Vario ruitje

vervangingsruiten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jabba
DL650 berijder
Berichten: 450
Lid geworden op: vr 25-04-2014, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L4
Woonplaats: Eindhoven de gekste

Vario ruitje

Bericht door Jabba »

Ik zie vaak van die kleine vario ruitjes die gemonteerd schijnen te zijn op de orginele ruit, soort van spoilertje.
Nu vind ik de windbescherming van mijn nieuwe 650 L4 nog niet optimaal, zou zo'n ruitje verschil maken en zo ja
is dit gewoon op het orginele scherm passen.
Ik wil eigenlijk geen heel nieuwe ruit zoals een GIVI Airflow kopen omdat ik de nieuwe ruit heel mooi vind passen.
Als er iemand ervaring heeft met zo'n ruitje graag wat feedback over merk en gebruikers ervaring.

bedankt voor jullie hulp, Jan.
Gebruikersavatar
Bruur
Berichten: 156
Lid geworden op: vr 06-04-2012, 10:50
Mijn motor is een: V-strom 650 2019
Woonplaats: Lelystad

Re: Vario ruitje

Bericht door Bruur »

Ik heb zo een vario gehad maar was voor mij niet optimaal en heb nu een airflow.
Windgeruis hou ik wel een beetje (kan ook aan mijn helm liggen) maar kan met mijn vizier open rijden (wel me ogen beschermd met me zonnevizier) zonder dat deze dicht klapt of veel last heb van wind in mijn gezicht.

Succes met zoeken

Ronald
Groeten Ronald.
Rene
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 24-03-2013, 20:30
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650

Re: Vario ruitje

Bericht door Rene »

Op een andere motor de vario oplossing geprobeerd in het verleden (XJ900S), viel tegen.
Op de V-strom nu een Airflow, bevalt goed. (1M95, verhoogd zadel op DL650)
Airflow op laagste stand werkt voor mij het beste. Ik kijk er dan ruim overheen.
Gebruikersavatar
De Graaf van Salland
DL650 berijder
Berichten: 418
Lid geworden op: wo 02-10-2013, 12:25
Mijn motor is een: Suzuki V-strom 650 ABS L1
Woonplaats: Geëmigreerd van Salland naar Flevoland

Re: Vario ruitje

Bericht door De Graaf van Salland »

Ik ben, sinds kort, overgeschakeld van een standaard ruit naar een 'touring ruit' op mijn DL650 (modeljaar 2011). En persoonlijk merk ik best wel wat verschil tussen die 2 ruiten.

Maar je zou natuurlijk ook de 2e hand Airflow ruit kunnen proberen die nu via het forum te koop aangeboden wordt: http://forum.v-strom.nl/viewtopic.php?f=16&t=10840

GvS
"There is no such thing as bad weather, only wrong clothes" [Billy Connolly]
Gebruikersavatar
Ebrostrom
DL650 berijder
Berichten: 2853
Lid geworden op: do 10-03-2011, 15:40
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL650A
Woonplaats: Maasbree

Re: Vario ruitje

Bericht door Ebrostrom »

Idd. Voor die prijs heb je niet n andere standaard nieuw.


Tapatalk via mijn  iPhone
Groeten Erik
DL650A K9 | Zilvergrijs | Topkoffer | Valbeugels | Carterbeschermer | GIpro | ER6N | Handkappen | HVV | Witte knippers | Fork brace | Hyperpro | Footpeg & Control lowering kit | Kloontje & airflow | TTR 450 | A40 | Xenon
Gebruikersavatar
RichardA
Berichten: 265
Lid geworden op: za 30-05-2009, 15:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000A L4 wit (voorheen DL-650 K9 wit)

Re: Vario ruitje

Bericht door RichardA »

@Jabba,

Toen ik in 2009 proef ging rijden op een 650K, kreeg ik een occasion mee, die voorzien was van zo'n flipruitje;
- begreep tijdens de proefrit niet waar al die klachten over turbulentie vandaan kwamen op het forum

Twee weken later haalde ik toen mijn nieuwe op, welke dus nog een standaard ruitje had;
- als of iemand je helm aan beide kanten vasthield en aan het schudden was (>80km/h) :shock:
- met 1000km beurt gelijk het touruitje er op laten zetten (Suzuki tourruitje = MRA VTA scherm) :worship:
- voelde toen alleen nog wat op de top van m'n helm, wat de ER6n spiegels verder elimineerden
- was hoogst verbaasd, wat dat kleine extra strookje voor effect had
Nu was dat natuurlijk een 650K en heb je zo te zien een L-model ; kan dus niet zeggen over het effect op dat ding.

Was echter zo tevreden over dat scherm, dat ik nu voor m'n 1000L geen tourruitje van Suzuki besteld heb, maar (nog steeds) wacht tot MRA met z'n flipruitje komt.

N.B.: ik ben 1m86.... ook dat kan nog te maken hebben met mijn ervaring en mogelijk mindere ervaringen van andere personen...

Ken je niet iemand met zo'n ruitje, zodat je het even kunt proberen ?

Succes,
Richard.
Gebruikersavatar
Jabba
DL650 berijder
Berichten: 450
Lid geworden op: vr 25-04-2014, 09:23
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 650 L4
Woonplaats: Eindhoven de gekste

Re: Vario ruitje

Bericht door Jabba »

Richard en alle anderen, bedankt voor jullie respons. Denk dat ik toch ook zo'n ruitje aan ga schaffen voor mijn L4. Vind het mooier dan een andere grotere ruit.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Gebruikersavatar
RedStrom
DL650 berijder
Berichten: 4862
Lid geworden op: di 22-06-2010, 23:19
Mijn motor is een: DL650 en Tenere 700

Re: Vario ruitje

Bericht door RedStrom »

Het flipje kun je ook overzetten op andere ruiten. Beetje uitmeten, 4 gaatjes boren (op z'n egeltjes; voorzichtig dus), en klaar.
Werkt goed!
Eerst rijden, dan oordelen. :-)}
DL650 2006 (2010-2015), DL1000 2014 (2015-2021), Tenere 700 2021 (2022-...)
+ DL650 2011 (2023-...)
Gebruikersavatar
RichardA
Berichten: 265
Lid geworden op: za 30-05-2009, 15:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000A L4 wit (voorheen DL-650 K9 wit)

Re: Vario ruitje

Bericht door RichardA »

Van MRA krijg je die ruitjes, die je moet boren (zie Opm. Redsyrom), maar van Puig hebben ze opzet ruitjes die je op je ruit klemt. Ik ken de prijs niet precies, maar volgens mij zijn ze nog goedkoper ook dan de MRA opzet ruitjes.

Verstuurd vanaf mijn Galaxy Nexus met Tapatalk
Boarn

Re: Vario ruitje

Bericht door Boarn »

http://www.mdi-online.nl/opzetruit-vers ... 11265.html

Zoiets, zou dat ook op mijn standaard 650 (2008) scherm kunnen?
Ik wil ook wel zn klein opzetruitje gebruiken, maar om dit geld uit te geven om het alleen te proberen....
Laatst gewijzigd door Iron Horse op zo 01-06-2014, 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: (Externe) links a.u.b. tussen [url] link [/url] tags plaatsen.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Vario ruitje

Bericht door Eikie »

€99 om te proberen is best aan de prijs. Zeker omdat zo'n ieniemienie flipje bij menigeen niet veel uithaalt.
Gewoon bestellen, HEEL voorzichtig zonder beschadigingen monteren en gaan proefrijden. Is het niks, kan je het altijd terugsturen. Met alleen de verzendkosten zal het best meevallen.
Tip: RAD rekent voor aankopen boven de €25 geen verzendkosten en je kunt het gratis terug sturen. Weet alleen niet of ze dat flipruitje ook aanbieden.
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
RichardA
Berichten: 265
Lid geworden op: za 30-05-2009, 15:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000A L4 wit (voorheen DL-650 K9 wit)

Re: Vario ruitje

Bericht door RichardA »

Ik kan dat ding niet aanraden..... Ten eerste is het maar een heel klein dingetje.... Ten tweede, dit die metalen knol waarmee je hem bevestigd, midden in het beeld; zit je steeds tegen aan te kijken.....

Verstuurd vanaf mijn Galaxy Nexus met Tapatalk
Gebruikersavatar
RichardA
Berichten: 265
Lid geworden op: za 30-05-2009, 15:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000A L4 wit (voorheen DL-650 K9 wit)

Re: Vario ruitje

Bericht door RichardA »

http://www.bs-motoparts.com/Suche/puig. ... stFl7w_wcB

Kijk daar eens. Maar ik zie nu dat zoiets ook €90 kost....

Verstuurd vanaf mijn Galaxy Nexus met Tapatalk
Gebruikersavatar
RichardA
Berichten: 265
Lid geworden op: za 30-05-2009, 15:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000A L4 wit (voorheen DL-650 K9 wit)

Re: Vario ruitje

Bericht door RichardA »

Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Galaxy Nexus met Tapatalk
Boarn

Re: Vario ruitje

Bericht door Boarn »

RichardA schreef:Ik kan dat ding niet aanraden..... Ten eerste is het maar een heel klein dingetje.... Ten tweede, dit die metalen knol waarmee je hem bevestigd, midden in het beeld; zit je steeds tegen aan te kijken.....
Ah kijk, daar had ik nog niet aan gedacht, dat ik er tegenaan zou kijken. Ik sprak iemand die zo iets op zijn BMW had zitten en dat het enorm hielp tegen de wind.
Dat andere opzetruitje vind ik wat grof, maar als het zn doel dient, dan moet het maar. Zal er eens verder naar zoeken.
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Vario ruitje

Bericht door Eikie »

http://www.bs-motoparts.com/nl/Suzuki/V ... or-674.htm

Volgens mij heb je nu het hele repertoire
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Vario ruitje

Bericht door Cplegt »

Bmw gebruikt wunderlich voor zn extra's zoals het opzet ruitje. Nadeel van die ruitjes is dat ze geklemt worden op je ruit. De mra flip up wordt bevestigd door 4 gaatjes in de ruit te boren en zit veeel steviger.
Die wunderlich ruitjes hebben wel eens de nijging om naar je helm te vliegen na een tijdje.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
RichardA
Berichten: 265
Lid geworden op: za 30-05-2009, 15:59
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL1000A L4 wit (voorheen DL-650 K9 wit)

Re: Vario ruitje

Bericht door RichardA »

@Boarn,

Of je het echt midden in je gezichtsveld zit, hangt natuurlijk van de hoogte van je scherm en je eigen lengte af..... Maar wel iets om over na te denken. Als je dealer zo'n ding heeft liggen, of op een occasion heeft zitten, is het makkelijk gedaan te krijgen om hem uit te proberen; als hij hem speciaal moet bestellen voor je, is hij natuurlijk niet happig om hem zo weer terug te nemen, zoals Eikie voorstelde.

Verstuurd vanaf mijn Galaxy Nexus met Tapatalk
Gebruikersavatar
Eikie
EX- V-Strom berijder
Berichten: 7810
Lid geworden op: zo 25-11-2012, 23:12
Mijn motor is een: Honda CRF1000A dè Africa Twin
Woonplaats: Oud Beijerland

Re: Vario ruitje

Bericht door Eikie »

Bestellen bij een internetshop met terugstuurgarantie natuurlijk.
Niet bij je eigen dealer !
Groeten, René
It was only when I bought a motorbike that I found out that adrenaline is brown.
V-Strom 2011 DL650A GS Honda CRF1000A dè Africa Twin
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Vario ruitje

Bericht door Bacchus »

Bij MDI online kun je proefrijden met de ruiten. Dit heb ik zelf ook al eens gedaan, toen niet gekocht en ze deden nergens lastig over.
Op dat gebied een goede service :duim:

Gewoon even bellen of een ruitje op voorraad is en je proef kan rijden.
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Razor

Re: Vario ruitje

Bericht door Razor »

Na een beetje uitstel gisteren eens een uitgebreide proefrit met me vario-ruitje gereden:

Voor mij niets anders meer, precies wat ik zocht :D

Ondanks me lengte (2.00 mtr) is het vario ruitje voldoende voor mij, amper turbulentie, goed zicht.
Wel windruis, maarja het is en blijft een motor :-)}

Daarbij ook de eerste rit met me nieuwe helm (Caberg Tourmax), ook zeer positief.
Al met al zeer te spreken over de combi Vario en de Caberg. :duim:
Plaats reactie