Bos demper

alles over geluid...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Bos demper

Bericht door Chopperbiker »

Onlangs de zaag in de originele uitlaat gezet en een Bos einddemper gemonteerd.
Geen problemen gehad, heel goed te doen.

Afbeelding

Afbeelding

Met silencer, een prachtig donker geluid. Nu maar wachten op mooi weer...

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Ridge

Re: Bos demper

Bericht door Ridge »

Ziet er goed uit, rvs ? Waar besteld en wat waren de kosten. Moet je zagen in je uitlaat om deze te bevestigen?

Arjan
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Bos demper

Bericht door Chopperbiker »

Bos dempers zijn bij de meeste dealers te bestellen, zie voor meer info
http://bos-exhausts.de/index.php?id=22&L=2
Ik heb voor de DL650 type 0410506A/OV120ALUR, Oval Aluminium. Via marktplaats heb ik de demper gekocht.

Bij de originele uitlaat bestaat de bocht en de einddemper uit een geheel. Voor het monteren van een losse demper zal je dus de zaag in je bocht moeten zetten.
Er zat bij de Bos-demper een heldere handleiding, met onder andere de plaats waar je de zaagsnede moet maken. De pijp aan de einddemper schuift over het originele bochtstuk en wordt met een klem vastgezet.
Aanpassing motor-afstelling is niet nodig. Met binnendemper erin heeft hij volledig E-keur, zonder binnendemper niet.
Prijsindicatie demper 400,=
http://bos-exhausts.de/index.php?id=174&L=2

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Bos demper

Bericht door Bacchus »

Ik heb zelf een DL1000, model 2003. Lees ik het nu goed dat ik in mijn originele bocht moet gaan zagen om een Bos-uitlaat te monteren?
Zou dit het geval zijn, dan zal ik (helaas) nog even met mijn orginele dempertjes moeten gaan rijden.

Zagen in mijn strom is voor mij absoluut not done
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Bos demper

Bericht door Chopperbiker »

Klopt, de zaag moet er dan toch echt in. Tis even goed aftekenen want als je eenmaal bezig bent kan je niet meer terug. Hier en daar het frame ed. wel met oude doeken beschermen.

Ik heb er zeker geen spijt van, ben zeer tevreden over m'n Bos-demper. Afhankelijk van mijn psychische staat rij ik met veel plezier met of zonder binnendemper..

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Leville

Re: Bos demper

Bericht door Leville »

@ Chopperbiker: hoe heb je je hitteschild terug kunnen bevestigen?
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: Bos demper

Bericht door Chopperbiker »

Op de pijp van de Bos-demper zit op de juiste afstand een beugeltje met schroefdraad. Het (plastic-)hitteschild kan zo met het standaard boutje worden vastgezet.

:-)}
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Fred

Re: Bos demper

Bericht door Fred »

Bacchus schreef:Ik heb zelf een DL1000, model 2003. Lees ik het nu goed dat ik in mijn originele bocht moet gaan zagen om een Bos-uitlaat te monteren?
Zou dit het geval zijn, dan zal ik (helaas) nog even met mijn orginele dempertjes moeten gaan rijden.

Zagen in mijn strom is voor mij absoluut not done
Bij een 1000 moet er niets gezaagd worden, de originale eraf en de vervangdempers erop met bijbehorende klemmen. Ik kan het weten, bij mij staan ze er al jaren op.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Bos demper

Bericht door Cplegt »

Bij de 650 wil dit helaas niet. Het uitlaatsysteem bestaat uit bijna 1 gedeelte. Alleen de voorste en achterste uitlaatbocht zijn los te koppelen.
Je kan wel een volledig nieuw systeem kopen, maar dit is prijzig. Daarnaast weet ik niet of de lambda sonde daarna nog past..
Gr. Chiel
Paratus

Re: Bos demper

Bericht door Paratus »

Wat ook altijd een optie blijft: Mille Pajic. Voor bedragen beginnend bij 190 euro maakt deze vakman een uitlaat op maat.
Het is nu wat donker, ik zal morgen een fotootje plaatsen van de bos-demper die nu op mijn DL650K7 zit, inclusief katalysator.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Bos demper

Bericht door Cplegt »

Mille pajic, daar hoor ik ook veel goede verhalen over voor een goede prijs. Zou voor mij de volgende keer ook de eerste optie zijn...
Gr. Chiel
Leville

Re: Bos demper

Bericht door Leville »

Cplegt schreef:Bij de 650 wil dit helaas niet. Het uitlaatsysteem bestaat uit bijna 1 gedeelte. Alleen de voorste en achterste uitlaatbocht zijn los te koppelen.
Je kan wel een volledig nieuw systeem kopen, maar dit is prijzig. Daarnaast weet ik niet of de lambda sonde daarna nog past..
Puur hypothetisch gesproken wil je die lambda sonde niet meer als je een andere uitlaat steekt. Omdat het ding je vermogen beperkt.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Bos demper

Bericht door Cplegt »

Zit wat in, de mijne werk ook niet meer omdat de mapping van de motor is aangepast.
Maar met de 650, die loopt al zo soepel ...
Gr. Chiel
Leville

Re: Bos demper

Bericht door Leville »

Heeft de 1000 een lambda-sensor?

Soepel lopen wil niet zeggen dat extra punch niet welkom zou zijn.
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Bos demper

Bericht door Cplegt »

De 1000 heeft een zelfde lambda sonde als een 650. Beiden een 4 dradige.
Let er wel op dat wanneer je de sonde verwijderd, je een foutmelding in het systeem krijgt. Daarvoor kun je ergens anders een draadje voor doorknippen waaardoor het systeem geen foutmelding geeft.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Bos demper

Bericht door Bacchus »

Er komt dus meer bij kijken dan je uitlaten verwisselen op de DL1000.
Begin er minder zin in te krijgen zo. Ben niet zo technisch, en mij DL1000 moet wel soepel blijven lopen, nu hij heerlijk rijdt.
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Gebruikersavatar
Cplegt
DL650 én DL1000 berijder
Berichten: 1388
Lid geworden op: zo 17-04-2011, 18:01
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL1000 & 650
Woonplaats: Enschede

Re: Bos demper

Bericht door Cplegt »

@ Bacchus, maak je geen zorgen. Alleen wanneer je de motor laat afstellen bij bijvoorbeeld Hoegee wordt de lambda sonde afgekoppeld en dit doen zij voor je.
Je kunt gewoon de uitlaten verwisselen, daarna loopt de motor zelfs nog wat beter is mijn eigen ervaring. Zonder dat er ook maar iets aan de motor afgesteld hoeft te worden.
Gr. Chiel
Gebruikersavatar
Bacchus
DL1000 berijder
Berichten: 826
Lid geworden op: ma 24-09-2007, 18:29
Mijn motor is een: Suzuki V-Strom DL 1000
Woonplaats: Weert

Re: Bos demper

Bericht door Bacchus »

Ah ok,
Niets afstellen, doorknippen of aan mijn uitlaat zagen. Dat klinkt beter.
2 dempers losmaken en nieuwe erop schroeven moet me wel lukken. Zo onhandig ben ik dan ook weer niet.

Dank voor de info!
Bagster zadel,Daijiro,Handkappen,Strebel Nautilus,Handvatverw.,KTM spiegels,Alu kettingbesch,Led stadsl.,Bluevision,Topkoffer,Zijkoffers,TTOne-Rider 5 navcore,12 voltNav-beugel,Airflow-ruit, framebeschermers,Valbeugels,Middenbok,Tanktas,Cruisehelp,Iridium
Leville

Re: Bos demper

Bericht door Leville »

Cplegt schreef:@ Bacchus, maak je geen zorgen. Alleen wanneer je de motor laat afstellen bij bijvoorbeeld Hoegee wordt de lambda sonde afgekoppeld en dit doen zij voor je.
Mja, is bij mij toen niet gebeurd. (Ik heb een vermoeden waarom. Maar dat ga ik niet publiekelijk verkondigen.)
Gebruikersavatar
Bert_Lammens
DL650 berijder
Berichten: 205
Lid geworden op: do 17-11-2011, 12:57
Mijn motor is een: Suzuki V-strom DL 650 ABS 2007
Woonplaats: Mechelen (België)

Re: Bos demper

Bericht door Bert_Lammens »

Doe je de originele demper weg?

Ben wel geïnteresseerd...
Drive safe and enjoy
Moderator http://www.vstrom.freebb.be/
Paratus

Re: Bos demper

Bericht door Paratus »

Eindelijk de door mij beloofde foto's van mijn carbon Bos-demper, gemonteerd door Mille Pajic op mijn DL650K7. Ben er zelf enorm blij mee!
Mille heeft er ook een decibelkiller bij gemaakt maar zoals te zien is zit die er niet in. :evil:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie