En geen ruit (of toch het sportruitje)?

vervangingsruiten e.d.
Plaats reactie
Viki-650A

En geen ruit (of toch het sportruitje)?

Bericht door Viki-650A »

Ben 1,84 met armen/benen/rug van eveneens gemiddelde lengte.
Heb een 650 model 2007 (K7?) met standaard stuur en ruit.
Heb de standaardruit met de drie standen uitgeprobeerd en vond ze geen van 3-en prettig. In de hoogste stand kan ik wat wegduiken om de helm uit de turbulentie te krijgen, maar vind de zit rechtop juist lekker.
Vanmiddag weer eens even met m'n oude nog niet verkochte Div-600 gereden en het geringe lawaai bij 140 kmu bracht me op de gedachte het scherm van Viki er gewoon af te halen!
Geen gezicht natuurlijk, maar toch:
1) wel veel stiller; alleen wat suizen van de Nolan systeemhelm (heb wel simpele schuimrubber 'earplugs' in),
2) wind(druk) op schouders en vanaf het middenrif geeft het effect van rijden op een naked bike (mijn lesmotor was een naked Honda seven-fifty) ook wel iets; maar zal bij lange rit wel vermoeiend worden?

Zou het 'sport windscherm smoked' à 89 euri (voor mijn 184 cm) net iets winddruk wegnemen zonder weer in 't lawaai te zitten?
Graag een mening (voor ik zo'n sportruitje koop).
Gebruikersavatar
The Suus
DL650 berijder
Berichten: 92
Lid geworden op: za 30-06-2007, 13:07
Mijn motor is een: 2007 V-Strom 650A Black Rhino
Woonplaats: Hoogerheide (Noord-Brabant)

Bericht door The Suus »

hoi, ik zie dat je,je nog maar net ingeschreven hebt :lol:
als je op de knop " Zoeken" drukt en daar het woord "KLOONTJE" intypt
moet je eens kijken wat er allemaal geschreven word :D
(ik heb er ook één )
suzuki 250dr
Yamaha Diversion XJ600S
2007 V-Strom 650A Black Rhino
zumo 550
Gebruikersavatar
V-Stoom
DL650 berijder
Berichten: 413
Lid geworden op: di 25-07-2006, 10:23
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650
Woonplaats: Heerenveen

Bericht door V-Stoom »

Hallo,

Ik had het zelfde probleem en heb op mijn V een varioscherm laten aanrukken en ik kan wel zeggen dat dat een enorme verbetering is. Ik heb zelf (nog?) geen ervaring met een "kloontje" maar ik kan je het vario scherm van harte aanbevelen.

Groet, Allard.
niets is te gek, behalve op je bek.
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

Heb het standaard scherm/verstelbaar, en na Kloontje werd dat echt 'goed', maar na de montage van MRA varioflipje is het echt uit de kunst geworden. 140 met open scherm? geen probleem. zonder doppen in hoor je opeens de motor!!! althans, het aanzuiggeluid.
dus voor een 120 euro ben je uit de problemen!

als suzuki nou eens wat doet met deze kennis.... net als met de vering.... graag!
ze lijken wel op BMW in hun snelheid van aanpassen.....
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Remko

Bericht door Remko »

V-Stoom schreef:Hallo,

Ik had het zelfde probleem en heb op mijn V een varioscherm laten aanrukken en ik kan wel zeggen dat dat een enorme verbetering is. Ik heb zelf (nog?) geen ervaring met een "kloontje" maar ik kan je het vario scherm van harte aanbevelen.

Groet, Allard.


Kijk, daar heb ik wat aan!!


Even een Vario scherm bestellen dus!

En nee, ik wil geen "Kloontje", ik vind het namelijk niet echt mooi.

Mijn oog wil niet veel maar wel iets!!!


:D :D :D :D :D
Strommax

Bericht door Strommax »

Ik heb het sportscherm gemonteerd en is voor mijn 1,86 een hele verbetering plus het staat leuk op mijn zwarte V-Strom :D
Viki-650A

Testfahrer Reisemotorrad & standaardruit k4 & jonger

Bericht door Viki-650A »

Ik was verbaasd toe ik dit las over de 650-K4 in de test van/op Reisemotorrad.op:
"Sehr wirksam und turbulenzfrei arbeitet das nach Lösen von zehn Schrauben in drei Höhen einstellbare Windschild." Mijn conclusie is na alle berichten dat het standaardscherm slechts tot een berijderslengte van 1,78 m OK is.
Wat blijkt desgevraagd:
"da haben Sie das Problem: Ich bin 1,78 Meter, kann mich aber bei Tests nicht größer machen. Bei mir klappte es gut, aber dass das nicht so sein muss bei anderer Körpergröße (oder auch einem anderen Verhältnis Beine:Oberkörper), das ist immer möglich. Insofern bitte ich um Ihr Verständnis. Im Rahmen eines Fahrberichtes ist es nicht möglich, verschieden große Leute auf einem Motorrad fahren zu lassen und ihre Meinung einzuholen."
Het lijkt erop of de (zoals bekend relatief kleine) Japannerse ontwerpers er niet aan hebben gedacht dat er elders langere mensen zijn. Gemiddelde lengte van mannen boven 18 jr in NL is immers 1,84 m. En gezien de zithoogte van de 650 zou het best nog kunnen dat de gemiddelde V-Stromrijder nog iets langer is.
Viki-650A

Sport-ruitje & turbulentie voelen met je hand

Bericht door Viki-650A »

Ik heb het sportruitje toch gekocht en gemonteerd op de laagste stand.
Visueel staat het wel mooi bij Viki (een 650-K7).
Maar helaas bleek bij de eerste proefrit dat de turbulente luchtstroom nu net ter hoogte van mijn kin op de systeemhelm komt en is het qua lawaai dus niet wat ik hoopte.
Omdat ik zonder ruitje winddruk vanaf m'n middenrif voelde had ik gehoopt dat het sportruitje net zo hoog zou zijn dat het net ter hoogte van het sleutelbeen uit zou komen, maar het is helaas ongeveer 5 cm te hoog voor mij (1,84 m). Pas als ik iets ga staan op de voetsteunen kom ik met de helm boven de turbulentie uit en is het stil(ler).
Ik ga volgend weekend nog wat proefrijden.

Turbulentie Voelen?
Toen ik mijn gehandschoende hand vlak boven het stuur op en neer bewoog, van achter de ruit tot er een stuk boven, merkte ik ineens dat je die turbulenties goed kan voelen. Achter de ruit voel je niks, het begint inderdaad meteen bij de rand van de ruit en iets boven de ruit is het weg en zit je hand in de 'ongestoorde stroming' zoals aerodynamici zeggen. Het gaat dan van ruit richting berijder iets omhoog; vandaar dat je maar net over een ruit heen moet kunnen kijken om je hele helm onder de turbulentie te houden.
PvdBogaard
EX- V-Strom berijder
Berichten: 350
Lid geworden op: zo 26-08-2007, 15:38
Mijn motor is een: KTM 1190 Adventure
Woonplaats: Haarlo

kloontje en verlaagt

Bericht door PvdBogaard »

afgelopen zondag voor het eerst gereden op de gemodificeerde DL1000K7. Wat hoor ik toch zingen. Een constant aanwezig geluid ergens uit het vooronder.
Nu dringt het tot me door dat dit het directe resultaat is van en een Dl650 zadel (2 cm lager) en het aanbrengen van het kloontje. Hoewel turbulentie nog steeds aanwezig is --heb ook in het geheel niets gedaan aan het afstellen of anderszijds zoeken naar een optimale stand-- hoor ik nu dus blijkbaar andere dingen :lol:

Mijn paspoort zegt: 177, maar met Abraham aan de horizon vermoed ik dat factor krimp hier iets van afgeknabelt heeft :shock:
Viki-650A

ander geluid?

Bericht door Viki-650A »

elders op forum is sprake van het horen van het aanzuiggeruis, lucht die door het luchtfilter gezogen wordt, zodra de turbulentie grotendeels over de helm waait door hogere ruit en/of vario-flip en/of lager zadel.
Soms produceren scherpe randen een resonantie; vergelijkbaar met de lipjes in een mondharmonica.
In de specificaties van de V-Stroms op suzuki.nl is overigens sprake van een verschil in zithoogte tussen de 1000 en de 650 (met standaard zadel).
Een lager zadel monteren heeft hetzelfde effect als een hogere ruit monteren (bij zelfde motor/berijder).
PeterB

Bericht door PeterB »

Ik herken het probleem met die turbulentie. Ik heb dit probleem zelf als volgt opgelost; eerst een verhoogde ruit gekocht bij MDI. Dit hielp nog net niet afdoende tegen de turbulentie.
Vervolgens heb ik een rit gemaakt op een black rhino met vario-scherm. Hieruit bleek dat dit ook niet voldoende was met mijn lengte (1.90m).
Via Arto-west (internetwinkel) een losse vario-flip (?) gekocht en deze gemonteerd op de verhoogde MDI-ruit.
En voila; turbulentie-vrij

Groet,
Peter
Stromarie

Re: Sport-ruitje & turbulentie voelen met je hand

Bericht door Stromarie »

Viki-650A schreef:Ik heb het sportruitje toch gekocht en gemonteerd op de laagste stand.
Visueel staat het wel mooi bij Viki (een 650-K7).
Maar helaas bleek bij de eerste proefrit dat de turbulente luchtstroom nu net ter hoogte van mijn kin op de systeemhelm komt en is het qua lawaai dus niet wat ik hoopte.
Omdat ik zonder ruitje winddruk vanaf m'n middenrif voelde had ik gehoopt dat het sportruitje net zo hoog zou zijn dat het net ter hoogte van het sleutelbeen uit zou komen, maar het is helaas ongeveer 5 cm te hoog voor mij (1,84 m). Pas als ik iets ga staan op de voetsteunen kom ik met de helm boven de turbulentie uit en is het stil(ler).
Ik ga volgend weekend nog wat proefrijden.

Turbulentie Voelen?
Toen ik mijn gehandschoende hand vlak boven het stuur op en neer bewoog, van achter de ruit tot er een stuk boven, merkte ik ineens dat je die turbulenties goed kan voelen. Achter de ruit voel je niks, het begint inderdaad meteen bij de rand van de ruit en iets boven de ruit is het weg en zit je hand in de 'ongestoorde stroming' zoals aerodynamici zeggen. Het gaat dan van ruit richting berijder iets omhoog; vandaar dat je maar net over een ruit heen moet kunnen kijken om je hele helm onder de turbulentie te houden.
Hoi Viki, ik heb (had) hetzefde probleem met het sportruitje, ik heb hem gewoon aan de bovenkant zo'n 3 centimeter afgezaagd met een fijne decoupeerzaag, en in de midden nog een uitholling gemaakt, eerst het randje er afgehaald en later weer teruggeplakt, nu gaat die turbulentie net onder mijn helm door, van de zomer zet ik hem er weer op, ik vindt het rijden dan heel anders dan met m'n varioscreen, meer puurder zal ik maar zeggen.
Viki-650A

Sportscherm afzagen

Bericht door Viki-650A »

Ben ik bij de proefrit met het sportschermpje nog geflitst ook: nog eens 30 euri armer :( .
Ik heb nog wat gereden en gemeten.
Met standaardscherm op de bracket in de officieel niet toegestane 4e stand (waarbij je de vier onderste gaten van de bracket gebruikt) ging de turbulente stroom over mijn hoofd heen. Visueel geen gezicht natuurlijk: je kijkt onder de ruit tegen de 4 onderste boutgaten voor het bracket.
Die veelbesproken turbulente laag is zo te voelen met de hand eigenlijk vrij dun. Wel wordt hij naar de rijder toe wat dikker/hoger.

Afstand midden v.d. bovenrand scherm tot de rand van het dashboard (boven het klokje):
sportscherm + bracket stand 1: 13 cm
sportscherm + bracket stand 2: 16 cm
sportscherm + bracket stand 3: 19 cm
sportscherm + bracket stand 4: 23 cm
standaardsch + stand 1: 19,6 cm
standaardsch + stand 2: 22,5
standaardsch + stand 3: 25,5
standaardsch + stand 4: 29,5
Zonder scherm: turbulente laag tegen middenrif/borstbeen; rond de helm stil
sportscherm + stand 1: laag tegen nek/onderrand helm
standaard + stand 3 + ingezakt zittend: helm net uit de laag
standaard + stand 4: laag net over de helm

Opties:
A) teruggeven sportruit: kan niet ivm logistieke procedures importeur en dealer (klantvriendelijk is anders, 89 euro voor nop uit de portemonnee; vraag er nadrukkelijk om; je kan bij mij komen proefrijden als je wilt)
B) sportruit afzagen (lijkt na Stromarie's ervaring een optie; wel een beetje eng om in dat wiebelige plastic te zagen)
C) sportruit verkopen
D) andere bracket maken om sportruit lager te monteren (soort kloontje)
E) een qua geluid beter isolerende helm kopen
F) proefrijden met varioscreen en evt los spoilertje kopen als het helpt
G) andere motor kopen
Voorlopig kies ik voor D (en evt. B).
Wie wil proefrijden met sportruit is welkom in Nijmegen A, C
Viki-650A

'kopschudden' met sportruit/ dummy van afgezaagde sportruit

Bericht door Viki-650A »

met de sportruit voorop (laagste stand), ik aan het stuur en mijn dochter achterop en flinke tegenwind van schuin rechts merkte ik het elders omschreven 'kopschudden' waarbij je helm van links naar rechts gaat. Lijkt of iets meer invering (dus stand van het scherm iets anders) en/of de richting waarin de rijwind + wind op het scherm blaast dit verschijnsel van beurtelings L en R loslatende wervels veroorzaakt.
.
Alvorens de decoupeerzaag in de sportruit te zetten eerst van dik karton een dummy gemaakt die vlak boven de afdekkappen van de bevestigingsboutjes ophoudt (6,5 cm boven rand van dashboard, zie maten eerder bericht). Niet zoals verwacht: eigenlijk net zoveel lawaai als bij de sportruit in de laagste stand.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5027
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

Hoi Viki,

Ik lees dat je al van alles geprobeerd hebt om de juiste stand/ruit te krijgen. Zo te lezen, zonder veel succes. Ook kon je je gekochte ruit niet teruggeven. das helemaal k.... :twisted:

Zodra ik mijn eigen "KLOONTJE" terug heb (is nu nog voor ronde 4 bij de snijder), mag je 'm uitproberen zonder kosten. :lol:

Omdat ik er altijd één extra laat maken, kun je die kopen als Kloontje je bevalt.

"T is maar een idee :idea:

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Peterzeeland
KLV1000 berijder
Berichten: 848
Lid geworden op: za 12-08-2006, 10:32
Mijn motor is een: KawasaKickX KLV 1000
Woonplaats: Vlissingen-ZL

Bericht door Peterzeeland »

kan met mijn 1.75 m niet echt vergelijken.
wel opvallend dat suzuki met zijn toer-bandit ook het MRA varioflipup ruitje gebruikt! en die vind ik zijn geld meer dan waard.
of die op een sportruitje met 1.86 m ook werkt, tja, uitproberen.
dan heb je daarna wel 4 gaatjes erin zitten, en ik weet niet of het uberhaupt past.
misschien beter op de standaardruit die toch al hoger is.
optisch is het allemaal minder, ben ik met je eens.
CX500-SR500-XT500-R75/7-V65SP-R100RS-GuzziSP2-FJ1200-ex-KLV-Strom!... Triumph Sprint 900... BMR R100
Stromarie

Re: Sportscherm afzagen

Bericht door Stromarie »

Viki-650A schreef:Ben ik bij de proefrit met het sportschermpje nog geflitst ook: nog eens 30 euri armer :( .
Ik heb nog wat gereden en gemeten.
Met standaardscherm op de bracket in de officieel niet toegestane 4e stand (waarbij je de vier onderste gaten van de bracket gebruikt) ging de turbulente stroom over mijn hoofd heen. Visueel geen gezicht natuurlijk: je kijkt onder de ruit tegen de 4 onderste boutgaten voor het bracket.
Die veelbesproken turbulente laag is zo te voelen met de hand eigenlijk vrij dun. Wel wordt hij naar de rijder toe wat dikker/hoger.

Afstand midden v.d. bovenrand scherm tot de rand van het dashboard (boven het klokje):
sportscherm + bracket stand 1: 13 cm
sportscherm + bracket stand 2: 16 cm
sportscherm + bracket stand 3: 19 cm
sportscherm + bracket stand 4: 23 cm
standaardsch + stand 1: 19,6 cm
standaardsch + stand 2: 22,5
standaardsch + stand 3: 25,5
standaardsch + stand 4: 29,5
Zonder scherm: turbulente laag tegen middenrif/borstbeen; rond de helm stil
sportscherm + stand 1: laag tegen nek/onderrand helm
standaard + stand 3 + ingezakt zittend: helm net uit de laag
standaard + stand 4: laag net over de helm

Opties:
A) teruggeven sportruit: kan niet ivm logistieke procedures importeur en dealer (klantvriendelijk is anders, 89 euro voor nop uit de portemonnee; vraag er nadrukkelijk om; je kan bij mij komen proefrijden als je wilt)
B) sportruit afzagen (lijkt na Stromarie's ervaring een optie; wel een beetje eng om in dat wiebelige plastic te zagen)
C) sportruit verkopen
D) andere bracket maken om sportruit lager te monteren (soort kloontje)
E) een qua geluid beter isolerende helm kopen
F) proefrijden met varioscreen en evt los spoilertje kopen als het helpt
G) andere motor kopen
Voorlopig kies ik voor D (en evt. B).
Wie wil proefrijden met sportruit is welkom in Nijmegen A, C
Hallo Viki, je vroeg me hoe ik dat sportschermpje hebt afgezaagd, ik heb er wel een foto van, maar ik weet niet (meer) hoe ik dat hier op het forum moet krijgen, maar ik stuur hem wel privé naar je, maar die uitholling zit dus aan de bovenkant tussen de verhoogde richels in, in het midden meet hij nu 29,5 cm naar het onderste punt, bij de richels is ongeveer 3 cm vanaf de bovenkant afgezaagd. Gewoon even volplakken met schildersband, dan aftekenen met behulp van de rondingen van lege blikken, groot in de midden, en klein aan de zijkanten, dan over en door het band zagen met een fijn zaagje in de decoupeerzaag, maar zet hem dan niet op pendelen, anders zou hij te veel kunnen gaan happen. Dan band er afhalen, kantjes voorzichtig schuren, dan het rubberen afdekbandje terugplakken met velpon of transparante siliconenkit, de klemmetjes goed er opdrukken, de andere dag eventuele lijm of kitresten verwijderen en dan proefrijden maar! sukses ermee!
Viki-650A

huisvlijt 'fly-screen' werkt!

Bericht door Viki-650A »

Nu heb ik het (als prototype) voor elkaar.
2 beugeltjes gemaakt te bevestigen op de plek van de bracket voor de verstelbare ruit.
1 vlak schermpje gemaakt (voorlopig van dik karton geplastificeerd met zwart hobbytape, zou polycarbonaat oid moeten worden) dat ongeveer begint waar de normale ruit begint, met een vouw over de twee bulten boven de rijen boutgaten (die 2 x 4 tbv de bracket) en dat eindigt 4 cm recht boven de rand van de tellers.
Nu zit ik vanaf okselhoogte (schouders/nek/helm) in de ongestoorde rijwind; heerlijk met dit weer. En slechts wat gefluit om de (niet heel erg stille) Nolan N102-systeemhelm.
Pas als ik als een hoepel in elkaar gezakt ga zitten komt de onderkant van m'n helm weer in die zo verfoeide turbulente laag.
(foto's moet ik nog maken, op PC zetten en hier zien te 'uploaden'; jullie houden ze tegoed).
.
Overigens voor kouder weer zet ik de bracket in de niet-officiële 4e positie; standaardruit komt dan 4 cm hoger uit en dat is voor mij (lengte 1,84 m, op standaard 650-zadel) net genoeg om turbulente laag vrijwel over de helm heen te leiden.
Plaats reactie