Pagina 1 van 2

Airflow niet optimaal

Geplaatst: di 15 mar 2016, 09:51
door MarcV
Na uren van zoeken op het forum, en standen proberen op de V-Strom wil het mij maar niet echt lukken om zonder gebulder rond te rijden op mijn V-Strom. Iets wat vele bezitters van de V-Strom herkennen heb ik gelezen. Nu is het zo dat ik heel veel verschillende dingen kan kopen om dit op te lossen, maar voordat ik een complete bak met geld leegkiep wou ik toch vragen wat ik het beste kan doen om dit probleem op te lossen. Wat ik inmiddels heb gedaan is het volgende:

- Met het originele scherm heb ik de verschillende standen geprobeerd, dit mocht niet baten.
- Nieuwe spiegels (van de Kawasaki ER-6
- GIVI Airflow AF260 gemonteerd (wat wel behoorlijk helpt).

Het laatste punt werkt tot noch toe het beste samen met de spiegels. Echter, vind ik het scherm niet beslist echt mooi en het werkt ook niet optimaal (ik zou hem vrij hoog moeten zetten maar ik wil er graag overheen kijken). Nu zijn er nog twee dingen die ik kan doen:

- Het scherm er volledig af halen, hiervoor reed ik ook op een naked bike en dan vol in de wind zitten.
- Een MadstadKloontje (maar dat is dus weer 100 euro er bij....)

Hebben jullie nog tips, of suggesties? Ik vind het erg jammer omdat de motor (V-Strom 2009) verder gewoon geweldig is!

Alvast bedankt! :) :|

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: di 15 mar 2016, 13:46
door Rene
Hallo MarcV,

Ik heb ook een K9 - met Airflow, en ik ben 1.95m.
Airflow alles op de laagste stand, geen madstads etc. Ik kijk er riant overheen.

En ik ben best wel tevreden over het resultaat.
Natuurlijk niet bladstil op de snelweg, maar geen gebulder en ongewenste hoofdbewegingen.
Na veel geëxperimenteer op deze en vorige motoren beschouw ik dit (voor mij) als het best haalbare.
Alternatief is idd de hele ruit er af, maar dan zorgt de kuip nog steeds voor enige turbulentie, en het is een stuk kouder rijden met dit weer :)

Dit is natuurlijk niet een antwoord waar je veel aan hebt, maar ik betwijfel of je iets beters gaat vinden.
Neem je verlies en :-)} :o)

Een hogere ruit geeft een vreemde "zuiging" achter je hoofd, en bovendien "krult" de wind ook langs de zijkanten van de ruit.
Eigenlijk heeft het niet zo heel veel zin om een ruit hoger te maken dan hij breed is. (Goldwing?)
De Airflow komt er enigszins mee weg door het venturi effect tussen de 2 ruiten.

...en ik rij altijd met gehoorbescherming - dat geeft ook veel rust.
Ik wou dat het al 5 uur was, kan ik weer :-)} naar huis :mrgreen:

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: di 15 mar 2016, 16:15
door Jeen
Dag Marc,
Met dezelfde lengte als Rene heb ik ook de Airflow en heb 'm ook in de laagste stand staan alleen dan wél met een madstad ertussen. Of dit 'm ten opzichte van origineel nog verder verlaagt weet ik eigenlijk niet. Mijn ervaring is wel dat met de madstad deze ruit het beste voldoet in deze laagste stand en dan zo ver mogelijk rechtop. Mijn ervaring is dat ik in de zomer op de snelweg met het vizier open kan rijden. Ik heb (nog) geen andere spiegels.

(de madstad heeft een extra voordeeltje: je kunt tussen de bevestigingspunten van de madstad heel gemakkelijke een simpel buisje plaatsen waarop je je garmin of tomtom met het standaard bevestigingsmateriaal in ideale positie kunt vastmaken. Scheelt weer een dure migsel o.i.d. )

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: di 15 mar 2016, 16:46
door Camino
Ik lees hier altijd heel veel over maar het kan toch nooit zo zijn dat je helemaal "uit de wind" komt te ziiten op een motor. Het voelen van rijwind is toch juist ook de charme van motorrijden? Ik kan me voorstellen dat je met "gebulder" bedoelt dat de windstroom precies zo is dat je alles vanaf je scherm rechtstreeks op je helm krijgt of dat je in een of ander raar vacuüm van winstromen terecht komt maar dit moet toch met minimale verstellingen te verhelpen zijn? Rijwind zul je echter altijd blijven houden. Ik wil ook niet anders.

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: di 15 mar 2016, 20:14
door De Graaf van Salland
MarcV schreef:..........
- Een MadstadKloontje (maar dat is dus weer 100 euro er bij....)
Mede forum lid Rembrandt komt hopelijk binnenkort met een eigen versie van het kloontje.

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: di 15 mar 2016, 20:21
door Hessie
Met wat voor helm rij je?
Kan ook nog een groot verschil maken!

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: di 15 mar 2016, 20:32
door Eikie
Welkom op het forum trouwens. Leuk dat je jezelf ook even voorstelt.

Afstand tussen scherm en jezelf is enorm bepalend. Dik of slank postuur, lange of korte armen. Het is enorm persoonlijk.

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: di 15 mar 2016, 20:53
door Ebrostrom
Hier 193 (met langere armpjes dan eikie ;-)) er6n spiegels, airflow, verhoogd 1000 zadel en afwisselen met / zonder madstad merk een duidelijk verschil tussen een gewone ruit of de airflow. In elkaar gedoken, uitgestrekt, naar voren, naar achteren hangen maakt ook nog een wereld van verschil.
Met een airflow (met of zonder madstad) is het stiller, zit er een 'vacuüm' tussen de ruit en de rijder (regendruppels gaan bij 130 kmh naar de ruit toe) maar lukte het mij niet om zeer goed van het gebulder af te komen. Af en toe zelfs een beetje misselijk. De helm en mijn hoofd zaten in een snelle kleine trilling.
Ik droeg een Shark evoline waarbij de onderzijde bijna volledig open was. Nu heb ik een shoei neotec en man wat een verschil. Die toevoeging van hessie is dus terecht.
Grote voordeel van de madstad is de mogelijkheid om de hoek vd ruit iets aan te passen. Dat kan voor jou net het verschil betekenen tussen wel / geen gebulder. Succes.


Sent from my iPad using Tapatalk

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: vr 08 apr 2016, 16:00
door Gerrit
Zelf veel aan het experimenteren geweest met die ellendige turbulentie.

Heb mijn motor uitgerust met de volgende zaken:
- GIVI airflow (heeft wel als nadeel dat de helm sneller kan beslaan)
- ER6n spiegels
- en sinds vorige week: spiegelverbreders (voor twee stukjes ijzer wel heeeeel erg duur, maar als bijkomend voordeel: de zijkoffers zijn niet meer breder dan de spiegels.....in de file wel net zo makkelijk)

Ik merkte dat de turbulentie die ik nog had van de spiegels afkwamen. Spiegelverbreder erop en weer een verbetering, wel iets meer druk op mijn schouders, maar dat heb ik er graag voor over.

Sinds vorig jaar rij ik met een SHOEI GT-AIR helm. Ook dit gaf weer een verbetering ten opzichte van mijn vorige helm.

Gerrit

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: do 21 apr 2016, 13:57
door Davey
Na mijn normale scherm in de 3 standen (turbulentie) en een hoog GIVI DS260 scherm in alle standen met veel plastic voor mij neus te hebben geprobeerd overweeg ik nu een laag schermpje (25cm). Liever in de constante wind dan turbulentie. Valt me echt vies tegen bij deze fiets.

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: vr 22 apr 2016, 22:40
door RedStrom
Doen, dat lage schermpje.
:-)}

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: za 23 apr 2016, 10:44
door Supermuis
Hier een rijder van 2 mtr. Ringetjes of busjes ertussen om de stand van de ruit iets aan te passen. Hielp niet. Zo' n reuzen ruit gekocht en snel weer verkocht. Rij nu met verhoogd zadel en flip up ruitje. Dat bevalt mij het beste.

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: ma 06 mar 2017, 09:52
door Scorpio
Blijft toch een apart verhaal. Heb nu mijn DL1000 sinds 2 wkn en van alles aan het uitproberen met het windscherm (AirFlow). Tot 100 km/u is het appeltje/eitje, maar zodra er wat meer snelheid bij komt blijf je toch behoorlijk in de turbulentie zitten en trillingen op je helm. Valt mij erg tegen.
Ik ga maar op zoek naar een laag ruitje en dan gewoon lekker in de wind zitten

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: ma 06 mar 2017, 09:56
door Eikie
Het mag eigenlijk niet maar haal je spiegels er eens af en ga dan experimenteren met de Airflow. Je verwacht het niet maar die spiegels maken een wereld van verschil.

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: wo 08 mar 2017, 10:08
door Dannypoe
Hebben handvatbeschermers zoals op de XT ook geen invloed ?

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: wo 08 mar 2017, 22:45
door Marc lw
dat wat Rene'( Eikie) zegt klopt... o.a. de kawasaki ern-6 spiegels schelen een hoop geluid...maar stil word het nooit.

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: do 09 mar 2017, 00:21
door Sparkle Black Peter
Ik ben eens ooit bezig geweest i.s.m de TU en Airospace om diverse windschermen uit te testen in een windtunnel. De projectgroep die dit als opdracht kreeg was er al erg snel achter dat dit voor motoren niet veel zin had. Ze kwamen tot de conclusie dat op een motor de omgeving, weer, jaargetijde, motorrijd(st)er zelf, andere verkeer, helm, kleding, spiegels, weg, van te grote invloed waren om dit wetenschappelijk te kunnen testen. In de windtunnel is een constante,stroom van wind, die niet beïnvloed wordt door bovenstaande. Het testen van een scherm zou wel enige resultaten opleveren, maar niet zo, dat je kan zeggen dat dat scherm wel goed werkt en de andere niet.

Blijft even zoeken voor het beste resultaat.

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: vr 09 feb 2018, 11:57
door Camino
Ik meende laatst een foto gezien te hebben van een lid die op de schuifruit van de Airflow nog een opzetruitje had geklemd. Kan deze foto echter niet meer terugvinden. Op Alie zijn diverse van deze opzetruitjes te koop tussen de 20 en 25 euro. Niet dat de Airflow niet hoog genoeg is maar ik wil voor dat geld eens wat experimenteren met de windstroom. Wie heeft hier laatst nog een foto van geplaatst?

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: vr 09 feb 2018, 19:53
door Eikie
Ik heb een tijdje met een vario schermpje op de airflow gereden. Uiteindelijk een MRA Xcreen gekocht. Dit type scherm staat in een andere hoek en kan dmv het flipruitje in elke gewenste stand gezet worden. Misschien is dat een optie?

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: do 15 feb 2018, 08:31
door Eikie
Nog een plaatje gevonden

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: do 15 feb 2018, 20:26
door Camino
Die foto bedoelde ik inderdaad René. Op Aliexpress zijn ook diverse van deze opzetruitjes te koop rond de 20-25 euro. Puig heeft ook vele modellen maar zit al snel rond de 60 euro en duurder. Eens kijken of met deze goedkope ruitjes te experimenteren valt. Echt mooi is het overigens niet.

Afbeelding

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: do 15 feb 2018, 22:52
door RedStrom
Die motor komt me bekend voor. Die bovenste airflow ruit is een afgezaagde. 4 cm ongeveer.
En verder is het net wc-papier. Hoe meer lagen hoe beter.

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: do 15 feb 2018, 22:54
door Aad900
Heel fraai ook :o)

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: do 15 feb 2018, 22:57
door RedStrom
Ik weet het. Mooie ruit voor op een 1000 nog niet gevonden. Maar het werkt wel.

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: do 15 feb 2018, 22:58
door Eikie
René, voordat je gaat experimenteren met zo'n opzetruitje, kan je beter tijdens het rijden je hand t.h.v. je scherm houden. Dat geeft hetzelfde effect.
Zo'n opzetruitje is qua oppervlakte niet veel groter dan je hand.

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 08:47
door Dekol
Afbeelding
Ik heb er deze nu al een tijdje opzitten en voor mij is het perfect. Ben van het gebonk op mijn helm af. Ik dacht ik probeer eerst z'n goedkoop ding dan kan ik altijd nog verder kijken naar iets anders maar dat hoefd nu niet meer. Het ziet er misschien niet zo mooi uit maar werkt voor mij wel.
Ik had deze bij wish besteld voor 21euro Inc. Verzendkosten. En het voordeel is dat je hem kunt plaatsen zonder te boren.

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 09:02
door Camino
Is exact dezelfde als bij Alie. Zelfde prijs ook. Ik zou het alleen nodig hebben voor langere stukken op de snelweg. Dat doe ik niet graag maar gebeurt nu eenmaal zo af en toe. Verder voldoet de Airflow alleen dus niet op hogere snelheden op de snelweg.

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 14:31
door Dekol
Klopt wat je zegt bij wat hogere snelheid had ik er ook last van. Ongeveer vanaf de 110km en sneller nu tot de 170 geen last meer .harder heb ik nog niet gereden.

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 15:03
door Iron Horse
Als ik me goed herinner stond er nog iets op die Airflow vermeld van een maximum snelheid van 120 km/h of zo. Natuurlijk idioot voor een motorscherm, maar toch. Staat trouwens op diverse andere schermen ook net als op koffers. Zal wel hoofdzakelijk verantwoordelijkheid indekken zijn.

Verder is het natuurlijk wel een afknapper dat je een scherm koopt tegen de turbulentie en dat die dat dan niet doet boven de 110 km/h. Eén van de redenen (buiten dat ik het geen gezicht vind en niet door een scherm wil moeten kijken) dat ik hem weer snel van de hand heb gedaan.

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 15:38
door RedStrom
Dekol schreef:
vr 16 feb 2018, 08:47
Afbeelding
Ik heb er deze nu al een tijdje opzitten en voor mij is het perfect. Ben van het gebonk op mijn helm af. Ik dacht ik probeer eerst z'n goedkoop ding dan kan ik altijd nog verder kijken naar iets anders maar dat hoefd nu niet meer. Het ziet er misschien niet zo mooi uit maar werkt voor mij wel.
Ik had deze bij wish besteld voor 21euro Inc. Verzendkosten. En het voordeel is dat je hem kunt plaatsen zonder te boren.
Is dat de standaard ruit, of de hogere touring waarop je het flipje hebt gemonteerd?

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 17:39
door Dekol
Het hogere touring ruitje. En deze heb ik wel 1 standje lager gezet anders zat ik tegen/door het schermpje tekijken. Nu kijk ik er net overheen.

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 18:23
door Dwars
En ga eens op het RT forum kijken...
Er zitten al schermen op die zo groot zijn als het zeil van een zeilboot en ook daar klagen mensen nog dat ze in de wind zitten...
Terwijl die nog verstelbaar zijn ook...
Die schermen dan...

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 18:40
door Supermuis
Andere helm .......

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 18:57
door Camino
Dwars schreef:
vr 16 feb 2018, 18:23
Er zitten al schermen op die zo groot zijn als het zeil van een zeilboot en ook daar klagen mensen nog dat ze in de wind zitten...
Snap wat je bedoelt en dacht er ook altijd zo over.
Alleen gaat het niet om de grootte of hoogte van het scherm maar meer om de vorm en de luchtstromen en turbulentie die daardoor worden veroorzaakt. Beste voorbeeld is eigenlijk dat ik de Airflow altijd laag heb staan. Zet ik hem hoger dan heb ik minder wind recht in m'n snufferd zeg maar. Maar wat je dan wel, met name met hogere snelheden, krijgt is een vreemde turbulentie op mijn helm. Je voelt eigenlijk geen echte wind maar heel sterke heftige vibraties waar je echt koppijn van krijgt. Gek detail is dat ik het met mijn oude V-Strom niet had. (Oud model 1000).

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 21:11
door Aad900
Ik blijf het wel bijzonder vinden dat mensen gaan motorrijden, en dan klagen dat ze in de wind zitten. Maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen :oops:

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: vr 16 feb 2018, 21:24
door Iron Horse
Hij is scherp Aad. :duim: Vroeger dachten we daar niet bij na, maar reden gewoon.

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: za 17 feb 2018, 08:40
door Robert71
Gerrit schreef:
vr 08 apr 2016, 16:00
- en sinds vorige week: spiegelverbreders (voor twee stukjes ijzer wel heeeeel erg duur...
Vond ik ook. Dus; 7 euri op AliExpress... Doen het prima.

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: zo 18 mar 2018, 14:19
door Camino
Gisteren dat opzet ruitje van Alie binnen gekregen. Geen verkeerde kwaliteit voor weinig geld.
Ga er eens wat mee experimenteren op de snelweg omdat ik daar last hebt van een heftige turbulentie op mijn helm. Geen echte rijwind want dat maakt me niks uit maar echt schudden van de helm.
Voordat jullie dat roepen, mooi vind ik het ook zeker niet :( maar wellicht wel functioneel.
Zodra ik van de snelweg af ga gaat dat ding er ook af. Bij korte ritten op de snelweg komt hij er helemaal niet op maar bij lange tochten naar Zuid-Europa ga ik het eens uitproberen.
En nogmaals voor de critici, ik hoef echt niet uit de wind te zitten. Rijwind hoort bij motorrijden. Gewoon een experimentje voor 18 euro.

Afbeelding

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: zo 18 mar 2018, 14:25
door RedStrom
Valt best mee hoor. Mooi ruitje.
Wat ook kan helpen is lange bouten onderin en de ruit onder iets naar voren zetten.
Vermindert het vacuum achter de ruit. Bij wij werkt het.

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 20:50
door Jeeves
Zet je daar dan aan de onderzijde busjes tussen om de ruit op afstand te houden?

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: vr 23 mar 2018, 20:54
door RedStrom
Nee, gewoon lange bouten gebruiken met dubbele moeren, 1 aan elke kant van de ruit.
Als je er mee bezig gaat zie je wel wat ik bedoel.

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: ma 26 mar 2018, 23:57
door Pim1955
Ik heb op mijn 2014 V-Strom 1000 het nieuwe 2018 vario windscreen van Suzuki geschroefd. Ziet er geweldig uit en geen last meer van turbulentie! Weet nog niet hoe het is bij snelheden >110 km/u.
Heb ook meteen de Suzuki GPS steun aangeschaft. Ook daar ben ik heel tevreden mee. Trilt een beetje bij stationair, dus alleen wanneer je stil staat. Beide asseccoires zijn gewoon te bestellen bij Nimag.
IMG_0129.JPG
IMG_0127.JPG
IMG_0126.JPG

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: di 27 mar 2018, 09:17
door RedStrom
Fraai!
Deze ruit staat bij Soes niet onder de 2014 maar onder de 2018 accessoires en kost daar 139,-.
Hij lijkt beter aan te sluiten op de motor en mede door de kleur een mooie combi.
Die ronde randen dragen ook bij aan een betere luchtstroom.
Ik wil hem wel eens proberen.

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: di 27 mar 2018, 09:52
door Peettomaat
Ziet er zeker fraai uit.
Mijn airflow zit een beetje vol krassen, misschien een goede vervanger. Helemaal als het schudden op de helm nog wat minder is hiermee.
Blijf het volgen....

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk


Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: do 19 apr 2018, 20:19
door F2ride2001
Ivm gebulder, heb ik de originele ruit een stuk naar buiten geplaatst +20mm
(DL650-2017)
5e1dd4e9-3d55-40dd-bef3-7d2e28b8cf5b.jpg
Busjes gedraaid.
4db441b7-614b-48bf-97f2-5bd3373d3f75.jpg
En geplaatst. Ziet er nog niet eens zo verkeerd uit :bye:

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: do 19 apr 2018, 21:10
door Aad900
Netjes :duim: En helpt het :?:

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: do 19 apr 2018, 23:07
door RedStrom
Beproefd concept. Helpt een beetje, maar dan moet je de onderkant meer ruimte geven dan boven.
Een lange bout met dubbele moeren maakt het makkelijker om te stellen.
Benieuwd hoe jou dit bevalt.

Vandaag zonder bovenruit gereden. Heerlijk met deze temperaturen.

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: vr 20 apr 2018, 15:30
door F2ride2001
Het gebulder (en daarmee gepaard gaande "hoofdschudden" ) ben ik helemaal kwijt. Dus ik ben er blij mee. :worship:
En dat met een investering van 0 euro :schater:

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: vr 20 apr 2018, 20:23
door Ferry
Klinkt en ziet eruit als een goed idee, op zijn minst het proberen waard.
Zou toch ook voor een L2 moeten werken?
zouden deze bussen ook geschikt zijn?

https://www.ropro.eu/nl/pvc-afstandsbus ... 85-mm.html

eventueel deze aan de bovenkant:
https://www.ropro.eu/nl/pvc-afstandsbus ... 85-mm.html

Groet,
Ferry

Re: Airflow niet optimaal

Geplaatst: zo 22 apr 2018, 20:11
door RedStrom
Bus hoeft niet. Lange bouten zijn genoeg. Geeft stabilitiet en heel veel stelmogelijkheden.
Om de venturi werking beter te laten werken moet je beide bouten onder langer meer ruimte geven dan de bovenste 2.
Moet een beetje taps toelopen.

Vandaag met de originele Airflow gereden. Ik heb ook een 'aangepaste'. Boven de 100 niks waard. In mijn geval.