Alweer een ruit topic

vervangingsruiten e.d.
Plaats reactie
Harrynac

Alweer een ruit topic

Bericht door Harrynac »

Hallo,

Ik heb sinds vrijdag jl een DL1000 2004 (K3?).
Ik heb aandachtig alle topics over de aanwezige turbulentie veroorzaakt door slechte ruitjes gelezen.
Maar om nu te zeggen dat ik een oplossing voor mijn turbulentie probleem heb gevonden dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Ik ben 1.72 mtr. en heb last van geklapper van de wind rondom mijn hoofd wat op zich opgelost kan worden met een kloontje en een MRA scherm heb ik begrepen.
Maar wat mij ook opvalt is de turbulentie rondom de romp, wanneer ik met een tshirt zou gaan rijden zou dit door de tubulentie gewoon over mijn hoofd getrokken worden. Verdwijnt deze turbulentie ook bij het gebruik van de diverse hulpstukken?

Omdat ik voordat ik iets ga kopen zeker wil zijn dat het de goede oplossing is wil graag een oplossing hebben van iemand die ongeveer dezelfde lengt heeft en dezelfde motor.

alvast bedankt
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Alweer een ruit topic

Bericht door Joskestiller »

Harrynac schreef:Hallo,

Ik heb sinds vrijdag jl een DL1000 2004 (K3?).
Ik heb aandachtig alle topics over de aanwezige turbulentie veroorzaakt door slechte ruitjes gelezen.
Maar om nu te zeggen dat ik een oplossing voor mijn turbulentie probleem heb gevonden dat kan ik niet met zekerheid zeggen.

Ik ben 1.72 mtr. en heb last van geklapper van de wind rondom mijn hoofd wat op zich opgelost kan worden met een kloontje en een MRA scherm heb ik begrepen.
Maar wat mij ook opvalt is de turbulentie rondom de romp, wanneer ik met een tshirt zou gaan rijden zou dit door de tubulentie gewoon over mijn hoofd getrokken worden. Verdwijnt deze turbulentie ook bij het gebruik van de diverse hulpstukken?

Omdat ik voordat ik iets ga kopen zeker wil zijn dat het de goede oplossing is wil graag een oplossing hebben van iemand die ongeveer dezelfde lengt heeft en dezelfde motor.

alvast bedankt

Een goede raad.... ga niet in t-shirt rijden !! Als dit over je hoofd hangt zie je geen kl....
En nadien heb je nog last van beton-eczame ook :mrgreen:
Honi soit qui mal y pense!!
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Alweer een ruit topic

Bericht door Sparkle Black Peter »

HarryNac,

Kloontje past alleen op V-Stroms vanaf 2004 (K4) . Als jou V-Strom een 'VASTE' ruit heeft die je niet kunt verstellen, past Kloontje niet. Hier zijn wel andere mogelijkheden voor. Het 'uittrekken van je t-shirt" komt door het vacuüm dat achter je scherm ontstaat. Met Kloontje wordt dit vacuüm opgeheven, omdat er ruimte ontstaat tussen cockpit en scherm. Ook het zgn. 'varioscreen met Flip-Up' kan een groot deel van het geklapper (resonantie) oplossen, zeker omdat je niet zó lang bent.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Alweer een ruit topic

Bericht door Joskestiller »

Heeft er nooit iemand met een vast scherm geprobeerd om aan de onderkant van de ruit een stukje weg te zagen zodat er een luchtstrooom langs onder ontstaat om het vacuüm op te heffen?

Peter heeft gelijk wat je lengte betreft. Je moet het zeker niet met een hoger scherm proberen op te lossen, eerder met een flip-up ruitje.
Honi soit qui mal y pense!!
Harrynac

Re: Alweer een ruit topic

Bericht door Harrynac »

Rhino VStrom schreef:HarryNac,

Kloontje past alleen op V-Stroms vanaf 2004 (K4) . Als jou V-Strom een 'VASTE' ruit heeft die je niet kunt verstellen, past Kloontje niet. Hier zijn wel andere mogelijkheden voor. Het 'uittrekken van je t-shirt" komt door het vacuüm dat achter je scherm ontstaat. Met Kloontje wordt dit vacuüm opgeheven, omdat er ruimte ontstaat tussen cockpit en scherm. Ook het zgn. 'varioscreen met Flip-Up' kan een groot deel van het geklapper (resonantie) oplossen, zeker omdat je niet zó lang bent.

Peter
Peter,

Ik heb dus een K4, ik ben nog niet zo goed op de hoogte van de diverse typeringen van de VStroms. :?
Maar ik had al begrepen dat ik een kloontje nodig zou hebben als ik daarmee mijn kleren kan blijven aanhouden :P

Zijn die kloontjes uberhaupt nog ergens te verkrijgen want zoals je wel kan begrijpen zou ik er wel graag een willen installeren
Jokapo

Re: Alweer een ruit topic

Bericht door Jokapo »

Harry,

Je kan er nog precies bij in de Kloontje Kopen actie PB me maar als je interesse hebt.

Greets

Jokapo

Kosten voor kloontje zijn €55 en mocht je bestellen ga k er vanuit dat je ze op komt halen in 7bergen :D

ennuh topic voor kloontje kan je hier vinden

http://v-strom.nl/forum/viewtopic.php?f=36&t=4462" onclick="window.open(this.href);return false;
Viki-650A

Re: Alweer een ruit topic

Bericht door Viki-650A »

Dag Harry,
je hebt een in 3+1 standen verstelbare standaardruit die vanaf K4-modellen wordt geleverd.
je kan:
1) een lager zadel monteren (probeer eerst eens inelkaar gezakt te zitten, zo dat je hoofd alleen omlaag gaat tov motor; voel of de turbulentie dan over je hoofd gaat; zo ja dan is een lager zadel OK en gelet op je lengte wellicht ook een plus voor met voeten aan de grond komen)
2) je kan ook een los spoilertje bovenop je ruit (laten) monteren (zie de black-rhino versie op de Suz website); dat zorgt ervoor dat de turbulente laag hoger komt (en hopelijk over je hoofd)
3) je kan 1 en 2 combineren
4) je kan een grotere ruit kopen; diverse merken hebben die: let hierbij (en bij 2) op dat je goede afspraken maakt over proefrijden voor de koop, anders ben je zo 120 euri armer voor iets wat niet werkt
5) als je dat nog niet gedaan hebt: je kan de bracket die je eerst mbv 4 bouten op de kuip vastzet ook op de bovenste 2x2 gaten in de kuip monteren; dan moet je wel 2 andere boutjes nemen. Door 2 met grote en 2 met kleine kop te nemen probeert Suz je hiervan te weerhouden. Zo komt de ruit 5 cm hoger; kan hetzelfde effect hebben als een lager zadel.
6) je kan ook het ruitje er helemaal afhalen en zien of je dan vanaf je borst/schouders vol in de ongestoorde luchtstroom zit. (maar dat is vanaf 120 km/u weer wat vermoeiend door de winddruk).
7) kloontje monteren: daardoor breng je (denk ik) de bovenrand wat naar je toe en ook omhoog

Niet ruit-oplossing (i.c.m. bovenstaande te gebruiken) zijn er ook:
acht) een lager stuur monteren zodat je meer voorover zit
9) je kan ook een stillere helm kopen (Schubert zou heel goed geluid isoleren),
10) betere oordoppen gebruiken,
11) een col of helmmuts dragen die van schouders tot aan de kin loopt dempt ook het lawaai wat je hoort (dat merkte ik vorige week toen ik m'n col ivm warmte niet had aangetrokken)

PM ik heb de indruk dat het gewicht van de berijder(s) en de voorspanning van de achterveer nog iets verschil kan maken; zakt de motor wat achterover dan is de stand van de ruit tov rijwind ook anders.
Succes met de experimenten; we horen graag je oplossing
Hans
Laatst gewijzigd door Gast op vr 03-07-2009, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
TT-Strom
EX- V-Strom berijder
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr 07-12-2007, 20:32
Mijn motor is een: BMW R1200GS Adventure
Woonplaats: Assen

Re: Alweer een ruit topic

Bericht door TT-Strom »

Joskestiller schreef:
Harrynac schreef:Hallo,

Ik , wanneer ik met een tshirt zou gaan rijden

Een goede raad.... ga niet in t-shirt rijden !! Als dit over je hoofd hangt zie je geen kl....
En nadien heb je nog last van beton-eczame ook :mrgreen:
Off topic:

Ik groet nooit een mederijder in t-shirt of korte broek op de motor.

Ieder zijn eigen keuze, maar vind dat je dan erg onverantwoord bezig bent met je eigen gezondheid en de rest van je familie (denkend aan de verschillen in de gevolgen als je onderuit gaat met goede beschermende kleding of in t-shirt en/of korte broek).
Wie altijd met beide benen op de grond staat, komt nooit een stap verder.
Dos Nijntjes

Re: Alweer een ruit topic

Bericht door Dos Nijntjes »

BerkRod schreef:Off topic:

Ik groet nooit een mederijder in t-shirt of korte broek op de motor.
:worship: :worship: :worship: Helemaal mee eens :!: :!: :!:
Jokapo

Re: Alweer een ruit topic

Bericht door Jokapo »

hij heeft nu wel een kloontje besteld he misschien dat ie dan wat meer kleertjes aantrekt :mrgreen:
Kwakkel-BE
DL650 berijder
Berichten: 171
Lid geworden op: za 21-02-2009, 18:13
Mijn motor is een: DL650 L6
Woonplaats: 't Stad

Re: Alweer een ruit topic

Bericht door Kwakkel-BE »

Wil ik toch wel nuanceren hoor!
Als ik niet via de snelweg ga (70 max, op banen die ik ken), en enkel een kort stukje moet rijden, durf ik ook wel in jeans te rijden.
Ben al eens onderuit gegaan op de snelweg @ +-100 km/u, en was blij dat ik mijn beschermende kledij aan had!
Jokapo

Re: Alweer een ruit topic

Bericht door Jokapo »

motorjack heb ik altijd aan broek varieert van me leren pijpen tot me meest dikke spijkerbroek.
Harrynac

Re: Alweer een ruit topic

Bericht door Harrynac »

Even om te voorkomen dat men denkt dat ik enkel in mijn T-Shirt rijdt, dat is dus niet zo, het was enkel figuurlijk uitgesproken. :-)}
Ik rijd rond de 25000 km per jaar in motorpak en handschoenen woonwerk verkeer. (en oordoppen)

Ik ben zojuist overgestapt van een VFR800 ( +/- 8 jaar) naar de Vstrom die ik nu heb en ondervind momenteel zware irritatie van de turbulente luchtstroom rondom mijn lichaam.
Het geklapper rond de helm val op zich nog wel mee tot een bepaalde snelheid en dit valt misschien wel op te lossen met een groter / hoger scherm.
Maar dat tijdens het rijden mijn motorpak wordt uitgetrokken dat is het grote probleem en wat men al zei, het wordt waarschijnlijk opgelost m.b.v. een kloontje icm een varioscherm.

Mocht dit werken prima maar heeft iemand misschien een kloontje liggen die ik kan uitproberen / kopen voordat ik in de wachtrij van misschien wel een maand wordt geplaatst, want zolang hou ik het niet vol het zou haast een reden zijn om over te stappen op een andere motor.

Capiche ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Alweer een ruit topic

Bericht door Sparkle Black Peter »

Hoi Harry,

Ik denk dat je geen maand hoeft te wachten op Kloontje. Als de order is geplaatst door Jokapo, zal de levertijd ongeveer 3 weken zijn. Maar meestal korter. Je kunt mijn Kloontje wel een keer uitproberen :D (niet te lang :wink: ) om te kijken of het werkt voor je. Ik rij dagelijks naar Breda dus dat moet niet zo moeilijk zijn. Laat maar even weten via de mail.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Alweer een ruit topic

Bericht door Joskestiller »

Ik denk dat ik Harry een beetje onrecht heb aangedaan door in te spelen op het t-shirt verhaal.
Hij schreef inderdaad "als ik met een t-shirt zou gaan rijden", en niet dat hij met een t-shirt rijdt!!!

Voor ik kloontje installeerde en zonder flip-up reed wapperde mijn hesje ook constant achter mijn scherm.

Om het verhaal van Viki nog te vervolledigen wil ik er aan toevoegen dat ook spiegelverbreders een invloed hebben op de turbulentie!
Honi soit qui mal y pense!!
Savages

Re: Alweer een ruit topic

Bericht door Savages »

Joskestiller schreef:...knip....
Om het verhaal van Viki nog te vervolledigen wil ik er aan toevoegen dat ook spiegelverbreders een invloed hebben op de turbulentie!
In positieve of negatieve zin? :?: Ik zit namelijk te twijfelen of ik de spiegelverbreders bestel, maar heb inderdaad ook last van behoorlijke turbulentie... :|

Het kloontje staat al in bestelling, kijken of het daarmee beter wordt.. :)
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Alweer een ruit topic

Bericht door Joskestiller »

Savages schreef:
Joskestiller schreef:...knip....
Om het verhaal van Viki nog te vervolledigen wil ik er aan toevoegen dat ook spiegelverbreders een invloed hebben op de turbulentie!
In positieve of negatieve zin? :?: Ik zit namelijk te twijfelen of ik de spiegelverbreders bestel, maar heb inderdaad ook last van behoorlijke turbulentie... :|

Het kloontje staat al in bestelling, kijken of het daarmee beter wordt.. :)
Ik ervaar de spiegelverbreders als positieve verbetering. Natuurlijk plaatste ik ze om mijn spiegels iets naar buiten te brengen en zodoende een beter zicht te hebben naar achteren, maar ik stelde vast dat ik nadien meer druk maar minder wervelingen op mijn kledij had ter hoogte van de schouders...

Het kloontje is in ieder geval een must!!
Honi soit qui mal y pense!!
Savages

Re: Alweer een ruit topic

Bericht door Savages »

mhmm dat klinkt positief. Op zoek dan maar naar een verlengingssetje... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5025
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Re: Alweer een ruit topic

Bericht door Sparkle Black Peter »

Savages schreef:mhmm dat klinkt positief. Op zoek dan maar naar een verlengingssetje... :mrgreen:
Bij de dealer;
Artikelnummer
997SO-06G00-BLA

Kosten € 22,50
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Alweer een ruit topic

Bericht door Joskestiller »

Rhino VStrom schreef:
Savages schreef:mhmm dat klinkt positief. Op zoek dan maar naar een verlengingssetje... :mrgreen:
Bij de dealer;
Artikelnummer
997SO-06G00-BLA

Kosten € 22,50
Da zijn dan wel van die lelijke!! :mrgreen:
Honi soit qui mal y pense!!
Savages

Re: Alweer een ruit topic

Bericht door Savages »

Joskestiller schreef:
Rhino VStrom schreef:
Savages schreef:mhmm dat klinkt positief. Op zoek dan maar naar een verlengingssetje... :mrgreen:
Bij de dealer;
Artikelnummer
997SO-06G00-BLA

Kosten € 22,50
Da zijn dan wel van die lelijke!! :mrgreen:
De dealer waar ik mn Strom vandaan heb is een beetje ver rijden. Daarnaast istie geen Suzuki dealer. :cry:

En waarom zijn die lelijk? Welke zijn mooier dan? En belangrijker, waar kan ik die bestellen!? :lol:
Joskestiller
DL1000 berijder
Berichten: 475
Lid geworden op: di 09-09-2008, 11:05
Mijn motor is een: Triumph Explorer - voorheen Suzuki V-strom DL1000
Woonplaats: België - Hasselt

Re: Alweer een ruit topic

Bericht door Joskestiller »

Die van LSL zijn mooi van vorm. Via de meeste motorzaken kan je er wel aan geraken.
Ik haalde die van mij in Margraten.
Honi soit qui mal y pense!!
Plaats reactie