 zadel)

Ik zit nu wel in de wind, maar dat vind ik zelf wel prettig. Het hogere zadel heb ik er op gezet omdat ik dan een betere zitpositie heb.
Het enige dat er nu nog op moet is een superbikestuur. Dan zit ik helemaal hoe ik wil zitten 8)
Plaats reactie