Airflow niet optimaal

vervangingsruiten e.d.
Plaats reactie
MarcV
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2009)

Airflow niet optimaal

Bericht door MarcV » di 15 mar 2016, 09:51

Na uren van zoeken op het forum, en standen proberen op de V-Strom wil het mij maar niet echt lukken om zonder gebulder rond te rijden op mijn V-Strom. Iets wat vele bezitters van de V-Strom herkennen heb ik gelezen. Nu is het zo dat ik heel veel verschillende dingen kan kopen om dit op te lossen, maar voordat ik een complete bak met geld leegkiep wou ik toch vragen wat ik het beste kan doen om dit probleem op te lossen. Wat ik inmiddels heb gedaan is het volgende:

- Met het originele scherm heb ik de verschillende standen geprobeerd, dit mocht niet baten.
- Nieuwe spiegels (van de Kawasaki ER-6
- GIVI Airflow AF260 gemonteerd (wat wel behoorlijk helpt).

Het laatste punt werkt tot noch toe het beste samen met de spiegels. Echter, vind ik het scherm niet beslist echt mooi en het werkt ook niet optimaal (ik zou hem vrij hoog moeten zetten maar ik wil er graag overheen kijken). Nu zijn er nog twee dingen die ik kan doen:

- Het scherm er volledig af halen, hiervoor reed ik ook op een naked bike en dan vol in de wind zitten.
- Een MadstadKloontje (maar dat is dus weer 100 euro er bij....)

Hebben jullie nog tips, of suggesties? Ik vind het erg jammer omdat de motor (V-Strom 2009) verder gewoon geweldig is!

Alvast bedankt! :) :|

Rene
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Airflow niet optimaal

Bericht door Rene » di 15 mar 2016, 13:46

Hallo MarcV,

Ik heb ook een K9 - met Airflow, en ik ben 1.95m.
Airflow alles op de laagste stand, geen madstads etc. Ik kijk er riant overheen.

En ik ben best wel tevreden over het resultaat.
Natuurlijk niet bladstil op de snelweg, maar geen gebulder en ongewenste hoofdbewegingen.
Na veel geëxperimenteer op deze en vorige motoren beschouw ik dit (voor mij) als het best haalbare.
Alternatief is idd de hele ruit er af, maar dan zorgt de kuip nog steeds voor enige turbulentie, en het is een stuk kouder rijden met dit weer :)

Dit is natuurlijk niet een antwoord waar je veel aan hebt, maar ik betwijfel of je iets beters gaat vinden.
Neem je verlies en :-)} :o)

Een hogere ruit geeft een vreemde "zuiging" achter je hoofd, en bovendien "krult" de wind ook langs de zijkanten van de ruit.
Eigenlijk heeft het niet zo heel veel zin om een ruit hoger te maken dan hij breed is. (Goldwing?)
De Airflow komt er enigszins mee weg door het venturi effect tussen de 2 ruiten.

...en ik rij altijd met gehoorbescherming - dat geeft ook veel rust.
Ik wou dat het al 5 uur was, kan ik weer :-)} naar huis :mrgreen:

Jeen
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650A 2009

Bericht door Jeen » di 15 mar 2016, 16:15

Dag Marc,
Met dezelfde lengte als Rene heb ik ook de Airflow en heb 'm ook in de laagste stand staan alleen dan wél met een madstad ertussen. Of dit 'm ten opzichte van origineel nog verder verlaagt weet ik eigenlijk niet. Mijn ervaring is wel dat met de madstad deze ruit het beste voldoet in deze laagste stand en dan zo ver mogelijk rechtop. Mijn ervaring is dat ik in de zomer op de snelweg met het vizier open kan rijden. Ik heb (nog) geen andere spiegels.

(de madstad heeft een extra voordeeltje: je kunt tussen de bevestigingspunten van de madstad heel gemakkelijke een simpel buisje plaatsen waarop je je garmin of tomtom met het standaard bevestigingsmateriaal in ideale positie kunt vastmaken. Scheelt weer een dure migsel o.i.d. )

Camino
DL1000 berijder
Mijn motor is een: DL1000 L4 Vorige: Suzuki v-strom DL1000 2005 ,Kawa ZZR1100, FZR600R, TDM850

Bericht door Camino » di 15 mar 2016, 16:46

Ik lees hier altijd heel veel over maar het kan toch nooit zo zijn dat je helemaal "uit de wind" komt te ziiten op een motor. Het voelen van rijwind is toch juist ook de charme van motorrijden? Ik kan me voorstellen dat je met "gebulder" bedoelt dat de windstroom precies zo is dat je alles vanaf je scherm rechtstreeks op je helm krijgt of dat je in een of ander raar vacuüm van winstromen terecht komt maar dit moet toch met minimale verstellingen te verhelpen zijn? Rijwind zul je echter altijd blijven houden. Ik wil ook niet anders.
Met een helm op nooit te oud voor........ (niemand zie toch hoe lelijk je bent)

Groeten Rene
Camino komt nog uit mijn buikschuiverstijd, Spaans voor (snel)weg.

De Graaf van Salland
DL650 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1

Bericht door De Graaf van Salland » di 15 mar 2016, 20:14

MarcV schreef:..........
- Een MadstadKloontje (maar dat is dus weer 100 euro er bij....)
Mede forum lid Rembrandt komt hopelijk binnenkort met een eigen versie van het kloontje.
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]

Hessie
DL650 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V Strom DL 650 L7

Bericht door Hessie » di 15 mar 2016, 20:21

Met wat voor helm rij je?
Kan ook nog een groot verschil maken!
doei

Eikie
DL650 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit

Bericht door Eikie » di 15 mar 2016, 20:32

Welkom op het forum trouwens. Leuk dat je jezelf ook even voorstelt.

Afstand tussen scherm en jezelf is enorm bepalend. Dik of slank postuur, lange of korte armen. Het is enorm persoonlijk.
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

Ebrostrom
DL650 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A

Bericht door Ebrostrom » di 15 mar 2016, 20:53

Hier 193 (met langere armpjes dan eikie ;-)) er6n spiegels, airflow, verhoogd 1000 zadel en afwisselen met / zonder madstad merk een duidelijk verschil tussen een gewone ruit of de airflow. In elkaar gedoken, uitgestrekt, naar voren, naar achteren hangen maakt ook nog een wereld van verschil.
Met een airflow (met of zonder madstad) is het stiller, zit er een 'vacuüm' tussen de ruit en de rijder (regendruppels gaan bij 130 kmh naar de ruit toe) maar lukte het mij niet om zeer goed van het gebulder af te komen. Af en toe zelfs een beetje misselijk. De helm en mijn hoofd zaten in een snelle kleine trilling.
Ik droeg een Shark evoline waarbij de onderzijde bijna volledig open was. Nu heb ik een shoei neotec en man wat een verschil. Die toevoeging van hessie is dus terecht.
Grote voordeel van de madstad is de mogelijkheid om de hoek vd ruit iets aan te passen. Dat kan voor jou net het verschil betekenen tussen wel / geen gebulder. Succes.

Sent from my iPad using Tapatalk
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | Zumo 660 & migsel | DTS | Xenon

Gerrit
DL1000 berijder
Mijn motor is een: DL1000A L6(zilver) daarvoor DL1000A, daarvoor DL1000 K8, daarvoor DL1000 K2

Bericht door Gerrit » vr 08 apr 2016, 16:00

Zelf veel aan het experimenteren geweest met die ellendige turbulentie.

Heb mijn motor uitgerust met de volgende zaken:
- GIVI airflow (heeft wel als nadeel dat de helm sneller kan beslaan)
- ER6n spiegels
- en sinds vorige week: spiegelverbreders (voor twee stukjes ijzer wel heeeeel erg duur, maar als bijkomend voordeel: de zijkoffers zijn niet meer breder dan de spiegels.....in de file wel net zo makkelijk)

Ik merkte dat de turbulentie die ik nog had van de spiegels afkwamen. Spiegelverbreder erop en weer een verbetering, wel iets meer druk op mijn schouders, maar dat heb ik er graag voor over.

Sinds vorig jaar rij ik met een SHOEI GT-AIR helm. Ook dit gaf weer een verbetering ten opzichte van mijn vorige helm.

Gerrit

Davey
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 (2005)

Bericht door Davey » do 21 apr 2016, 13:57

Na mijn normale scherm in de 3 standen (turbulentie) en een hoog GIVI DS260 scherm in alle standen met veel plastic voor mij neus te hebben geprobeerd overweeg ik nu een laag schermpje (25cm). Liever in de constante wind dan turbulentie. Valt me echt vies tegen bij deze fiets.

RedStrom
DL1000 berijder
Mijn motor is een: zwarte L4

Bericht door RedStrom » vr 22 apr 2016, 22:40

Doen, dat lage schermpje.
:-)}
eerst rijden, dan oordelen

Supermuis
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A L3e

Bericht door Supermuis » za 23 apr 2016, 10:44

Hier een rijder van 2 mtr. Ringetjes of busjes ertussen om de stand van de ruit iets aan te passen. Hielp niet. Zo' n reuzen ruit gekocht en snel weer verkocht. Rij nu met verhoogd zadel en flip up ruitje. Dat bevalt mij het beste.

Scorpio
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000 K4

Bericht door Scorpio » ma 06 mar 2017, 09:52

Blijft toch een apart verhaal. Heb nu mijn DL1000 sinds 2 wkn en van alles aan het uitproberen met het windscherm (AirFlow). Tot 100 km/u is het appeltje/eitje, maar zodra er wat meer snelheid bij komt blijf je toch behoorlijk in de turbulentie zitten en trillingen op je helm. Valt mij erg tegen.
Ik ga maar op zoek naar een laag ruitje en dan gewoon lekker in de wind zitten
hou t soepel en de banden warm 8) groeten Cees :-)}

Eikie
DL650 berijder
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A NB (L2) Wit

Bericht door Eikie » ma 06 mar 2017, 09:56

Het mag eigenlijk niet maar haal je spiegels er eens af en ga dan experimenteren met de Airflow. Je verwacht het niet maar die spiegels maken een wereld van verschil.
Groeten, René

Gray-haired riders don't get that way from pure luck

DL650 Vstrom NB

Dannypoe
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 XT 2016

Bericht door Dannypoe » wo 08 mar 2017, 10:08

Hebben handvatbeschermers zoals op de XT ook geen invloed ?

Marc lw
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 1000 (2007) K7 blauw

Bericht door Marc lw » wo 08 mar 2017, 22:45

dat wat Rene'( Eikie) zegt klopt... o.a. de kawasaki ern-6 spiegels schelen een hoop geluid...maar stil word het nooit.
Beter 10 vogels in de hand dan 1 in de lucht

Sparkle Black Peter
Forum-moderator - DL1000 berijder
Mijn motor is een: V-Strom 1000A L5 Black Rhino

Bericht door Sparkle Black Peter » do 09 mar 2017, 00:21

Ik ben eens ooit bezig geweest i.s.m de TU en Airospace om diverse windschermen uit te testen in een windtunnel. De projectgroep die dit als opdracht kreeg was er al erg snel achter dat dit voor motoren niet veel zin had. Ze kwamen tot de conclusie dat op een motor de omgeving, weer, jaargetijde, motorrijd(st)er zelf, andere verkeer, helm, kleding, spiegels, weg, van te grote invloed waren om dit wetenschappelijk te kunnen testen. In de windtunnel is een constante,stroom van wind, die niet beïnvloed wordt door bovenstaande. Het testen van een scherm zou wel enige resultaten opleveren, maar niet zo, dat je kan zeggen dat dat scherm wel goed werkt en de andere niet.

Blijft even zoeken voor het beste resultaat.
HOU 'M RECHT EN NIET OP HET ASFALT, WANT WEET JE WEL HOE HÁRD AS-VALT?

Plaats reactie