Airflow exit

vervangingsruiten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kompas
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 09 mei 2016, 23:05
Mijn motor is een: geen v-strom meer

Airflow exit

Bericht door Kompas » wo 08 jun 2016, 14:25

Zo even een eigen topic over mijn ruit starten om het andere topic niet te vervuilen.
ZOals daar al te lezen viel heb ik een tijd terug een Givi airflow ruit besteld voor het oude type V-strom 650.
Deze natuurlijk ook op de motor gemonteerd en mee gereden.
En dat viel eerlijk gezegd tegen. En wel om een paar redenen,
Ten eerste de ruit zelf, deze is zelfs in de onderste stand vrij fors en hoog. Door de dubbele laag "glas" spiegelt de ruit behoorlijk. Ook vind ik de ruit erg bewegelijk. Als je over een klinkerweg rijdt dan danst de ruit vrolijk op en neer. Te veel naar mijn mening.
Maar goed, als ie goed functioneert dan is daar overheen te komen.

En dat doet ie dus niet zo goed als ik had gehoopt. Ik heb de ruit in diverse standen natuurlijk getest. Hierbij viel de hoogste stand al meteen af (basis ruit in de laagste stand en de schuifruit in de hoogste stand). In deze stand kijk ik door de ruit heen. En de ruit vervormd het beeld aardig. Dus dat was niks voor mij. Je zit trouwens wel kompleet uit de wind. Maar zeker niet turbulentie vrij.
Toen in de laagste stand (basis ruit laag, schuifruit laag). In deze stand kijk ik ruim over de ruit heen. Je zit ook nog steeds vrijwel helemaal uit de wind. Maar ook hier geldt, de turbulentie is niet weg. Er blijft een soort gedreun op je helm komen. Mijn zicht wordt een beetje wazig dan.
Ook bij alle standen er tussen in blijven de "klachten".
Dus de ruit er weer af.

en toen....
Toen heb ik gereden zonder ruit. En dat is heerlijk. Schone rijwind op je helm. Helemaal rustig.
Maar het ziet er niet uit.
Afbeelding

Zoals men in het andere topic al aangaf zijn er kleine ruitjes te krijgen voor de strom. Die wilde ik ook gaan bestellen. Maar ik besloot eerst nog wat te proberen met de originele ruit.
Ik heb in de originele ruit extra gaten geboord zodat de ruit nog eens 4 cm ongeveer lager komt. En dat blijkt heel goed te werken.
Er is nog wel wat turbulentie, maar niet het gedreun wat er eerder was.
het laatste beetje turbulentie lijkt trouwens van de spiegels te komen.
Voordeel van de lage ruit vind ik ook dat je in de rijwind zit. En het ruitje neemt nog steeds genoeg druk op het lichaam weg om 130 op de snel weg te rijden.
Afbeelding

Nu alleen nog de overige gaten afwerken. De standaard kapjes passen niet meer.
Met vriendelijke groet,
Onno

Gebruikersavatar
Kompas
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 09 mei 2016, 23:05
Mijn motor is een: geen v-strom meer

Re: Airflow exit

Bericht door Kompas » do 09 jun 2016, 16:17

Helaas. Toch weer gedreun op de helm. Ook met de ruit in deze stand. Heb de motor nu enkele weken en ben het ding al helemaal zat. Ik kan niet rijden zonder af te stappen net hoofdpijn en een duizelig gevoel. Zoals ik er nu over denk is dit een grote miskoop geweest. Maar ik zal het er helaas mee moeten doen.
Met vriendelijke groet,
Onno

Gebruikersavatar
Tulipan
DL650 berijder
Berichten: 2777
Lid geworden op: wo 18 nov 2009, 17:25
Mijn motor is een: DL 650 K9 Grijs "La Burra"
Locatie: Tenerife

Re: Airflow exit

Bericht door Tulipan » do 09 jun 2016, 16:48

Hmmmm ik zou eens een andere helm proberen.

Ik lees dat eigenlijk allen met een grote :D afstappen, niet met hoofdpijn :shock:
Of toch maar omkijken naar een BMW C1 125 :mrgreen:
Hasta luego
Tulipan
Alle toeters en bellen
" Your studies can guide you, but experience is what teaches you "

Gebruikersavatar
Highking
Berichten: 138
Lid geworden op: ma 14 mar 2016, 20:38
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 (2002)
Locatie: Heemskerk
Contacteer:

Re: Airflow exit

Bericht door Highking » do 09 jun 2016, 16:58

Ik begrijp het wel. Ik kom van een naked (sort-of, een Kawasaki Vulcan zonder ruit) af en vind het rijden met een beetje plastic enerzijds heel fijn... maar aan de andere kant dreunt 't soms wel aardig richting mijn helm.
Vind persoonlijk trouwens helemaal niet dat het er slecht uit ziet zonder ruitje. Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar een echt laag ruitje, zou dat vergelijkbaar zijn qua airflow?
KFFR - Metal!

Gebruikersavatar
RedStrom
DL1000 berijder
Berichten: 4640
Lid geworden op: di 22 jun 2010, 23:19
Mijn motor is een: zwarte L4

Re: Airflow exit

Bericht door RedStrom » do 09 jun 2016, 21:08

Allemaal heel herkenbaar.
Dat ruitje kan nog korter. Er zijn ook mooie zwarte korte ruitjes.
:duim:
eerst rijden, dan oordelen

Gebruikersavatar
Kompas
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 09 mei 2016, 23:05
Mijn motor is een: geen v-strom meer

Re: Airflow exit

Bericht door Kompas » zo 03 jul 2016, 16:37

Vandaag heb ik de Givi airflow ruit geruild met een mede lid tegen een Vario ruit. We hebben mekaar in Utrecht ontmoet en terplekke de ruit op mijn motor gemonteerd. Dus de heen weg heb ik met de airflow ruit gereden en de terug weg met de vario ruit.
Op de heen weg zoals gezegd de airflow ruit. Deze had ik in de laagste stand staan. Je zit heerlijk uit de wind, had het ook absoluut niet koud. Ook de regen die ik bijna de hele dag tegen kwam ging voor een groot deel langs me heen. Echter nog wel steeds het gedreun op mijn helm. Al moet ik zeggen dat het minder is dan eerder, ik heb dan ook al de spiegels en mijn helm vervangen. Feit blijft dat de airflow ruit erg groot is. Te groot in mijn ogen. Ook is de motor wat bewegelijker door zijwind en turbulentie van vrachtauto's als je die in haalt.
Op de terug weg zat de Vario ruit erop. En dat beviel mij een stuk beter. Tot 110 km/u zo goed als geen turbulentie. Daarboven wel. De windbescherming was natuurlijk minder. Maar dat vind ik een voordeel. Jammer dan weer wel dat je met regen goed nat wordt :P. De motor was ook nog een stuk rustiger om te rijden. De wind had eigenlijk geen invloed op de motor. Wat me opviel was dat ik met deze ruit harder rij dan met andere ruiten. Met de andere ruiten vond ik 110 een mooie snelheid om lang vol te houden. Maar met deze betrapte ik mezelf erop dat ik al snel rond de 130 reed. (ik heb de rare tik om een maximum toerental aan te houden bij lange ritten die de helft is van het maximum op de toerenteller. Dat doe ik bij elke motor die ik had. De Strom mag maximaal 10500 draaien, dus op lange snelweg ritten draai ik maximaal 5000 rpm)
Van alle ruiten die ik tot nu toe geprobeerd heb is deze absoluut de beste oplossing voor mij. En ik vind hem nog mooi staan op de motor ook (het oog wil soms ook wat he )
Met vriendelijke groet,
Onno

Gebruikersavatar
Motormuus
DL1000 berijder
Berichten: 1039
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 l5
Locatie: brouw

Re: Airflow exit

Bericht door Motormuus » zo 03 jul 2016, 17:52

Bat worden op de motor? Neem aan dat je een pak aan hebt? Dan word je toch niet nat. Anders kun je beter in een blik gaan rijden.

HD2W4W
Berichten: 77
Lid geworden op: wo 20 apr 2016, 22:36
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2007)
Locatie: Oosterwolde (fr)

Re: Airflow exit

Bericht door HD2W4W » zo 03 jul 2016, 18:43

Leuk om het verschil te lezen tussen de AirFlow en de Vario ruit. Heen en terug is natuurlijk wel een verschil uit welke hoek de wind op de motor/scherm/helm waait.
Ik heb ook een AirFlow. Ik kan alleen maar oordelen over het verschil tussen de AirFlow en de originele ruit. Ook met de AirFlow ben je dus niet van alle turbulentie af, maar ik vind het een genot dat ik zo'n beetje alle ritten met geopend vizier (of zelf opgeklapt kinstuk) kan rijden. Zelfs vliegjes of opgewaaid zand bereiken mijn ogen niet. En daarbij kan ik ruim over het scherm kijken.
Vooral dat rijden met opgeklapt vizier vind ik heerlijk. Je ruikt alles en je "voelt" de weersomstandigheden. Ik gebruik de motor om te touren. Auto(snel)wegen en hoge snelheden vermijd ik zoveel mogelijk.
Voor mij is de AirFlow ideaal. Voor iemand die dagelijks over auto(snel)wegen naar zijn werk moet kan het heel anders zijn.

Gebruikersavatar
Kompas
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 09 mei 2016, 23:05
Mijn motor is een: geen v-strom meer

Re: Airflow exit

Bericht door Kompas » zo 03 jul 2016, 18:51

Motormuus schreef:Bat worden op de motor? Neem aan dat je een pak aan hebt? Dan word je toch niet nat. Anders kun je beter in een blik gaan rijden.

Ik weet niet hoe het bij u is, maar als het regent wordt ik toch echt nat op de motor. Ik rij geen GOldwing ofzo.
Gelukkig gaat het water er onder normale omstandigheden niet door heen.
Met vriendelijke groet,
Onno

Gebruikersavatar
Motormuus
DL1000 berijder
Berichten: 1039
Lid geworden op: wo 26 mar 2014, 11:41
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom 1000 l5
Locatie: brouw

Re: Airflow exit

Bericht door Motormuus » zo 03 jul 2016, 19:12

Ik draag een pak. Mijn pak word nat inderdaad maar ikzelf blijf droog. Soms een druppel op het gezicht maar dat is ook alles. En ik rij altijd weer of geen weer.

Gebruikersavatar
Margon
Berichten: 862
Lid geworden op: zo 16 aug 2009, 23:01
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom L5 650xta Grijs
Locatie: s`Gravendeel

Re: Airflow exit

Bericht door Margon » za 09 jul 2016, 11:57

Geruild met de standaard Vario ruit van suzuki ?
:-)}

Gebruikersavatar
Kompas
Berichten: 63
Lid geworden op: ma 09 mei 2016, 23:05
Mijn motor is een: geen v-strom meer

Re: Airflow exit

Bericht door Kompas » za 09 jul 2016, 16:32

Klopt Margon.
Toevallig vandaag een flink stuk gereden (tenminste voor mijn doen). Ik heb 300 km vandaag gereden over zowel snelweg als provenciale wegen. Op de heenweg had ik op de snelweg flinke wind tegen. Toen had ik last van turbulentie. Maar de rest van de dag en op de terug weg op de snelweg (met wind mee dus) was het heerlijk rijden. Tot 80 km kan ik zeker met mijn vizier open rijden. Ik heb hierbij de ruit op de onderste stand staan en het vario ruitje op de hoogste stand. Ik heb ook nog even geprobeerd met de ruit in de bovenste stand maar dat beviel niet.
Wat ook erg prettig was, was het benzine verbruik. Op de hele dag een verbruik van 1/24. :duim:
Waar ik echter ook nu achter ben is dat mijn nieuwe helm drukpunten heeft in mijn nek. En dat veroorzaakt knallende hoofdpijn. Geen idee wat ik daar nu even aan moet doen. Ik heb vandaag dus met mijn oude helm weer gereden en dat beviel prima. Maar ja, daar koop je geen nieuwe (dure) helm voor. :cry:
Met vriendelijke groet,
Onno

Whitestrom 2010
Berichten: 11
Lid geworden op: zo 03 aug 2014, 11:45
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2010)

Re: Airflow exit

Bericht door Whitestrom 2010 » zo 10 jul 2016, 08:35

Ik heb een airflow en vond deze ook te hoog , heb er een stuk van af gehaald en ben nu heel tevreden . Kan met de helm open rijden ( wat een lawaai maakt de motor eigenlijk ) zelfs zonder oordoppen in. En kan er goed overheen kijken. Ben 177 lang


Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

Plaats reactie