E-Keurmerk

alles over geluid...
Plaats reactie
SWR

E-Keurmerk

Bericht door SWR »

Ik zat te zoeken naar een nieuwe uitlaat maar ik ben een beetje in de war over het hele E-Keurmerk gebeuren.
Is een E-Keurmerk op je uitlaat verplicht binnen Nederland?
Snipes

Re: E-Keurmerk

Bericht door Snipes »

Ja...... Kort maar krachtig....

E-keur is verplicht omdat je anders mogelijk niet voldoet aan geluid en emissie eisen. E-keur geeft aan dat, in dit geval, je uitlaat voldoet aan deze eisen en dat deze zo dus is gekeurd voor de toelating op de NL wegen.
SWR

Re: E-Keurmerk

Bericht door SWR »

hmm... dat is jammer want Superpole maakt geen e-gekeurde uitlaten voor m'n XT.
Gebruikersavatar
PDvD
DL1000 berijder
Berichten: 1476
Lid geworden op: wo 25-11-2009, 14:35
Mijn motor is een: Suzuki DL 1000 V-Strom
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: E-Keurmerk

Bericht door PDvD »

Zelf gewoon een E er in slaan... geen agent die het door heeft of na kan zoeken ;)
http://www.motorvision.nl
I love the smell of burning rubber in the morning
Graafie68

Re: E-Keurmerk

Bericht door Graafie68 »

E-keur in demper zelf zegt niks.
moet ook een officieel kaartje bij zitten dat dit type demper voor jou type motor geschikt is.
aan de binnen van je linker knie zit op je frame (v-strom) een plaatje met daarop de maximale toegestane DB's die je motor mag maken.
dus bijvoorbeeld een demper voor een GSX1400 met E-KEUR STEMPEL op een V-STROM is nog steeds illegaal.
dit is alles wel puur theorie, in de praktijk wordt de soep niet zo heet gegeten.
SWR

Re: E-Keurmerk

Bericht door SWR »

Ik zal straks eens kijken of ik zo een plaatje kan vinden.
Laatst gewijzigd door SWR op di 04-05-2010, 14:33, 2 keer totaal gewijzigd.
Suzie

Re: E-Keurmerk

Bericht door Suzie »

pdvd schreef:Zelf gewoon een E er in slaan... geen agent die het door heeft of na kan zoeken ;)
Vanwege dit (semi) illegale geknutsel neemt het aantal voorstanders voor APK-keuring voor motoren toe :frusty:
Blijf niet in de 70's hangen (toen kon het nog) maar zoek een aanvaardbare legale oplossing. Zeker met een XT rijdt je jezelf al snel genoeg in de picture wanneer je lekker wat zandpaden afragt.
SWR

Re: E-Keurmerk

Bericht door SWR »

vraag me af hoe sterk de politie naar de e-keurmerk kijkt.
Remko

Re: E-Keurmerk

Bericht door Remko »

SWR schreef:vraag me af hoe sterk de politie naar de e-keurmerk kijkt.

Ach, een beetje diender, met kennis van verkeerszaken, let daar wel op!!

:twisted:
Kiekejan

Re: E-Keurmerk

Bericht door Kiekejan »

Suzie schreef:
pdvd schreef:Zelf gewoon een E er in slaan... geen agent die het door heeft of na kan zoeken ;)
Vanwege dit (semi) illegale geknutsel neemt het aantal voorstanders voor APK-keuring voor motoren toe :frusty:
Blijf niet in de 70's hangen (toen kon het nog) maar zoek een aanvaardbare legale oplossing. Zeker met een XT rijdt je jezelf al snel genoeg in de picture wanneer je lekker wat zandpaden afragt.
Ben daar gedeeltelijk wel mee eens maar de term "loud safe live's" gaat wel delelijk op.
Zoals somige weten zit ik met de aanschaf van een V-strom te wachten op het nieuwe model en heb daarom voor woon werk tijdelijk een oude Yamaha Diversion 600 aangeschaft en deze is helemaal standaard.
Nu ben ik in drie maanden tijd al twee maal zo goed als van de weg gedrukt omdat ze me niet hadden gezien, in al die jaren dat ik Ducati heb gereden en nu een S4r met jawel open uitlaten eigenlijk nog niet gebeurt.
Al met al een beetje meer sound kan geen kwaad zeker de nieuwe motoren zijn stil.
Suzie

Re: E-Keurmerk

Bericht door Suzie »

Je kunt je afvragen of het feit dat je van de weg af wordt gedrukt een kwestie is van "niet gezien of gehoord" of dat het gewoon de mentaliteit is van "het recht van de sterkste" Ik denk eerder dat het laatste het geval is, allemaal onder het motto: die motorrijder gaat wel aan de kant.

Het zou van de gekke zijn dat je illegaal de weg op moet uit zelfbescherming. Oh ja, horen doe sommigen wel. Wanneer het mooi weer is en ik zit achter het huis, dan lijkt het wel of in de achtertuin de TT van Assen gereden wordt. Dat zijn lieden die soms kilometers verderop rijden.

Voor motorrijders is het muziek, maar de irritatie die ik soms van mijn buren over me heen krijg voorspelt niet veel goeds. Als zij het voor het zeggen hebben wordt motorrijden zwaarder aan banden gelegd. Met een beetje geluk worden alle mooie wegen afgesloten vanwege de overlast.

Wanneer je zoveel van brullende motoren houdt zou ik vooral op of naast het circuit vertoeven.
SWR

Re: E-Keurmerk

Bericht door SWR »

hmm... dan denk ik niet dat dit door de beugel kan :P
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=m56sBNGBl5A[/youtube]
Suzie

Re: E-Keurmerk

Bericht door Suzie »

Tja...euh..wat zal ik zeggen...Kan niet ontkennen dat dit wel erg lekker klinkt :wink:
Gebruikersavatar
RvGS
EX- V-Strom berijder
Berichten: 798
Lid geworden op: do 25-08-2005, 09:06
Mijn motor is een: Previously CB500-CX500T-FJ1200-TDM850-DL1000GT'04-F800GS+A| Actual BMW
Woonplaats: Dé Liemers

Re: E-Keurmerk

Bericht door RvGS »

SWR schreef:Ik zat te zoeken naar een nieuwe uitlaat maar ik ben een beetje in de war over het hele E-Keurmerk gebeuren.
Is een E-Keurmerk op je uitlaat verplicht binnen Nederland?
Mocht je een keertje de grens over gaan naar bijv. Duitsland, vanuit Ede klein stukje, en je hebt geen E-keurmerk demper of geen DB-killers, kun je de hele handel laten staan ... :arrow: bezint eer ge begint :!: :-)} :!:
Groet, Robert |
poef

Re: E-Keurmerk

Bericht door poef »

E-keurmerk is niet verplicht maar meer een aanwijzing voor de consument dat de uitlaat aan de wettelijke eisen voor dat type voldoet echter; de politie controleert het aantal decibellen bij het toerental aangegeven op het kentekenbewijs. Overschrijding is boete; VEEL overschrijding inbeslagname.... Er wordt echter weinig gebruik gemaakt van de apparatuur, meestal alleen bij evenementen zoals de TT of bij een gerichte controle.... In Duitsland gelden andere normen en manieren van meten... Niet teveel opvallen dus!
O:-)
FrenkieNL

Re: E-Keurmerk

Bericht door FrenkieNL »

BlackstromNL <--> RvGS schreef:
SWR schreef:Ik zat te zoeken naar een nieuwe uitlaat maar ik ben een beetje in de war over het hele E-Keurmerk gebeuren.
Is een E-Keurmerk op je uitlaat verplicht binnen Nederland?
Mocht je een keertje de grens over gaan naar bijv. Duitsland, vanuit Ede klein stukje, en je hebt geen E-keurmerk demper of geen DB-killers, kun je de hele handel laten staan ... :arrow: bezint eer ge begint :!: :-)} :!:

Jaaa.....maarrr.... dan moet je het wel erg bont maken in een woonwijk met gas vol open. in mijn ervaring rijden heel veel motorvrienden daar rond met "loud pipes". Je word eerder aangehouden als je over een doorgetrokken streep rijdt. Je moet voor jezelf afwegen of je die pijpen erop wilt, het is net als met te hard rijden; ALS je gepakt wordt, ben je de sjaak. Wil trouwens niet zeggen dat je bij een te hard rijden overtreding gelijk een bon zou krijgen voor die pijpen, maar het helpt natuurlijk dan niet. Geldt trouwens ook voor omhoog gebogen kentekenplaten, het gaat goed tot..... etc etc O:-)
Gebruikersavatar
Chopperbiker
Berichten: 427
Lid geworden op: ma 20-02-2006, 16:59
Mijn motor is een: Suzuki Bandit 650SA
Woonplaats: Schagen, Noord Holland
Contacteer:

Re: E-Keurmerk

Bericht door Chopperbiker »

If you can't stand the heat, get out of the kitchen. Or accept the fact that your behavior could have consequences.
8)
Ex-Dl650 V-strommer. Nu rijdend op een black Bandit 650SA, met Arrow-demper, smoke flip up ruit en red wheeltrims.
Willystrom

Re: E-Keurmerk

Bericht door Willystrom »

poef schreef:E-keurmerk is niet verplicht maar meer een aanwijzing voor de consument dat de uitlaat aan de wettelijke eisen voor dat type voldoet echter; de politie controleert het aantal decibellen bij het toerental aangegeven op het kentekenbewijs. Overschrijding is boete; VEEL overschrijding inbeslagname.... Er wordt echter weinig gebruik gemaakt van de apparatuur, meestal alleen bij evenementen zoals de TT of bij een gerichte controle.... In Duitsland gelden andere normen en manieren van meten... Niet teveel opvallen dus!
O:-)
Hoe streng zijn ze in Engeland eigenlijk?
Misschien beter de DB killers erin denk?
Snipes

Re: E-Keurmerk

Bericht door Snipes »

Je motorfiets wordt bij het RDW niet goedgekeurd zonder E-keur. Zonder E-keur geen toelating op de NL wegen ivm de vele eisen die er tegenwoordig zijn. Maw als je een diender treft die wel scherp is op het E-keur verhaal en hij/zij heeft het vermoeden dat het bv teveel lawaai produceerd en dus niet origineel is dan kan hij/zij ervoor kiezen om je 4 weken tijd te geven om het weer origineel te maken en het te laten bij een waarschuwing of bekeuring. Denk je dat valt allemaal wel mee en je laat het er op aan komen dan gaat na die 4 weken je kenteken naar de RDW en mag je daar laten zien dat je motorfiets aan alle eisen voldoet tijdens een keuring. Deze keuring mag jezelf betalen en in het ergste geval wordt je kenteken ongeldig verklaart.

Eemn mede forumer zei het al;"Meestal wordt de soep niet zo heet gegeten" maar de mogelijkheid is er dus wel.
SWR

Re: E-Keurmerk

Bericht door SWR »

Europa en hun regeltjes..... is net m'n moeder :schater:
maar ik ga er denk E gekeurde arrow uitlaatsysteem onder leggen.

kan ik altijd nog de DB killer er uit halen als ik wil :P
Plaats reactie