Aardig soundje ! (8 Gaatjes....)

alles over geluid...
Plaats reactie
Stroompje

Aardig soundje ! (8 Gaatjes....)

Bericht door Stroompje »

Omdat ik graag een wat voller soundje uit m'n v-strom 650 wilde hebben, maar geen zin heb om een paar honderd euro uit te geven aan een demper die trouwens nog nauwelijks te krijgen zijn heb ik gewoon aan het uiteinde van de demper 8 gaatjes geboord. Het resultaat? een hele leuke, minder beschaafde roffel dat welliswaar niet kan tippen aan de echte "ducati" sound maar er toch wel een klein beetje op lijkt. Kosten 0,0 euro en binnen een kwartiertje gepiept. Aan vermogen heb ik noch gewonnen, noch verloren dus zo op het eerste gezicht geen nadelige gevolgen. Het proberen waard !
motomalibu

Bericht door motomalibu »

uhmmm... klinkt interessant. Ik had er al eens van gehoord bij andere moto's. Heb je ook foto's van waar je geboord hebt (ik neem aan eerst die dekseltjes eraf)?
V-dad

Bericht door V-dad »

Op enkele Amerikaanse sites staan wat voorbeelden hoe je een voller geluid uit je pijpje kunt halen. Een voorbeeld was het boren van een gat in een schot ergens diep in de uitlaat. Geluid "somewhat louder". Misschien bij de 1000, maar een misser bij de 650!! Heb dat gat gemaakt. Geluid als van een autouitlaat die voor de eerste demper is afgebroken. Rottiger kan bijna niet. Met als resultaat dat de uitlaat nu weer in originele staat is. Opengemaakt, gat dichtgelast, dichtgemaakt. Wel is de kat hierbij gesneuveld :oops: Of dat nu slechter is weet ik overigens niet. Laatst op de testbank bij Hoegee 67 pk bij het achterwiel.
Gast

Bericht door Gast »

motomalibu schreef:uhmmm... klinkt interessant. Ik had er al eens van gehoord bij andere moto's. Heb je ook foto's van waar je geboord hebt (ik neem aan eerst die dekseltjes eraf)?
Nee hoor, het dekseltje kan je gewoon laten zitten. Dus gewoon van achter (!) de boor erin !
Gebruikersavatar
Iron Horse
Forum-moderator - Ex DL650 berijder
Berichten: 7555
Lid geworden op: vr 27-08-2004, 13:08
Mijn motor is een: Geen meer.
Woonplaats: Gendringen (Achterhoek)

Bericht door Iron Horse »

Dan wil ik wel eens een fotootje zien. Als je het zo doet is het wel kaasie voor onze "vrienden" met het blauwe zwaailicht. Kun je moeilijk zeggen dat je daar niks van weet. Of valt het nog mee die db-tjes extra?
:-)} Groeten, Rob. :bye:
Quote/citeer teksten alleen als het echt nodig is. Klik om te reageren op Plaats Reactie.

Kijk hier eens voor tips over quoten/citeren, antwoorden.
V-dad

Bericht door V-dad »

Had achterin de originele demper 4 gaatjes van 5 mm gemaakt.
Zonder deksel aardig geluid
Met deksel nogal lisss...pelend
Eerst weer 2 gaatjes dicht gemaakt
Uiteindelijke oplossing?
De demper ligt nu in de kelder
Gast

Bericht door Gast »

motomalibu schreef:uhmmm... klinkt interessant. Ik had er al eens van gehoord bij andere moto's. Heb je ook foto's van waar je geboord hebt (ik neem aan eerst die dekseltjes eraf)?
Heb geprobeerd foto's te maken maar dit lukt helaas niet erg. De gaatjes in de demper zijn er niet op te zien. De deksel kan je overigens gewoon laten zitten.
Gast

Bericht door Gast »

motomalibu schreef:uhmmm... klinkt interessant. Ik had er al eens van gehoord bij andere moto's. Heb je ook foto's van waar je geboord hebt (ik neem aan eerst die dekseltjes eraf)?
heb foto's gemaakt maar helaas kan je hier de geboorde gaten niet op zien. p.s. niet iedereen is even vol van het resultaat, dus bedenk goed dat het je tegen zou kunnen vallen!
Gast

Bericht door Gast »

V-dad schreef:Had achterin de originele demper 4 gaatjes van 5 mm gemaakt.
Zonder deksel aardig geluid
Met deksel nogal lisss...pelend
Eerst weer 2 gaatjes dicht gemaakt
Uiteindelijke oplossing?
De demper ligt nu in de kelder
In eerste instantie heb ik ook vier gaatjes geboord (lijkt me logisch).
Toen ik de motor startte voor het resultaat kon ik wel janken. VRESELIJK !!, het leek wel een opgevoerd brommertje met lekke uitlaat.
Vervolgens er nog vier bijgeboord (meer kon ik toch niet meer verzieken aan de uitlaat) met als resultaat een AARDIG SOUNDJE. Voller en niet zo braaf als het standaard geluid. Dit is natuurlijk wel subjectief, ik bedoel mijn broer vind het een rotgeluid terwijl ik (gelukkig maar) het best wel een gaaf geluid vind!
V-dad

Bericht door V-dad »

Eens effe de kelder ingedoken voor een plaatje van de achterkant van de originele uitlaat. Zo ziet het uit na 4 gaten boren en 2 weer dichtmaken.
Voor de foto het deksel verwijderd.
Zoals gezegd kan het boren ook met het deksel erop
Afbeelding
Voor de 1000 heb ik een voorbeeld gezien waar flink wat gaten in de achterwand waren geboord. Er is echter een duidelijk verschil. Bij de 1000 kan het gas direct de vrije ruimte in, bij de 650 botst het tegen het achterdeksel waardoor het zeker niet beter gaat klinken. Gaten zover mogelijk naar het midden boren lijkt me het beste. In het deksel een extra pijp maken tot tegen de achterwand is wellicht ook een verbetering. Het gas dat uit de extra gaten komt zal dan niet meer achter het deksel wervelen en direct naar buiten stromen. Zelf ga ik daar niet meer mee experimenteren :)
Plaats reactie