Een vario screen. Doen of niet doen?

vervangingsruiten e.d.
Plaats reactie
Nico55

Een vario screen. Doen of niet doen?

Bericht door Nico55 »

De huidige, originele ruit van mijn V-strom 650 veroorzaakt in de hoogste stand hinderlijke turbulentie, die helm en dus hoofd op de snelweg voortdurend heen en weer schudt. Verstellen van de ruit heeft een nagenoeg zelfde effect.

Is er iemand die ervaring heeft met dat extra ruitje bovenop, de vario screen. De dealer wil wel zo'n ruit voor me bestellen, maar kon geen gebruikers-ervaring leveren.

groeten, Nico
Prof

Bericht door Prof »

Goed kijken Nico. Zie topic MRA ruit. Mvg, Simon
Gebruikersavatar
The Suus
DL650 berijder
Berichten: 92
Lid geworden op: za 30-06-2007, 13:07
Mijn motor is een: 2007 V-Strom 650A Black Rhino
Woonplaats: Hoogerheide (Noord-Brabant)

Bericht door The Suus »

en kijk gelijk bij "KLOONTJE" is mss goedkoper als een nieuwe ruit.
suzuki 250dr
Yamaha Diversion XJ600S
2007 V-Strom 650A Black Rhino
zumo 550
Fred

Bericht door Fred »

Mijn oplossing: scherm in laagste stand en schubert helm.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

mijn oplossing (1000, 1,75 m): geen schubert concept (lawaai) maar wel kloontje met MRA spoiler. Kloon was al erg goed maar met spoiler helemaal perfect. makkelijk 160 zonder gebulder. heb sowieso altijd oordoppen in, sinds ik doof ben geworden van het motorrijden....

denk dus dat spoilertje echt helpt, en voor die paar tientjes ga je niet je gehoor beschadigen !
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Fred

Bericht door Fred »

peterzeeland schreef:mijn oplossing (1000, 1,75 m): geen schubert concept (lawaai) maar wel kloontje met MRA spoiler. Kloon was al erg goed maar met spoiler helemaal perfect. makkelijk 160 zonder gebulder. heb sowieso altijd oordoppen in, sinds ik doof ben geworden van het motorrijden....

denk dus dat spoilertje echt helpt, en voor die paar tientjes ga je niet je gehoor beschadigen !
Schubert S1/R1
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

vroeger reed ik altijd met jethelm & motorbril, en geen last van turbo-turbulentie. wel met mijn schuberth concept icm windschermen.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Viki-650A

proefrit!!

Bericht door Viki-650A »

Mijn advies is: koop alleen als je eerst een proefrit hebt gemaakt met de ruit die je op het oog hebt. Suzuki-policy (NIMAG en dealers) is: als het geen dealer-voorraad-artikel is kan je het niet teruggeven. M.a.w. als het in jouw situatie toch niet bevalt zit je met een ruit waar je niks aan hebt en een legere portemonnee.
Ik heb alleen een sportruit: stuur maar een pb-tje als je die eens wilt proberen; als je langer bent dan ongeveer 1,90 m komen hoofd/helm daarmee boven de turbulente laag uit en dat scheelt ook een stuk.
ZilverStrom

Bericht door ZilverStrom »

Heb een kloontje en een Givi hoge ruit erop zitten.
Heb een Schuberth Concept.

Man wat een verschil met het gewone ruitje.
Geen gebonk meer op mijn hoofd.
Kan je vertellen dat dit de eerste motor is waar ik last van gebonk op mijn hoofd had.
En ik heb al aardig wat motoren gehad van racers tot toerfietsen. :-)}
Nico55

bedankt allemaal

Bericht door Nico55 »

allemaal bedankt voor de reacties. Ik ga er wat mee doen.
Nico55

de nieuwe ruit doet 't prima!

Bericht door Nico55 »

Ik heb na het lezen van diverse positieve reacties op het forum en via de mail bij de dealer een ruit met spoiler gekocht. De nieuwe ruit in diverse hoogten geprobeerd. Afgelopen weekend heb ik een motorweekend gedaan en de nieuwe ruit is helemaal top!! Het gebulder van de wind is grotendeels verdwenen, evenals de turbulentie zodat de helm niet voortdurend heen en weer schudt.
Paarse_olifant

Varioscreen: OK!

Bericht door Paarse_olifant »

Ik heb na het lezen van de alle verhalen over de schermen een varioscreen gehaald. Geen heel nieuwe ruit, maar een opzetstuk. Vier gaatjes boren in de originele ruit (precisiewerkje) en vastschroeven. Scheelt enorm in turbulentie en lawaai :D. Proefritje zonder oordoppen was nu te doen!
Het opzetstuk kost ca € 65.
Remko

Bericht door Remko »

Rijden zonder doppen is zelden tot nooit een goed plan....



Maar zo'n spoilertje scheelt inderdaad heel wat gebulder!!



8) 8)
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Bericht door Bacchus »

Ik heb (op mijn k3 model) een verlengde varioruit gehad. Een stuk stiller als de originele, alleen st...t lelijk, hij ligt er om die reden weer af. Maar met lange ritten mis ik hem toch af en toe.

Tip ga, net als ik binnenkort, een testrijden bijv bij mdi-online. Van te voren bellen of ze de ruit op voorraad hebben en je kunt daar rijden zonder aankoopverplichting. IDEAAL!
MarcT

Bericht door MarcT »

fred schreef:Schubert S1/R1
Nou.....nee. Die helmen zijn superstil voor wat betreft luchtstroming om de helm heen, en dempen zelfs wat buitengeluiden. Maar tegen lucht-turbulentie kan geen enkele helm op. Ik heb zelf een S1.

Maar wat je moet doen:

1] Oordoppen. Op maat laten maken. Prima investering. Leuk verjaardagscadeau (vrienden bij elkaar laten leggen).

2] Vario-screen. Je moet dus zien te bereiken dat de turbulente luchtstroom over je helm gaat of er onder. Bij de V-Strom staat het scherm wat stijler, dus over je helm heen dan maar. Dat doet zo'n varioscreen. De turbulentie is niet HELEMAAL weg, maar is wel te doen, ook bij 4 uur toeren achter elkaar.

3] Een goede en stille helm zoals de Schubert's is nooit weg.
Gebruikersavatar
Gerrit
DL1000 berijder
Berichten: 190
Lid geworden op: di 28-09-2004, 22:16
Mijn motor is een: DL1050 XT, DL1000A L6(zilver), DL1000A, DL1000 K8 DL1000 K2 (opeenvolgend)

Bericht door Gerrit »

Mijn ervaring: voordat je een ruit koopt, probeer eens een proefrit met de ruit die je wil aanschaffen en beslis dan pas. Het hangt van veel zaken af of je er mee kunt rijden of niet. Of een ruit voor jou wel past hangt ondermeer of van het feit hoe lang je zelf bent en welk type helm je gebruikt.

Groets,

Gerrit
Plaats reactie