Ruiten en windscreens testen in de windtunnels bij TNO

vervangingsruiten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5042
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Ruiten en windscreens testen in de windtunnels bij TNO

Bericht door Sparkle Black Peter »

Beste forumleden, :D

Ik zie dat er veel gesproken wordt over ruiten, windscreens en verhogen of juist verlagen van het windscherm. Er is gesproken over turbelentie, trillingen en noem maar op. Wanneer is in de wind zitten prettig en wanneer wordt die zelfde wind voor motorrijders gevaarlijk. Hierover hebben we allemaal een eigen menig en ervaringen.

Ik heb bij TNO in Apeldoorn een verzoek ingediend om te kijken of er een mogelijkheid is om voor 'ons soort' motors (VStrom) een test te doen, om te kijken hoe de wind zich gedraagd met onze windschermen en screens met een berijder. Op deze manier komen we er misschien achter wat de beste afstelling is van de windschermen. Het is tenslotte voor de veiligheid en het verbruik.

Zodra ik bericht terug heb, laat ik het jullie zo snel mogelijk weten. :P Ik heb aangegeven dat ik mijn motor voor dit onderzoek wel beschikbaar wil stellen. (VStrom DL650 BR) Als ze bereid zijn om dit onderzoek te doen, is het misschien verstandig om ook andere modelen in de windtunnel te plaatsen. Dus wil je hier eventueel aan meewerken (als we toestemming krijgen) Laat het dan FF weten. IK heb ook gevraagd naar de kosten voor zo'n onderzoek. Want ik neem aan dat ze niets voor niets doen :shock:

IK wacht vol spanning het bericht van TNO af. WIE WEET?????
Niet geschoten is altijd mis. :roll:

Groetels

Peter.[/b]
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7553
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Goed initiatief. Alleen hangt er meestal wel een pittig prijskaartje aan dat soort dingen. TNO is tenslotte al weer heel wat jaartjes een commerciële organisatie en leeft niet meer van overheidsbijdragen maar van betaalde opdrachten. Misschien dat Nimag dat wil sponsoren? Of je moet relaties hebben die er werken en de mogelijkheid hebben iets te regelen. Zo niet dan wordt het denk ik niets.
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
Hunter6
EX- V-Strom berijder
Berichten: 722
Lid geworden op: wo 26-10-2005, 19:42

Bericht door Hunter6 »

Op zich vindt ik het een goed idee, alleen ook ik zet mijn vraagtekens wie dit gaat betalen. Ik verwacht niet dat dit kostenloos gebeuren gaat.

Het zou goed zijn dan meteen meerdere ruiten te testen, ook van enkele ruiten in Amerika verwacht ik goede dingen.
De ruiten die hier te koop zijn maken bijna allemaal een krul omhoog aan de bovenkant. Hierdoor wordt de windstroom ernstig verstoord. Het lijkt mij beter dat de ruit naar de rijder toe afbuigt. Hierdoor zou er minder turbulentie ontstaan en gaat de wind egaler over de helm heen.
Misschien dat enkele motorbladen geinteresseerd zij om hun medewerking te verlenen.
mogelijk dat ik dan een ruit in america bestel en deze beschikbaar stel voor de test.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5042
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

Ha die Folks,

Volgens mij werken ze bij TNO ook in het weekend :? . Ik heb een antwoord gekregen op mijn vraag m.b.t. een test van windschermen in een windtunnel. Hieronder hun antwoord.

Beste Peter,
Aangezien Gerard Visser, de coordinator van het onderzoek in de windtunnel, met vakantie is een korte reactie van mijn zijde.
Een proef in de windtunnel m.b.t. tot het windscherm acht ik zeker mogelijk. Gezien de vraagstelling zal het meer zijn dan een proefje, het gaat er immers om inzicht te krijgen hoe nog veiliger/zuiniger kan worden gereden. Gerard Visser zal na zijn vakantie (begin september) contact opnemen.

Met vriendelijke groet,
Kees van Deelen

Al met al best positief. Toch? Ik kan het in ieder geval meenemen richting Nimag, dat TNO er ook achter staat.

Word Vervolgd!!!! :shock: :shock:
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Mocht het wat worden met de windtunneltest dan meld ik me nu vast
aan !

DL1000 met Cee-Baileys Ruit

gr.
Richard
Korsan

Bericht door Korsan »

Ik heb verhoogde scherm van Suz op K2. Ik weet niet of dit het Varioscherm is. Valt ook tegen en regen lijkt in mijn helm te komen in vegelijking tot standaard scherm. Wel minder wind op de schouder. Ik ben 1.85.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5042
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

UPDATE WINDTUNNELTEST :idea:

Zoals belooft, hierbij de stand van zaken m.b.t. de windtunneltest. Ik heb NIMAG gevraagd of zij hun medewerking willen verlenen aan deze test en heb de reactie van TNO meegestuurd. Ik ben in volle verwachting op hun antwoord. Ook heb ik de redactie van een gerenomeerd motorblad gevraagd, of zij iets zien in een dergelijk onderzoek. Ook hier is het nog even M.V.D.W.O.A. (meneer van Dalen wacht op antwoord) :shock:

Zodra ik een reactie heb, laat ik het weten.

See You Later Alligator,

Peter.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Tuke

Bericht door Tuke »

Ik ben benieuwd wat TNO voor een ideeen heeft... en prijskaartje. Zal inderdaad niet goedkoop worden denk ik. En ik vermoed dat suzuki er geen geld voor over heeft.
Wellicht is een beter/goedkoper alternatief om de vraag bij een technische universiteit neer te leggen. Wellicht zijn er een paar die interesse hebben in een dergelijk onderzoek. Overigens is het handig om een soort ruit met verschillende berijders te testen. Immers een manneke van 1,70 achter een ruit is wat anders dan een manneke van 1,95 en teveel kilo's :wink:
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5042
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

Hoi Tuke, done!!

Er zijn in Nederland 3 technische universiteiten :shock: . Ik heb naar 2 van deze het verzoek tot onderzoek ingediend. Diegene die hier over gaat in Eindhoven, komt pas 15 september 8) terug we moeten nog ff geduld hebben. Van die in Delft heb ik gisteren verstuurd. Wie will See.

Even geduld dus.

Peter
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5042
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

WEER ÉÉN STAPJE DICHTERBIJ!!

Ik ben vrijdag gebeld door de TU Delft en heb geruime tijd aan de lijn gehangen met Inke Boneschansker van P&R. Ik kan nu bijna zelf af gaan studeren op de TU :shock:. Hieronder een korte samenvatting:

In Nederland zijn maar twéé zgn. lagesnelheidswindtunnels, één staat er bij TNO en de ander bij de NLR (National Aerospace Laboratory) in deze tunnels worden zulk soort testen gedaan. De TU's hebben zelf (nog) geen tunnels om te testen. Het afhuren van deze windtunnels is erg kostbaar, zij schat zo rond de € 4000,00 per dag afhankelijk van de duur van het onderzoek. Je hebt dan wel erg snel de uitslag.

Er is ook een ander (goedkopere)mogelijkheid. Als dit onderzoek uitgevoerd wordt in de vorm van een afstudeerproject door een of meerdere van de studenten, kost het NIETS :P. Je moet dan het gewenste onderzoek aanmelden bij de TU. (Het verdere verloop van deze aanmelding krijg ik nog te horen). Het enige nadeel is dat het allemaal wat langer gaat duren. Voordat de resultaten bekend zijn, gaat er wel 3/4 jaar overheen :cry:.

Als jullie nog even geduld hebben, wil ik het afstudeerproject wel in gang zetten. Zo niet, dan zal NIMAG of een andere sponsor over de brug moeten komen ben ik bang. Of één van jullie moet BILL GATES heten :?: :P

Dus ik wil graag jullie reacties op bovenstaande! Kan ik gelijk zien of er genoeg animo is.

Laat even iets weten oké.

M.V.M.G.

Peter.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Tuke

Bericht door Tuke »

Rhino VStrom schreef:
Er is ook een ander (goedkopere)mogelijkheid. Als dit onderzoek uitgevoerd wordt in de vorm van een afstudeerproject door een of meerdere van de studenten, kost het NIETS :P. Je moet dan het gewenste onderzoek aanmelden bij de TU. (Het verdere verloop van deze aanmelding krijg ik nog te horen). Het enige nadeel is dat het allemaal wat langer gaat duren. Voordat de resultaten bekend zijn, gaat er wel 3/4 jaar overheen :cry:.
dat is waar ik op doelde :wink: nu is de uitdaging een zo interessant mogelijk onderzoeksvraag neer te leggen.
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5042
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

TUNNELTEST

Bericht door Sparkle Black Peter »

HOT NEWS :!: :!: :!:

Het is weer even geleden, maar hier het vervolg!!

Heb ondertussen bericht gekregen van NIMAG. (zie hieronder)

Geachte heer Van Roy,

Naar aanleiding van uw e-mail van 21 augustus jl., kan ik u als volgt informeren,

Het doet ons als importeur genoegen, dat er inmiddels vele tevreden V-Strom rijders zijn en wij hopen uiteraard, dat u eveneens tevreden met uw aanwinst bent. Het is kennelijk een geslaagd totaalconcept waar velen zich in kunnen vinden.
Met betrekking tot de ruit heeft de fabriek sedert 2004 de mogelijkheid om de standaardruit in 3 standen te zetten, afhankelijk van postuur, zithouding en persoonlijke voorkeur van de eigenaar. Daarnaast zijn er nog 2 andere ruiten beschikbaar; 1 bredere dan de standaardruit en een ruit met een zg. flip-up aan de bovenzijde. Vrijwel elke eigenaar heeft zo zijn of haar eigen voorkeur met betrekking tot de ruit of de ideale positie van de ruit; dit is van veel factoren afhankelijk.
Verder krijgen wij nagenoeg geen vragen, c.q. klachten met betrekking tot de leverbare ruiten.

In verband met het bovenstaande zijn wij van mening, dat een uitgebreid onderzoek door TNO waarin ook windtunneltesten aan de orde zijn, niet zo zinvol.
U zult dan ook begrijpen, dat wij GEEN kosten willen gaan maken om een door u voorgesteld onderzoek te laten uitvoeren.

Met vriendelijke motorgroet,

Frans Hulsebosch
Dept. Service Motorcycle & Marine
Tel.: +31 347 349767
Fax.: +31 347 349825
E-mail: f.hulsebosch@nimag.nl


Ook TNO heeft contact gezocht en het volgende medegedeeld.

De windtunnel van TNO is NIET geschikt voor een dergelijk onderzoek. De tunnel van TNO is een zgn lagesnelheidstunnel en kan max. tot 20 mtr. per sec. (zo ongeveer 60-65 km p/u) Voor dit onderzoek zijn metingen nodig bij 100-120 Km. p/u. om een goed beeld te krijgen van de windinvloeden op een scherm. Om deze snelheid te halen is er maar één mogelijkheid en dat is bij de NLR. Dit is erg duur.

Hier de reactie van de TU.

Geachte heer Van Roy,

In principe kan de TU Delft hier wel onderzoek naar doen. Het betreft echter een aerodynamisch gezien complexe situatie. Een motorfiets is aerodynamisch gezien geen mooi vormgegeven object zoals een vliegtuig. Auto's, vrachtauto's en bussen zijn wat dat betreft al veel makkelijker. De stroming wordt namelijk verstoord door allerlei oneffenheden. Die komen van de motor zelf maar ook van de berijder(s). Omdat mensen verschillen verschilt de situatie ook per berijder-motorfiets combinatie. Daarnaast is de situatie buiten vaak onvoorspelbaar. Wind is nooit constant, soms is hij mooi, vaker turbulent en tijdens het passeren van andere weggebruikers verandert de situatie continu.

Daar komt nog bij dat ook beplanting langs de weg van invloed is. Ook de buitenluchttemperatuur is van invloed. Op een mooie warme dag is rijden met een open vizier erg lekker. Op een regenachtige dag wil je dit juist weer niet. De stand van het vizier heeft ook een behoorlijke invloed op de aerodynamische eigenschappen. Feit blijft wel dat zeker bij hoge snelheden de krachten op het scherm en de motorrijder groot kunnen zijn. De aerodynamica vertelt ons dat de krachten kwadratisch groter worden met toenemende snelheid. Als je van 50 km/h naar 100 km/h gaat neemt de kracht met een factor 4 toe.

Mijn conclusie is dat er best het een en ander door middel avn berekeningen en windtunneltesten uitgevogeld kan worden maar dat dat toch wel complex is en daardoor erg duur zal worden. Bovendien denk ik dat daar niet echt bruikbare algemene conclusier uit te trekken zijn die nieuw zijn.

Als u meer informatie wilt moet u maar even rechtstreeks contact opnemen. Via de website van de TU Delft is mijn telefoonnummer wel te vinden.

met vriendelijke groet,


ir. Joris Melkert
FAculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek
TU Delft.


Zoals jullie kunnen zien heb ik er alles aan gedaan om het windschermverhaal onderzocht te krijgen, maar helaas. Misschien is er nog een kans via het afstudeerproject. Dat is het laatste wat ik nog kan proberen.

Maar gezien het kleine aantal reacties :( van de andere forumleden, weet ik niet of men hier op zit te wachten.

Los Ballos.

Peter.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Gebruikersavatar
Stroompje
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5100
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 14:37
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1050 XT (M1-2021)
Woonplaats: Lunteren.

Bericht door Stroompje »

Wooow, dat heb je grondig aangepakt :!:
Helaas helaas.....is je simpele vraag, zo te lezen, bijzonder ingewikkeld uit te voeren.
Dit is eigenlijk wel duidelijk gezien het grote aantal verschillen in V-Strom-sters/mers en hun ruiten waar ze tevreden of juist niet tevreden mee rond rijden.
:arrow: Het zal wel een prive zoektocht blijven voor iedere V-Strommer.
groetjes,
Greetings, Heleen. :arrow: Smiling all the way :-)}
Blackstrom

Bericht door Blackstrom »

Aangezien het zo ingewikkeld is, is het ook logisch dat veel
V-strom berijders en berijders van andere modellen/merken
veel klachten hebben over de standaard windschermen.

Eigenlijk is het niet zo vreemd natuurlijk, iedereen heeft een andere bouw
/lengte, zit anders op de motor, de een vindt turbulentie vervelender dan
de ander.

Het enige wat ik iedereen aan kan raden is proefrijden met een andere
ruit, maar dat is helaas niet voor alle ruiten/leveranciers mogelijk.

Afgaan op de ervaringen van iemand anders is geen garantie dat je
de goede ruit te pakken hebt en je geeft iets meer uit dan voor een
pak melk, dus het is wel fijn als je direct de voor jou geschikte ruit koopt.
Ikzelf rij met een ruit van Cee-Bailey's, ben 1,85 en heb geen last
van turbulentie met deze ruit.

Eigenlijk zou je via het Forum moeten kunnen proefrijden op de V-stroms met verschillende ruiten.
Ik zal het goede voorbeeld geven, dus bij deze :
Wie in het bezit is van een DL1000 K2/K3 (niet verstelbaar scherm) en wil
proefrijden met een ruit van Cee-Bailey's ; stuur een PB.
(Wel je eigen V-strom meenemen als onderpand 8) )

gr.
Richard
LuukWinters

Bericht door LuukWinters »

blackstrom schreef:Aangezien het zo ingewikkeld is, is het ook logisch dat veel V-strom berijders en berijders van andere modellen/merken
veel klachten hebben over de standaard windschermen.
Eigenlijk is het niet zo vreemd natuurlijk, iedereen heeft een andere bouw
/lengte, zit anders op de motor, de een vindt turbulentie vervelender dan
de ander. Het enige wat ik iedereen aan kan raden is proefrijden met een andere ruit, maar dat is helaas niet voor alle ruiten/leveranciers mogelijk.
Afgaan op de ervaringen van iemand anders is geen garantie dat je
de goede ruit te pakken hebt en je geeft iets meer uit dan voor een
pak melk, dus het is wel fijn als je direct de voor jou geschikte ruit koopt.
Ikzelf rij met een ruit van Cee-Bailey's, ben 1,85 en heb geen last
van turbulentie met deze ruit. Eigenlijk zou je via het Forum moeten kunnen proefrijden op de V-stroms met verschillende ruiten. Ik zal het goede voorbeeld geven, dus bij deze : Wie in het bezit is van een DL1000 K2/K3 (niet verstelbaar scherm) en wil proefrijden met een ruit van Cee-Bailey's ; stuur een PB. (Wel je eigen V-strom meenemen als onderpand 8) )
gr. Richard
Hallo Richard, nu heeft CeeBailey twee typen voor de k2/3. Over welke spreek jij? En hoe hoog is de jouwe?
vr. gr. Luuk
Blueberry

Bericht door Blueberry »

Beste Peter,

Je bent echt grondig te werk gegaan met alle instantie's, perfekt !
Maar misschien is de oplossing nog makkelijker: er zijn wekelijks mensen bezig met hun bladen vol te krijgen.

Mijn idee: schrijf bladen als moto 73, motoplus, kicstart aan, verwijs ze naar alle wijze woorden die er op dit forum zijn geschreven en ook je eigen ervaring en ze zullen er minimaal 3 bladen als vervolgitem mee kunnen volschrijven.

Dat voor € 4000,- is voor zo'n blad een koopje als ze de test gaan doen.

Hoewel ze bij een presentatie van een nieuw model volgens mij geld toe krijgen want die worden steeds minder kritisch.

Sukses !

Blueberry
Gebruikersavatar
Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Berichten: 5042
Lid geworden op: ma 24-07-2006, 01:24
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino
Woonplaats: Bij Tilburg

Bericht door Sparkle Black Peter »

Hé Bleuberry,

Wat betreft die motorbladen, die heb ik ook een verslag van de "ROEST PROBLEMEN" voorgelegd, maar m.u.v. Promotor, heeft er niemand gereageerd. Ook Promotor heeft er verder geen aandacht aan besteed. Niet interessant genoeg denk ik.

Maar ik wil v.w.b. de "windtunneltest" er best een briefje aan wagen. Misschien kunnen we samen een brief opstellen.

M.V.M.G.

Peter.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?
Blueberry

Bericht door Blueberry »

Ha Peter,

Als je denkt dat het de moeite waard is wil ik hier best wel wat tijd aan besteden.
Doch ik kan me ook wel vinden in de gedachte van invloeden van zijwind/rugwind enzo....
Maar blijft het onderzoeken waard.

Hoor wel wanneer je er tijd voor kunt maken.

Blueberry
Plaats reactie